بانک های ایرانی چقدر پول دارند؟



اخبار ,اخبار اقتصادی ,دارایی های بانک ها

 

اخبار اقتصادی - بانک های ایرانی چقدر پول دارند؟/ بانک ها از انبوه سازان بیشتر ساختمان می سازند

نتایج بررسی های که در خصوص دارایی های بانک ها و سرمایه گذاری های متنوع آنها صورت گرفت، بیش از پیش مهر تاییدی بر سخنان حسن روحانی زد.

صدای کف زدن های فعالان بخش خصوصی و  مدیران کارخانه های صنعتی ایران ده روز قبل و در میان سخنرانی رئیس جمهور زمانی اوج گرفت که حسن روحانی با صراحت به گلایه از بانک ها پرداخت. او پشت تریبون، بانکداران را کسانی خطاب کرد که به سختی از مال دنیا دل می کنند. همزمان دوربین سالن همایش های اجلاس سران روی تصویر خندان رئیس کل بانک مرکزی زوم کرد که تصویرش پشت سر رئیس جمهور روی ال سی دی بزرگ سالن نقش بسته بود.

تنها یک ساعت  بعد از انتقاد رئیس دولت و لبخند رئیس بانک مرکزی، محور تمام سخنرانی های وزرای اقتصادی دولت به انتقاد از بانک های بدل شد که به جای ارائه تسهیلات به بنگاه های تولیدی به ساختمان سازی و کشتی سازی می پردازند. نمایندگان بخش خصوصی و مدیران کارخانه های صنعتی حاضر در مراسم نیز همگی در مقابل صراحت رئیس دولت و  وزرایش موضع سکوت پیش گرفتند چراکه آنها حتی در محافل صنفی خود نیز  چنین به صراحت بانک ها را مورد نقد قرار نمی دادند.

بانکداران حاضر در همایش سیاست های خروج از رکود، دل شکسته ترین و صنعت گران حاضر در همین مراسم خوشحال ترین افرادی بودند که ساعت 5 بعد از ظهر و پس از 8 ساعت همایش منطقه خوش آب و هوای ولنجک تهران را ترک می کردند. ماشین های گران قیمت مدیران صنعتی و خودروهای پلاک دولتی تشریفات ریاست جمهوری همگی در صف ترافیک اتوبان چمران احتمالا به گفته های انتقادی رئیس دولت از بانک های فکر می کردند که نه وام ازدواج می دهند و نه تسهیلات برای تولید. تنها چند ساعت قبل از صف خودروها در ترافیک شهری نیز، خرانه دار اتاق ایران در زیرباد خنک سالن کنفرانس مرکز اجلاس سران داستان کارخانه دار ایلامی را برای وزیر تعریف می کرد که به دلیل عدم موفقیت برای دریافت وام 5 میلیاردی تینر را روی سرش ریخت و کبریت را برآن کشید.

اصل ماجرا چیست؟
ماجرا این است که میان بانکداران و بنگاه های تولیدی آتشی به پا شده است که هنوز هم راهکاری برای آتش بس اختلاف نظرهایشان نیافته اند. حسن روحانی در سخنان خود به تبدیل شدن بانک ها به بنگاه های تجاری اشاره کرده بود و از بانک ها خواست که دارایی های خود را به فروش برسانند و به بنگاه های تولیدی واگذار کنند تا دوباره چرخ بی روغن بنگاه های تولیدی رونقی دوباره بگیرد. روحانی بر این باور است که بانک ها از وظایف اصلی خود فاصله بسیاری گرفته اند و به فعالیت های دیگری از جمله ساختمان سازی روی آورده اند. اما بانکداران بر این باورند که تا چه زمانی قرار است دولت برایشان تصمیم بگیرد. دولت یازدهمی ها هم انگار در بدمخمصه ای افتاده اند. از یک سو آه و فغان تولیدکنندگان را می شنوند و دلداری می دهند و به فکر راهکار هستند از سوی دیگر بانکداران بخش خصوصی را نمی توانند مجاب کنند که دل از دارایی های شان بکنند.

با این حال طبق آخرین اطلاعاتی که از میزان دارایی بانک های کشور منتشر شده است، بانک ملت بیشترین دارایی را به خود اختصاص داده است و با 71.6 هزار میلیارد تومان در مقام نخست ایستاده است. این در حالی است که بانک صادرات با 59.7 و بانک تجارت با 46.9 هزار میلیارد تومان در مقام های دوم و سوم جای گرفته اند.

علاوه بر بانک های دولتی که میزان دارایی به نسبت بالایی دارند، بانک های خصوصی نیز از کاروان دارایی های بالا عقب نمانده اند و شرایط خوبی را پشت سر می گذارند. طبق آمارهای منتشر شده بانک سامان با 42.3 هزار میلیارد تومان، بانك پارسيان با 29.7 هزار میلیارد تومان، بانک پاسارگاد 22.1 میلیارد تومان، بانک اقتصاد نوین 14.8، بانک انصار 7.9، بانک سینا 6.7، بانک کارآفرین 5 هزار میلیارد تومان، بانک سرمایه 4.4، بانک گردشگری با 3.3 میلیارد تومان و بانک دی با هزار میلیارد تومان و با کمترین میزان دارایی مقام آخر را به دست آورده اند. این در حالی است که بسیاری از این دارایی ها تنها در زمینه بانکداری به دست نیامده و میزان قابل توجهی از آن از راه فعالیت های دیگر کسب شده است. در این گزارش به بررسی دارایی ها و شرکت های وابسته ای که متعلق به بانک هاست پرداخته ایم. بانک های که اگر نامشان را بنگاه بگذاریم آنچنان راه بیراهه ای نرفته ایم.

بانک اقتصاد نوین: بانك اقتصاد نوين 30 تیر ماه 13 سال قبل، براساس مجوزات بانک مركزي و سازمان بورس و اوراق بهادار؛ اقدام به پذيره‌نويسي سهام کرد. مجمع عمومي مؤسس بانک اقتصادنوين در تاريخ 20 مرداد همان سال، با سرمايه اوليه به مبلغ 250 ميليارد ريال در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غيرتجاري تهران به ثبت رسيد. اما پس از چند دوره افزايش سرمايه سنوات قبل، در مجمع عمومي فوق‌العاده مورخ 27 تير 1389 مقرر گرديد، سرمايه بانک از مبلغ 000ر4 (چهار هزار) ميليارد ريال به مبلغ 000ر15 (پانزده‌ هزار) ميليارد ريال طي دو سال افزايش يابد. بر اين اساس و تاکنون طي دو مرحله افزايش سرمايه، سرمايه بانک از مبلغ 000ر4 ميليارد ريال به ترتيب به مبالغ 500ر5 و 000ر8 ميليارد ريال افزايش يافته است. اقتصاد نوین اکنون با تعداد 3844 شعبه و به مدیر عاملی حسن معتمدي در سطح کشور مشغول به فعالیت است.

شرکت هاي وابسته: شرکت بیمه نوین، شركت خدمات ارزي و صرافي اقتصاد نوين، شركت پرداخت نوين آرين، شركت خدمات و پشتيباني اقتصاد نوين، شرکت خدمات مالي و اعتباري راه اقتصاد نوين، شركت تامين سرمايه نوين، بانک تعاون اسلامي، شركت كارگزاري بانك اقتصاد نوين، شركت خدمات رايان اقتصاد نوين. مهمترین شرکت های وابسته به بانک اقتصاد نوین به شمار می آیند.

 در این میان 3 شرکت دیگر نیز وجود دارند که هر کدام در زمینه های که به هیچ عنوان به حوزه بانکداری مرتبط نیستند فعالیت دارند. شرکت «سرمایه گذاری اقتصاد نوین» که درقالب شركت سهامي عام دراداره ثبت شركت ها و مالكيت صنعتي به ثبت رسيده و شروع به انجام عمليات اجرايي نموده است و با سرمايه بالغ بر 400,000,000,000 ریال فعالیت خود را آغاز کرده است.

یکی دیگر از شرکت ها بانک اقتصاد نوین، شرکت «لیزینگ اقتصاد نوین» است. شركت ليزينگ اقتصاد نوين به  عنوان ليزينگ اولين بانك خصوصي کشور در تاريخ 1385/05/14 با اخذ مجوز از بانك مركزي ايران تأسيس گرديد و در اداره ثبت شرکت‏ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. فعالیت های این شرکت در فروش اقساطي كليه اموال منقول و غير منقول، شامل انواع وسايل نقليه سواری، سبك، سنگين و کار مانند ماشین‏آلات راهسازی، معدنی و ساختمانی، ساختمان و ابنیه‌، تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، تجهیزات صنعتی، لوازم خانگي‌، وسايل و ابزار كار اداري و صنعتي‌، ماشين‏آلات صنعتي و توليدي‌، هواپيما، كشتي و شناورهای دریایی‌، تجهیزات کامپیوتری شامل سخت‏افزار و نرم افزار و اجاره دادن (‌ليزينگ‌) آنها چه با شرط خرید و چه بدون شرط خريد با اخذ تضمينات مورد نياز. انجام هر گونه عمليات ليزينگ كمك فروشي، ليزينگ اهرمي، ليزينگ برون مرزي، خريد و ليزينگ مجدد(Lease Back) و موارد مشابه خلاصه می شود.

همچنین شرکت «مدیریت سرمایه اقتصاد نوین» از شرکت های زیر مجموعه بانک اقتصاد نوین است که در سال 1389 در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری به ثبت رسیده است. فعالیت اصلی شرکت ارائه خدمات مالی شامل حسابداری و مشاوره سرمایه گذاری. مطالعه و تهیه طرح های اقتصادی به منظور سرمایه گذاری و یا ارائه مشاوره های مربوطه. انجام عملیات پیمانکاری و خدمات مدیریت مجاز با اشخاص حقیقی و حقوقی است.

