آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

رویای بورسی برای امسال



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس اوراق بهادار تهران

 

اخبار اقتصادی - تحلیل تکنیکال چه می‌گوید؟
رویای بورسی برای امسال

صفحات پاياني تقويم 92 بورس اوراق بهادار تهران در حالي ورق مي‌خورد كه فعالان بازار با ناكامي در روياي رسيدن به قله 90 هزار واحدي، نظاره‌گر افت‌هاي پي‌در‌پي شاخص هستند.

هرچند اين بازار باوجود شروع روند كاهشي در يك ماه اخير در حال حاضر در كانال 77 هزار واحدي سقوط كرده كه تكنيكاليست‌هاي بازار سرمايه افت‌هاي اخير را يك اصلاح تمام‌عيار براي شاخص دانسته و اين وضعيت را تا مشاهده سيگنال‌هاي قيمتي و ورود حجم جديد ادامه‌دار مي‌دانند؛ اما در خوش‌بينانه‌ترين حالت دماسنج بازار تا پايان سال به كانال 81 هزار واحد صعود خواهد كرد.


تحليلگران تكنيكال بازار سرمايه را چگونه پيش‌بيني مي‌كنند؟
روياي 81 هزار واحدي شاخص
هدیه لطفی: روند کاهشی شاخص کل بورس تهران همچنان ادامه دارد، به‌طوری‌که طی دو روز گذشته شاخص با حدود هزار واحد کاهش به کانال 77 هزار واحد رسید و افت 5/13 درصدی را نسبت به نقطه اوج آن (89 هزار و 500 واحد) تجربه کرد.


بیش از یک ماه از شروع روند کاهشی بازار سرمایه می‌گذرد و در این مدت هر چند تلاش‌های زیادی توسط سازمان بورس و مسوولان برای جلوگیری از این ریزش صورت گرفت و در برخی روزها نیز شاخص روند مثبتی را پشت سر گذاشت، اما در نهایت جو کلی بازار سرمایه منفی بود و امید می‌رفت که با نزديك شدن به روزهای پایانی سال نه تنها این جو کمرنگ شود بلکه نشانه‌هایی از بهار در بازار سرمایه دمیده شود، اما افت دماسنج بازار به خصوص در هفته جاری این فرضیه را نقض  کرد.

 

در اين ميان سوال مطرح‌شده اين است كه وضعيت دماسنج بازار سرمايه در روزهاي آتي چگونه خواهد بود و آيا پایان سال خوشی در کارنامه بورس به ثبت خواهد رسید؟ براي پاسخ به اين سوال و پيش‌بيني روند آتي بازار سرمايه نظر تكنيكاليست‌هاي بازار را در زمينه وضعيت آتي شاخص جويا شديم؛ آنها معتقدند: افت‌هاي گذشته يك اصلاح تمام‌عيار براي شاخص بوده است؛ اصلاحي كه به‌رغم تلاش‌هاي جدي سازمان بورس و مصاحبه‌هاي حمايتي مسوولان بازار هنوز هم نشانه‌هاي واضح و قدرتمندي از اتمام كامل آن به چشم نمي‌خورد.

 

به طوری‌که در مجموع هنوز شاخص در مسير اصلاح قرار دارد و كماكان اين وضعيت تا مشاهده سيگنال‌هاي قيمتي و حجمي جديد ادامه خواهد داشت. از طرفی دیگر در صورت شروع تمايلات خريد و موج افزايشي مي‌توان انتظار داشت كه خريد‌هاي جديد حداكثر قدرت رشد سه يا چهار هزار واحدي شاخص را داشته باشد و با استناد به درصد‌هاي فيبو با ديد خوش‌بينانه محدوده 81 هزار و 300 واحدي (سقف پيشين) يا حداكثر 82 هزار واحدي (38 درصد فيبو) را براي شاخص شاهد باشيم.


اصلاح تمام عيار براي شاخص
احسان حاجي از تحليلگران تكنيكال بازار سرمايه معتقد است: بيش از يك ماه گذشته شاهد تشكيل كف‌هاي پي در پي و پايين‌تر از هم در شاخص كل بورس تهران بوده‌ايم؛ در دي‌ماه گذشته با رسيدن اولين خبر‌ها از مجلس در مورد لايحه بودجه كل كشور بازار عكس‌العمل منفي خود را آغاز كرد و در ادامه فروش‌هاي بي‌رويه سازمان خصوصي‌سازي چاشني كار شد و شاخص را از دست يافتن به مرز 90 هزار واحدي باز داشت. 


