رشد 6 برابری قیمت «تسه‌ها» نسبت به شاخص کل



اخبار اقتصادی - مقایسه روند تغییرات سالانه قیمت اوراق تسهیلات مسکن و شاخص کل نشان داد:
رشد 6 برابری قیمت «تسه‌ها» نسبت به شاخص کل

تسهیلات مسکن در مرز یکصد هزار تومان قرار گرفت.

شاخص کل در ادامه روند نزولی روز گذشته با افت 4 واحدی در کانال 73 هزار واحدی افت بیشتری را تجربه کرد و در رقم 73902 واحدی آرام گرفت. این ششمین روز معاملاتی پیاپی است که شاخص نزول را تجربه می‌کند. اغلب روزهای معاملاتی گذشته با رشد شاخص در ساعات اولیه همراه بوده اما در ادامه روند صعودی متوقف و شاخص کل افت را تجربه می‌کرد.

با وجود در نظر گرفتن محدودیت‌های فراوان بر تسهیلات مسکن دیروز «تسه»ها در تمامی نمادها با افزایش قیمت همراه شدند و به مرز یکصد هزار تومان رسیدند. کارشناسان معتقدند عدم تناسب بین عرضه و تقاضا و شکل گرفتن سفته‌بازی در تسهیلات مسکن از مهم‌ترین عوامل رشد قیمتی در این نمادها هستند.


 با احتساب قیمت صد هزارتومانی برای تسهیلات مسکن، هزینه دریافت 45 میلیون تومان وام، به 9 میلیون تومان افزایش یافته است. هزینه دریافت وام در پایان مرداد ماه سال گذشته حدود5/3 میلیون تومان بود و اوراق تسهیلات مسکن حدود 38 تا 39 هزار تومان معامله می‌شد. با این حساب قیمت تسهیلات مسکن در طول یک سال اخیر 5/2 برابر شده است. رشد 150 درصدی قیمت تسهیلات مسکن در حالی رقم می‌خورد که شاخص کل بین مرداد92 تا 93 تنها حدود 23 درصد رشد کرده است.


معاملات روز سه شنبه تا پیش از باز شدن «حکشتی» و «کخاک» نیز مانند روزهای پیش از آن پیگیری می‌شد با بازگشت نمادهای مذکور، شاخص کل حدود 93 واحد از میزان تنزل خود طی روز سه‌شنبه را جبران کرد. در این راستا نمادهای «پارسان» با 18، «ومعادن» با 17 و «خودرو» با 15 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بر جای گذاشتند، در مقابل نمادهای «حکشتی» با 77، «کخاک» با 15 و «اخابر» با 15 واحد بیشترین تلاش را برای جلوگیری از افت شاخص کل داشتند.

 

فرابورس برخلاف بورس 2‌واحد رشد را تجربه کرد که تاثیر مثبت «جم» نقش بسزایی در این رشد داشت. ارزش معاملات با 274 میلیارد تومان(با احتساب معاملات بلوکی) در بورس و 95 میلیارد تومان در فرابورس، به نسبت روزهای قبل، روز بدی را پشت سر نگذاشتند. در این بین «تاپیکو» با ارزش معاملات 123 میلیارد تومانی، نقش بسزایی در افزایش محسوس ارزش معاملات داشت.

نوسان حدود 7 درصدی طی 7 هفته اخیر
پیش از ماه رمضان، شاخص کل پس از افتی حدود 8 هزار واحدی از ابتدای سال به رقم 70هزار و 341 واحدی رسید. از منظر تکنیکال این رقم بسیاری از حمایت‌ها را شکسته بود و برخی کارشناسان از افت بیشتر شاخص کل صحبت به میان می‌آوردند، اما بورس تهران برخلاف سال‌های گذشته که در ماه رمضان به‌صورت سنتی با کاهش حجم و ارزش معاملات همراه می‌شد، توانست طی 4 هفته صعودی، رشدی بیش از 4 هزار واحد داشته باشد.

 

با پایان ماه رمضان، روند صعودی شاخص کل متوقف شد. طی سه هفته اخیر شاهد شکل‌گیری روند نزولی در حرکت شاخص کل هستیم. روند سه هفته اخیر باعث افت 1000 واحدی شاخص کل شده است. نقطه اوج شاخص طی 7 هفته اخیر 74هزار998 واحد و کف آن 70هزار و 341 واحد است.

    در بازار چه گذشت؟
در گروه انبوه‌سازی که برخی گمانه‌زنی‌ها از پیشرفت پیشنهاد اعطای تسهیلات 75 تا 80 میلیون تومانی حکایت می‌کند طی روزهای اخیر معاملات امیدوار‌کننده‌ای را پشت سر می‌گذارند. در این گروه که اغلب گزارش‌های 9 ماهه جالبی ارائه نداده بودند گزارش «ثتران» امیدوار‌کننده به نظر می‌رسد.


