تغییر مسیر سکه و دلار



اخبار ,اخبار اقتصادی ,سکه و دلار

 

اخبار اقتصادی - ثبات به طلای جهانی بازگشت
تغییر مسیر سکه و دلار

در اولین روز هفته، بازار ارز تهران شاهد کاهش دامنه نوسانات نرخ ارز بود. از چند هفته پیش، نرخ عمده ارزها به واسطه تقاضای فصلی و ناآرامی‌های سیاسی اوکراین، نوسانی افزایشی را پیش گرفت، اما همان‌طور که عده‌ای از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند، این رفتار مقطعی بوده و دیروز کاهش دامنه نوسانات، از سوی برخی فعالان بازار به نشانه‌ای از بازگشت ثبات به بازار تعبیر شد.

علاوه‌بر این آمارهای مثبت بازار کار آمریکا، افت جزئی نرخ اونس را موجب شد و قیمت سکه در واکنش به این رویداد، دیروز قدری کاهش یافت.


انتشار آمارهای مثبت از بازار کار آمریکا، افت جزئی قیمت اونس را به‌دنبال داشت


نشانه‌های بازگشت ثبات به بازار
 نرخ دلار آمریکا دیروز در بازار تهران کاهش یافته و در نزدیکی 3 هزار تومان قرار گرفت. علاوه‌بر این، در حالی که هفته‌های گذشته نرخ دلار هر روز نوسانات زیادی را متحمل و در یک بازه نسبتا وسیع جابه‌جا می‌شد، دیروز دامنه نوسان نرخ این ارز شدیدا کاهش یافته بود.


این رفتار به اعتقاد فعالان بازار از تمایل بازار به بازگشت به سمت ثبات پیشین حکایت دارد. برخی صرافان و کارشناسان اقتصادی اظهار کرده بودند قیمت دلار در سال آینده حدود 3 هزار تومان خواهد بود، دیروز نیز کاهش دامنه نوسانات دلار با حرکت نرخ این ارز به سمت 3 هزار تومان همراه بود.

 

علاوه‌بر این دیروز تحت‌تاثیر تقویت یورو در مقابل دلار، بازار کار خود را با کاهش قیمت دلار و تقویت یورو و پوند انگلیس شروع کرد، اما در ادامه نرخ یورو در جهت عکس حرکت کرد. علاوه‌بر این بانک مرکزی نرخ رسمی یورو را همراه با تقویت این ارز در بازارهای جهانی به مقدار قابل‌توجهی افزایش داد.


در خصوص طلای جهانی نیز افت قیمت اونس تحت‌تاثیر بهبود برخی آمارهای اقتصادی آمریکا جلب توجه می‌کرد. آخرین گزارش وزارت کار آمریکا که عصر جمعه اخیر منتشر شد، نشان می‌داد که میزان اشتغالزایی در بخش غیرکشاورزی، برای ماه فوریه از میزان پیش‌بینی شده بیشتر بود. این امر به نشانه‌ای از بهبود اوضاع بازار کار آمریکا تعبیر و افت جزئی قیمت فلز زردرنگ را موجب شد.

 

از آنجا که آمارهای بسیار ضعیف اشتغالزایی دسامبر و ژانویه، بازار کار آمریکا را در کانون توجه قرار داده بود، بازار طلای داخل، هفته را تحت‌تاثیر بهبود اوضاع بازار کار آمریکا با کاهش قیمت انواع سکه و طلای 18 عیار شروع کرد.


طلای جهانی
قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی تحت‌تاثیر گزارش امیدوارکننده وزارت کار آمریکا قدری کاهش یافت. در حالی که پیش‌بینی‌ها حاکی از 150 هزار جایگاه شغلی جدید برای ماه فوریه بود، مقدار واقعی آمارهای منتشر شده از 175 هزار جایگاه شغلی ایجادشده در بخش غیرکشاورزی حکایت داشت.

