آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

"دلار" در سراشیب تحریم های ایران و روسیه



اخبار ,اخبار اقتصادی ,دلار

اخبار اقتصادی -  "دلار" در سراشیب تحریم های ایران و روسیه

با انتشار مقاله ای تحلیلی درباره تبعات منفی تحریم های وضع شده از سوی امریکا علیه دولت روسیه پس از دامنه دار شدن بحران اوکراین به تاثیر این موضوع و دیگر تحریم ها بر سقوط ارزش واحد پولی امریکا "دلار" اشاره کرده است.

 "شاید در کوتاه مدت تحریم ها علیه مسکو بتواند باعث ایجاد شتاب در سرعن حرکت دلار به عنوان مهم ترین ذخیره ارزی جهان شود اما این روند در بلند مدت معکوس خواهد شد. اقدامات امریکا علیه صنعت نفت و گاز روسیه می تواند در بلند مدت باعث از دست رفتن کنترل امریکا بر امور مالی بین المللی جهان شود."

به گزارش "تدبیر"، سایت "اپد نیوز" با انتشار مقاله ای تحلیلی درباره تبعات منفی تحریم های وضع شده از سوی امریکا علیه دولت روسیه پس از دامنه دار شدن بحران اوکراین به تاثیر این موضوع و دیگر تحریم ها بر سقوط ارزش واحد پولی امریکا "دلار" اشاره کرده و در این باره می نویسد:"پیشنهاد جایگزین کردن واحد های پولی دیگر به جای دلار طرح تازه ای نیست.

در سال 2009 میلادی، سازمان همکاری شانگهای این موضوع را مطرح کرد. کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان از جمله کشورهای عضو این سازمان هستند. هم چنین ایران، افغانستان، هندوستان، پاکستان و مغولستان نیز در مقام ناظر سازمان شانگهای قرار دارند.

این سازمان همچنین ارتباط نزدیکی با ترکیه و کشورهای حوزه آسیای جنوب شرقی می باشد. از زمان توافق "بریتون وودز" در سال 1944 میلادی، دلار به واحد پولی مسلط بر نهادهای مالی جهان از جمله "صندوق بین المللی پول" و "بانک جهانی تبدیل شده است. با این حال، انتظار می رود این روند در سال های آینده کاهش یابد."

این سایت در ادامه گزارش خود به برنامه بانک جهانی برای افزایش سهم کشورهای در حال توسعه در آن بانک اشاره می کند و این موضوع را نکته ای منفی برای امریکا و ارزش واحد پولی آن کشور دانسته و در این باره می نویسد:"در سال 2010 میلادی بانک جهانی با انجام اصلاحاتی در اساسنامه خود موضوع افزایش سهم کشورهای کم و در حال توسعه در بانک جهانی را از 34.67 دذرصد به 38.38 درصد مطرح کرد. هم چنین در ماه آگوست سال جاری کشورهای عضو "بریکس" از جمله برزیل، چین، هندوستان، روسیه و آفریقای جنوبی از مجموعه طرح هایی برای تغییر ساختار کنونی مالی جهان رونمایی کردند. آنان هم چنین از مطرح شدن واحد های پولی دیگر برای در هم شکستن واحد پولی دلار گفتند."

به گزارش تدبیر، این سایت تحلیلی با اشاره به تبعات منفی تحریم ها برای کشورهای مختلف جهان ازجمله ایران و روسیه تاکید دارد که این موضوع سبب شده تا بسیاری از کشورهای جهان به فکر استفاده از دیگر واحدهای پولی به جز دلار بیفتند و این موضوع می تواند اینده انحصار آن واحد پولی بر بازارهای بین المللی را تهدید کند.

"اپد نیوز" در این باره می نویسد:"امریکا تحریم هایی را با هدف مختل کردن صنعت نفت و گاز ایران علیه آن کشور وضع کرده است. با این حال، تحریم ها باعث شدند تا هزینه های مراقبت پرشکی و درمانی و قیمت اقلام غذایی برای شهروندان معمولی ایرانی افزایش یابد. سقوط اخیر هواپیما در ایران را نیز می توان یکی از تبعات تحریم ها دانست.

اکنون روسیه نیز تحت تحریم های امریکا قرار گرفته است. نرخ بهره بالایی که امریکایی ها برای پرداخت وام به کشورهای در حال توسعه اعمال کرده اند بسیاری از کشورها از جمله برزیل را به استفاده از ارزهای دیگر ترغیب کرده است. هم چنین چین در حال حاضر در حال دور زدن بازارهای مالی و بانکی نیویورک است.

"الستر گلد مانی" یکی از فعالان خرید و فروش فلزات گرانبها می گوید که کم ترین تردیدی نمی توان داشت که اکنون چین در حال شکست دادن واحد پولی امریکا (دلار) است."

این سایت تحلیلی در پایان اشاره می کند که بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی با ضرری که از همراهی با امریکایی ها در تحریم روسیه متحمل شده اند در بلند مدت از همگامی با امریکا پشیمان خواهند.

"اپد نیوز" در این باره می نویسد:"تجارت با روسیه بخش عمده ای از اقتصاد اروپا را تشکیل داده است. این موضوع می تواند در بلند مدت سبب شود تا اروپایی ها از این که روابط تجاری خود با روسیه را کاهش دادند پشیمان شوند. صنعت آلمان از قطع ارتباط تجاری با روسیه آسیبی جدی متحمل شده است. آمارها نشان از کاهش 20 درصدی روسیه و آلمان تا ماه مه گذشته بوده است. ممنوعیت واردات محصولات غذایی از کشورهای اروپایی به روسیه نیز صدمه زیادی به کشورهای اروپایی صادرکننده این محصولات از جمله لهستان، لیتوانی، آلمان، دانمارک، لتونی، فنلاند و هلند زده است."
اخبار اقتصادی - تدبیر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------