بانک پارسیان: 13 سال قبل برای اولین بار بانک پارسیان اولین شعبه خود را افتتاح کرد. بانک پارسیان تنها در سال مالی 1391 نزدیک به 101 هزار میلیارد ریال را روانه حساب بانکی خود کرد و برهمین اساس بر جایگاه هشتمین شرکت بزرگ ایران تکیه زد. او در میان لیستی جایی گرفت که در صدرش شرکت های خودروسازی و فولادی و در میانه اش شرکت های بزرگ تجاری جای دارند. آخرین سرمایه ثبت شده این بانک که هم اکنون با مدیر عاملی علی دیواندری فعالیت می کند 1.320 میلیارد تومان اعلام شده‌است. همچنین تعداد شعب این بانک در تهران 164 است و تعداد شعب شهرستان نیز به 129 می رسد.

شرکت های وابسته به بانک: شركت تجارت الكترونيك پارسيان، شركت تأمين خدمات سيستم هاي كاربردي كاسپين، شرکت ليزينگ پارسيان، شرکت سرمايه‌گذاري پارسيان، شرکت بيمه پارسيان،  شركت كارگزاري پارسيان، شركت صرافي پارسيان، شركت خدمات بيمه اي امين پارسيان، شركت خدمات مشاور خرد پيروز، شركت تامين انديش پارس، شركت صبا تامين پارسيان، شركت تامين سرمايه لوتوس پارسيان، شرکت ياري رسان پارسيان، صندوق قرض الحسنه پارسيان، صندوق سرمايه گذاري لوتوس پارسيان جز شرکت های هستند که در زمینه های بسیاری فعالیت دارند به طوریکه اگر به سایت بانک پارسیان مراجعه کنید با انواع خدمات و فعالیت های غیربانکی مواجه خواهید شد.این در حالی است که در میان این شرکت ها، شرکت توسعه ساختماني پارسيان و شرکت گسترش هتل هاي لوتوس پارسيان شرکت های هستند که سایتشان به روی کاربران بسته است.

بانک کارآفرین: کارآفرین زمانی وارد عرصه بانکداری شد که در ابتدا به صورت موسسه اعتباری غیربانکی و با مشارکت اعضاء انجمن‌های مدیران صنایع، شرکت های ساختمانی، تاسیساتی و تجهیزاتی، جامعه مهندسان مشاور ایران، مهندسان مشاور معمار و شهرساز و گروهی از کارشناسان بانکی و مالی و با سرمایه 30 میلیارد ریالی فعالیتش را آغاز کرده بود. حال بعد از گذر 7 سال بانک کارآفرین با نام کنونی اش وارد بازار بانکی ها شده است. کارآفرین با مدیریت فضل الله معظمی هم اکنون حدود 76 شعبه در سرتاسر کشور دارد. این بانک خصوصی نیز همانند اکثر بانک های دیگر دارای شرکت های وابسته به خود است.

شرکت «لیزینگ کارآفرین» یکی از چند شرکت بانک کارافرین است که در سایت این بانک به جزئیات فعالیت های آن اشاره شده است. این شرکت در 27 مهر ماه سال 1383 به ثبت رسیده و انجام کلیه معاملات بازرگانی مجاز ،‌اخذ تسهیلات مالی و اعتباری، ‌انجام عملیات لیزینگ، ‌فروش نقدی و اقساطی و اجاره به شرط تملیک، ‌اخذ نمایندگی از شرکت‌ها و سازندگان ماشین‌آلات و کالاهای بادوام و هرگونه سرمایه‌گذاری در انجام فعالیت‌های یادشده جزء برنامه‌های عملیاتی این شرکت به حساب می آیند. این در حالی است که تمامی سهام این شرکت متعلق به بانک کارآفرین است.

شرکت «سرمایه گذاری بانک کارآفرین» نیز در یکم آذر ماه 1384 به ثبت رسیده است و از اهداف آن می توان به ایجاد، ‌توسعه، راه‌اندازی و اداره انواع طرح‌ها و واحدهای تولیدی و اقتصادی در سایت شان اشاره شده است. سرمایه‌گذاری در سهام سایر شرکت‌ها و موسسات،‌ مشارکت در طرح‌های تولیدی، ‌ارائه مشاوره به شرکت‌ها و اداره امور سرمایه‌گذاری‌ها،‌ از موضوعات اصلی فعالیت این شرکت است. بانک کارآفرین حدود 80 درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد.

همچنین شرکت «کارگزاری بانک کارآفرین» در میان لیست شرکت های این بانک قرار گرفته است. خرید و فروش اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار،‌ پذیره‌ نویسی اوراق بهادار پذیرفته شده به نمایندگی از طرف اشخاص، خدمات مشورتی در مورد خرید و فروش اوراق بهادار و اخذ تسهیلات اعتباری از جمله فعالیت‌های این شرکت هستند. بانک کارآفرین اعلام کرده که 100 درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد.

یکی دیگر از شرکت های این بانک، شرکت «عصرامین کارآفرین» است که در سال 1386 به ثبت رسیده و نوع فعالیت این شرکت بدین گونه اعلام شده است. «اخذ نمایندگی از شرکت بیمه کارآفرین و عرضه خدمات بیمه ای با رعایت قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری، مصوبات شورای عالی بیمه، دستورالعمل ها و مفاد قرارداد نمایندگی بیمه.»

شرکت «ابنیه گستر کارآفرین» یکی از شرکت های پیمان کار در زمینه انواع ساختمان ها و شرکتهای صنعتی تجاری اداری مسکونی در داخل و خارج از کشور است. از جمله فعالیت های که در سایت این شرکت آورده شده است« خرید زمین و ملزومات مورد نیاز برای شرکت جهت احداث ساختمان ها با رعایت مقررات و ضوابط جاری کشور، تهیه لوازم و مصالح ساختمانی مورد نیاز، وارد نمودن هرگونه کالای مورد نیاز شرکت از خارج از کشور، انجام امور طراحی، محاسبات نقشه کشی، امور مشاوره ای و نظارت فنی پروژه های ساختمانی و اخذ ضمانت نامه بانکی، قبول نمایندگی از شرکتهای داخلی و خارجی در زمینه فعالیتهای فوق، ایجاد شعب و نمایندگی در داخل و خارج از کشور، تاسیس شرکت و مشارکت در شرکت ها و عضویت در کلیه انجمن ها، سازمان ها، اصناف و کنسرسیوم ها و هرگونه تشکل قانونی مرتبط با فعالیت های فوق در داخل و یا خارج از کشور و بطور کلی انجام کلیه عملیات و معاملات تجارتی و مجازی بطور مستقیم و یا غیر مستقیم به تمام یا هر یک از موضوعات مشروحه فوق مربوط باشد.»

بانک سامان: سامان بانکی است که از شهریورماه سال 1378، به‌عنوان نخستین مؤسسه مالی و اعتباری با نام«سامان اقتصاد» و سرمایه اولیه 11 میلیارد ریال مجوز بانک مرکزی را اخذ کرد.کمتراز سه سال بعد، در شهریورماه سال 1381، توانست مجوز لازم برای انجام و ارائه خدمات بانکی را از بانک مرکزی دریافت کند و به‌عنوان یک بانک خصوصی، دوره جدیدی از حیات خود را آغاز کند.

این بانک طی این سال‌ها، توانسته‌ است سرمایه اولیه اش را تا حدود 60 برابر افزایش دهد. این سرمایه در تاریخ 30 مهرماه 1391، با افزایشی معادل 7.64 درصد از 4،000 به 6،588 میلیارد ریال افزایش پیدا کرد. در حال حاضر بانک سامان با مدیریت سید احمد طاهری بهبانی در 123 نقطه کشور شعبه دارد. بانک سامان جز محدود بانک های خصوصی است که فعالیت های غیر مرتبط بانکی در خصوص آن پیدا نشده است.

بانک پاسارگاد: بانک پاسارگاد جز بانک های است که فعالیت های خارج از گود آن بیش از بانک های خصوصی دیگر است. شاید بتوان گفت آمارها نشان می دهد که این بانک کمی پایش را از گلیمش درازتر کرده است. این بانک در سال 84 با سرمایه 3500 میلیارد ریال فعالیت خود را آغاز کرد که از این رقم 2000 میلیارد ریال به وسیله موسسان پرداخت شده و 1500 میلیارد ریال باپذیره نویسی همگانی به وسیله 34000 نفر خریداری شده است. هم اکنون تعداد سهامداران بانک 5.1 میلیون نفر است و شعبه های بانک علاوه بر تهران در سایر شهرستان ها راه اندازی شده است. این بانک با مدیریت دکتر مجید قاسمی اداره می شود و حدود 326 شعبه نیز در سطح کشور دارد.

شرکت «سرمایه گذاری پارس آریان» یکی از شرکت های وابسته این بانک محسوب می شود. سایت این شرکت به فعالیت های شرکت های گروه مالی پاسارگاد و همچنین سرمایه گذاری های مستقل خود در بازار سرمایه ، بازار فلزات و دیگر حوزه های متنوع سرمایه گذاری اشاره کرده است. این شرکت عنوان کرده که در آینده شرکت سرمایه گذاری پارس آریان معتبرترین و بزرگترین شرکت مادر تخصصی در حوزه سرمایه گذاری و تامین مالی متعلق به بخش خصوصی ایران با فعالیت های منطقه ای و بین المللی خواهد بود که با تمرکز همکاری در ایجاد , توسعه و راهبری شرکت های "گروه مالی پاسارگاد" جهت کسب جایگاه معتبرترین و قویترین گروه مالی و مدیریتی متعلق به بخش خصوصی ایران با فعالیت های بین المللی گام خواهد برداشت.

