ادامه حرکت پینگ‌پنگی دلار



اخبار ,اخبار اقتصادی , قیمت دلار

 

اخبار اقتصادی - ادامه حرکت پینگ‌پنگی دلار

درحالی‌که پس از افزایش 30 تومانی قیمت دلار در روز یکشنبه، برخی از فعالان بازار انتظار داشتند دیروز نیز بازار در مسیری صعودی قرار بگیرد، روز گذشته قیمت این ارز با افتی 10 تومانی مواجه شد و انتظار این گروه برای افزایش قیمت برآورده نشد.

روز گذشته هر سکه بهار آزادی طرح جدید (امامی) با بهای940 هزار تومان در بازار معامله شد که نسبت به روز یکشنبه تغییری نداشت و ثابت ماند. به نظر می‌رسد با آغاز شهریورماه قیمت سکه دوباره به کانال 940 هزار تومان باز گشته است. این در حالی است که در روز انتهایی مردادماه سکه به زیر کانال 940 هزار تومان و نرخ 938 هزار تومانی رسید. بهای سکه در سه هفته ابتدایی مردادماه در کانال 950 تومان قرار داشت و در هفته انتهایی مردادماه بهای سکه وارد کانال 940 هزار تومان شد.

صرافان و دستورالعمل کنونی
بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد که صرافی‌های دارای مجوز از اتحادیه کشوری طلا و جواهر که پیش از این اعلام شده بود باید با تطبیق عملکرد خود با دستورالعمل شورای پول و اعتبار، باید از بانک مرکزی مجوز بگیرند، فقط تا پایان مهرماه برای این اقدام فرصت دارند. البته این موضوع همان‌طور که انتظار می‌رفت، با مقاومت‌هایی از سوی برخی صرافان مواجه شده است که عمدتا، به دلیل دستور بانک مرکزی برای افزایش سرمایه اولیه صرافی‌ها است (البته در مصوبه سال گذشته این مبلغ تا 20 میلیارد تومان نیز تعیین شده بود، اما در مصوبه اخیر به 4 و 2 میلیارد تومان کاسته شده است).

همچنین این دستورالعمل طبقه‌بندي بین صرافی‌های نوع اول و نوع دوم را برداشته است. در حالی که پیش از این، سرمایه مورد نیاز برای صرافی‌های نوع اول تا حد زیادی کمتر از صرافی‌های نوع دوم بود. به همین دلیل، برخی از صرافی‌ها که پیش از این مجوز نوع اول را در اختیار داشتند، می‌گویند تطبیق با دستورالعمل حاضر برای آنها، مشکل‌تر از صرافی‌های نوع دوم است به گفته آنها صرافی‌های نوع دوم به دلیل اینکه در گذشته نیز رقمی میلیاردی برای کسب مجوز پرداخت کرده‌اند، آسان‌تر می‌توانند با دستورالعمل کنونی خود را تطبیق دهند.

 

این در حالی است که پیش از این، مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی عنوان کرده بود که «وجود صرافی‌های متعدد، در تشدید تقاضای کاذب ارز تاثیرگذار است» و «بهتر است آن دسته از صرافی‌ها که دارای بنیه مالی قوی و افراد با تحصیلات و سابقه کاری مناسب و مرتبط هستند، در بازار باقی بمانند»، اما با وجود دستورالعمل بانک مرکزی در زمینه عدم فعالیت صرافی‌های بدون مجوز، برخی از آنها همچنان اقدام به درج نرخ بر تابلوی خود می‌کنند. برخی از فعالان غیررسمی بازار می‌گویند این صرافی‌ها فردی را به بازار می‌فرستند تا برای آنها کسب مشتری کنند و به این ترتیب همچنان به‌طور زیرزمینی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

بازگشت بازار به حالت عادی
روز گذشته بهای دلار در شروع کار بازار بر تابلوی اکثر صرافی‌ها 3125 تومان ثبت شد که افتی 5 تومانی نسبت به روز یکشنبه داشت. در ادامه قیمت با 5 تومان کاهش دیگر به 3120 تومان رسید. دلار بین دلالان با نرخ 3115 تومان معامله می‌شد که اختلافی 5تومانی با نرخ فعالان رسمی داشت. به اعتقاد گروهی از فعالان به دلیل اینکه قیمت دلار در روز یکشنبه پس از روند کاهشی انتهای مردادماه با افزایش مواجه شد، این مساله موجب ایجاد جوی روانی در بازار و هراس تعدادی از فعالان از افزایش بیشتر قیمت و در نتیجه خرید آنها و افزایش بیشتر قیمت شد، اما روز گذشته بازار فضای عادی داشت و به حالت سابق باز گشته بود.

35 تومان کاهش یورو در یک هفته
روز گذشته بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را 26 هزار و 581 ریال اعلام کرد که افزایشی 13 ریالی نسبت به روز یکشنبه داشته است. همچنین روز گذشته نرخ رسمی یورو 35 هزار و 96 ریال اعلام شد که افتی 88 ریالی داشت. به این ترتیب نرخ یورو 35 تومان افت را از سه‌شنبه هفته گذشته تجربه کرده است.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------