اجرای مصوبه جدید شورای عالی کار/ جزئیات تغییرات در فیش‌های حقوقی



اخبار ,اخبار اقتصادی ,حق بیمه کارگران

 

اخبار اقتصادی - حق بیمه کارگران کاهش یافت؛
اجرای مصوبه جدید شورای عالی کار/ جزئیات تغییرات در فیش‌های حقوقی

پس از ابلاغ مصوبه جدید شورای عالی کار درباره توقف دریافت حق بیمه از بن نقدی کارگران، مبلغ 5 هزار و 600 تومان پرداختی مشمولان قانون کار از ماه جاری کاهش می یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، از ابتدای سال جاری تامین اجتماعی دستورالعملی را به شعب خود ابلاغ کرده بود که طی آن، بابت بن نقدی 80 هزار تومانی امسال کارگران مبلغ 5 هزار و 600 تومان حق بیمه دریافت می شد.

این روند تا تیرماه امسال نیز ادامه داشت و سهم کارفرمایان از حق بیمه بن نقدی کارگران حدود 19 هزار تومان بوده است.

بر پایه این گزارش، این مسئله مورد اعتراض کارفرمایان و نامه نگاری آنها با وزیر تعاون، کار و رفاه شده بود و آنها خواسته بودند ترتیبی اتخاذ شود تا دریافت حق بیمه بابت بن نقدی کارگران متوقف شود.

کارفرمایان عنوان کردند توان پرداخت حق بیمه حدود 19 هزار تومانی بابت بن 80 هزار تومانی کارگران را ندارند و باید در این باره تصمیمات موثری گرفته شود.

آنها همچنین تاکید کردند که تامین اجتماعی در سنوات گذشته بابت حق بن نقدی کارگران، حق بیمه دریافت نکرده و این روال جدید امسال باید متوقف شود.

پس از آن، وزارت کار موضوع را در شورای عالی کار مطرح کرد و توقف دریافت حق بیمه از بن نقدی سال 93 کارگران به تصویب رسید.

هر چند نمایندگان کارگری بعدا اعلام کردند که به دلیل اهمیت نظارتی دریافت حق بیمه از بن نقدی و همچنین افزایش میزان حقوق بازنشستگی کارگرانی که در دو سال آخر پرداخت بیمه قرار دارند، با این تصمیم مخالفند؛ اما آنها سرانجام مصوبه شورای عالی کار را امضا کردند که این اقدام مورد اعتراض جامعه کارگری واقع شد.

از پایان ماه جاری همزمان با پرداخت حقوق و دستمزد جدید کارگران و مشمولان قانون کار، ابلاغیه جدید شورای عالی کار به اجرا گذاشته خواهد شد و از این پس مبلغ 5 هزار و 600 تومان سهم کارگران و حدود 19 هزار تومان سهم کارفرمایان بابت حق بیمه بن نقدی 80 هزار تومانی کسر نخواهد شد.

پیش از این برخی نمایندگان کارگری در اظهاراتی اقدام تامین اجتماعی در دریافت حق بیمه از بن نقدی کارگران را باعث افزایش سطح درآمد تامین اجتماعی و در نتیجه فراهم شدن امکان ارائه خدمات بهتر به جامعه کارگری تعبیر کردند.

در عین حال برخی دیگر از نمایندگان کارگران توقف دریافت حق بیمه از بن نقدی کارگران را اقدامی مناسب دانستند و عنوان کردند پرداخت مبلغ اضافه تر 5 هزار و 600 تومان از سوی کارگران به تامین اجتماعی در شرایط فعلی هیچ گونه تاثیری در حقوق بازنشستگی آنها غیر از کسانی که در دو سال آخر قرار دارند و تعداد آنها نیز زیاد نیست، ندارد و تنها جنبه های نظارتی پرداخت حق بن نقدی کارگران دراین موضوع می تواند محقق شود.

اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------