اثر کاهش مسافرت‌ها بر بازار ارز



اخبار ,اخبار اقتصادی , بازار ارز

 

اخبار اقتصادی - اثر کاهش مسافرت‌ها بر بازار ارز

روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد به‌صورت جزئی کاهش یافت و بازار ارز شروع به کار آرامی را در هفته جاری داشت.

خرید و فروش دلار در بازار آزاد مانند روزهای انتهایی هفته گذشته کم بود و بازار حال و هوای ساکنی داشت. این در حالی است که پیش از این انتظار می‌رفت با نزدیک شدن به اواخر تابستان، تقاضای ارز برای مسافرت و همچنین تقاضای ارز برای واردات بیشتر شود. فعالان غیررسمی، دلیل افزایش نیافتن ارز با وجود این عوامل را، «کاهش مسافرت نسبت به سال‌های قبل» و «واریز قسط جدید توافق ژنو به حساب ایران» می‌دانند.

  کاهش قیمت دلار
روز گذشته دلار در ساعات ابتدایی بازار با قیمت 3140 تومان کار خود را در هفته جاری آغاز کرد. در ادامه قیمت دلار بر تابلوی اکثر صرافی‌ها با کاهشی 5 تومانی به 3135 تومان رسید. این در حالی است که تعدادی از صرافی‌ها در برابر این کاهش قیمت از خود مقاومت نشان دادند و قیمت دلار بر تابلوی صرافی خود را تغییر ندادند. نکته حائز اهمیت درباره این صرافی‌ها این بود که اکثر آنها دلار را با قیمت ارزان‌تری می‌خریدند و با قیمت بالاتری نسبت به دیگر صرافی‌ها، به فروش می‌رساندند.

روز گذشته قیمت دلار در بین فعالان غیررسمی نیز از 3135 تا 3140 تومان متغیر بود. البته تعدادی از دلالان هم به علت عدم خوش‌بینی به افزایش قیمت دلار در آینده، به فروش دلار خود با کمتر از این قیمت‌ها نیز تن دادند. به گفته تعدادی از فعالان بازار، قیمت ارز در هفته‌های اخیر روز به روز با ثبات بیشتری مواجه می‌شود و دیگر مانند گذشته نیست که بازار بلافاصله به یک خبر واکنش شدیدی نشان دهد. به‌نظر آنها بازار به یک حالت ثبات رسیده است و اگر هم خبر مهمی بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد نهایتا قیمت دلار با نوسانی 50 تومانی مواجه خواهد شد.

 قیمت دلار از تاریخ 8 تیرماه سال جاری از 3150 تومان تجاوز نکرده است و از آن تاریخ تنها یکبار نیز به قیمت زیر 3100 تومان رسیده است. این در حالی است که پس از تمدید مذاکرات این بازه نوسانی کوچک‌تر شده است و قیمت دلار به بازه قیمتی 3125 تومان الی 3145 تومان رسیده است. خرید و فروش دلار در بازار آزاد دیروز مانند روزهای انتهایی هفته گذشته کم بود و بازار حال و هوای سرد و ساکنی داشت.

یک فعال غیررسمی می‌گوید: «این روزها خرید و فروش زیادی در بازار صورت نمی‌گیرد.» به اعتقاد او، هر گاه خرید و فروش در بازار کم باشد فاصله قیمت خرید و فروش فعالان رسمی بازار با فعالان غیررسمی کاهش می‌یابد؛ درحالی‌که وقتی قیمت دلار در بازار نوسان داشته باشد، قیمت در بین فعالان رسمی و غیر‌رسمی دارای تفاوت‌های بیشتری می‌شود». با وجود اینکه گروهی از فعالان بازار کاهش قیمت دلار را ناشی از نوسان‌های طبیعی بازار می‌دانند، گروهی دیگر کاهش جزئی قیمت دلار را ناشی از «کاهش تقاضا ارز مسافرتی به نسبت سال‌های قبل» و همچنین «واریز شدن قسط هشتم توافق ژنو به حساب بانک مرکزی» دانسته‌اند.

  عدم توافق برای قیمت سکه
روز گذشته هر سکه بهار آزادی طرح جدید با قیمت 954 هزار تومان در بازار معامله شد که نسبت به آخرین روز کاری بازار در هفته گذشته افزایشی 2000 تومانی داشته است. به اعتقاد عده‌ای از فروشندگان بازار سکه و طلا افزایش قیمت اخیر را می‌توان در چارچوب افزایش دوباره بهای اونس جهانی و عبور آن از مرز 1300 دلار در انتهای هفته گذشته توضیح داد. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد همچنان بین فروشندگان سکه و طلا توافقی راجع به قیمت آن در بازار وجود ندارد. قیمت سکه در بازار دیروز از رقم 953 هزار تومان تا 958 هزار تومان در تغییر بوده است.

  رفتار رسمی ارز
بانک مرکزی در نخستین روز کاری هفته نرخ رسمی دلار را 26 هزار و 412 ریال اعلام کرد که نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته افتی یک ریالی داشته است. به این ترتیب بانک مرکزی پس از افزایش نرخ رسمی دلار در روز چهارشنبه هفته گذشته، روزهای پنج‌شنبه و شنبه نرخ رسمی دلار را با یک ریال کاهش اعلام کرده است. امروز نیز احتمالا به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی بانک مرکزی تغییری در قیمت‌های اعلام شده روز گذشته لحاظ نخواهد کرد.

 بانک مرکزی در نخستین روز کاری خود در هفته گذشته نیز نرخ رسمی دلار را با یک ریال کاهش اعلام کرد و در روز دوشنبه هفته پیش، با افزایش 52 ریالی نرخ رسمی دلار را 26 هزار و 354 ریال اعلام کرد. به نظر می‌رسد در هفته جاری نیز روز دوشنبه نرخ رسمی دلار از سوی بانک مرکزی با افزایش اعلام شود تا همچنان در راستای سیاست‌های این نهاد در جهت یکسان‌سازی نرخ رسمی دلار و نرخ محاسباتی دلار در بودجه و همچنین کاهش واگرایی در قیمت دلار در بازار آزاد و نرخ رسمی دلار عمل کرده باشد.

 بانک مرکزی روز گذشته نرخ رسمی پوند را با 215 ریال کاهش، 44 هزار و 305 ریال اعلام کرده است. به نظر می‌رسد کاهش نرخ رسمی این ارز در چارچوب کاهش نرخ برابری این ارز در بازارهای جهانی در برابر دلار باشد. از طرفی بانک مرکزی نرخ رسمی یورو را نیز با  59 ریال افزایش 35 هزار و 421 ریال اعلام کرده است که این افزایش قیمت را نیز همچنان می‌توان در چارچوب تقویت این ارز در بازارهای جهانی در برابر دلار تلقی کرد.
اخبار اقتصادی -  دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------