آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

کاهش نرخ تورم به معنای ارزانی نیست



اخبار ,اخبار اقتصادی ,کاهش نرخ تورم

 

اخبار اقتصادی - کاهش نرخ تورم به معنای ارزانی نیست/ افزایش انتظارات مردم برای کاهش نرخ تورم

مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی با اعلام اینکه کاهش نرخ تورم به معنای ارزانی نیست، از یکسان سازی دامنه محاسبه نرخ تورم توسط مرکز آمار و بانک مرکزی خبرداد و گفت: انتظارات مردم برای کاهش نرخ تورم در جامعه بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا مقتدایی در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه نرخ تورم توسط بانک مرکزی دائما کاهشی اعلام می شود، این در حالی است که قیمت‌ها در جامعه در حال افزایش است و ارزانی توسط مردم لمس نمی شود، گفت: زمانی نرخ تورم 34.7 درصد بود که هم اکنون به 25.3 درصد رسیده است. نرخ تورم 25.3 درصد به این معنا است که قیمت اقلام سبد مصرفی خانوار که برای محاسبه در یک دوره 12 ماهه نسبت به دوره مشابه سال قبل در نظر گرفته می شود، 25.3 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه 14 درصد هم همین معنا را دارد، افزود: این نرخ به این معنا است که نرخ تورم 14 درصد رشد داشته است و یعنی نرخ تورم این دوره( ماه) نسبت به دوره مشابه سال قبل 14 درصد رشد داشته است و این به معنای ارزان شدن نیست.

این مقام مسئول در بانک مرکزی اضافه کرد: اما رشد 25 درصدی افزایش قیمت کمتر از رشد 34 درصد است و یا 14 درصد اختلاف سطح در شاخص بسیار کمتر از اختلاف سطح در 45 درصد ( تورم نقطه به نقطه) است.  اتفاقی که افتاده این است که تورم نقطه به نقطه 45 درصد به 14 درصد رسیده ولی این رقم باز هم رشد قمت است یا نرخ 25 درصد باز هم رشد قیمت محسوب می شود که نباید این موضوع را با ارزانی اشتباه گرفت.

وی از یکسان شدن دامنه محاسبه نرخ تورم توسط مرکز آمار و بانک مرکزی خبرداد و در پاسخ به سئوال مهر درباره اینکه آیا قرار است تغییری در مرجع اعلام نرخ تورم حاصل شود، یا خیر، گفت: بانک مرکزی و مرکز آمار هر دو نرخ تورم را اعلام می کنند، این در حالی است که بانک مرکزی زمان اعلام این نرخ را زودتر از روز دهم هر ماه اعلام خواهد کرد.

مقتدایی در مورد نرخ تورم هدف گذاری بانک مرکزی در بسته خروج از رکود عنوان کرد: نرخ تورم قابل پیش بینی نیست، محاسبات برساس دریافت اطلاعات انجام می شود. به هر حال با توجه به کاهش نرخ تورم، انتظارات برای کاهش نرخ تورم در جامعه بیشتر شده است.
اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------