جزییات طرح کارت اعتباری انرژی



اخبار ,اخبار اقتصادی ,طرح کارت اعتباری انرژی

 

 اخبار اقتصادی - جزییات طرح کارت اعتباری انرژی

عضو هیات علمی دانشگاه تهران به نمایندگی از مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت جزییات طرح کارت اعتباری انرژی را اعلام کرد.

دکتر شهریار عامری که در سمینار هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح بازار انرژی به جای مدیر عامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت حضور یافته بود، درباره‌ی چگونگی کارکرد کارت انرژی اظهار کرد: کارت انرژی سهمیه‌ای را که در حال حاضر در اختیار اتومبیل‌هاست به خانوار یا افراد انتقال می‌دهد.

وی با بیان این‌که این کارت ارزش مالی نخواهد داشت، گفت: با توجه به مصرف هر شخص اعتبار در کارت وی ریخته می‌شود تا هزینه‌ها را پرداخت کند که این کار ما را به قانون هدفمندی یارانه‌ها نزدیک می‌کند.

عامری خاطر نشان کرد: مشکلی که از 4-5 سال گذشته داریم مبالغی که به عنوان پول نقد در جامعه تزریق می‌شود و تورم‌زاست که این کارت این مشکل را حل می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: مبالغی که در سال‌های اول مردم برای بنزین، گازوئیل و برق پرداخت کردند 26 هزار میلیارد تومان بود، اما همان سال دولت حدود 42 هزار میلیارد تومان به مردم یارانه داده است. در عین حال دولت نمی‌تواند قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا نکند و اصل موضوع قانون این است که قیمت‌های انرژی تا پایان برنامه پنجم باید آزاد شود و ما می‌دانیم که این اتفاق نمی‌افتد اما به هرحال باید از یک جا شروع کنیم.

وی با بیان این‌که با استفاده از کارت اعتباری انرژی می‌توان قبوض برق، آب، گاز، بنزین و گازوئیل را پرداخت کرد، گفت: این کارت به هیچ عنوان نباید قابلیت نقد‌شدن داشته باشد، اما می‌توان اعتبار را به کارت‌های دیگر منتقل کرد.

عامری با بیان این‌که قیمت این کارت ثابت نیست، گفت: برای مثال اگر کسی در جایی شش سر عائله دارد براساس آنها اعتباری در کارت‌اش ریخته شود اما می‌تواند مقداری را که لازم ندارد به حساب‌های دیگر بریزد بنابراین این کارت به افرادی که انرژی کمتری مصرف می‌کنند امتیاز می‌دهد که مابقی آن را تبدیل به پول کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر این‌که منظور از این کارت کوپن‌سازی نیست، اظهار کرد: این کارت کوپن‌ نیست و قرار نیست یک موضوع دائمی باشد، بلکه می‌خواهد ما را به آزاد‌سازی قیمت برساند.

وی افزود: نکته دومی که باید مطرح شود این است که آیا این کارت قرار است جایگزین طرح‌های مصرف انرژی شود و پاسخ این است که خیر، بلکه این یک ابزار است.

عامری با بیان این‌که طرح کارت اعتباری انرژی یک ایده ارزشمند در حال تدوین است، گفت: برای رسیدن به مرحله‌ی اجرایی مراحل گوناگونی برای آن تعریف شده و اگر این کارت قرار باشد ملی شود باید یک طرح پایلوت آن اجرا و بازخورد‌ آن گرفته شود که اگر مثبت بود گسترش یابد.
اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------