قفل سنگین قیمتی در بازارها



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 

اخبار اقتصادی - قفل سنگین قیمتی در بازارها

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است.

برآیند صفر شاخص کل
طی معاملات روز گذشته، بازار سهام در حالی با روند نزولی کار خود را آغاز کرد که بازگشایی «حکشتی» موجب شد شاخص کل تغییر مسیر دهد و در‌مجموع تغییرات زیادی را تجربه نکند. به این ترتیب، شاخص کل با قرار گرفتن در کانال 73 هزار و 903 واحدی، زیان 5/6 درصدی خود از ابتدای سال را حفظ کرد. دیروز، حجم و ارزش معاملات افزایش قابل‌توجهی یافت که بخش عمده آن مربوط به نماد «تاپیکو» بود و جان تازه‌ای به بورس داد. همچنین، رئیس شورای رقابت از کاهش 3 درصدی قیمت خودروهای پرتیراژ خبر داد که منفی شدن این گروه را در پی داشت. با این حال، ثبات در وضعیت کلی اقتصاد داخلی و آرامش در سیاست‌ خارجی، عدم تغییر شدید شاخص کل بورس در این روزها را محتمل‌ترین سناریوی پیش رو می‌کند.

کف 3100 تومانی قدرتمند ظاهر شد
دیروز، هر دلار آمریکا با پنج تومان رشد مواجه و به قیمت 3 هزار و 110 تومان معامله شد. به این ترتیب، کف حمایتی 3100 تومانی بار دیگر قدرتمند عمل کرد و اجازه افت بیشتر قیمت دلار را نداد. در این شرایط، خوش‌بینی نسبت به مذاکرات هسته‌ای منجر به کاهش تقاضا در این دوره از سال شده است؛ به عبارت دقیق‌تر، برخلاف زمانی که نگاه‌ها به قیمت ارز افزایشی است و تقاضا تشدید می‌شود، در این دوران، وضعیت «خرسی» (پیش‌بینی کاهش قیمت) منجر شده است تا تقاضا در بازار ارز با افت مواجه شود. همچنین، برخی کارشناسان افزایش سفرهای توریستی به کشور را به‌عنوان منابع ارزی عنوان می‌کنند که با افزایش عرضه اجازه رشد قیمتی  را به دلار نمی‌دهد. با این حال، حرکت ملایم دلار سناریوی محتمل تری خواهد بود.

عوامل خنثی روی سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید رشد ملایمی را تجربه کرد و با هزارتومان افزایش به قیمت 946 هزار تومان معامله شد. در این رابطه، طلای جهانی در همان محدوده 1300 دلاری حرکت می‌کند که اثر زیادی بر بازار سکه ندارد. همچنین، دلار در آرامش نسبی به سر می‌‌برد و رشد ملایم آن افزایش اندک قیمت سکه را نیز رقم زد. در بازار ارز روند نسبتا باثباتی وجود دارد که اثرات ملایمی بر بازار سکه خواهد داشت. همچنین، در بازار طلای جهانی، آمارهای مربوط به تورم و مجوزهای مسکن و سخنان رئیس کل بانک مرکزی آمریکا از‌جمله عواملی است که می‌تواند نوساناتی در قیمت‌ها ایجاد کند که اثر آنها روی بازار سکه منعکس خواهد شد. با این حال، همچنان کف حمایتی 940 هزار تومانی برای سکه موفق عمل کرده و اجازه افت بیشتر را نداده است.

توجه بیشتر معامله‌گران اونس به عوامل بنیادی
روز گذشته، تا لحظه تنظیم این گزارش طلای جهانی به قیمت 1300دلار بر هر اونس معامله می‌شد. به گفته وزیر خارجه روسیه، مشکلات میان اوکراین و روسیه رفع شده است. بنابراین، افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران، کاهش تقاضای فیزیکی شمش طلا و تقویت شاخص دلار آمریکا پیرو بهبود برخی آمار اقتصادی منجر به کاهش نسبی قیمت طلا شده است و همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شده بود دامنه نوسان طلا افزایش یافته؛ به‌طوری که اونس در جریان معاملات، محدوده‌های 1295 دلاری را نیز تجربه کرده است. در این شرایط، معامله‌گران در انتظار آمار مربوط به تورم و مجوزهای معاملات مسکن هستند که می‌تواند روی روند بازار اثرگذار باشد، اما نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) که با سخنرانی جنت یلن، رئیس فدرال رزرو، همراه است خبر مهم‌تری برای معامله‌گران این بازار محسوب می‌شود.

«تسه»ها در بیشترین قیمت مرداد ماه
طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد 7/0 درصدی مواجه و به قیمت 95هزار و 402تومان معامله شدند که بالاترین قیمت آنها در مرداد ماه محسوب می‌شود. به این ترتیب، بازدهی آنها از ابتدای سال به 2/51 درصد رسید. عدم تناسب عرضه و تقاضای اوراق مسکن مهم‌ترین عاملی است که نمی‌تواند مانع افت قیمت‌ها شود. در واقع، افزایش تقاضای مسکن در فصل تابستان و خوش بینی نسبت به رونق بازار مسکن به‌عنوان لکوموتیو اقتصاد کشور منجر شده است تا تقاضای خرید «تسه»ها افزایش یابد. به این ترتیب، عدم عرضه کافی اوراق از سوی بانک مسکن باعث شده تا به رغم محدودیت‌های خرید و فروش، قیمت‌های این اوراق روند صعودی خود را ادامه دهند.

بازار نفت
دیروز، نفت خام آمریکا تغییر مسیر داد و با افزایش نیم دلاری در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 7/96 دلار بر هر بشکه معامله می‌شد. علت این رشد قیمت، امیدواری معامله‌گران به افزایش تقاضای آمریکا، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی دنیا، عنوان می‌شود؛ در این رابطه، کارشناسان بلومبرگ پیش از ارائه آمار از سوی آژانس بین‌المللی انرژی (EIA)، کاهش 7/1 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت آمریکا را در هفته گذشته برآورد کرده‌اند.

 

از سوی دیگر، آمار مناسبی از اوضاع اقتصادی اروپا و آسیا مخابره نمی‌شود که این امر احتمال کاهش تقاضای جهانی نفت خام را تقویت می‌کند. همچنین، متوقف شدن پیشروی نیروهای داعش در عراق باعث کاهش نگرانی‌ها درخصوص عرضه از سوی این کشور و در نتیجه افت قیمت نفت برنت شده است. با توجه به موارد یادشده، احتمال می‌رود در بازار نفت محدوده نوسان قیمت‌ها همچنان زیر 100 دلار باشد.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------