آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بهار امسال با افزایش قیمت خودرو آغاز شد/ رشد بهای خودروهای داخلی به طور میانگین ۴۷میلیون تومان بود

بررسی بازار خودرو از ابتدای فروردین تاکنون نشان می‌دهد سال ۱۴۰۳ با تلاطم بازار آغاز شده است. به گزارش خبرآنلاین، این دومین…

کاهش قیمت طلا جبران شد



اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت طلا

 

 اخبار اقتصادی - کاهش قیمت طلا جبران شد

بهای اونس طلا که دو هفته پیش با 14 دلار افت مواجه شده بود، در هفته کاری گذشته 15 دلار رشد کرد تا ضمن جبران افت قیمت در هفته پیشین، دوباره از مرز 1300 دلار عبور کند.

هر اونس فلز زرد در نخستین روز هفته کاری روی قیمت 1288 دلار ایستاد. روز دوشنبه «سودگیری» معامله‌گران در پی ثبات دارایی‌های دیگر به کاهش قیمت طلا انجامید تا طلا از قیمت بسته شدن بازار در هفته کاری پیش از آن 6 دلار افت کرده باشد. تقویت بازارهای سهام از دلایل افت آغاز هفته عنوان شد. یک دلیل مهم دیگر نیز تقویت شاخص دلار بود. دلیل دیگر نیز نرسیدن اخبار ویژه از بحران‌های ژئوپلیتیک بود. همچنین باید به ادامه سودگیری معامله‌گران طلا اشاره کرد.

اما سه‌شنبه روز ثبات قیمت‌ها بود. اونس طلا در این روز با تمام نوسان‌ها در نهایت روی همان قیمت 1288 دلار ایستاد. قیمت بسته شدن بازار در روز سه‌شنبه گرچه نسبت به روز قبل ثابت بود، اما روند طلا در این روز بسیار پرافت و خیز بود. در حالی که طلا در ادامه مسیر کاهش در روزهای قبل-که عمدتا ناشی از ادامه احیای اقتصاد آمریکا بود- در ابتدای فعالیت بازار نیویورک روند کاهشی گرفت و به قیمت 1283 دلار رسید، اما در ادامه فعالیت بازار و با افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و بعد با پوشش کوتاه‌مدت، روند قیمت‌ها افزایشی شد.

 کاهش مقطعی قیمت طلا در روز سه‌شنبه مانند روزهای پیش از آن از اخبار خوب اقتصاد ایالات‌متحده و همچنین تقویت دلار آمریکا نشأت گرفته بود. سه‌شنبه آمار بهتر از انتظار از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان فشار روی طلا را افزایش داد و بعد تقویت ارزش دلار به بالاترین میزان در 11 ماه گذشته و همچنین کاهش قیمت‌های نفت خام، عوامل کاهش بیشتر قیمت فلزات گرانبها شدند. قیمت طلا به‌جز عوامل پیش‌گفته از روند بازارهای سهام نیز اثر گرفت. در میانه‌های روز به وقت نیویورک بازارهای سهام با نگرانی درباره تنش‌های اوکراین شروع به افت کردند و این به افزایش قیمت طلا کمک کرد. آخر وقت سه‌شنبه اخباری هم از اقتصاد چین منتشر شد که به ثبات قیمتی در کل روز کمک کرد. شاخص خرید مدیران بخش خدمات چین برای ماه ژوئن از سوی بانک HSBC، معادل 50 واحد اعلام شد که پایین‌ترین رقم در 9 سال اخیر بود. سه‌شنبه اقتصاد آمریکا داده‌هایی را منتشر کرد که در کل اثری افزایشی بر بازار داشتند. این امر در مقطعی قیمت‌ها را بالا برد.

از بعدازظهر چهارشنبه (صبح به وقت نیویورک) و با تشدید تنش‌های میان مسکو و کشورهای غربی خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن شدت گرفت و ادامه پوشش کوتاه‌مدت نیز به بالا رفتن سطح قیمتی کمک کرد. به این ترتیب اونس طلا روز چهارشنبه بار دیگر موفق شد از مرز 1300 دلار عبور کند و روی قیمت 1305 دلار بایستد. پوشش کوتاه‌مدتی که از روز سه‌شنبه آغاز شده بود، از روز چهارشنبه تشدید شد. افزایش این روز در واقع محصول ثبات نسبی سطوح قیمتی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بود.

پنج‌شنبه بازارهای طلا فعالیت خود را با فشار فروش اندکی آغاز کردند، اما تا پایان روز خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین ادامه پوشش کوتاه‌مدت، 8 دلار دیگر به قیمت طلا افزود تا بهای هر اونس این فلز گرانبها به 1313 دلار برسد. از میانه‌های روز پنج‌شنبه میل به ریسک سرمایه‌گذاران در بازارهای دیگر نیز کاهش پیدا کرد که به بالا ماندن قیمت طلا کمک کرد. مهم‌ترین خبر سیاسی پنج‌شنبه اعلام پوتین مبنی بر تلافی تحریم‌های اعمال‌شده علیه کرملین بود. دولت روسیه به دستور پوتین اعلام کرده که واردات اقلام غذایی غربی را ممنوع خواهد کرد. پنج‌شنبه نشست سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی اروپا برگزار شد که نکته حائز اهمیتی نداشت. در این روز همچنین آمار میزان مطالبات حقوق بیکاری آمریکا منتشر شد که داده‌های خوبی برای اقتصاد ایالات‌متحده دربر داشت و باعث شد فشار بر طلا افزایش یابد و بخشی از اثر خریدهای سرمایه‌گذاری خنثی شود.

خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین پوشش کوتاه‌مدت در روز جمعه نیز تداوم داشت که باعث شد بهای هر اونس طلا بالا برود. این افزایش از خبر حمله هوایی آمریکا به مواضع تروریست‌ها در عراق نیز اثر گرفته بود. با این حال با توجه به عوامل بنیادینی مانند ادامه احیای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان یعنی آمریکا، طلا در نهایت روی قیمت 1309 دلار متوقف شد تا فلز زرد در کل هفته 15 دلار رشد را تجربه کرده باشد.

قیمت طلا گرچه در آخرین لحظات مبادلات روز جمعه با کاهش روبه‌رو شد، ولی در هفته‌ای که گذشت یک درصد افزایش داشت تا برای نخستین بار در چهار هفته اخیر با افزایش مواجه شود. با این همه قیمت اونس طلا در 30 روز گذشته حدود 17 دلار کاهش را تجربه کرده است. به این ترتیب طلا در هفته گذشته تنها در آخرین روز کاری با افت مواجه شد و در روزهای دیگر ثبات یا افزایش را تجربه کرد. حالا در هفته کاری جدید اخبار حوزه‌های اقتصاد و سیاست هر دو می‌توانند بر قیمت طلا اثرگذار شوند. بازار در هفته کاری جدید که از فردا –دوشنبه - آغاز خواهد شد از سویی تحت تاثیر ادامه بحران‌های سیاسی -نظامی شرق اروپا و خاورمیانه خواهد بود و از سوی دیگر از آمار جدید اقتصادی اثر خواهد گرفت.
اخبار اقتصادی -  دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------