یکی دیگر از این شرکت ها، شرکت «لیزینگ ماشین آلات و تجهیزات پاسارگاد» است که به عنوان یکی از شرکت های بانک پاسارگاد در زمینه خدمات مالی و اعتباری کشور فعالیت دارد و در سایت آن آمده است که در زمینه های زیر تسهیلات اعطا می نماید:« نفت، گاز و پتروشیمی (صنایع بالا دستی و پائین دستی)، ماشین آلات سنگین (ساختمانی ، راهسازی ، عمرانی و معادن)، تجهیزات پزشکی ، دندانپزشکی ، آزمایشگاهی و بیمارستانی، ماشین آلات و تجهیزات کارخانه ای، کارگاه های تولیدی و صنعتی، حمل و نقل (جاده ای ، ریلی ، هوایی و دریایی)، خودرو سواری، کشاورزی و امور دام، تجهیزات مورد نیاز بخش های خدماتی، تجهیزات رایانه و مخابرات.»

شرکت «مدبران ساخت آریان» بصورت سهامی خاص در سال 85 به نام بانک پاسارگاد ثبت شده است. موضوع فعالیت شرکت طبق اساسنامه منتشر شده از این شرکت عبارت است از:« احداث ساختمان و شهرک و مجتمع های مسکونی و تاسیس کارخانجات  و احداث هر نوع ساختمان و احداث هر نوع کارخانه، مشارکت و سرمایه گذاری در کارخانجات تولید مصالح ساختمانی و خرید و فروش و اجاره ابزار و ماشین آلات ساختمانی و راه سازی و مصالح ساختمانی از داخل و خارج کشور، مدیریت ساخت هرگونه بنای ساختمان تاسیسات از قبیل مسکونی، اداری، تجاری، و تفریحی، سرمایه گذاری و مشارکت شرکتهای موجود، مشارکت مدنی و مبادرت به انواع معاملات و عقود اسلامی در زمینه اجرای طرح ها و فعالیت های مذکور در فوق، معاملات بازرگانی داخلی و خارجی صادرات و واردات کالاهای مجاز.»

شرکت «توسعه تجارت اندیشه نگر پاسارگاد» یکی از بزرگترین شرکت های است که به بانک پاسارگارد وابسته است. این شرکت در سال 84 با سرمایه شرکت 10.000.000ریال منقسم به 10.000 سهم عادی یک هزار ریالی به ثبت رسیده است. در جدیدترین اخبار سایت این شرکت امده است که بر اساس پیشنهاد هیات مدیره، مراحل افزایش سرمایه شرکت تا مبلغ 200 میلیارد ریال در دست اقدام است. شرکت اندیشه نگر موضوع فعالیت های خود را اینگونه تعریف کرده است:« سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، سرمایه گذاری در انواع طرح های تولیدی، صنعتی، کشاورزی، ساختمانی، خدماتی و شرکت های خارج از بورس، سرمایه گذاری مستقیم یا با واسطه در زمینه کلیه فعالیت های بازرگانی به منظور تامین ماشین آلات و مواد اولیه برای واحد های صنعتی و کالایی ساخته شده، ایجاد واحد های تولیدی، صنعتی،کشاورزی، اوراق مشارکت، اوراق سهام از اشخاص حقیقی و حقوقی، اخذ وام و تسهیلات بانکی، مشارکت در بانک ها یا سایر شرکت ها اعم از تولیدی و بازرگانی و بیمه، صدور اوراق قرضه و هر نوع اوراق بهادار دیگر.»

اما یکی از شرکت های که فعالیت های بی شماری در زمینه ساختمان سازی و انبوه سازی دارد، شرکت «توسعه انبوه سازی پاسارگاد» است که با 50 میلیارد ريال سرمایه پرداخت شده ، به صورت سهامی خاص در سال 86 به ثبت رسیده است. به گفته بالادستی های این شرکت وابسته به بانک پاسارگاد، اهداف و ماموریت ها آن شامل، سرمایه گذاری و مشارکت با انبوه سازان در پروژه های ساختمانی به صورت مستقل و به عاملیت از سوی بانک پاسارگاد، قبول عاملیت به منظور بررسی ، نظارت فنی و مدیریت در بخش ساختمان و مسکن، انجام مطالعات و بررسی های اقتصادی، فنی، مالی، مدیریتی و نظارت فنی و پیگیری اجرای طرح های سرمایه گذاری و کلیه فعالیت های اقتصادی و ایجاد شرکت ها و موسسه های علمی، مطالعاتی، فنی و مهندسی، سرمایه گذاری در خرید، فروش، اداره و دراختیار قرار گرفتن، تاسیس، ایجاد، توسعه، تکمیل و واگذاری و اجاره انواع واحدهای مسکونی، اداری، خدماتی و تجاری است.

شرکت «خدمات فناوری نوآور پاسارگاد» در سال 88 به صورت سهامی خاص تأسیس شده است. از جمله فعالیت های این شرکت می توان به ارتباط با شرکای تجاری خاص و تعریف و پیگیری استمرار خدمات متقابل، ارایه سرویس های نوین بانکی به مشتریان بر اساس زیر ساخت های اینترنتی و مخابراتی، ارایه خدمات ارزش افزوده در حوزه پرداخت به سازمان ها ، نهادها، ارایه خدمات خاص پرداخت اینترنتی به پذیرندگان از طریق درگاه پرداخت پاسارگاد، ارتباط با نخبگان دانشگاهی و جمع آوری ایده های نو در زمینه فعالیت های گروه مالی پاسارگاد، تحقیق در خصوص خدمات نوین مورد درخواست بانک و گزارش امکان سنجی پیاده سازی آن در زیر ساخت های موجود، رصد نمودن مسیر حرکت رقبای داخلی و خارجی و تدوین فرصت ها و تهدید های موجود جهت گزارش به مدیریت ارشد گروه مالی پاسارگاد، ارائه خدمات مشاوره به گروه مالی پاسارگاد در حوزه تحقیق و توسعه خدمات اشاره کرد.

شرکت «مبنای خاورمیانه» که دستی بر صنعت بخش خصوصی نیز دارد در سال 85 تأسیس شده است. اهداف و موضوع فعالیت شرکت طبق عبارت است از سرمایه گذاری و یا مشارکت درایجاد ، اجرا ، توسعه ، تکمیل ، بازسازی و راه اندازی انواع طرح های صنعتی مربوط به صنایع معدنی و فلزی ( مبنا یعنی معدن به جای نفت ایران) و نیز سرمایه گذاری درسایر بخش های مختلف اقتصادی ، صنعتی و فعالیت های بازرگانی در داخل و خارج از کشور است. شایان ذکر است که سرمایه اولیه شرکت در زمان تأسیس 300 میلیارد ریال بوده و به تدریج و متناسب با سرمایه گذاری در سهام میدکو افزایش یافته است. در حال حاضر آخرین  سرمایه ثبت شده شرکت 1400 میلیارد ریال می باشد .

شرکت «گسترش بازرگانی بین المللی گروه پاسارگاد» در روزهای گرم شهریور ماه 1385 فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده است. از جمله فعالیت های این شرکت می توان به واردات روغن خام آفتابگردان و روغن خام سویا، تجارت و تولید انواع محصولات فولادی، سرمایه گذاری و ارائه خدمات در بخش ساختمان، تجارت و سرمایه گذاری در زمینه محصولات غذایی و صنایع بسته بندی، سرمایه گذاری و مشارکت در پروژه های مختلف در داخل و خارج کشور، مشارکت با شرکت های فعال بازرگانی در جهت تامین مایحتاج اساسی کشور اشاره کرد.

یکی دیگر از شرکت های وابسته به بانک پاسارگاد شرکت «خدمات، ارزی و صرافی پاسارگاد» است که طبق اطلاعاتی که در سایتش آمده است به ارائه کلیه خدمات خرید و فروش ارز، خرید حواله های ارزی، نقل و انتقال ارز در داخل و خارج از کشور از طریق صدور حواله، ارائه خدمات مشاوره ای حضوری و غیرحضوری مشغول است.

شرکت «ساختمان و شهرسازی هشتم» نیز جز لیست بلند بالای شرکت های بانک خصوصی است که فعالیتش در سرمایه گذاری و یا مشارکت در احداث پروژه های ساختمانی و واگذاری آنها به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به متقاضیان، مشارکت و سرمایه گذاری در نوسازی و بهسازی بافت فرسوده پیرامون حضرت امام رضا (ع)در مشهد مقدس از طریق مشاوره ، طراحی ، ساخت ، بهره برداری با کاربریهای تجاری ، اداری ، مسکونی ، اقامتی و خدماتی است.

اما شرکت «تدبیر گران پاسارگاد» نیز از غافله کاروان شرکت های بانک پاسارگاد عقب نمانده است. این شرکت فعالیت های خود را بدین گونه اعلام کرده است: « سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس ، انواع طرح های تولیدی، صنعتی ،کشاورزی ، ساختمانی و شرکت های خارج از بورس، سرمایه گذاری در کلیه فعالیت های بازرگانی به منظور تامین ماشین آلات و مواد اولیه برای واحدهای صنعتی، ایجاد واحدهای تولیدی ،صنعتی ،کشاورزی ،اوراق مشارکت ،اوراق سهام از اشخاص حقیقی و حقوقی ، اخذ وام و تسهیلات بانکی ، مشارکت در بانک ها و یا سایر شرکتهای تولیدی و بازرگانی و بیمه، صدور اوراق قرضه یا هر نوع اوراق بهادار دیگر.»