وي ادامه داد: با ادامه چنين وضعي كم كم تعداد معامله‌گراني كه اميد خود را به شروع رشد مجدد بازار در كوتاه مدت از دست مي‌دادند رو به افزايش رفت و ابطال واحد‌هاي سرمايه‌گذاري صندوق‌ها و ناچاري مديران صندوق به عرضه سهام در بازار به‌منظور تامين نقدينگي واحد‌هاي ابطال شده باعث ايجاد يك چرخه (loop) منفي در بازار شد.حاجي تصريح كرد: اين وضعيت تاكنون افت بيش از 10 درصدي شاخص منجر شده  و محدوده 77 هزار واحدي را براي شاخص رقم زده است.

 

اين تكنيكاليست در ادامه اظهاراتش با اشاره به نمودار شماره 1، گفت: با توجه به نمودار يادشده مشاهده مي‌شود كه روند حركت شاخص در بازه ساعتي بوده كه خط روند نزولي ترسيم شده قطع شده و بازار دوباره به اين خط برگشته است (نوعي از Pull back). همچنين كاهش ارتفاع شمع‌هاي نزولي و واگرايي‌هاي ايجاد شده با نماگر MACD مي‌تواند يك هشدار موقت و زود هنگام براي اتمام حركت‌هاي ريزشي كوتاه مدت در بازار باشد.

 

بنابر اين مي‌توان استنباط كرد كه فشار عرضه‌ها در بازار رو به كاهش بوده و تمايلات خريد طي روز‌هاي آينده تقويت شود.وي خاطرنشان كرد: بنابر اين در صورت صحت اين سناريو يعني شروع تمايلات خريد و موج افزايشي مي‌توان انتظار داشت كه خريد‌هاي جديد حداكثر قدرت رشد سه يا چهار هزار واحدي شاخص را داشته باشد و با استناد به درصد‌هاي فيبو با ديد خوشبينانه محدوده 81 هزار و 300 واحدي (سقف پيشين) يا حداكثر 82 هزار واحدي (38 درصد فيبو) را براي شاخص شاهد باشيم.اما به عقيده حاجي با تغيير زاويه ديد و كمي از دورتر نگاه كردن به بازار، نمودار شماره 2 را از مسير حركت شاخص طي يك سال گذشته خواهيم داشت.


اين تكنيكاليست در ادامه اظهاراتش افزود: اصولا در بازار‌هاي مالي به افت بيش از 10 درصد مي‌توان عنوان اصلاح را لقب داد؛ در بورس تهران نيز از 22 دي‌ماه گذشته ريزشي بيش از 15 درصد را در شاخص كل بازار تاكنون داشته‌ايم. وي ادامه داد: بنابراين به نظر مي‌رسد بتوان قاطعانه افت‌هاي گذشته را يك اصلاح تمام عيار براي شاخص دانست؛ اصلاحي كه به‌رغم تلاش‌هاي جدي سازمان بورس و مصاحبه‌هاي حمايتي مسوولان بازار هنوز هم نشانه‌هاي واضح و قدرتمندي از اتمام كامل آن به چشم نمي‌خورد.


حاجي خاطرنشان كرد: در زمان اصلاح نمودار، قيمت‌ها در بازار به حدي افت خواهد كرد تا يك ارزندگي واقعي را براي سرمايه‌گذاران و مشاهده‌كنندگان آن ايجاد كند.بنا به عقيده حاجي، تنها در چنين حالتي است كه امكان ورود واقعي سرمايه و پول جديد به بازار وجود خواهد داشت.اين تكنيكاليست در ادامه افزود: يكي از نواحي كه از منظر رواني قيمت‌ها را ارزنده مي‌سازد نزول 38 درصد از اوج قيمت قبلي است؛ با تطبيق اين معيار با شاخص كل مي‌بينيم كه هنوز هم با ارزندگي قيمت‌ها فاصله زيادي داريم و در آينده احتمال شكست پي‌در‌پي كف‌هاي قبلي و افت‌هاي بيشتر دور از ذهن نيست.


