غول بازار سرمایه در راه است



اخبار ,اخبار اقتصادی ,سهام عدالت

 

اخبار اقتصادی - رئیس سازمان خصوصی‌سازی از بررسی لایحه سهام عدالت در مجلس خبر داد
غول بازار سرمایه در راه است

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در آخرین نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در وزارت اقتصاد برگزار شد به تشریح عملکرد خصوصی‌سازی در 13 سال گذشته و معرفی شاگرد اول‌های خصوصی‌سازی در این مدت و همچنین عملکرد درخشان خصوصی‌سازی در 6 ماهه اخیر پرداخت و همچنین خبرهای خوشی از تعیین تکلیف غول بازار سرمایه (سهام عدالت) در روزهای آینده، شکستن طلسم عرضه سرخابی‌ها تا 3 ماهه سوم سال عدم عرضه بلوک 20 درصدی هلدینگ خلیج فارس خبر داد.

میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی در ابتدای این نشست به تشریح عملکرد این سازمان پرداخت و با بیان اینکه از سوی شخصیت‌های دولتی و غیر‌دولتی تاکنون ارقام مختلفی درخصوص رقم خصوصی‌سازی در کشور اعلام شده، گفت: مجموع سهام واگذار شده در 12/5 سال گذشته یعنی از سال 80 تا نیمه دوم سال 92، بالغ بر 97 هزار میلیارد تومان بوده که 54 درصد از این رقم یعنی معادل 53 هزار میلیارد تومان آن به‌صورت فروش سهام در قالب مزایده و خصوصی‌سازی واقعی بوده و 46 درصد دیگر حدود 44 هزار میلیارد تومان نیز در قالب رد دیون و سهام عدالت تخصیص یافته که چون نوع واگذاری با عرضه عمومی در یک فضای رقابتی همراه نبوده، از نظر ما خصوصی‌سازی واقعی تلقی نمی‌شود.

 

وی تصریح کرد: در نیمه دوم سال 92 بالغ بر 28 هزار میلیارد تومان سهام واگذار شده که به اندازه واگذاری 3/5 سال قبل آن بوده؛ بنابراین دولت یازدهم در نیمه دوم سال گذشته یک رکورد در امر خصوصی‌سازی از خود بر جای گذاشته است، در واقع نه تنها در عملکرد خود کوتاهی نداشته بلکه در نیمی از سال به اندازه 3/5 سال فعالیت را به ثبت رسانده است.

 

پوری‌حسینی با بیان اینکه برای عدم ورود بخش خصوصی به مزایده‌ها آسیب‌شناسی کرده‌ایم، تاکید کرد: متاسفانه هر چقدر واگذاری‌ها به بخش خصوصی انجام می‌‌پذیرد فشارها نیز بیشتر می‌شود و این امر کاملا طبیعی است و باید گفت طی ماه‌های اخیر به دلیل واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی بیشترین حملات به سازمان خصوصی‌سازی انجام شده است. رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه نقش بخش خصوصی را در اقتصاد پررنگ‌تر خواهیم کرد، گفت: خوشبختانه طبق آخرین آمار و اطلاعات طی یک سال گذشته هیچ واگذاری به خصولتی‌ها انجام نشده است و قطار خصوصی‌سازی در ریل اصلی به حرکت خود ادامه خواهد داد.

  برترین‌های خصوصی‌سازی
پوری‌حسینی در ادامه اظهاراتش به معرفی 5 وزارتخانه‌ برتر در 13 سال اخیر پرداخت و گفت: وزارت نفت با 44 درصد از ارزش کل واگذاری‌ها در رتبه اول، وزارت صنعت، معدن و تجارت با 25 درصد در رتبه دوم، وزارت نیرو با 6/14درصد در رتبه سوم، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با 5/9درصد در رتبه چهارم و وزارت اقتصاد و دارایی با 6/4درصد واگذاری در رتبه پنجم قرار دارد.
 وی با اشاره به اینکه درخصوص شرکت‌های مادرتخصصی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی با 5/25درصد واگذاری شاگرد اول واگذاری‌ها شناخته شده است، افزود: ایمیدرو با 2/21 درصد شاگرد دوم، توانیر با 14 درصد در رتبه سوم و مخابرات به همراه شرکت ملی پخش و فرآورده‌ها هر کدام با 5/9 درصد به‌طور مشترک در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

  غول سهام عدالت در راه است
پوری‌حسینی در ادامه اظهاراتش به پرونده سهام عدالت اشاره کرد و با بیان اینکه سهام عدالت پیچیدگی‌های زیادی دارد، گفت: این پیچیدگی‌ها شامل شناسایی مشمولان، قیمت‌گذاری شرکت‌ها و سازوکار آزادسازی است؛ به‌طوری که در سهام عدالت، برخی شرکت‌ها قیمت‌گذاری شده‌اند که وجود خارجی ندارند.