شرکت مادرتخصصی (هلدینگ) «توسعه معادن و صنایع معدنی خاور میانه میدکو» در سال 1386 پا به عرصه فعالیت گذاشته است. این شرکت در توضیحاتی که در سایتش عنوان کرده ، گفته است که درنظر دارد تا با گام نهادن در راستای سیاست های مرتبط دولت با بندهای الف ، ب و ج اصل 44 قانون اساسی ، با هدف تقویت بخش خصوصی ، کاهش تصدی گری دولت ، توسعه کارآفرینی صنعتی و معدنی و بالفعل ساختن ظرفیت های بالقوه کشور، تلاش پیگیر و مستمر داشته باشد.

این شرکت علاوه بر اینکه خود وابسته به بانک پاسارگاد است، خودش نیز دارای شرکت های تحت پوشش بسیاری است : « شرکت فولاد سیرجان ایرانیان (سهامی خاص)، شرکت فولاد زرند ایرانیان (سهامی خاص)، شرکت مهندسی معیار صنعت خاورمیانه (سهامی خاص)، شرکت بازرگانی آفتاب درخشان خاورمیانه (سهامی خاص)، شرکت بابک مس ایرانیان (سهامی خاص)، شرکت فولاد بوتیای ایرانیان (سهامی خاص)، شرکت فروسیلیس غرب پارس (سهامی خاص)، شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه (سهامی خاص)، شرکت فرآوران ذغالسنگ پابدانا (سهامی خاص)، شرکت GMI Project Ltd، شرکت ساختمانی گسترش و نوسازی صنایع ایرانیان مانا (سهامی خاص) از جمله شرکت های متعلق به شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه میدکو است.

 داستان به این جا ختم نمی شود و در ادامه به طرح های بسیار بزرگ این شرکت ها اشاره شده است. احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن سیرجان به ظرفیت 2 میلیون تن در سال، احداث فاز دوم تولید کنسانتره سنگ آهن سیرجان به ظرفیت 2 میلیون تن در سال، احداث کارخانه تولید گندله سنگ آهن سیرجان به ظرفیت 2.5 میلیون تن در سال، احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی به روش احیا مستقیم در بردسیر به ظرفیت 1 میلیون تن در سال، احداث کارخانه فولاد سازی بردسیر به ظرفیت 1 میلیون تن در سال، احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن زرند به ظرفیت 2 میلیون تن در سال، احداث فاز دوم تولید کنسانتره سنگ آهن زرند به ظرفیت 2 میلیون تن در سال، احداث کارخانه تولید گندله سنگ آهن زرند به ظرفیت 2.5 میلیون تن در سال، احداث کارخانه کک سازی زرند به ظرفیت 800 هزار تن در سال، احداث کارخانه فولاد زرند به ظرفیت 1.7 میلیون تن در سال، احداث کارخانه تولید گندله سنگ آهن بوتیا به ظرفیت 2.5 میلیون تن در سال، احداث کارخانه فولادسازی کرمان (بوتیا) به ظرفیت 1.5 میلیون تن در سال، احداث نیروگاه برق 500 مگا واتی بوتیای ایرانیان، احداث کارخانه تولید کاتد مس به ظرفیت 50 هزار تن در سال در شهرستان شهر بابک، احداث کارخانه لوله های مسی به ظرفیت 12 هزار تن در سال در شهرستان شهر بابک، احداث کارخانه تولید فروسیلیس در استان همدان به ظرفیت 12 هزار تن در سال، احداث کارخانه زغالشویی پابدانا به ظرفیت 550 هزار تن در سال تنها بخش کوپکی از فعالیت های این شرکت است.

فعالیت های شرکت های وابسته به بانک پاسارگاد تنها در بخش ساختمان سازی و صنعت و معدن ختم به خیر نشده است بلکه این شرکت ها پا را بلندتر برداشته اند و وارد حوزه انرژی نیز شده اند. شرکت «گسترش انرژی پاسارگاد» یکی از این شرکت هاست که با هدف سرمایه گذاری در بخش انرژی و صنایع وابسته از طریق ایجاد یک سبد دارایی متوازن با هدف کسب سودآوری مناسب در اردیبهشت ماه 1387 آغاز به کار کرده است. فعالیت اصلی شرکت به صورت عام در حوزه ی انرژی و به صورت خاص در حوزه صنایع هیدروکربوری است. زمینه های فعالیت شرکت بدین گونه ذکر شده است: « سرمایه گذاری و مشارکت در داخل یا خارج از کشور در زمینه های :1- اکتشاف ، توسعه و استحصال منابع نفت و گاز 2-احداث پالایشگاه های نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و صنایع پایین دستی و تولید فرآورده های مربوط 3- احداث نیروگاه ها و تولید برق ، ایجاد تاسیسات مربوط به انتقال و توزیع برق ، نفت و گاز و فرآورده های مربوط. ارائه انواع خدمات مدیریت ، فنی ، مهندسی ، بازرگانی ، اجرایی و بهره برداری در ارتباط با فعالیت های بند بالا، خرید و فروش سهام ، عقد قراردادهای اخذ یا اعطای تسهیلات مالی و مشارکت با شرکت های داخلی و خارجی در زمینه فعالیت های شرکت، ایجاد شرکت ، اخذ نمایندگی و تاسیس شعب در داخل و خارج از کشور در ارتباط با فعالیت های شرکت»

خدمات رسانی نیز یکی از فعالیت های موجود در سبد بانک پاسارگاد است. شرکت «خدمات پشتیبان پاسارگاد آریان» در تاریخ 25/9/85 به صورت شرکت سهامی خاص به ثبت رسیده است. اهداف و ماموریت های این شرکت به صورت ساده عنوان شده است. «کارهای خدماتی مانند نظافت ، باغبانی ، خدمات آبدارخانه ها ، ایجاد و نگهداری سیستم های برق ، آب، فاضلاب ،تهیه و تامین و نگهداری سخت افزار رایانه و انجام پروژه های نرم افزاری ، تهیه و طبخ غذا ، خدمات ماشین نویسی و امور دفتری ، تعمیر و نگهداری اماکن ، تاسیسات ، انبارها و شرکت در کلیه مناقصه و مزایده های دولتی و خصوصی مربوطه و انجام کلیه خدمات در رابطه با موضوع شرکت، انجام دادن مطالعات و بررسی های اقتصادی، فنی، مالی، مدیریتی، و نظارت و پیگیری اجرای طرح های خدماتی، استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری بانک ها و موسسه های مالی و اعتباری خارجی، انجام معاملات مجاز بازرگانی داخلی و خارجی و صادرات و واردات و ترخیص کلیه کالاهای مجاز از گمرکات کشور و اخذ اعطای نمایندگی به اشخاص حقیقی و حقوقی داخل و خارج کشور، ایجاد شعبه ها یا نمایندگی ها برای شرکت در داخل و خارج از کشور.»

یکی دیگر از شرکت ها، شرکت «سامان ساخت آریان» است که در تاریخ 9/7/1385 و با سرمایه اولیه یک میلیارد ریال به ثبت رسیده است. اهداف و ماموریت های این شرکت احداث ساختمان ، شهرک ، مجتمع های مسکونی و کارخانجات، مشارکت و سرمایه گذاری در کارخانجات تولید مصالح ساختمانی، خرید و فروش و اجاره ابزار و ماشین آلات ساختمانی و راه سازی. مدیریت، سازماندهی سیستم های نوین بازاریابی به صورت غیرهرمی و غیرشبکه ای و تاسیس شرکت های جدید با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی است. مشاهده می شود که بسیاری از شرکت های وابسته به بانک پاسارگاد در زمینه ساختمان سازی فعالیتی قابل توجه دارند.

شرکت های وابسته به بانک پاسارگاد بسیار دیگری نیز وجود دارند که تنها به آوردن نامشان باید اکتفا کرد. شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان، شرکت بیمه پاسارگاد، شرکت مدیریت بازرگانی آینده نگر پاسارگاد، شرکت تامین آتیه سرمایه انسانی پاسارگاد، شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران از جمله شرکت های دیگر هستند.

بانک سرمایه: سرمایه بانکی است که در روزهای سرد دی ماه 84 در اداره ثبت شركت ها و موسسات غيرتجاري تحت عنوان شركت بانك سرمايه (سهامي عام) ثبت و به عنوان ششمين بانك خصوصي ايران و اولين بانك خصوصي با بيشترين سرمايه اوليه در كشور به مبلغ 3535 ميليارد ريال از سوي بانك مركزي عملاً فعاليت خود را در عرصه بانكداري كشور آغاز کرد. احمد درخشنده هم اکنون به عنوان مدير عامل، سکان بانک سرمایه را به دست گرفته است. این بانک در حال حاضر 109 شعبه دارد.

با اینکه تنها حدود 9 سال است که این باک وارد بازار بانکداری شده است، اما از رقبای خود در امور و فعالیت های غیر مرتبط بانکی عقب نمانده است. بانک سرمایه نیز همچون بانک های دیگر سرک های بسیاری در بخش های مختلف سرمایه گذاری کشیده است.

اولین شرکت وابسته که معرفی می شود، شركت «توسعه تجارت سرمايه پايدار قشم» در زمینه سرمايه گذاري و كارگزاري واردات كالاهاي اساسي، مواد اوليه و ماشين آلات صنعتي، سرمايه گذاري و كارگزاري صادرات مصالح ساختماني و فرآورده هاي پتروشيمي و ارائه خدمات مربوط به عمليات بازرگاني و تجارت است.

