خروج سفته‌بازی از بازارهای داخلی



اخبار اقتصادی - تغییر مسیر رشد صنعتی در دولت تدبیر و امید، «کلید» زد
خروج سفته‌بازی از بازارهای داخلی

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

اخبار ,اخبار اقتصادی , پيش‌بيني قيمت‌ها


سیگنال‌های امید برای بورس تهران
دیروز، شاخص کل بورس با افت 439 واحدی (معادل 6/0 درصد) همراه شد. در این شرایط، دور جدید مذاکرات از روز گذشته با دیدار ظریف، وزیر سیاست خارجه کشور و موگرینی، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا کلید خورد و باید در انتظار روند پیشروی مذاکرات هسته‌ای بود. همچنین، بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد صنعتی در پایان سال 92 به 8/0 درصد رسید (این رقم در سه ماه ابتدایی سال 92، منفی 7 درصد بود) که نشانه‌ای مناسب برای بازار سهام محسوب می‌شود. در این میان، مسیر کاهشی نرخ تورم باعث کاهش سفته‌بازی در بازارهایی مثل ارز و سکه شده است و اکنون اگر رشد اقتصادی که به گفته معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تا پایان سال به 2 درصد می‌رسد، تداوم یابد، بازار سهام پتانسیل‌های صعود در بلندمدت را خواهد داشت.

بازار ارز

اخبار ,اخبار اقتصادی , پيش‌بيني قيمت‌ها


فروکش هیجانات در بازار ارز
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا افت دیگری را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 150 تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی آن از ابتدای سال به 5/4 درصد کاهش یافت. این در شرایطی بود که در ابتدای هفته، در پی نگرانی درخصوص مذاکرات هسته‌ای منجر به جهش قیمت دلار تا 3165 تومان نیز شده بود؛ اما همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، این رفتار هیجانی بوده و بار دیگر دلار به قیمت‌های پایین‌تری معامله می‌شود. همچنین از روز گذشته، دور جدید مذاکرات هسته‌ای پیرو دیدار وزیر امور خارجه کشور و مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا وارد مراحل جدی تری شده است. بنابراین، سیگنال‌های دریافتی از این دیدارها می‌تواند شوک‌هایی به بازار ارز وارد کند. در غیر این صورت، نباید انتظار داشت دلار تغییرات قیمت قابل توجهی را در این روزها تجربه کند.


بازار سکه

اخبار ,اخبار اقتصادی , پيش‌بيني قيمت‌ها


افت ملایم سکه در پی دلار
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت ملایم هزار تومانی به قیمت 949 هزار و 500 تومان معامله شد. معاملات طلای جهانی در بازارهای آسیا و لندن نتوانست تاثیر جدی روی قیمت آن ایجاد کند؛ بر این اساس، سکه به دنبال افت 10 تومانی دلار، اندکی افت قیمت را تجربه کرد. مذاکرات هسته‌ای در حالی به‌طور جدی ادامه می‌یابد که هرگونه سیگنال دریافتی از نتایج آن می‌تواند دلار و سکه را تحت تاثیر خود قرار دهد. از سوی دیگر، طلای جهانی که روز گذشته به علت تعطیلی در بازار نیویورک معامله نشد، از امروز می‌تواند تحت تاثیر دیدارها، آمار مهم اقتصادی و عوامل ژئوپلیتیک تغییر مسیر دهد. بنابراین، گرچه برآیند این عوامل در حال حاضر روی قیمت سکه تقریبا ناچیز بوده است، اما ممکن است در این روزها تغییر رویه را در این بازار نیز شاهد باشیم.

بازار طلای جهانی

اخبار ,اخبار اقتصادی , پيش‌بيني قيمت‌ها


شروع آرام اونس در هفته پرترافیک
در شروع معاملات هفتگی، طلای جهانی در بازارهای آسیا و لندن تغییرات زیادی را تجربه نکرد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1287 دلار بر اونس معامله می‌شد. در این شرایط، روز گذشته بازار نیویورک به علت روز کار(اولین دوشنبه‌ماه سپتامبر)، تعطیل بود. اما در ادامه این هفته بانک‌های مرکزی دیدارهایی دارند که در کنار ارائه آمار اقتصادی آمریکا می‌تواند آثار مهمی بر بازار طلا داشته باشد. در این میان، سیاست‌های تسهیل کمی (QE) بانک مرکزی اتحادیه اروپا یکی از مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر کلیه بازارهای کالایی است. از سوی دیگر، تشدید درگیری‌ها در مرزهای اوکراین-روسیه سبب شده است تا اروپایی‌ها تهدید‌های خود جهت اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه را جدی‌تر مطرح کنند که می‌تواند تقاضای بیشتر از سوی افراد محافظه‌کار در بازار طلا را به همراه داشته باشد.

بازار اوراق مسکن

اخبار ,اخبار اقتصادی , پيش‌بيني قيمت‌ها


نوسان «تسه»ها به دور از سفته‌بازی
طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت 2/2 درصدی مواجه و به قیمت 93 هزار و 183 تومان معامله شدند. به این ترتیب، بازدهی آنها از ابتدای سال به 6/47 درصد کاهش یافت. بنابراین، مطابق با آنچه بارها کارشناسان عنوان کرده‌اند، این اوراق با توجه به قوانین محدودکننده محلی برای سفته‌بازی نیستند و تقاضاها کاملا واقعی است. در این شرایط، به نظر می‌رسد نرخ سود واقعی حدود 22 درصدی برای «تسه»ها در قیمت‌های فعلی (حدود 90 تا 100 هزار تومان) از سوی خریداران مناسب ارزیابی می‌شود. بنابراین، حرکت در همین محدوده برای این اوراق محتمل‌ترین سناریوی پیش رو است و نوساناتی که حول این قیمت‌ها انجام می‌شود ناشی از عرضه و تقاضای روزانه بوده و کاملا طبیعی است.


بازار نفت

اخبار ,اخبار اقتصادی , پيش‌بيني قيمت‌ها


حرکت خلاف جهت عرضه و تقاضای نفت
دیروز، نفت خام آمریکا به قیمت 7/95 دلار بر هر بشکه معامله شد. این در حالی بود که بهبود آمار اقتصادی آمریکا در هفته گذشته باعث افزایش نسبی قیمت نفت پس از مدت‌ها شده بود. اما مطابق پیش‌بینی‌های «دنیای اقتصاد»، افزایش تقاضا پیرو آمار مناسب، به راحتی از سمت عرضه تامین می‌شود و نباید انتظار تداوم روند صعودی قیمت نفت را داشت. بر این اساس، بررسی کارشناسان بلومبرگ نشان از افزایش عرضه نفت از سوی اعضای اوپک، حتی کشور عراق در ماه گذشته دارد.

 

همچنین، آمار اقتصادی چین، دومین مصرف‌کننده انرژی دنیا، مناسب نیست که سیگنالی مبنی بر کاهش تقاضا است. حرکت مخالف جهت تقاضا (کاهشی) و عرضه (افزایشی) باعث افت ملایم قیمت نفت شده است، با این حال درگیری‌های اوکراین-روسیه همچنان وجود دارد که می‌تواند در مقابل این کاهش مقاومت کند.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------