آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

تغییر نگاه دولت به بازار غیررسمی ارز



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار ارز

 

اخبار اقتصادی - تغییر نگاه دولت به بازار غیررسمی ارز

در روزهای اخیر اظهارات مسوولان بانک‌مرکزی و دولت راجع به سیاست‌های ارزی، توجه فعالان بازار را درخصوص آینده نرخ ارز در ایران جلب کرده است. در تازه‌ترین اظهارنظرها، رئیس دفتر رئیس‌جمهور به تازگی گفته که دولت پیشنهاد «رسمیت‌بخشی به بازار آزاد ارز» را تایید کرده و این پیشنهاد در انتظار تصویب نهایی در شورای پول و اعتبار است.

به گفته او «خرید و فروش با نرخ ارز آزاد غیرقانونی نیست»، هرچند سیاست دولت، حرکت تدریجی به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز است. این فعل و انفعلات در زمانی صورت می‌گیرد که به نقل از یکی از فعالان، بازار ارز این روزها «خوابیده» و خرید و فروش چندانی در آن صورت نمی‌گیرد. همچنین روز گذشته بانک‌مرکزی نرخ رسمی دلار را افزایش داد تا این نرخ از نرخ مصوب بودجه 11 ریال فاصله بگیرد.

 رسمیت‌بخشی به بازار آزاد ارز
در ادامه اظهارنظرهای مسوولان دولتی درخصوص بازار ارز، در روزهای اخیر رئیس دفتر رئیس‌جمهور از «تغییر سیاست و نگاه دولت به بازار آزاد ارزی» سخن گفته است. در سال‌های گذشته، مسوولان دولتی بازار آزاد را بعضا تحت‌عنوان «بازار سیاه» تلقی می‌کردند و نرخ‌های این بازار مورد تایید بسیاری از مسوولان نبود. محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور به تازگی با اعلام «بررسی پیشنهاد رسمیت‌بخشی به نرخ آزاد ارز»، گفته است: «خرید و فروش با نرخ آزاد ارز غیرقانونی نیست؛ البته این هنوز یک سیاست موقت است و تصویب نهایی نشده است.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به مباحث انجام شده در «شورای پول و اعتبار» و دولت در این خصوص خاطرنشان کرد: این موضوع به‌زودی به تصویب نهایی خواهد رسید. نهاوندیان با تاکید بر اینکه «سیاست معتبر بودن نرخ آزاد ارز یک سیاست موقت است»، گفت: «سیاست اصلی دولت حرکت آرام و تدریجی به سمت تک‌نرخی شدن ارز است؛ اما قبل از اینکه به این نقطه برسیم، نرخ آزاد ارز که تا پیش از این غیرقانونی تلقی می‌شد، رسمیت خواهد داشت و معاملات با این نرخ معتبر خواهد بود.»

 

وی در ادامه گفت: «در حال حرکت به سمت گشایش مسائل بانکی هستیم و اتفاقات خوبی هم با چین، روسیه و ترکیه افتاده است.» نهاوندیان تاکید کرد: «همه ما امیدواریم مذاکرات تا سه ماه آینده به نتیجه قطعی منجر شود؛ اما برای غیر آن سیاست‌های مورد نیاز را پیگیری می‌کنیم.»

رئیس‌کل بانک‌مرکزی نیز در آخرین اظهارات خود راجع به سیاست‌های ارزی کشورگفت: «اقدامات انجام شده در حوزه سیاست ارزی باید متناسب با پیش نیازهای یکسان‌سازی ارز صورت بپذیرد.» وی در ادامه عنوان کرد: «تلاش خواهد شد زمینه لازم برای اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز پس از تامین پیش نیازهای لازم فراهم شود.» برخی از مسوولان بانک‌مرکزی سه پیش نیاز لازم را برای یکسان‌سازی نرخ ارز «ادامه کاهش نرخ تورم، افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی و نتایج مذاکرات هسته‌ای و گشایش‌های صورت گرفته پس از آن» می‌دانند که البته در بین این سه عامل، بیشتر بر نقش شرایط دیپلماتیک و مذاکرات تاکید می‌شود.

 نوسان‌های 5 تومانی در بازار
روز گذشته دلار در بازار آزاد با کاهشی 5 تومانی نسبت به روز سه‌شنبه با قیمت 3125 تومان به فروش رسید. این در حالی است که قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های ابتدای میدان فردوسی 3130 تومان درج شد که اختلاف قیمت 5 تومانی با صرافی‌های دیگر بازار داشت. دلار در بین فعالان غیر رسمی هم با قیمت 3120 تومان معامله می‌شد. به این ترتیب از آغاز هفته جاری اختلاف قیمت دلار بین فعالان رسمی بازار و فعالان غیر رسمی 5 تومان بوده است. از سوی دیگر از ابتدای هفته تاکنون قیمت دلار تنها با نوسان‌های 5 تومانی همراه بوده است. فعالان بازار اعتقاد دارند نوسان‌های 5 تا 10 تومانی حاصل روال طبیعی بازار است. به اعتقاد گروهی از این فعالان، قیمت دلار تا آغاز دور بعدی مذاکرات دچار نوسان چندانی نخواهد داشت و دلار به ثبات و آرامش رسیده است.

روز گذشته بانک‌مرکزی نرخ دلار مبادلاتی را 26 هزار و 511 ریال اعلام کرد که افزایشی یک تومانی نسبت به روز سه‌شنبه داشته است. به‌این‌ترتیب نرخ رسمی دلار 11 ریال بالاتر از نرخ مصوب دلار در بودجه (2650 تومان) قرار گرفت. روز گذشته هر سکه بهار آزادی طرح جدید با قیمت 954 هزار تومان معامله شد. به‌این‌ترتیب نرخ سکه بهار آزادی در روزهاي دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری ثابت و بی‌تغییر باقي مانده است.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------