یکی دیگر از این شرکت ها، «شركت توسعه ساختمان سرمايه» است که 98 درصد سهام این شركت متعلق به بانك سرمايه1 درصد مربوط به شركت صرافي و 1 درصد پایانی آن نیز متعلق به شركت تجارت الكترونيك سرمايه است. سرمايه شركت يكصد ميليارد ريال ثبت شده است. از جمله فعالیت های این شرکت، می توان به مشاركت و سرمايه گذاري در پروژه هاي عمراني، صنعتي، معدني و كارهاي بازرگاني مرتبط با كارهاي ساختماني، ماشين آلات، تكنولوژي، صنايع ساختماني، خريد و فروش، طراحي و نظارت و كنترل پروژه هاي عمراني، صنعتي، معدني، سرمايه گذاري در كارخانجات عمراني و صنعتي و ساختماني ،فعاليت هاي سرمايه گذاري در بورس و ساير فعاليت هاي تجاري، صنعتي و خدماتي در رابطه با امور عمراني، صنعتي و معدني اشاره کرد.

اما شركت تجارت الكترونيك سرمايه، وابسته به بانك سرمايه در تاريخ 03/06/1386 به ثبت رسيده و فعاليت خود را در شهريور ماه 1386 با سرمايه اي به مبلغ 10 ميليارد ريال كه منقسم به يك ميليون سهم 000/10 ريالي است كه 66% آن در تملك بانك سرمايه و 34% آن در اختيار شركت BGS مي باشد با هدف ترويج و گسترش تجارت الكترونيكي با به كارگيري ابزارهاي نوين پرداخت الكترونيكي در بخش هاي مختلف اقتصادي كشور به شرح ذيل آغاز كرد. اهداف این شرکت بدین گونه ذکر شده است:« طراحي و اجراي انواع شيوه هاي پرداخت مبتني بر كارت هوشمند و محصولات خاص به درخواست سازمان ها و موسسات. ارائه انواع خدمات پرداخت در قالب كارت هاي هوشمند بانكي نظيز بن كارت، كارت هاي هديه، كارت هاي وفاداري (Loyalty) و كارت هاي اعتباري بر روي يك كارت با سامانه هاي كاربردي متفاوت مشتريان حقيقي و حقوقي. ايجاد و تجهيز شبكه پايانه هاي فروش و ابزارهاي پذيرش كارت هاي هوشمند. ارائه انواع خدمات ارزش افزوده به پذيرندگان POS بانك سرمايه به منظور افزايش وفاداري پذيرندگان از قبيل: تسويه آني با پذيرندگان، ارائه خدمات E.Voucher قبوض، ارائه خدمات پرداخت قبوض، ارائه انواع گزارشات مورد نياز پذيرندگان.»

بانک سینا: در تاريخ 28 اسفند 1387 بانک جدیدی وارد عرصه فعالیت شد که نام سینا را برای خود برگزید. این در حالی است که اين بانك قبل از اين به عنوان موسسه مالي و اعتباري سينا فعاليت داشته است. كوروش پرويزيان، مديرعامل فعلی این بانک است و توانسته در سطح کشور 263  شعبه از این بانک را تاسیس کند.

سینا نیز دارای شرکت های وابسته و زیر مجموعه خود است. اما نکته قابل تامل این است که در خصوص شرکت های وابسته این بانک تنها نام مدیر عاملان آن آورده شده و هیچ گونه اطلاعات دیگری در خصوص فعالیت های این شرکت ها ذکر نشده است. اسامی این مدیرعاملان به ترتیب آمده است. حافظ ذبيح اللهي، مديرعامل شركت توسعه سينا، داود دانشفر، مديرعامل شركت سيناياران، شهرام نادري، مديرعامل شركت صرافي سينا.

بانک شهر: بانک شهر با پیگیری های فراوان مدیران ارشد شهرداری تهران و کلانشهرها در روزهای پایانی سال 88 پا به عرصه بانکداری کشور گذاشت. بانک شهر 185 شعبه در سطح کشور دارد و حسین محمد پورزرندی مدیر عامل فعلی این بانک است.

تعداد شرکت های وابسته بانک شهر نیز دست کمی از دیگر بانک ها ندارد. بانک شهر در زمینه ساختمان سازی فعالیت های بسیاری دارد. در این گزارش به اختصار به شرکت های متعلق به این بانک پرداخته شده است.

شركت«گروه توسعه اقتصادي رستا» در تاريخ 1391/8/30 به ثبت رسيده است. این شرکت در زمینه های مختلف و به قول معروف از شیر مرغ تا جان ادمیزاد در این شرکت وجود دارد. موضوع فعاليت شركت عبارت است از « ايجاد، تأسيس، مشاركت، توسعه، تكميل و خريد انواع كارخانجات و بنگاه هاي اقتصادي و خدماتي در بخش هاي مختلف اعم از صنعت، معدن، سيستم هاي حمل و نقل، فناوري،كشاورزي، بازرگاني، خدماتي، درماني، ورزشي، ساختماني، انرژي، مديريتي مشاوره اي وارائه انواع خدمات مشاوره اي در مديريت امور اشخاص حقيقي و حقوقي در انواع بازارها در داخل و خارج كشور به تنهائي يا با مشاركت اشخاص ايراني و خارجي، ارائه خدمات مورد درخواست سرمايه گذاران حقيقي و حقوقي به ويژه سهامداران در موضوع و اهداف اساسنامه آنان در زمينه توليد سرمايه گذاري توسعه و تكميل برنامه ريزي بودجه بندي پروژه ها و تهيه گزارش هاي توجيهي، طراحي سيستم هاي مديريتي و كامپيوتري جهت تسهيل و افزايش كارائي آنها مباشرتاً يا از طريق تشكيل شركت و مؤسسه، انجام مطالعات و بررسي هاي اقتصادي ، فني، مديريتي و نظارت بر اجراي طرح هاي سرمايه گذاري در داخل و خارج كشور براي اشخاص حقيقي و حقوقي ايراني و خارجي بويژه سهامداران، انجام فعاليت هاي پيمانكاري حق العمل كاري و نمايندگي در كليه زمينه فعاليت هاي اقتصادي و تكنولوژيكي در بازارهاي مختلف داخلي و خارجي به صورت مستقيم يا غير مستقيم مشاركت در تأسيس، ايجاد و اداره شركت هاي كارگزاري در زمينه فعاليت هاي اقتصادي در بازارهاي مختلف داخلي و خارجي به صورت مستقيم يا غيرمستقيم، پس از اخذ مجوزهاي لازم، طراحي، ساخت، احداث و تجهيز انواع مراكز خدماتي،اقامتي، تفريحي، درماني، آموزشگاهي، نمايشگاهي و فروشگاهي در داخل و خارج از كشور به تنهائي يا با مشاركت اشخاص ايراني و خارجي، اخذ و اعطاي نمايندگي در كليه زمينه هاي موضوع فعاليت شركت، تأمين كالا و خدمات و تأسيسات اماكن فرهنگي، آموزشي و ورزشي و تجاري سازي و تسهيل گري براي اشخاص حقيقي و حقوقي ايراني و خارجي، واردات و صادرات انوع كالا و خدمات در هر يك از حوزه هاي ياد شده در موضوع فعاليت انجام امور فناوري سيستم هاي رايانه اي شامل تهيه، طراحي، ساخت، بهره برداري، نگهداري و اجراي نرم افزارهاي كاربردي و تجهيزات سخت افزاري براي خود و اشخاص حقيقي و حقوقي ايراني و خارجي، ايجاد شعب در داخل و خارج از كشور.»

یکی دیگر از شرکت های بان شهر، شرکت سرمایه گذاری «شهر آتیه» است که در سال 86 به ثبت رسیده است. موضوع فعالیت شرکت که در سایت به صورت مفصل تر آورده شده است به شرح زیر می باشد: « الف- تأسیس، خرید، اداره، توسعه، تکمیل انواع کارخانجات و واحدهای اقتصادی تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی، ساختمانی و هرگونه اموری که به نحوی از انحاء با فعالیتهای فوق مرتبط بوده. ب- سرمایه گذاری در کلیه بخشهای خصوصی و دولتی، خرید انواع سهام مشارکت در سایر شرکتها اعم از داخلی و خارجی از طریق تعهد سهام شرکتهای جدید یا خرید سهام شرکتهای موجود، مؤسسات مالی، اعتباری و شخصیتهای حقوقی، شرکت در کلیه پروژه های ساختمانی و عمرانی اعم از طراحی، نظارت و اجرا، انجام مطالعات و بررسی های اقتصادی، فنی و مالی مدیریتی و نظارت و پیگیری و اجرای طرحهای سرمایه گذاری در کلیه فعالیتهای اقتصادی. ج- ایجاد شرکتها و مؤسسات مطالعاتی ذیربط، اخذ تسهیلات باتکی به صورت ریالی و ارزی، شرکت در مناقصات و مزایدات بخش دولتی و خصوصی، اخذ و اعطای نمایندگی های داخلی و خارجی، صادرات و واردات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی.»

اما شرکت« نوسازان شهر تهران» نیز در تاریخ 1387/05/23 شروع به کار کرده است. موضوع فعالیت این شرکت ساختمان ساز است و در توضیحات خود این شرکت، نوع فعالیت ها اینگونه آورده شده است.«مدیریت و تهیه طرح های شهرسازی، معماری، نقشه های تفکیکی، آماده سازی و دیگر اقدامات اجرایی، احداث ساختمانها به ویژه در بافتهای فرسوده، قدیمی و ناکارآمد شهری مطابق. تأمین اراضی، تجمیع و تفکیک آماده سازی، ساخت ساختمان با کاربریهای مختلف مانند اداری، مسکونی و خدماتی،تولیدی وتجاری در بافت های فرسوده، قدیمی وناکار آمد شهری. مدیریت، نظارت واقدام در ساماندهی انواع مشارکت ها ، اعم از مشارکت با سایر اشخاص حقیقی وحقوقی. انجام امور پیمانکاری وکارگزاری، اجرای طرح های مسکن،راه وساختمان وشهرک سازی و آماده سازی زمین وخدمات و تأسیسات شهری.»

