ثبات بازار ارز ادامه خواهد یافت؟



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار ارز

 

اخبار اقتصادی - حمید میرمعینی، اقتصاددان  پاسخ داد 

ثبات بازار ارز ادامه خواهد یافت؟

"افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول در سال های گذشته تاثیر خود را بر اقتصاد و کالاها گذاشته است. اما فعلا وضعیت ثابت است تا زمانی که برنامه های اصلی دولت در اقتصاد مشخص شود."

پس از بی ثباتی های سال 90 و 91 بازار ارز و کاهش شدید ارزش ریال برابر دلار و سایر ارزهای خارجی، مدتی است که ثبات به بازار ارز بازگشته است. کارشناسان معتقدند این ثبات ناشی از سیاست های انقباضی دولت یازدهم و بازگشت امید به آینده اقتصاد ایران است.

گفته می شود این وضعیت همراه باثبات، حداقل تا پایان مهلت مذاکرات هسته ای که قرار است آذر ماه برگزار شود، ثابت خواهد ماند.

دکتر حمید میرمعینی از آن گروه اقتصاددانانی است که معتقد به ادامه این ثبات است و در این باره به "تدبیر" می گوید: "افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول در سال های گذشته تاثیر خود را بر اقتصاد و کالاها گذاشته است. اما فعلا وضعیت ثابت است تا زمانی که برنامه های اصلی دولت در اقتصاد مشخص شود."

میرمعینی درباره وضعیت ارز در هفته های آینده نیز مطرح می کند: "در این چند ماه در بازار ارز تقریبا ثبات حاکم شده و تلاطم ها از بین رفته است. دولت هم نظارت کافی دارد. تقریبا مردم هم به این نکته دست یافته اند که نباید به این زودی ها ارز دست خوش نوسانات شود. ساختار های اقتصادی کشور رو به بهبودند و در حال شکل گرفتن منطقی هستند تا زمانی که نتیجه مذاکرات در چهار ماه دیگر مشخص شود انتظار نمی رود که در بازار ارز  تلاطم خاصی وجود داشته باشد."

این اقتصاددان عنوان می کند: افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی اثر خود را روی همه کالاها و روی اقتصاد گذاشته است. در حال حاضر هم تقریبا خود را تثبیت کرده تا اینکه نتایج عملکرد و برنامه های واقعی دولت مشخص تر شود. با توجه به اتفاقات پیش رو و خوش بینی که نسبت به نتایج مذاکرات است و خوش بینی که نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی وجود دارد، بعد از آن بازارها تصمیم خواهند گرفت که روند روبه رشد به خود بگیرند. به نظر نمی رسد که فعلا زیاد تلاطمی در بازار ارز داشته باشیم. چه بسا که قرار باشد پول ملی ما تقویت شود، البته این هم بستگی به سیاست های پولی و ارزی دولت و بانک مرکزی دارد."

او تاکید می کند: "در مجموع فعلا با این روندی که در پیش گرفته شده، امسال بودجه کشور به صورت انقباضی است. مخارج را متناسب با درامدهای فعلی دولت در نظر گرفته اند به همین دلیل احتمال اینکه دولت بخواهد تغییری در سیاست ها ارزی خود بدهد، بسیار کم است. به تناسب بازار هم به همین اندازه که در حال حاضر  ارز وجود دارد، نیاز ارزی دارد بنابراین فکر می کنم که ارز با همین قیمت ها تثبیت شده باشد."

میرمعینی درباره تاثیر بسته های جلوگیری از رکود اقتصادی بر اقتصاد کشور که از طرف دولت ارائه شده به تدبیر می گوید: "این بحث ها هنوز در حد جمع آوری نظرات صاحب نظران و کارشناسان است و هنوز چیزی در مورد آن قطعی نیست. این بحث ها  کارشناسی شده و در جهت تثبیت نرخ ارز، تک نرخی شدن نرخ ارز، تقویت پول ملی و همین طور اصلاح ساختار اقتصادی پیش می رود. مواردی که در این بسته ها ارائه شده باعث بهبود اوضاع اقتصادی و تبع آن ایجاد ثبات در بازار ارز خواهد شد."

او درباره شرایط جدیدی که بانک مرکزی برای صرافی ها اعلام کرده و تاثیر این وضعیت بر بازار ارز به "تدبیر" می گوید: "صراف ها در حال حاضر روی بازار ارز تاثیر آنچنانی ندارند. صرافی ها واسط نقل و انتقال ارز هستند، تعیین کننده نرخ ارز نیستند. همان طور که میدانید متغیرهای بسیار زیادی روی نرخ ارز تاثیرگذار هستند که شاید یکی از عوامل و فاکتورهای آن صراف ها باشند و به نظر می رسد که تاثیرگذاری زیادی هم نداشته باشند."

میر معینی می افزاید: "بالاخره باید نظام صرافی ها هم قانونمند و ساختار بازارهای متشکله نزدیک تر و نظام مندتر شوند. نظارت بانک مرکزی بر روی آنها نه اینکه به صورت دخالت باشد، با همین قوانین و تمدید مجوزها وجود داشته باشد تا بتواند نظارت موثری باشد. راهکارهای نظام مند کردن ساختارهای اشتباهی که از قبل شکل گرفته، نیازمند این است که بانک مرکزی به عنوان متولی این امر نظارت های جدی تری بر کار صرافی ها داشته باشد. بانک مرکزی باید بتواند سیاست های ارزی خود را به وسیله ابزارهایی مانند صرافی ها تنظیم کند."
اخبار اقتصادی - تدبیر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------