حاجي در ادامه تصريح كرد: تا زماني كه قيمت‌ها به حدي برسد تا جذابيت ورود ايجاد كرده و اعتماد خدشه دار شده معامله‌گران بازار را به آنها برگردانند نمي‌توانيم منتظر برگشت شاخص و ورود نقدينگي جديد به بازار باشيم بنابراين با ديد بلندمدت‌تر بايد گفت كه هنوز در مسير اصلاح شاخص كل هستيم و كماكان اين وضعيت تا مشاهده سيگنال‌هاي قيمتي و حجمي جديد ادامه خواهد داشت.


اميدواري به اتمام اصلاح
مهدي شهبازي، مدير شركت سرمايه‌گذاري رادهشيار نيز براساس تحليل تكنيكال موج شماري اليوت معتقد است: عدد شاخص در حركت خود از سال 1387 قصد تشكيل يك 5 موجي صعودي دارد؛ موج 1 شاخص را از محدوده 8 هزار واحد به محدوده 26هزار واحد رساند، سپس شاخص كل بورس وارد موج 2 شد كه به مدت حدود يكسال و نيم اصلاح زماني و پيچيده‌اي را تجربه كرد.

 

بالاخره از اواسط سال 1391 موج 3 صعودي و پرشتاب شروع شد كه در اين موج عدد شاخص از محدوده 23 هزار واحد به محدوده 89 هزار واحد رسيد. با توجه به پيچيده و زمانبر بودن موج 2 اصلاحي انتظار مي‌رفت كه موج 4 پرشتابی در پيش داشته باشيم كه همين اتفاق هم افتاد و شاخص كل از 89 هزار واحد وارد يك اصلاح پرشتاب شد.


وي در ادامه اظهار كرد: با توجه به اينكه نوسانات شاخص معمولا از سهام كمتر است، بنابراین در موج‌هاي اصلاحي سطح فيبوناچي 6/23 درصد را مي‌توان يك حمايت مهم تلقي كرد به طوري كه در موج اصلاحي 2 شاخص هيچ گاه از اين سطح پايين‌تر نيامده است. پس در موج اصلاحي 4 هم مي‌توان اين سطح را حمايت قوي شاخص اعلام كرد كه در محدوده 74 هزار واحد قرار دارد.


شهبازي ادامه داد: در بررسي روند تحليل شاخص مشاهده مي‌شود كه خط روند صعودي ميان مدت شاخص براي بسياري از سهامداران قوت قلبي بود، زیرا اين خط بالاتر از سطح فيبوي 6/23 قرار داشت و گاه انتظار مي‌رفت كه شاخص را حمايت كند. عدد شاخص در نزديكي اين خط بود كه اعمال محدوديت در عرضه و همچنين بستن نماد‌هاي گروه پتروشيمي، به صورت مصنوعي مانع از افت بيشتر شاخص از محدوده 78 هزار و 800 واحد شدند.


مدير شركت سرمايه‌گذاري رادهشيار در ادامه به بررسي وضعيت آتي شاخص از منظر تكنيكال پرداخت و گفت: با عبور شاخص از خط روند، تنها نقطه اميد تحليلگران تكنيكال دو انديكاتور مكدي و آر‌اس‌اي هستند كه نشانه‌هايي از واگرايي مثبت در آنها ديده مي‌شود. اگر شاخص از اين محدوده بازگردد و واگرايي تاييد شود، مي‌توان به اتمام اصلاح اميدوار بود ولي در غير اين صورت همان محدوده سطح فيبوناچي 6/23 درصد يعني 74,000 واحد مهم‌ترين حمايت شاخص خواهد بود.


شهبازي در ادامه تصريح كرد: اگر فرض را بر افت شاخص تا 74‌هزار واحد گذاشته و شروع موج 5 صعودي را از آن محدوده در نظر بگيريم اهداف اين موج محدوده 114 هزار و 139 هزار واحد خواهد بود كه البته مقاومت‌هايي در 89 هزار و 100 هزار واحد در مقابل آن خواهد بود.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس اوراق بهادار تهران <p style=اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------