یکی دیگر از شرکت های ساختمان سازی بانک شهر، شرکت «ساختمان و عمران شهر پایدار» است که در تاریخ 14 مهرماه سال 1389 به ثبت رسیده است. این شرکت برو و بیای برای خود دست و پا کرده است و به نوعی جای خود را در میان شرکت های ساختمان سازی به خوبی باز کرده است. موضوع فعالیت های این شرکت را به اختصار بخوانید:« 1.عقد قرارداد با اشخاص حقوقی حقیقی در خصوص اخذ صورتمجلس تفکیکی ،پیاده کردن موقعیت  پلاکهای ثبتی بر روی زمین و نقشه های هوایی ،نقشه برداری ،ارزیابی و تقویم اراضی،املاک و ابنیه،آپارتمان،اماکن تجاری،صنعتی،کشاورزی،اداری،مسکونی از هر نوع یا هر سازه و عنداللزوم تعیین اجاره بها،اجرت المثل  با جلب نظر کارشناسان رسمی دادگستری و سایر موضوعات مرتبط با ملک و ساختمان2.

 

مبادرت به انجام و اجرای عملیات ساختمانی، عمرانی و راه سازی اعم از خرید،ارائه خدمات ،مشارکت و واگذاری اموال منقول و غیر منقول،ماشین آلات ،برگزاری مزایده و مناقصه و سرمایه گذاری مشترک برای پروژه های عمرانی و ساختمانی ،فروش و سایر خدمات مرتبط3. اجرای کلیه امور ساختمانی و عمرانی اعم از احداث،تعمیرات و اتمام ساختمان های نیمه تمام و پروژه های عمرانی در مناطق شهری و روستایی در کلیه مناطق کشور4. تأسیس و ایجاد کارخانجات مرتبط با تولید مصالح و مواد مورد نیاز برای پروژه های عمرانی ،ساختمانی و راهسازی5. برگزاری مزایده و مناقصه در خصوص واگذاری ساختمان و اراضی سازمان ها ،موسسات ،ادارات،شرکت ها ،بانکها ،نهادهاو سایر متقاضیان6.

 

انجام مطالعات و بررسی های اقتصادی ،فنی ،مدیریتی و نظارت و پیگیری اجرای طرح های اجرایی در جهت تحقق اهداف شرکت7. مدیریت و نظارت بر پروژه های عمرانی و ساختمانی و راه سازی برای اجرای موضوع فعالیت و سایر موضوعات مرتبط8. احیای منابع مالی و پی گیری وصول مطالبات معوقه برای  کلیه افراد حقیقی و حقوقی  اعم از شهرداری ها،بانک ها،مؤسسات مالی و سایر متقاضیان9. استفاده از تسهیلات و منابع مالی و اعتباری از بانکها ،موسسات اعتباری و سایر مراکز10. ایجاد غرفه و مشارکت در برپایی نمایشگاه های داخلی و خارجی11. اخذ و یا اعطای نمایندگی در داخل و خارج از کشور.»

همانطور که از نام «شرکت مسکن و ساختمان جهان» پیداست، این شرکت نیز در امور ساختمان سازی فعالیت دارد. موضوع فعالیت های این شرکت به این شکل عنوان شده است:« ارائه خدمات مربوط به شناسایی، ارائه، تحصیل منابع، احراز و تثبیت و انجام تعمیرات و اتمام ساختمان نیمه تمام، تاسیس و ایجاد کارخانجات و واحدهای ساختمانی، مبادرت به انجام کلیه عملیات ساختمانی اعم از خرید، خدمات، مشارکت، سرمایه گذاری، ساخت مجتمع های ساختمانی و واگذاری واحدهای ساختمانی ، اجرا، برگزاری مزایده و مناقصه، استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری بانکها و موسسات اعتباری به نفع خود یا اشخاص حقوقی تابعه و وابسته ، انجام مطالعات و بررسی های اقتصادی، فنی، مدیریتی و نظارت و پیگیری اجرای طرحهای اجرایی در جهت تحقق اهداف شرکت ، انجام کلیه عملیاتی که به طور مستقیم و غیر مستقیم برای تحقق اهداف شرکت لازم و مفید بوده و یا در جهت اجرای موضوع شرکت ضرورت داشته باشد.»

به سایر شرکت های وابسته به بانک شهر تنها به آوردن نامشان اکتفا می کنیم: شرکت بیمه شهر، شرکت صرافی شهر، شرکت تأمین سرمایه آرمان، شرکت لیزینگ شهر، شرکت توسعه و نوآوری شهر، شرکت جهان اقتصاد و سرمایه آتیه ایرانیان، شرکت کارگزاری شهر، شرکت توسعه تجارت جهان آتیه شهرکیش، شرکت جهان تجارت شهر آتیه.

بانک دی: در سایت این بانک توضیحات کاملی در خصوص چند و چون شروع فعالیت آن نیامده بود. در جست و جوهای که صورت گرفت تعداد شعب ان که هم اکنون 61 مورد است مشخص شد. در ضمن این بانک هم اکنون با مدیریت دکتر شفیع زاده فعالیت دارد.

از سوی دیگر نام شرکت های وابسته به این بانک نیز آورده شده است. اما به طور کامل معرفی نشده اند و توضیحاتی در خصوص آنها در سایت مشاهده نشد. شرکت توسعه دیدار، شرکت تجارت الکترونیک دی، شرکت آتیه سازان دی، شرکت کارگزاری بانک دی، شركت بيمه دی، شركت ليزينگ دی، شرکت سرمایه گذاری بوعلی، شرکت تجارت گستر فرداد، شركت صرافی دی، صندوق سرمایه گذاری بانك دی، شركت رویای روز کیش، شركت عمران مسکن آبادی، شرکت خدمات مالی دی ایرانیان از جمله شرکت های وابسته به بانک دی هستند.

بانک خاورمیانه: پرویز عقیلی کرمانی ، مدیرعامل و عضو هیات مدیره این بانک است. بانک خاورمیانه در سال 1391 تأسیس شده است و در حال حاضر نیز 8 شعبه دارد.

شرکت های وابسته به این بانک، شرکت بیمه، شرکت تأمین سرمایه، شرکت کارگزاری، شرکت صرافی، شرکت فن‏آوری اطلاعات در حوزه بازار پول و سرمایه است. در سایت این بانک نیز همانند بانک دی به جزئیات این شرکت ها اشاره یی نشده است.

بانک انصار: بانک انصار در آبان ماه 89 بعنوان یازدهمین بانک خصوصی کشور فعالیت خود را آغاز کرد. بانک انصار در حال حاضر با ارائه انواع خدمات نوین بانکی در بیش از 600 شعبه و 70 باجه و مدیریت آیت اله ابراهیمی مشغول به فعالیت است. در سایت این بانک اشاره به پروژه های که این بانک گرفته است نشده اما پروژه بزرگ و گسترده «اطلس مال» متعلق به این بانک است.

بانک صادرات: بانک صادرات در 22 آبان سال 1331 با 13 نفر کارمند شروع بکار کرد. در حال حاضر تعداد کل شعب این بانک حدود 2951 است. محمدرضا پیشرو، مدیر عامل وقت این بانک است. در خصوص شرکت ها ی وابسته به بانک صادرات موردی یافت نشد.

بانک ملت: اين بانک در مورخ 29 آذر 1358 مجمع عمومی بانک‌ها از ادغام بانک‌‌های تهران، داریوش، بین‌المللی ایران، عمران، بیمه‌ی ایران، ایران و عرب، پارس، اعتبارات تعاونی و توزیع، تجارت خارجی و فرهنگیان در تاریخ 31 تیر 1359 تشکیل و در اداره‌ی ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید و عملیات اجرایی بانک از همان تاریخ نیز آغاز شد. با ادغام بانک ها، سرمایه‌ی اولیه‌ی بانک ملت به 5.33 میلیارد ریال رسید. بانک ملت در حال حاضر با سرمایه 40000 میلیارد ریال یکی از بزرگ ترین بانک‌های کشور است. تعداد کل شعب،1792 اعلام شده است. مدیر عامل این بانک دیواندری است. در خصوص فعالیت های خارج از بانکداری نیز از بانک ملت موردی یافت نشد.

بانک گردشگری: اين بانک در سال 89 مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی دریافت کرد. این در حالی است که سرمایه اولیه این بانک مبلغ 2000 میلیارد ریال بوده است و در مجمع عمومی فوق العاده ، افزایش سرمایه بانک به 6000 میلیارد ریال رسیده است. تعداد شعب این بانک 10 مورد گزارش شده است. علي اصغر سفري، نايب رييس هيأت مديره و  مدیرعامل این بانک است.

شرکت های وابسته به این بانک که البته اطلاعاتی در خصوص جزئیات انان نیز وجود نداشت شامل، شرکت کارت گردشگری، شرکت تلاش گران اندیشه کاراد، شرکت تجارت بین الملل هم وطا است.

بانک رفاه کارگران: این بانک عملیات خود را از ششم فروردین 1340 با افتتاح شعبه مرکزی در تهران و شعبه اصفهان آغاز کرد. سرمایه اولیه این بانک چهار صد میلیون ریال و از سوی سازمان تامین اجتماعی تامین شده است. تعداد شعب موجود در سطح کشور 1072 مورد عنوان شده و در حال حاضر نیز محمدرضا نظری، مدیر عامل بانک رفاه کارگران است. در خصوص این بانک نیز شرکت های وابسته یافت نشد.

