سکون دلار، نارضایتی دلالان



اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت دلار

 

اخبار اقتصادی - قیمت سکه 3 هزار تومان کاهش یافت
سکون دلار، نارضایتی دلالان

روز گذشته قیمت دلار برای سومین روز کاری متوالی ثابت ماند. این ثبات و عدم نوسان قیمت دلار موجب نارضایتی اکثر فعالان غیر رسمی بازار شده است.

همچنین روز گذشته قیمت سکه در بازار کاهش یافت و بانک مرکزی نیز نرخ رسمی دلار را با یک ریال کاهش اعلام کرد. روز گذشته دلار با قیمت 3125 تومان کار خود را در هفته جاری آغاز کرد که نسبت به قیمت آخرین روز کاری هفته گذشته تغییری نداشت و ثابت باقی مانده بود.

 

در ادامه قیمت دلار با کاهش‌های جزئی و پلکانی یک تا دو تومانی مواجه شد؛ اما در آخرین ساعات کاری بازار، دلار با همان قیمت 3125 تومان به کار خود پایان داد. به این ترتیب دلار از چهارشنبه هفته گذشته تا روز شنبه روی نرخ 3125 تومان ایستاده است.

 

پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای، قیمت دلار از 3125 تومان پایین‌تر نیامده و به‌نظر می‌رسد بازه قیمتی دلار محدود‌تر شده است. پس از تمدید مذاکرات، قیمت دلار در کمترین حالت به 3125 تومان و در بیشترین حالت به 3145© تومان رسیده است. تعداد معدودی از صرافی‌ها نیز قیمت دلار را بر تابلوی صرافی خود 3120 تومان درج کردند که اختلاف قیمتی 5 تومانی با نرخ غالب بازار داشت.


 ثبات در بازار غیررسمی
روز گذشته دلار بین فعالان غیررسمی با قیمت 3118 تومان تا 3120 تومان به فروش می‌رسید. نکته حائز اهمیت این است که قیمت دلار در بین این دلالان نیز از هفته گذشته با نوسان زیادی روبه‌رو نشده است. با این وجود، گروهی از این معامله گران باور دارند قیمت دلار در هفته‌های آینده افزایش خواهد یافت.

 

این دسته از فعالان تقاضای ارز برای واردات را مهم ترین علت برای افزایش قیمت عنوان می‌کنند. به اعتقاد آنها افزایش تقاضا و عدم وجود ارز کافی برای عرضه در بازار، سبب افزایش قیمت خواهد شد، اما گروهی دیگر از آنها اعتقاد دارند تقاضا در شهریورماه چندان افزایش نخواهد یافت و اگر هم این افزایش صورت بگیرد، ارز کافی برای عرضه وجود دارد.

 

البته هر دو دسته در یک نکته توافق دارند که اگر قیمت دلار در شهریورماه افزایش پیدا نکند، تا آغاز دور بعدی مذاکرات هسته‌ای، قیمت دلار در بازار دارای نوسان‌های اندک و معدودی خواهد بود. در این میان تعدادی از دلالان عنوان می‌کنند که قیمت دلار به‌طور عادی در شهریورماه بالا خواهد رفت، اما از آنجا که احساس می‌کنند بازار از بیرون کنترل می‌شود، اقدام به خرید دلار نمی‌کنند. البته به گفته آنها قیمت دلار به زیر 3000 تومان هم نخواهد آمد. عدم نوسان قیمت دلار در روزهای اخیر موجب نارضایتی اکثر این دلالان شده است و مرتبا از وضعیت موجود در بازار گلایه می‌کنند.

 اختلاف قیمتی سکه در بازار
روز گذشته هر سکه بهار آزادی طرح جدید(امامی) با قیمت 951 هزار تومان در بازار آزاد معامله شد که کاهشی 3هزار تومانی نسبت به روز پنج‌شنبه (23 مرداد) داشته است. فروشندگان سکه و طلا علت کاهش قیمت سکه در آغازین روز هفته جاری را  افت بهای اونس جهاني در روزجمعه دانسته‌اند. روز گذشته در ساعات ابتدایی بازار قیمت سکه بر تابلوی اکثر فروشندگان سکه وطلا متفاوت بود. به‌نظر می‌رسید بین فروشندگان سکه و طلا توافقی درباره قیمت وجود نداشته است. روز گذشته قیمت سکه در ابتدای بازار در کمترین حالت 950 هزار تومان و در بیشترین حالت 958 هزار تومان بود.


اما در ادامه این محدوده قیمتی بسته‌تر شد و به 950 هزار تومان تا
 953 هزار تومان رسید. گروهی از فروشندگان سكه وطلا علت این تفاوت‌های قیمتی را وضعیت خود از لحاظ موجودی سکه می‌دانند. آنها عنوان می‌کنند اگر تعداد سکه زیادی داشته باشند، به دلیل رقابتی بودن بازار، سکه را با قیمت پایین‌تر به فروش می‌رسانند. از طرف دیگر اگر سکه‌های کمی داشته باشند، قیمت خرید سکه خود را پایین می‌آورند تا موجودی سکه خود را بالا ببرند.

 افزایش نرخ رسمی یورو
روز گذشته بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را با یک ریال کاهش نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته 26 هزار و 515 ریال اعلام کرد. همچنین بانک مرکزی نرخ رسمی یورو را 35 هزار و
 529 ریال اعلام کرد که افزایشی 103 ریالی در مقایسه با پنج‌شنبه هفته گذشته داشته است. افزایش نرخ رسمی یورو را می‌توان ناشی از افزایش 005/0 برابری یورو در برابر دلار در روزهای جمعه و شنبه تلقی کرد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------