آغاز ضعیف بورس تهران؛ نوسانات شدید در پایان معاملات نفت و طلا



اخبار اقتصادی - در پی دشواری مسیر خروج از رکود غیرتورمی و تشدید درگیری‌ها میان اوکراین و روسیه رقم خورد
آغاز ضعیف بورس تهران؛ نوسانات شدید در پایان معاملات نفت و طلا

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار سهام


بورس در یک قدمی 73 هزار واحد
دیروز، شاخص کل در حالی با افت 312 واحدی (معادل 42/0درصد) مواجه شد که از ابتدای مرداد ماه، شاخص کل در محدوده 74 هزار واحدی حرکت می‌کرد و اکنون به 74 هزار و 51 واحد رسید که کمترین مقدار از ابتدای مرداد است. حجم معاملات نیز همچنان در محدوده نسبتا ضعیفی قرار دارد که نشان از عدم پویایی لازم بازار سهام دارد. مسیر دشوار مذاکرات هسته‌ای، کاهش نرخ تورم و رکودزدایی از صنایع، سه عامل اساسی اثرگذار بر شاخص کل است. در میان صنایع بورسی، تنها 6 گروه روز مثبتی را سپری کردند و مابقی همگام با شاخص کل قرمزپوش بودند. کاملا طبیعی است در شرایط درجا زدن، شاخص کل، در برخی روزها نوساناتی را نیز تجربه کند، اما انتظار نمی‌رود بتواند از این مسیر ملایم خارج شود.

بازار ارز

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار ارز


آرامش در بازار ارز
طی نخستین روز معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا با کاهش پنج تومانی مواجه و به قیمت 3 هزار و 120 تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی آن از ابتدای سال به 5/3 درصد تنزل پیدا کرد. حمایت مقام معظم رهبری از عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، با خوش‌بینی از سوی معامله‌گران ارز همراه شده است و این امر منجر به کاهش نسبی قیمت دلار شده است. با این حال، همان‌طور که بارها اشاره شده است، رسیدن به توافقات هسته‌ای مسیر بسیار دشواری دارد. بر این اساس، با توجه به پیش شرط قرار گرفتن رسیدن به توافق هسته‌ای جهت تک نرخی کردن قیمت ارز، اکنون برنامه‌ای برای کاهش قیمت دلار توسط بانک مرکزی وجود ندارد. بنابراین، روند متعادل قیمت‌ها در بازار دلار کاملا طبیعی است.

بازار سکه

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار سکه


افت ملایم سکه
در آغاز معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با افت 4 هزار و 500 تومانی مواجه و به قیمت 950 هزار تومان معامله شد. افت ملایم قیمت دلار یکی از عوامل این افت قیمت محسوب می‌شود؛ همچنین، طلای جهانی در پایان معاملات هفتگی با کاهش نسبی قیمت مواجه شده بود که افت سکه در بازار داخل را در پی داشت. روند متعادل قیمت دلار نمی‌تواند تاثیر جدی روی قیمت سکه ایجاد کند، اما باید در نظر داشت که در بازار طلای جهانی تنها عاملی که در مقابل افت قیمت مقابله می‌کند بحث ناآرامی‌های منطقه‌ای است؛ با این حال، مسیر اونس از منظر بنیادی نزولی است که این امر می‌تواند منجر به تداوم افت قیمت سکه نیز شود. در این شرایط، با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی در روز جاری، تغییر اندک سکه همگام با دلار محتمل ترین سناریوی پیش رو است.

بازار طلای جهانی

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار طلای جهانی


افزایش محدوده نوسان اونس
در پایان معاملات هفتگی، طلای جهانی با افت 3/0 درصدی به قیمت 5/1304 دلار بر هر اونس معامله شد. این در حالی بود که آمار اقتصادی آمریکا درخصوص نرخ تورم و میزان تولیدات مناسب بود و این امر منجر به سقوط قیمت طلا شد؛ اما حمله توپخانه‌های اوکراین به نیروهای روسی بار دیگر موجب افزایش تقاضا از سوی معامله‌گران محافظه کار و بازگشت قیمت‌ها به بالای 1300 دلار شد. این مساله نشان می‌دهد محدوده نوسان قیمت طلا از 1300 تا 1320 دلار به 1280 تا 1320 دلار افزایش یافته است. در این شرایط، کارشناسان معتقدند گرچه عوامل ژئوپلیتیک مانع از افت قیمت طلا می‌شوند، اما در قیمت‌های بالا، تقاضا افت می‌کند و منجر  به کاهش مجدد قیمت‌ها می‌شود. در این هفته سخنان رئیس کل بانک مرکزی آمریکا می‌تواند علاوه بر عوامل ژئوپلیتیک باعث تغییر قیمتی طلا شود.

بازار اوراق مسکن

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار اوراق مسکن


آغازی قرمز برای «تسه»ها
در نخستین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) افت 3/0 درصدی را تجربه کردند و به قیمت 93 هزار و 924 تومان معامله شدند. به این ترتیب، بازدهی آنها از ابتدای سال به 8/48 درصد کاهش پیدا کرد. در این شرایط، گرچه در پی احتمال افزایش سقف وام مسکن امیدواری‌هایی درخصوص رونق بازار مسکن ایجاد شده است، اما به گفته مسوولان این امر تاثیری بر میزان تسهیلات ارائه-شده توسط «تسه»ها نخواهد داشت. بنابراین، با توجه به آنکه در قیمت‌های فعلی نیز نرخ بهره تسهیلات مسکن در فرابورس به‌صورت واقعی به بیش از 22 درصد رسیده است (نرخ سود اولیه 14 درصد توسط بانک مسکن در نظر گرفته شده است)، معامله‌گران احتیاط بیشتری در معاملات دارند که کاهش تقاضا را در قیمت‌های فعلی سبب می‌شود.


بازار نفت

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار نفت


جبران بخشی از افت قیمت نفت
در پایان معاملات هفتگی، هر بشکه نفت خام آمریکا با افت 3/0 درصدی مواجه و به قیمت 35/97 دلار معامله شد. این در حالی بود که مازاد عرضه نفت خام منجر به افت قیمت‌ها به 95 دلار نیز شده بود، اما به توپ بستن نیروهای روسی که وارد مرز اوکراین شده بودند توسط اوکراینی‌ها منجر به رشد مجدد نفت و جبران بخشی از افت قیمت‌ها شد.

 

همان‌طور که اشاره شده بود، تنها عاملی که می‌تواند مسیر نزولی قیمت نفت را تغییر دهد، تشدید عوامل ژئوپلیتیک این‌چنینی است. با این حال، گزارش‌های آژانس بین‌الملل انرژی (EIA) نشان از عدم رشد متوازن تقاضا و عرضه نفت تا پایان سال جاری دارد. این امر منجر به ایجاد مازاد عرضه در این بازار می‌شود که از منظر بنیادی، دلیلی برای صعود قیمت نفت باقی نمی‌گذارد.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------