«ثتران» با یک میلیارد و 450 میلیون تومان بیشترین ارزش معامله را در گروه انبوه‌سازی داشت.  در گروه بانکی که شنیده‌ها حكايت از تصمیم جدی دولت برای کاهش نرخ سود بانکی دارد، معاملات منفی را شاهد بودیم. در این گروه به‌جز «وبصادر» بقیه گروه منفی معامله شدند. «وبملت» با 1/2 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را در گروه بانک‌ها داشت. در گروه خودرو‌سازان خبری مبنی بر کاهش افزایش قیمت اعلامی از سوی شورای رقابت منتشر شده که باعث واکنش نشان دادن اغلب نمادهای این گروه شده است.  در این گروه «خودرو» با 3 میلیارد تومان معامله بیشترین ارزش معاملات در این گروه را داشت. پیش‌بینی تولید «خودرو» برای پایان سال مالی 93 تولید 490 هزار خودرو است.


در گروه سایر محصولات کانی غیر‌فلزی شاهد بازگشایی «کخاک» بودیم. بازگشایی صنایع خاک چینی ایران با حدود 40 درصد افزایش قیمت همراه شد. تمام نمادهای این گروه طی معاملات روز سه شنبه معاملات مثبتی را رقم زدند. در گروه حمل‌ونقل «حکشتی» پس از 10 روز بازگشایی شد و حدود 8 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد.  «حکشتی» بیشترین تاثیر مثبت را در معاملات دیروز بر شاخص کل بر جای گذاشت. در این گروه «حسینا» همچنان صف خریداران را به خود می‌بیند و طی 4 روز معاملاتی اخیر 26 درصد افزایش قیمت یافته است.

خرید و فروش‌ها در بورس تهران
گروه بورس: شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز دوشنبه، با تکرار سنت روزهای اخیر کار خود را صعودی شروع کرد، اما با گذشت ساعتی روند صعودی شاخص کل متوقف شد و با افت 46 واحدی برای پنجمین روز پیاپی افت را تجربه کرد. به این ترتیب شاخص کل از 73952 به 73906 واحد، نزول پیدا کرد. در این راستا صندوق بازنشستگی بیمه مرکزی ایران همانند روزهای گذشته در درصدهای مثبت خریدار بیش از 2 میلیون و 954 هزار سهمی «وبیمه» بود.

 

«وبیمه» طی معاملات روز دوشنبه برای ششمین روز متوالی رشد قیمت را تجربه کرد. شرکت بیمه سامان که اخیرا خریدهایش در «خمهر» را وسعت داده است، 300 هزار سهم دیگر از «خمهر» به سبد سهام خود افزود. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه توکا (سهامی خاص)، 200 هزار سهم از «حتوکا» را در درصدهای منفی خریداری کرد.

 

سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی مانند روزهای قبل سهام «وبانک» را از عرضه‌کنندگان، خریداری کرد. توسعه ملی علاوه بر خرید 500 هزار سهمی از «وبانک» خریدهای جزیی در نمادهای «شبهرن» و «پاسا» نیز داشت. شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی 375 هزار سهم از داروسازی سینا را در درصدهای منفی عرضه کرد. سرمایه‌گذاری آتی نگر سپهر ایرانیان(سهامی خاص) خریدار عرضه‌های سرمایه‌گذاری خوارزمی بوده است.

 

در نماد «وبملت» شاهد حمایت سهم توسط صندوق تامین آتیه کارکنان بانک ملت و شرکت گروه مالی ملت چون روزهای گذشته بودیم. این دو به ترتیب 6 میلیون و 905 هزار سهم و 20 میلیون و 522 هزار سهم از «وبملت» را خریداری کردند.  شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین بر خلاف دو روز قبل بیش از 2 میلیون و 509 هزار سهم از «تیپیکو» را عرضه کرد. صبا تامین طی دو روز قبل 286 هزار سهم از «تیپیکو» را خریداری کرده بود. شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری طی معاملات روز دوشنبه در حالی بیش از 291 هزار سهم از کاشی پارس را فروخت که خریدار 120 هزار سهمی در نماد «جم» بود.

 

شرکت خدمات مالی و مدیریت معین آزادگان (سهامی خاص) که سهامدار 5 درصدی پارس مینو است در درصد‌های منفی بیش از 120 هزار سهم از «غپینو» را عرضه کرد. این شرکت طی هفته‌های اخیر در نقش فروشنده‌ای فعال ظاهر شده است. خدمات مالی و مدیریت معین آزادگان طی معاملات روز دوشنبه بیش از 81 هزار سهم از «غمینو» را خریداری کرد.

 

در نماد «خاهن» فردی حقیقی که مالک بیش از 2 درصد از این شرکت است 2 میلیون و 7 هزار سهم خود را در حداکثر قیمت معاملاتی روز دوشنبه عرضه کرد. شرکت سرمایه‌گذاری وتوسعه گل‌گهر (سهامی خاص) همچون روزهای گذشته به جمع‌آوری سهام بیمه ملت پرداخت و این بار در حدود 900 هزار سهم از نماد «ملت» را به سبد سهام خود افزود.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت اوراق تسهیلات مسکن

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت اوراق تسهیلات مسکن

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------