نوسان‌ قیمتی دلار کاهش یافت



اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت دلار

 

اخبار اقتصادی - هفته آرام بازار، روزهای پرکار سیاست‌گذار
نوسان‌ قیمتی دلار کاهش یافت

درحالی‌که هفته گذشته بازار آزاد دلار خبر چندانی برای مخابره نداشت و دلار نوسان‌های محدود پنج تومانی را تجربه می‌کرد، اخبار مهمی درباره سیاست‌های ارزی از سوی مسوولان بانک‌مرکزی و دولت اعلام شد.

تغییر نگاه دولت به بازار غیر‌رسمی، رسیدن نرخ رسمی دلار به نرخ محاسباتی آن در بودجه، تمدید مهلت صرافی‌ها جهت کسب انطباق با دستورالعمل کنونی بانک‌مرکزی تا پایان شهریورماه و همچنین تعدیل سرمایه اولیه صرافی‌ها جهت کسب مجوز، از خبرهای مهم هفته گذشته بودند.


  هفته پرخبر
هفته گذشته بانک‌مرکزی هفته پرکاری از لحاظ خبری داشت. روز یکشنبه معاون نظارتی بانک‌مرکزی عنوان کرد مبلغ قبلی در نظر گرفته شده برای سرمایه اولیه صرافی‌ها سنگین بوده و از تعدیل این مبلغ خبر داد. در گذشته حداقل میزان سرمایه اولیه صرافی‌ها که در دستورالعمل بانک‌مرکزی آمده بود، مورد اعتراض فعالان رسمی بازار قرار گرفته بود. به‌نظر می‌رسد تعدیل میزان سرمایه تا حدودی موجب رضایت نسبی بخشی از این فعالان شود.  اما روز سه‌شنبه بانک‌مرکزی نرخ رسمی دلار را 26 هزار و 501 ریال اعلام کرد تا نرخ رسمی دلار پس از 144 روز به نرخ محاسباتی این ارز در بودجه (2650 تومان) برسد. دو خبر مهم دیگر نیز در این روز اعلام شد تا سه‌شنبه پرخبرترین روز هفته باشد.


 در این روز رئیس‌کل بانک‌مرکزی راجع به یکسان‌سازی نرخ ارز عنوان کرد: «گذر موفقیت‌آمیز از نظام ارزی چند نرخی به نرخ ارز واحد مستلزم برقراری پیش زمینه‌های لازم است.» به این ترتیب باید گفت که تا پیش‌شرط‌‌های لازم جهت یکسان‌سازی نرخ ارز فراهم نشود، اقدام نهایی جهت یکسان‌سازی صورت نخواهد گرفت. خبرمهم دیگر این روز اظهارات رئیس دفتر رئیس‌جمهور راجع به بازار آزاد بود. وی اعلام کرد: «سیاست اصلی دولت حرکت آرام و تدریجی به‌سمت تک‌نرخی شدن ارز است، اما قبل از اینکه به این نقطه برسیم نرخ ارز آزاد که تا پیش از این غیر‌قانونی تلقی می‌شد رسمیت خواهد داشت و معاملات با این نرخ معتبر خواهد بود.» پس خرید و فروش با نرخ ارز آزاد غیر‌قانونی نخواهد بود، هر چند به گفته او، «این یک سیاست موقت است و هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.» با این وجود اظهارات وی می‌تواند نشان‌دهنده سیاست‌های ارزی دولت در آینده باشد.

  روند هفتگی دلار
در آغازین روز هفته گذشته، دلار با قیمت 3135 تومان کار خود را در بازار شروع کرد که کاهشی پنج تومانی نسبت به روز پنج‌شنبه 16 مرداد داشت. «شاخص بازار ارز» در ادامه هفته نیز با همین نوسان‌های پنج تومانی به کار خود ادامه داد.  دلار روز یکشنبه با پنج تومان کاهش به 3130 تومان و در روز دوشنبه با پنج تومان کاهش دیگر به 3125 تومان رسید. این ارز روز سه‌شنبه هم نوسانی پنج تومانی داشت؛ اما این بار جهت این نوسان معکوس و افزایشی بود. روز چهارشنبه دوباره کاهشی پنج تومانی ثبت شد تا قیمت دلار 3125 تومان شود. پنج‌شنبه هفته گذشته نیز دلار برای اولین بار طی هفته هیچ نوسانی را تجربه نکرد و با همان قیمت 3125 تومان هفته را به پایان برد. 


در آخرین روز هفته گذشته، بانک‌مرکزی نرخ دلار مبادلاتی را 26 هزار و 516 ریال اعلام کرد که افزایشی پنج ریالی نسبت به روز پیش از آن داشت. بانک‌مرکزی بعد از رسیدن نرخ رسمی دلار به نرخ محاسباتی این ارز در بودجه، یکبار نرخ رسمی دلار را پنج ریال و بار دیگر با 10ریال افزایش اعلام کرد.


 به‌‌نظر می‌رسد سیاست بانک‌مرکزی افزایش آرام و با شیب ملایم نرخ رسمی دلار پس از عبور آن از نرخ محاسباتی این ارز در بودجه است. هر چند گروهی از کارشناسان اعتقاد دارند بانک‌مرکزی در ادامه با شیب تندتری روند قیمت‌گذاری این ارز را ادامه خواهد داد. هفته گذشته، مهم‌ترین خبر در بازار سکه و طلا، ثبات قیمت سکه در سه روز انتهایی هفته در نرخ 954 هزار تومان با وجود افزایش بهای اونس جهانی بود.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت دلار

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------