آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

سير نزولی بورس تشديد شد



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 

اخبار اقتصادی - بیشترین زیان هفتگی بازار سهام در سه هفته
سير نزولی بورس تشديد شد

بازار سهام كشور هفته جاری را با روند نزولی شاخص و قيمت سهام شركت‌ها پشت سر گذاشت و به روال روزهای اخیر بدون تغییری خاص به کار خود پایان داد.

در جریان معاملات دیروز دماسنج بازار سرمایه به رشد بی رمق و محتاطانه خود ادامه داد و با افزایش ناچیز سه واحدی مواجه شد و به رقم 73 هزار و 905 واحد رسید. به این ترتیب زیان هفتگی بورس به 6/0درصد رسید که این رقم بیشترین میزان در سه هفته اخیر محسوب می‌شود. بورس اوراق بهادار، ديروز شاهد دادوستد 379 ميليون برگه بهادار به ارزش حدود یک هزار و 11 ميليارد ريال بود كه با افت روزانه 54 درصدی نسبت به روز  سه شنبه روبه‌رو شد. حجم كل معاملات نیز كاهش 34 درصدی روزانه را به ثبت رساند.

به عقیده برخی کارشناسان، اکنون بازار سرمایه در حالت انتظار به سر می‌برد و برای رونق منتظر یک محرک است که این مهم نیز یک شبه به دست نخواهد آمد. به نظر می‌رسد روند كنونی بازار سرمايه حاكی از حركت منطقی سهامداران است؛ چرا‌كه سرمايه گذاران با تجربه بيشتری نسبت به گذشته در بازار سرمايه فعال هستند و به‌طور كلی می‌توان اظهار كرد كه سهامداران كنونی، شناخت بيشتری از وضعيت بازار سرمايه دارند.


کارشناسان معتقدند با توجه به اطلاعات موجود در شرایط کنونی اکثر سهم‌ها به قیمت‌های جذاب رسیده‌اند اما وجود ابهامات متعدد باعث تعلل در سرمایه‌گذاری می‌شود. به نظر می‌رسد حصول نتیجه نهایی مذاکرات، منجر به تحرک اثرگذار در روند بازار سرمایه شود.


در این رابطه الهام خلیلی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه وضعیت کنونی بازار سرمایه، سرمایه گذاران را بی انگیزه کرده است، گفت: بی رمقی بازار سرمایه در چند روز اخیر کاملا قابل مشاهده است و این امر ناشی از نبود محرک برای حرکت بازارسرمایه به سوی جلو است؛ چراکه قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها در کف خود قرار گرفته و فقط نیازمند یک محرک است.

 

به گزارش «دنیای اقتصاد» مذاکرات هسته‌ای که قرار است طی فرصت باقیمانده تا آذر ماه (آخرین مهلت توافق) می‌تواند یک محرک قوی برای حرکت بازار باشد، هرچند این موضوع بیش از آنکه یک محرک واقعی باشد، آثار روانی بیشتری را بر بازار وارد می‌کند و همین امر به حرکت میان مدت بورس بر مدار صعود منجر خواهد شد. این در حالی است که عدم حصول نتیجه برای این بازار به تداوم روند کاهشی بازار سهام دامن می‌زند.


وی کمبود نقدینگی را یکی دیگر از عوامل
 بی رمقی بازار دانست و گفت: کمبود نقدينگی در وضعيت فعلی، عامل اصلی ركود در بازار است. همان‌طور که در جدول همراه مشاهده می‌شود حجم معاملات به طرز چشمگیری کاهش یافته که این خود مبین دلایل ذکر شده در بالا است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: این روزها بازار سرمایه از زبان دولتی‌ها و مجلسی‌ها به کرات شنیده می‌شود که این امر بیانگر معطوف شدن توجه‌ها به بازار سرمایه به‌عنوان مکانی برای تامین مالی بنگاه‌ها است.

 

وی ادامه داد: از دیگر مسائل مهم مطرح شده تسری معافیت مالیاتی بازار پول به بازار سرمایه است. وی به رقابت بازار پول و سرمایه اشاره کرد و گفت: نرخ سود 23 درصد و معافیت مالیاتی موجود در بازار پول از جمله عواملی بوده که منجر به انتقال نقدینگی به بازار پول شده است، به همین جهت مساله کاهش نرخ بهره و متناسب‌سازی آن با تورم یکی از موضوعات مهم و موثر بر این بازار محسوب می‌شود. از سوی دیگر در راستای بسته خروج از رکود نرخ بهره تسهیلات اعطایی به صنایع باید به نحوی کاهش یابد که توجیه اقتصادی پیدا کند، بنابراین با عملی شدن این موضوع و کاهش نرخ بهره بانکی توجهات بیشتری به بازار سرمایه جلب خواهد شد.
وی به بسته خروج از رکود اشاره کرد و گفت: به منظور محقق شدن موارد مطروحه در بسته خروج از رکود و ایجاد رونق باید برای
تک تک صنایع برنامه جامع تعریف و از هرگونه تصمیم‌گیری که منجر به فلج شدن صنایع می‌گردد، پرهیز شود.


خلیلی تاکید کرد: امید می‌رود بعد از عملی شدن این اقدامات تحرک به بازار سرمایه برگردد، اما مسلم است که با توجه به زمان لازم برای اجرای این برنامه‌ها، در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار بازده خاصی را از بازار داشت؛ چرا که بازار سرمایه همچنان به انتظار نتایج مذاکرات نشسته است.

 در بازار چه گذشت؟
در گروه خودروسازی، پس از توافق میان وزیر صنعت، معدن و تجارت، شورای رقابت و خودروسازان، قیمت خودروهای پرتیراژ سه درصد کاهش یافت. خروج روغن موتور از فهرست کالاهای نفتی در کنار احتمال افزایش نرخ فروش آن از جمله مهم‌ترین‌ موضوعاتی است که پیرامون این صنعت و تولیدکنندگان فرآورده‌های وابسته به روغن موتور مطرح می‌شود.

 

اخذ معافیت مالیاتی توسط روانکارها منجر به کاهش هزینه‌های صادرات آنها خواهد شد که مزیت مهمی برای آنها محسوب می‌شود. در گروه قند و شکر افزایش 40 درصد، بهای چغندرقند که منجر به افزایش بهای تمام شده شکر خواهد شد، منجر به مطرح شدن مساله افزایش قیمت شکر شده است. کشمکش‌ها بر سرمیزان افزایش قیمت شکر بین سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر همچنان ادامه دارد. این امر منجر به آن شده است که تجار شکر از فروش شکر خود در بازار خودداری کنند تا بتوانند از افزایش قیمت مطروحه منتفع شوند.


طبق آمارهای منتشره هرساله در تیرماه به‌طور متوسط 200 تا 220 تن شکر فروخته می‌شده که در مدت مشابه در سال 1393 این عدد به 122 هزار تن کاهش یافته که بیانگر کاهش سطح مصرف شکر کشور است. مساله‌ای که اینجا مطرح می‌شود این است که پس از افزایش قیمت شکر، کشش بازار به چه صورت خواهد بود.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------