آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

چین تنها خریدار همه نفت خام ایران؟ / فروش نفت به بالاترین میزان از سال۲۰۱۹ رسید

صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶سال‌اخیر رسیده و به‌رغم تحریم‌های یک‌جانبه غرب، به اقتصاد این کشور برابر با…

کاهش شدید حجم معاملات در بورس



اخبار ,اخبار اقتصادی ,معاملات در بورس

 

اخبار اقتصادی - حسین خزلی خرازی کارشناس بازار سرمایه تحلیل می‌کند
کاهش شدید حجم معاملات در بورس

بورس تهران پس از گذراندن یک هفته نزولی کامل همچنان با افت شاخص همراه است. با آنکه نوسانات بازار سرمایه در یک ماهه گذشت بسیار فراوان بوده است اما عده‌ای از کارشناسان وضعیت بازار را آرام و با ثبات اعلام می‌کنند و معتقدند که بورس نیز در پی اقتصاد در حال آماده‌سازی خروج از رکود است.

پس از دوران طلایی بورس شاهد گذران 3 مرحله در روند حرکتی این بازار بودیم. ابتدا با افت شدید شاخص‌ها و خروج سرمایه گذاران، بازار سرمایه از شرایط حبابی خارح و هیجانات خرید در آن خاموش شد و پس از آن موضوعات سیاسی همچون مذاکرات هسته‌ای بودند که بورس را تحت کنترل خود در آوردند و در نهایت مرحله کنونی که به گفته کارشناسان نشان از تلاش بورس برای خروج از رکود دارد.

آمارها نشان می‌دهد که در 5 روز کاري هفته گذشته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 6632 ميليارد ريال رسیده که نسبت به هفته قبل (10) درصد کاهش داشته است.
 
حجم معاملات مهم است نه شاخص
حسین خزلی خرازی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فرارو گفت: «آنچه که برای فعالان بازار دارای اهمیت است حجم معاملات در بازار سرمایه است و نه میزان شاخص. شاخص بورس در هفته گذشته به میزان نیم درصد منفی بوده اما حجم معاملات در بازار با کاهشی جدی مواجه بوده است. کارشناسان بازار انتظار داشتند که با پایان ماه مبارک رمضان و انتشار اطلاعات 3 ماهه شرکت‌‌ها، حجم معاملات در بازار افرایش یابد اما متاسفانه این اتفاق نیافتاد.»
 
وی افزود: «ظاهرا شاهد یک سیاست انتظار و مشاهده توسط فعالان حقیقی و حقوقی بورس هستیم زیرا نه خریدی در بازار اتفاق می‌افتد و نه فروشی و همین امر موجب شده تا حجم معادلات به شدت کاهش یابد. به عنوان مثال در جریان معاملات امروز بازار سرمایه تنها  439 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 107 میلیارد تومان در 42 هزار نوبت معاملاتی داد و ستد شده است.»
 
وی ادامه داد: «حجم معاملات نشان دهنده شادابی و عمق بازار است و باید به طور متوسط بورس تهران و فرابورس، روزانه حداقل 500میلیارد تومان معامله داشته باشند. در آن زمان است که می‌توانیم بگوییم بازار ما بازاری پر رونق و پر گردش است. اما در هفته گذشته معاملات بسیار کمتر از این رقم بوده و به صورت متوسط تنها به 140 میلیارد تومان رسیده است.»

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: «درست است که جلوی روند نزولی قیمت‌ها در ماه‌های گذشته گرفته شده است و ما حتی شاهد رشد نسبی قیمت‌ها و شاخص‌ها در یک ماه گذشته بوده‌ایم، اما از لحاظ حجم معاملات می‌توان گفت که فعالین مطرح، چه حقیقی و چه حقوقی، منتظر اجرایی شدن سیاست‌های جدید خصوصا سیاست جدید خروج غیر تورمی از رکود و تکالیفی که در این بسته به بازار سرمایه داده شده هستند.»
 
وی با اشاره به افت شاخص و کاهش شدید معاملات در بازار هفته گذشته گفت: «با توجه به آنکه جمیع اخبار سیاسی و اقتصادی ما مثبت بوده و همچنین اخبار دریافتی از صنایع و شرکت‌ها در مجامع و اطلاعات 3 ماهه مثبتی نیز داشتیم، رکود اینچنین در حجم معاملات جای سوال دارد.»
 
خزلی خرازی افزود: «نمی‌توان گفت که این اتفاقات در بورس غیرمنطقی است، بلکه ابهامات بزرگی از لحاظ سیاسی و نجوه اجرایی بسته خروج از رکود در ذهن فعالان بازار وجود دارد و می‌توان گفت که  فعالان منتظر پاسخ این ابهامات هستند.»
 
وی با اشاره به بسته خروج از رکود دولت ادامه داد: «در کنار مثبت بودن اخبار مذاکرات هسته‌ای، اجرای این بسته کمک بسیار بزرگی به بازار بورس خواهد کرد. امیدواریم در کنار وعده این بسته برای خروج اقتصاد از رکود در نیمه دوم سال و حرکت به سمت رشد و رونق اقتصادی، شاهد رونق در بازار بورس نیز باشیم.»
 
وی در پایان افزود: «در این بسته برای اولین بار تکالیفی به بازار سرمایه داده شده  که نقش این بازار  را در اقتصاد ایران نمایان می‌کند؛ نقشی بسیار پر رنگ برای تامین مالی بنگاه‌های بزرگ. بنابراین اگر بازار سرمایه ما به جای یک بازار ثانوی به سمت تامین کننده منابع بنگاه‌های بزرگ پیش برود، شاهد تحول و رشد مناسب این بازار خواهیم بود.»
 اخبار اقتصادی - فرارو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------