بانک قوامین: قوامين در ابتدا با هدف كمك به افزايش توان معيشتي و مالي كاركنان ناجا با نام صندوق قرض الحسنه ناجا فعاليت خود را شروع کرد و در تاريخ 20/6/79 به مؤسسه پس انداز و قرض الحسنه قوامين تغيير نام داد و گستره فعاليت خودرا علاوه بر كاركنان ناجا به آحاد مردم توسعه بخشيد .بانك قوامین در آستانه پنجمین سال فعالیت خود توانست شرایط ورود به شبکه بانکی کشور را مهیا و در بهمن ماه سال 1383 موفق به دریافت موافقت اصولی از بانک مرکزی برای تبدیل به موسسه مالی و اعتباری شد. بانك قوامین هم اکنون با مدیریت احمد رضا خطیبی و با بهره گیری از 29 واحد سرپرستی در مراکز استان ها و بیش از 772 شعبه در سراسر کشور مشغول به فعالیت است.

قوامین نیز دارای شرکت های وابسته بی شماری است. یکی از شرکت های که البته آن هم در ساختمان سازی فعالیت دارد شركت «عمران نقش پردازان امين» است که به انجام فعالیت های عمرانی ساختمانی در حوزه ساخت و ساز املاک، مستغلات و اجرای پروژه های مختلف با کاربری های اداری ، تجاری و اقامتی ، ساخت مجتمع های مسکونی شهرک سازی و غیره در اقصی نقاط کشور ، احداث و اجرای پروژه های ساختمانی با کاربری های تجاری ، اداری، مسکونی ، اقامتی ، تفریحی وورزشی ، همچنین فعالیت مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی روی زمین ها و املاک شرکت و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی برای ذینفعان شرکت و فروش پروژه های ساختمانی در بازار و بنگاه های اقتصادی ایران و کلیه مصرف کنندگان ، خرید و راه اندازی و به کارگیری کارگاه های تولید مصالح ساختمانی، تولید بتن و شن و ماسه و آجر و کلیه مصالح ساختمانی هر کدام از موارد فوق پس از اخذ مجوزهای لازم بنا به ضرورت.

 

اهداف شركت: انجام فعالیت های حوزه فنی و مهندسی. ساخت و ساز ، مشارکت و سرمایه گذاری با دستگاه های اجرایی کشور ، شهرداری ها نهادهای حاکمیتی، شرکت های معتبر فعال در بخش سرمایه گذاری مسکن وابسته به بانک ها و نهاد ها و سرمایه گذاران معتبر فعال در بخش خصوصی. ساخت و ساز ، مشارکت ، سرمایه گذاری و بازاریابی و فروش املاک بانک قوامین و تعامل با سرمایه گذاران در ساخت پروژه های ملکی بانک قوامین. بازاریابی ، فروش و مدیریت املاک تملیکی بانک قوامین. خرید، فروش و اجاره املاک مورد نیاز شعب سرپرستی های بانک قوامین در سراسر کشور و ساماندهی این املاک با توجه به موقعیت مکانی و شرایط تجاری و جمعیتی جهت جذب منابع بیشتر. انجام نهضت عمرانی جهت ساماندهی و خرید وفروش املاک ناجا در راستای اجرای تدابیر ستاد نیروهای مسلح و کسب سود مناسب با توجه به اجرای وظایف و اهداف شرکت مشغول است.

یکی دیگر از این شرکت ها، شرکت «سایان کارت» است که در شهریور 1384 موفق به اخذ مجوز به عنوان موسسه ارائه دهنده خدمات پرداخت از بانک مرکزی ایران شد و از آن تاریخ تاکنون با استفاده از سیستم های نرم‏افزاری و سخت افزاری ویژه در راستای پیاده سازی روشهای تبادل پول الکترونیکی، اقدام به صدور انواع کارت های هوشمند و نصب دستگاه های پایانه فروش P.O.S در مراکز فروش کالا و خدمات شده است. در سال 91 و با تاسیس شرکت شاپرک از سوی بانک مرکزی، شرکت سایان کارت مجدداً از سوی بانک مرکزی و شرکت شاپرک مورد بررسی قرار گرفت و موفق به دریافت مجوز فعالیت از شرکت مذکور به عنوان یکی از 12 شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت شد.

 

این شرکت در سال 85 با عقد قرارداد همکاری با بانک صنعت و معدن نسبت به تامین، بازاریابی، نصب، راه اندازی و پشتیبانی تعداد پنج هزار دستگاه پایانه فروش در مراکز ارائه کالا اقدام کرد. از پروژه های جاری شرکت سایان کارت می توان به قرارداد اتصال و حفظ حساب تسویه 50 هزار حساب از حساب های بانک قوامین به پایانه های فروش و همچنین نصب و پشتیبانی 52 هزار دستگاه کارتخوان با عاملیت بانک کشاورزی و هزار دستگاه با عاملیت بانک صنعت و معدن اشاره کرد .

شركت افق توسعه قرن در زمینه انجام فعاليت هاي متناسب اقتصادي و بازرگاني وارائه خدمات به بانك ها و موسسات اعتباري ، فعاليت هاي خود را آغاز کرده است. اهداف تشكيل این شركت، ارائه امور خدماتي وانجام كليه عمليات بازرگاني، ايجاد شعب و نمايندگي و اخذ و اعطاي نمايندگي از شركت هاي داخلي و خارجي، شركت در مناقصه ها و مزايده هاي دولتي و خصوصي فعاليت هاي انجام شده، تحت پوشش قرار دادن كليه نيروهاي خدماتي بانك قوامين، خريد خودروهاي پول رسان و راه اندازي مستقيم تحول رساني بانك ها از جمله بانك قوامين است. از سوی دیگر «موسسه فرهنگي ، ورزشي و آموزشي پاس» نیز متعلق به این بانک است.

بانک تجارت: بانک تجارت به موجب لایحه قانونی اداره امور بانک ها، مهرماه 1358 از ادغام یازده بانک خصوصی داخلی و مشترک داخلی، خارجی با سرمایه ای بالغ بر 39 میلیارد ریال  تاسیس و سپس در سال 1360 نیز بانک ایران و روس به آن ملحق شدند. در حال حاضر بانک تجارت با مدیریت محمد ابراهیم مقدم نودهی و سرمایه ای بیش از17 هزار میلیارد ریال و با بیش از 2000 شعبه در داخل و خارج کشور و ارتباط با صدها کارگزار خارجی فعالیت دارد و جز یکی از موسسات مالی بزرگ کشور است. بانک تجارت نیز جز بانک های است که گزارشی درخصوص فعالیت های خارج از حوزه بانکداری آن یافت نشده است.

بانک ایران زمین: سید کمال سید علی، مدیر عامل بانک ایران زمین است. این بانك در تاریخ 21/12/1389 توسط بانك مركزي به ثبت رسيده است. سهام بانك در تاريخ 25/12/1389در فرابورس ايران پذيرفته شده و از تاريخ 5/7/1390 درفهرست تابلوي قيمت هاي بورس قرار گرفته است. تعداد شعب این بانک به 101 می رسد. سایت بانک ایران زمین بخش شرکت های تابعه اش را بسته و اجازه ورود به کاربران را نمی دهد.

بانک توسعه صادرات ایران: این بانک در تاريخ 1370/4/19 با مدیریت بهمن وكيلي تأسيس شد و عملاً از شهريور ماه 1371 فعالیت خود را آغاز كرده است. بانک توسعه صادرات ایران در حال حاضر در سطح کشور 38 شعبه دارد. با اینکه مدت زمان کوتاهی از شروع فعالیت این بانک می گذرد اما این بانک نیز دارای شرکت های وابسته به خود است. «کارگزاری بانک توسعه صادرات» یکی از این شرکت هاست که در سال 1376 به منظور اجرای سياست های برنامه دوم و سوم توسعه و ارائه خدمات مختلف معاملاتی در بورس تهران تاسيس شده است. این در حالی است که کارگزاری بانک توسعه صادرات اولين شرکتی است که با ارائه خدمات خريد و فروش سهام از طريق اينترنت امکان مشارکت و دسترسی تمام ايرانيان مقيم خارج و داخل کشور به بازار سرمايه را فراهم ساخته است .

یکی دیگر از این شرکت ها، شرکت «صرافی توسعه صادرات» است. سرمایه شرکت در آغاز مبلغ پنچ میلیارد ریال بوده است. طی سال 1384، با توجه به افزایش حجم عملیات و نیز ارقام معاملات، شرکت نیاز مبرمی به افزایش سرمایه پیدا می کند و در نهایت طی دو مرحله، سرمایه ثبتی شرکت به مبلغ پانزده میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است و در تاریخ 23/06/1387طبق مصوبّه مجمع که طی افزایش سرمایه 300 درصدی سرمایه شرکت را به 60 میلیارد ریال رسانده است. فعالیت این شرکت نیز تاکنون سودهای بسیاری را به همراه داشته است. سایر شرکت های وابستهبه این بانک شامل، صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی توسعه صادرات شریف، مرکز مطالعات بانکداری اسلامی است.

بانک صنعت و معدن: بانک صنعت ومعدن جز بانک های است که تاکنون توانسته است از طریق فعالیت های خارج از بانکداری سرمایه های کلانی را به جیب بزند. صنعت و معدن در سال 67 به دست بانک مرکزی مهر فعالیت اش زده شده است. این بانک که هم اکنون توسط علی اشرف افخمی مدیریت می شود حدود 66 شعبه فعال در سطح کشور دارد. از جمله شرکت های وابسته به این بانک می توان به بانک تجارتی ایران و اروپا اشاره کرد که در زمینه بانکداری و سرمایه ای برابر با 350 میلیون یورو بسیار موفق عمل کرده است.