رئیس سازمان خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: در این راستا فشارهای سنگین روانی، اجتماعی و سیاسی به سازمان خصوصی‌سازی وارد شده است؛ زیرا پرتفوی سهام عدالت بسیار سنگین بوده و حدود 90 هزار میلیارد تومان ارزش دارد که می‌توان از آن به‌عنوان غولی در بازار نام برد.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: طی هشت سال گذشته تنها 10 هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت به خزانه واریز شده است؛ درحالی که ارزش این سهام از زمان واگذاری تاکنون حدود 44 هزار میلیارد تومان بوده و اگر 6 هزار میلیارد تومان تخصیص دو دهک اول را محاسبه کنیم 28 هزار میلیارد تومان از سود سهام عدالت باقی می‌ماند.


پوری‌حسینی تصریح کرد: در این راستا با بهره‌گیری از مشاوران و کارشناسان فعال، لایحه ساماندهی درخصوص سهام عدالت تهیه شده که در روزهای آینده از وزارت اقتصاد و دارایی به دولت و مجلس تقدیم می‌شود. وی با ابراز امیدواری از اینکه لایحه مزبور با استقبال از سوی مجلس روبه‌رو‌ خواهد شد، گفت: مجلس باید درخصوص آن اظهارنظر کرده و چنانچه این لایحه نیاز به اصلاح قانونی داشته باشد به تصویب مجلس برسد. وی جزئیات این لایحه را به دلیل مخالفت‌ها و موافقت‌های شدید، افشا نکرد و خاطر‌نشان کرد که این لایحه سه زمینه مشمولان سهام عدالت، شرکت‌های سرمایه‌پذیر و همچنین سازوکار و تعامل بین مشمولان و شرکت‌های سرمایه‌پذیر را در بر می‌گیرد.


  طلسم عرضه سرخابی‌ها می‌شکند؟
رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه اظهاراتش به تشریح آخرین وضعیت واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس پرداخت و گفت: در گذشته باور چندانی برای واگذاری سهام سرخابی‌ها وجود نداشت اما به‌طور قطع ویقین می‌توان گفت که در حال حاضر تمام مسوولان در حال تلاش برای واگذاری سهام این دو باشگاه هستند.  پوری‌حسینی ادامه داد: واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس توسط وزارت ورزش و جوانان و سازمان حسابرسی در حال پیگیری است و امیدواریم با تکمیل صورت‌های مالی این دو باشگاه شاهد قیمت‌گذاری آنان در هیات واگذاری باشیم.  وی افزود: تیمی از سوی سازمان حسابرسی به دو باشگاه پرطرفدار استقلال و پرسپولیس ارسال شده و امیدواریم تا چند هفته آینده کار حسابرسی نیز پایان پذیرد تا آماده واگذاری شود.

 

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه هیات مدیره جدید دو باشگاه متعهد به ارائه صورت‌های مالی شفاف شدند، گفت: امیدواریم در سه ماهه سوم سال دو باشگاه به بخش خصوصی واگذار شوند. رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار امیدواری کرد بعد ازنهایی شدن گزارش حسابرسی از صورت‌های مالی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس ان‌شاءالله این دو باشگاه محبوب در سه‌ماهه سوم سال یعنی تا پایان آذر ماه واگذار می‌شوند.

  برنامه خصوصی‌سازی تا پایان سال
پوری‌حسینی در ادامه درخصوص واگذاری سهام سایر شرکت‌ها گفت: در حال حاضر به لحاظ ریالی و با قیمت روز شرکت برای واگذاری وجود دارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان خصوصی‌سازی تا پایان سال 93 به اهداف خود از نظر واگذاری 186 شرکت دست می‌یابد یا نه، گفت: از منظر قانون بودجه سازمان خصوصی‌سازی قطعا به وظایف بودجه‌ای خود خواهد رسید و صد درصد تعهد خزانه‌ای را انجام خواهد داد اما اینکه آیا واگذاری سهام شرکت‌ها تا پایان سال 93 به اتمام می‌رسد یا نه، در دست سازمان نبوده ولی تلاش‌ها انجام می‌شود تا این امر تحقق یابد.  وی یادآور شد: سال 93 سال آخر واگذاری‌ سهام شرکت‌ها بوده و واگذاری این میزان سهم تا پایان امسال کار دشواری است. اما سازمان خصوصی‌سازی در تلاش است تا طعم تلخی از خصوصی‌سازی به جای نگذارد.

  واگذاری هلدینگ در دستور کار نیست
رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد واگذاری شرکت هلدینگ خلیج فارس اظهار کرد: این شرکت در حال حاضر در فهرست واگذاری‌ها قرار ندارد و واگذاری آن تنها با مصوبه هیات وزیران امکان‌پذیر خواهد بود. وی تصریح کرد: واگذاری شرکت هلدینگ خلیج فارس در دستور کار نیست.

  بورس مدیون خصوصی‌سازی است
پوری‌حسینی در پاسخ به این سوال که چرا در زمان افت بورس سازمان خصوصی‌سازی نسبت به عرضه خرد سهام شرکت‌ها اقدام کرد، گفت: چه کسی می‌تواند اثبات کند که دلیل افت شاخص ورود سازمان خصوصی‌سازی است. ما اصلا چنین اعتقادی نداریم و معتقدیم که سازمان خصوصی‌سازی نه‌تنها باعث افت شاخص بورس نبوده بلکه موجب رونق کم و بیش بورس نیز شده است و چنانچه عرضه‌ای از سوی خصوصی‌سازی صورت نمی‌گرفت، شاخص بیشتر از این افت کرده بود.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------