 

نرخ بیکاری در ماه فوریه از مقدار پیش‌بینی شده 6/6 درصدی 1/0 درصد بیشتر بود، اما از آنجا که در ماه دسامبر افت نرخ بیکاری به نزدیکی 5/6 درصد تحت‌تاثیر کاهش میزان مشارکت مردم عنوان شده و به نشانه‌ای مثبت تعبیر نشد، سرمایه‌گذاران و بازارهای جهانی اشتغالزایی ماهانه را به عنوان معیار اصلی بهبود اوضاع بازار کار آمریکا در نظر گرفته و به نرخ بیکاری توجه کم‌تری نشان دادند.

 

به هر روی «جانت یلن»، رئیس جدید فدرال رزرو، در بخش دوم سخنرانی خود در مقابل کنگره، علت ضعیف بودن آمارهای بازار کار در ماه‌های دسامبر و ژانویه را شرایط نامساعد آب و هوایی عنوان کرده بود. افزایش اشتغالزایی با بهبود وضعیت آب و هوا و نزدیک شدن بهار وعده‌هایی را که «یلن» در مورد بهبود وضعیت بازار کار داده بود در کانون توجه‌ها قرار داد.

 

در نتیجه بازار فلز زرد رنگ نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا واکنش منفی نشان داد و تحت‌تاثیر احتمال قطع کامل بسته محرک پولی افت قیمت را تجربه کرد. البته آخرین نظرسنجی «کیتکو نیوز» ازکارشناسان اقتصادی، حاکی از تقویت فلز زرد رنگ در هفته جاری است. با این وجود نتایج دو نظرسنجی اخیر کیتکو با واقعیت انطباق نداشت و باید منتظر بود و دید فلز گرانبها تحت‌تاثیر ناآرامی‌های سیاسی اوکراین افزایش قیمت خواهد داد یا خیر.


بازار طلای داخل
انواع سکه در اولین روز هفته، کار خود را با کاهش قیمت‌ شروع کردند. نرخ اونس نسبت به روز پنج‌شنبه تغییر زیادی ثبت نکرده بود و عمده افزایش قیمتی که تحت‌تاثیر عدم تغییر نرخ بهره در اروپا داده بود، به واسطه گزارش امیدوارکننده وزارت کار آمریکا جبران شد.

 

فعالان بازار انتظار داشتند که قیمت‌ها در بازار طلای داخل با شروع هفته به روند تحولات اونس واکنش نشان دهند. در نتیجه نرخ انواع سکه و طلای 18 عیار می‌توانست تحت‌تاثیر عدم تغییر نرخ بهره در اروپا افزایش یافته یا تحت‌تاثیر گزارش امیدوارکننده وزارت کار آمریکا کاهش یابد.

 

به‌رغم اینکه اهمیت آمارهای اقتصادی آمریکا برای طلای جهانی به نسبت چند ماه پیش قدری کاهش یافته به نظر می‌رسد بازار طلای داخل هنوز برای آمارهای اقتصادی آمریکا بیش از سیاست‌های پولی ناحیه یورو اهمیت قائل است.

 

از آنجا که آمارهای ضعیف اشتغالزایی دسامبر باعث شده بود که بازار کار آمریکا در کانون توجه سرمایه‌گذاران بین‌المللی و بازارهای جهانی قرار گیرد، پیشرفت قابل‌توجه آمریکا در زمینه اشتغالزایی ماهانه، واکنش بازار طلای داخل را برانگیخت و قیمت انوع سکه و طلای 18عیار در اولین روز هفته، کار خود را با کاهش قیمت شروع کردند تا در ادامه روز قیمت‌ها بر اساس تقاضای فیزیکی تعیین شود.


بازار ارز
در اولین ساعات مبادلات دیروز، قیمت دلار آمریکا قدری پایین آمد، ولی یورو و پوند انگلیس افزایش قیمت را تجربه کردند. نوسانات شدید قیمت‌ها در بازار که تحت‌تاثیر تقاضای نوروزی به وجود آمده، در شروع هفته جاری قدری کاهش یافته بود و حتی قیمت یورو در ادامه افزایش قیمتی را که صبح داده بود جبران کرد.