یکی دیگر از شرکت های این بانک، شرکت «سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران» است که با سرمایه ای بالغ بر 771.498 میلیون ریال بکار خود را آغاز کرده است. فعالیت اصلی این شرکت انجام کلیه مطالعات اقتصادی، فنی و مالی مربوط به طرح الکیل بنزن خطی و سرمایه گذاری در اجرای این طرح و بهره برداری از آن و انجام مطالعات و اجرای سایر طرح های صنایع شیمیایی که اجرای آن ها قابل توجیه تشخیص داده شود، است. انجام کلیه اقدامات و معاملات مربوط به خرید دارائی های منقول و غیرمنقول، واردات ماشین آلات، تاسیسات، قطعات، لوازم یدکی و مواد اولیه و فروش آنها، فروش و صادرات محصولات تولیدی است. مشارکت در سایر شرکت ها از طریق تأمین یا تعهد سرمایه شرکت های جدید و یا خرید و یا تعهد سهام شرکت های موجود و ایجاد شعب در داخل یا خارج کشور  از جمله فعالیت های دیگر آن به حساب می آید.

شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند، شرکتی است که سرمایه ای برابر با 1000000 میلیون ریال دارد. موضوع فعالیت اصلی شرکت« سرمایه‌گذاری و مشارکت در سهام، سهم الشرکه، واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای با هدف کسب انتفاع به طوری که به تنهایی یا به همراه اشخاص تحت کنترل واحد، کنترل شرکت، موسسه یا صندوق سرمایه پذیر را در اختیارگرفته یا در آن نفوذ قابل ملاحظه یابدو شرکت، موسسه یا صندوق سرمایه پذیر(اعم از ایرانی، خارجی) در زمینه های صنایع شیمیایی ، واسطه گری ، مالی ، لاستیک سازی و نساجی فعالیت کند» است.

یکی دیگر از شرکت های بانک صنعت و معدن شرکت «سرمایه گذاری صنعت و معدن» است که سرمایه حدود 1500000 میلیون ریال دارد. موضوع فعالیت شرکت، سرمایه گذاری و مشارکت در شرکت ها و مجتمع ها و طرح ها و واحدهای تولیدی و صنعتی، بازرگانی، ارائه خدمات مرتبط با بازار اوراق بهادار، خرید و فروش فلزات گرانبها، مشارکت در هرگونه پروژه تولیدی یا ساختمانی و نیز مبادرت به هرگونه عملیات مالی است.

شرکت لیزینگ صنعت و معدن نیز سرمایه بالغ بر 1000000 میلیون ریال دارد که در زمینه انجام عملیات لیزینگ شامل خرید کالاهای مجاز مورد درخواست مشتریان از فروشندگان و تولید کنندگان داخلی و خارجی و واگذاری آنها از طریق اجاره یا فروش اقساطی طبق شرایط مقرر در دستورالعمل اجرایی تاسیس ، نحوه فعالیت و نظارت بر شرکت های لیزینگ و خرید و فروش انواع اوراق بهادار به منظور مدیریت نقدینگی در چهارچوب قوانین و مقررات، فعالیت دارد.

اما شرکت «کارگزاری بانک صنعت و معدن» که سرمایه 60000 میلیون ریالی را در اختیار دارد نیز در زمینه، خدمات کارگزاری،کارگزار/معامله گری و بازارگردانی شامل: معامله اوراق بهادار از قبیل سهام، اوراق مشارکت،حق تقدم خرید سهام، اختیار معامله و قراردادهای آتی برای دیگران و به حساب آنها یا به نام و حساب خود، معاملات کالاهای پذیرفته شده برای دیگران و به حساب آنها، بازارسازی و بازارگردانی اوراق بهادار و کالاهای پذیرفته شده فعالیت دارد. همچنین در زمینه خدمات مالی و مشاوره ای شامل: مدیریت صندوق های سرمایه گذاری،نمایندگی ناشر برای ثبت اوراق بهادار و دریافت مجوز عرضه، بازاریابی برای فروش اوراق بهادار،سبد گردانی اوراق بهادار، مشاوره و انجام کلیه امور اجرایی برای پذیرش اوراق بهادار یا کالا در هر یک از بورس ها و بازارهای خارج از بورس به نمایندگی از ناشر یا عرضه کننده کالاها مشغول به فعالیت است.

شرکت «لیزینگ آتیه الوند» با سرمایه 103.600 میلیون ریالی و شرکت شبکه صرافی صنعت و معدن با سرمایه بالغ بر 20000 میلیون ریال نیز جز شرکت های وابسته به بانک صنعت و معدن هستند که در زمینه های انجام عملیات لیزینگ شامل خرید اموال مورد درخواست مشتریان از فروشندگان و تولیدکنندگان و واگذاری آنها در قالب اجاره یا فروش اقساطی، خرید و فروش اوراق بهادار به منظور مدیریت نقدینگی در چارچوب ضوابط ذیربط و زمینه های خرید و فروش نقدی ارز و مسکوکات طلا، نقره و انتقال ارز در چارچوب مقررات ارزی از جمله عملیات مربوط به حواله های ارزی از طریق بانک هاو موسسات اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی، ارائه خدمات ارزی برون مرزی از طریق کارگزاران مجاز خارج کشور فعالیت دارند.

بانک توسعه و تعاون: در خصوص این بانک نیز اطلاعات دقیقی به دست نیامد به گونه ای که با باز کردن سایت اطلاعات بسیار کمی مشاهده شد. در حال حاضر محمد علی سهمانی، مدیر عامل این بانک است که امیدواریم سهمانی دقت بیشتری در شناخت بانکش در اختیار مردم قرار دهد.

بانک مسکن: بانک مسکن در سال 1358 براساس طرح ادغام بانک ها از ادغام بانک های رهنی ایران، ساختمان، ‌شرکت سرمایه گذاری های ساختمانی بانک های ایران و 13 شرکت پس انداز و وام مسکن (کوروش، ‌اکباتان، ‌پاسارگاد در تهران و سایر مراکز استانها از جمله ‌همدان، ‌کرمانشاه، ‌مازندران، گرگان، سمنان و آبادان) تشکیل شده است. قدرت اله شریفی، مدیرعامل بانک مسکن است و تعداد کل شعب این بانک 1232 مورد اعلام شده است.

بانکمسکن نیز دارای شرکت های وابسته است از جمله این شرکت ها می توان به شرکت لیزینگ گستر آریا، شرکت سرمایه گذاری مسکن، شرکت عمرانی مسکن گستر، شرکت کارگزاری بانک مسکن، شرکت تعاونی خدماتی، پشتیبانی بازنشستگان بانک مسکن اشاره کرد. اکثر شرکت های وابسته به بانک مسکن در زمینه ساختمان سازی فعالیت دارند.

بانک کشاورزی: كشاورزي در بيست و يكم خرداد سال 1312 تاسيس شد. محمد طالبی، مدیر عامل فعلی بانک کم حاشیه کشاورزی است. این بانک حدود 1913 شعب در کل سطح کشور دارد. کشاورزی نیز جز بانک های است که خود را وارد حواشی سرمایه گذاری های خارج از بانکداری نکرده است و همچنان به امر اصلی بانکداری در ایران مشغول است.

بانک سپه: اولین بانک ایرانی با سرمایه 3.883.950 ریال در سال 1304 تاسیس شد. این بانک در سراسر کشور 1800 شعبه دارد. در عرصه بین المللی نیز با ایجاد واحدهای بانکی در کشورهایی همچون آلمان، ایتالیا و فرانسه و همچنین بانک بین المللی سپه در ارائه خدمات فعالیت دارند. سپه که با مدیریت سید کامل تقوی نژاد اداره می شود از جمله بانک های بسیار کم حاشیه در خصوص سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد کشور است.

پست بانک: این بانک در دی ماه سال 1375 فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد و در حال حاضر نیز با دارا بودن 14500 شعبه مشغول به فعالیت است. تاسیس شرکت صرافی فراز اعتماد به صورت سهامی خاص در سال 89 یکی از فعالیت های است که این بانک خارج از حوزه بانکداری انجام داده است. از خدماتی که این شرکت ارائه می دهد می توان به خرید و فروش انواع مسکوکات طلا، نقره و سکه های یادبود، خرید و فروش انواع اسکناس ارزی و تبدیلات ارزی، ارائه خدمات ارزی در کلان شهرهای ایران و مناطق آزاد تجاری و صدور انواع کارتهای master & visa اشاره کرد. در حال حاضر حسینعلی ضیائی مدیر عامل بانک پست بانک است.

بانک ملی: بانك ملي با سرمايه 15 ميليون ( 30 كرور)  فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر نیز بيش از  3271 شعبه فعال در داخل و 4 سابسيدري در خارج كشور دارد. بانك ملي ايران در حال حاضر با بالغ بر 40 هزار كارمند فعال است.عبدالناصر همتی در حال حاضر مدیر بانک ملی است. در خصوص شرکت های وابسته به بانک ملی کوردی یافت نشد و یا شاید حداقل در جستجو های اینترنتی نتوانستیم موردی را بیابیم.

با این حال نتایج بررسی های که در خصوص دارایی های بانک ها و سرمایه گذاری های متنوع آنها صورت گرفت، بیش از پیش مهر تاییدی بر سخنان حسن روحانی زد. بیشتر بانک های کشور چه اگر بگوییم خوشبختانه و چه اگر بگوییم متاسفانه، فعالیت های بی شماری خارج از حوزه اصلی شان که بانکداری است، دارند. بانک های که اگر شاید کمی دست از سرمایه گذاری های کلانشان در ساختمان سازی ، صنعت، انرژی و حتی کشتی سازی بردارند می توانند تاثیر شگرفی در جان بخشیدن دوباره به بنگاه های تولیدی کشور داشته باشند. بنگاه های که به دلیل نداشتن سرمایه کافی دست بر زیر چانه شان گذاشته اند و منتظر معجزه ای هستند تا دست به کار شوند. اکنون زمان آن رسیده که تمام مجموعه های کشور تنها در راستای اهداف حقیقی خود گام بردارند تا شاید بتوان در آینده نه چندان دور شاهد اقتصادی پویا در کشور بود.
اخبار اقتصادی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------