بازار ارزهای خارجی به کدام سمت می روند؟



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار ارزهای خارجی

 

اخبار اقتصادی - دلار هفت روزه 50 تومان گران شد/ بازار ارزهای خارجی به کدام سمت می روند؟

قیمت دلار از 3130 تومان هفته گذشته به 3180 تومان افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرآنلاين، بهاي اين ارز معتبرجهاني در بازار ايران طي يک هفته 50 تومان رشد داشته است. تحليلگران بازار اعتقاد دارند نوسان 50 توماني قيمت دلار طي يک هفته گذشته به عنوان اتفاق مهمي در بازار به شمار نمي آيد چراکه اين بازار تنها تا يک سال ونيم قبل به نوسان هاي بزرگتري عادت کرده بود.

بررسي روند حرکتي ارزهاي معتبرجهاني نشان مي دهد قيمت دلار به طور متوسط طي دو هفته گذشته 1 درصد رشد داشته است. سه هفته قبل قيمت دلار به طور متوسط طي 7 روز نيم درصد کاهش را تجربه کرده بود. اما با اين حال بررسي ها نشان مي دهد بازار داغ ارز هفته گذشته تاکنون، یورو بوده است. به طوری که سقوط یورو به پایین‌ترین ارزش خود مقابل دلار در یک سال گذشته رسید.

البته ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام کرده که در صورت کاهش بیشتر تورم در اتحادیه اروپا آماده انجام اقدامات بیشتر با استفاده از «ابزار موجود» است. اما معامله‌گران بازارهای جهانی ارز، اول هفته گذشته می‌گفتند یورو ممکن است در صورت بدتر از انتظار بودن مفاد گزارش تجارت آلمان، با افت بیشتری روبه‌رو شود.

در داخل کشور هم ارز واحد اروپایی ها از سه ماه پیش تا به الان روند نزولی داشته است. به طوری که از 4488 تومان در خردادماه به 4130 تومان در اول هفته جاري رسید. البته در ادامه هفته قیمت یورو به 4160 تومان افزایش پیدا کرد. اما با این حال، حال و روز ارز قاره سبز در شرایط خوبی به سر نمی برد. روند کاهشی قیمت یورو در بانک مرکزی هم نشان از این اوضاع دارد. به طوری که هر یک یورو به قیمت دولتی که در دو هفته گذشته 3553 تومان به فروش می رسید، در هفته گذشته به 3509 تومان کاهش پیدا کرد.

به هرحال، ارزی که فعلا شرایط خوبی را سپری می کند، دلار است که آن هم ناشی از وضعیت خوب اقتصاد ایالات متحده است. وضعیت خوبی که باعث شده، اسکناس سبز آمریکایی را به بالاترین ارزش در هفت ماه گذشته برساند.

در داخل کشور هم دلار روند رو به رشدی را تجربه کرد. به طوری که از افزایش 5 تومانی شروع شد و حتی به 25 تومان هم رسید. به عبارتی، دلار هفته گذشته را با قیمت 3110 تومانی شروع کرد و سه شنبه 3130 تومان فروخته شد. در ميانه هفته جاري هم قيمت دلار به 3180 تومان افزايش يافت.

به این ترتیب، باید گفت که اسکناس سبز امریکایی ها بیشترین نوسان قیمتی یک ماه و نیم اخیر را در بازار آزاد کشور ثبت کرده است. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، افزایش نگرانی‌ها نسبت به مسائل بین‌المللی، تقویت تقاضای ارز در بازار و همچنین مقاومت تعدادی از دارندگان ارز در برابر کاهش قیمت باعث این نوسان شده است.

اما با این حال براساس گزارش های منتشر شده، دلار همچنان در دامنه حبس قیمتی حدودا دوماهه خود؛ یعنی بازه نوسانی بین 3100 تومان (سطح حمایتی) تا 3150 تومان (سطح مقاومتی) که از 8 تیر تاکنون برقرار بوده، باقی مانده است.

البته تنها دو هفته از شهریور ماه گذشته است و فعالان بخش ارز امید دارند که آخرین ماه تابستان، زمان مناسبی برای افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت دلار است. اما از طرف دیگر، عده ای از کارشناسان اقتصادی معتقدند، پیش‌بینی آینده بازار بستگی به نتیجه مذاکرات 5+1 دارد. چرا که در صورت مثبت بودن نتیجه نشست، قیمت ها کاهش پیدا خواهد کرد.

اخبار اقتصادی - خبرآنلاين

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------