 

با این وجود تاثیر تصمیمات بانک‌های مرکزی اروپا و انگلیس مبنی بر عدم تغییر نرخ بهره که تقویت این ارزها در بازارهای جهانی را موجب شده بود، در بازار داخل نیز مشاهده می‌شد. قیمت یورو و پوند در بازار داخل به‌رغم افت قیمت دلار در ساعات ابتدایی مبادلات دیروز در بازار تهران افزایش یافت و بانک مرکزی نیز نرخ رسمی یورو را بیش از 35 تومان افزایش داد.


به هر روی در یکی دو هفته اخیر نوسانات نسبتا شدید قیمت‌ها در بازار تهران جلب توجه می‌کرد. بازاری‌ها معتقد بودند که عمده این نوسانات تحت‌تاثیر تقاضای نوروزی رخ داده و برخی از کارشناسان ناآرامی‌های سیاسی اوکراین را نیز در تشدید این نوسانات موثر عنوان کرده بودند، اما هم کارشناسان و هم فعالان بازار در خصوص مقطعی بودن این رفتار اتفاق نظر داشتند.

 

دیروز نشانه‌هایی از کاهش دامنه نوسانات در بازار دیده می‌شد و حکایت از آن داشت که بازار به زودی به سمت ثبات و آرامش پیشین حرکت خواهد کرد. حرکت بازار به سمت ثبات و آرامش سوالات مربوط به نرخ ارز را در سال آینده در کانون توجه‌ها قرار داد.

 

عمده فعالان بازار و برخی کارشناسان اقتصادی نرخ ارز در سال آینده را در حدود 3 هزار تومان تخمین می‌زنند. برخی تحلیلگران بر این باورند که به‌رغم دیدگاه منفی عمده مردم نسبت به افزایش نرخ ارز، بهبود اوضاع اقتصادی مستلزم آن است که نرخ ارز با شیب ملایمی در حدود سالانه 6 تا 7 درصد افزایش یابد، تا امکان رقابت بنگاه‌های تولیدی داخلی با محصولات وارداتی فراهم شود.

 

این کارشناسان معتقدند، از آنجا که شیب افزایشی مدنظر برای نرخ ارز از بهره بانکی خیلی کمتر است، خطر سفته‌بازی در صورت تحقق این روند بازار ارز را تهدید نمی‌کند. به هر روی این افراد حرکت با ثبات نرخ ارز را مد نظر داشته و تثبیت نرخ ارز را برای اقتصاد کشور آسیب‌زا عنوان می‌کنند.


علاوه‌بر این از جمله اخبار مهمی که ممکن است روند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد، می‌توان به پرداخت قسط دوم دارایی‌های بلوکه شده ایران اشاره کرد. به گزارش سایت بانک مرکزی قسط دوم از مبلغ 2/4 میلیارد دلاري مورد توافق به مبلغ 450 میلیون دلار به ین ژاپن آزاد و در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.


هفته جاری
هفته جاری رویدادهای چندان مهمی را در بازارهای مالی انتظار نمی‌کشیم. این در شرایطی است که بازارهای مالی به دقت تحولات اوکراین را دنبال خواهند کرد و هر نشانه‌ای از افزایش تنش می‌تواند علاقه به سرمایه‌های امنی از جمله طلا، دلار و ین را بالاتر ببرد و باعث افزایش ارزش این سرمایه‌ها شود. 


علاوه‌بر این در هفته پیش رو داده‌های اقتصادی مهمی در چین منتشر می‌شود که از جمله آنها می‌توان به شاخص بهای مصرف و میزان تولیدات صنعتی در این کشور اشاره کرد. با توجه به داده‌های ناامیدکننده اخیر در اقتصاد چین این داده‌ها به دقت زیر نظر خواهد بود تا ارزیابی دقیق‌تری از روند اقتصادی در چین به دست آید.

 

کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که این داده‌ها احتمالا اهمیت زیادی برای بازار فلزات صنعتی خواهند داشت و نرخ این فلزات را تحت‌تاثیر قرار خواهند داد. نشست‌های بانک مرکزی در ژاپن و نیوزيلند هم از دیگر رویدادهای مهم این هفته است، این در حالی است که انتظارات اندکی برای افزایش نرخ بهره در نیوزيلند وجود دارد.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,سکه و دلار

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------