آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

پیشنهاد کاهش سقف تسهیلات مسکن



اخبار ,اخبار اقتصادی ,تسهیلات مسکن

 

اخبار اقتصادی - پیشنهاد کاهش سقف تسهیلات مسکن

بانك دولتي پيشقدم شده در اجراي طرح صندوق پس‌انداز مسكن، مدل نهايي خود را براي راه‌اندازي صندوق و نحوه پرداخت تسهيلات خريد، با اعمال دو دسته تعديل در پيشنهاد اوليه وزارت راه‌وشهرسازي، به بانك‌مركزي ارائه كرد.

بانك مسكن فعلا تنها بانك راغب به ايجاد صندوق پس‌انداز مسكن به حساب مي‌آيد طوري كه در چند ماه گذشته، بيشترين جلسات كارشناسي مقامات وزارت راه‌وشهرسازي در ارتباط با وام‌خريد، با حضور ثابت مديرعامل و اعضاي هيات‌مديره بانك‌مسكن برگزار شده و پيشنهاد مشاوران مالي و معاونان عباس آخوندي درباره شاخص‌هاي كليدي وام خريد همچون تعداد، مبلغ، طول بازپرداخت و همچنين نرخ سود تسهيلات عمدتا متناسب با منابع و توان مالي بانك مسكن، طراحي و تدوين شده است.

هفته گذشته بعد از برگزاري جلسه نهايي در اين خصوص، آخرين مدل پيشنهادي وام خريد مسكن به‌عنوان محصول مشترك وزارت راه‌‌وشهرسازي و بانك‌مسكن، با امضاي هيات‌مديره اين بانك، تحويل بانك‌مركزي شد.

در اين مدل، برنامه‌هاي اوليه وزارت راه‌‌وشهرسازي به‌صورت قابل‌توجهي تعديل شده است تا بلكه نظر بانك‌مركزي تامين شود.

وزارت راه‌‌وشهرسازي تا همين ماه گذشته، پيشنهاد پرداخت تسهيلات خريد در 4 سطح شناور 60، 80، 100 و 120 ميليون تومان را به ترتيب براي شهرهاي‌ كوچك، شهرهاي متوسط، كلان‌شهرها و تهران، از طريق رايزني و مذاكره با بانك‌مركزي تعقيب مي‌كرد.

اما هم‌اكنون آنچه به‌صورت مكتوب از بانك‌مركزي درخواست شده، مدل پرداخت سه نوع وام خريد با سقف‌هاي شناور 40 و 60 و 80 ميليون تومان است!

به اين ترتيب، ميانگين پيشنهادي وام خريد مسكن از 80 ميليون تومان به 60 ميليون تومان تعديل شده است.

با اين حال، همچنان بين موضع رسمي بانك‌مركزي و اين رقم تعديل‌شده، زاويه وجود دارد.

بانك‌مركزي ماه گذشته با اعلام نظر رسمي خود درباره طرح راه‌اندازي صندوق پس‌انداز مسكن، خطاب به مسوولان دولت تاكيد كرده بود، صندوق پس‌انداز در گام اول و پايلوت، حتما در بانك غيردولتي تشكيل شود و سقف وام خريد در اين صندوق نیز از 60ميليون تومان تجاوز نكند.

اما در مدل نهايي كه هفته پيش از سوي بانك‌مسكن– بانك دولتي-  و وزارت راه‌و‌شهرسازي به بانك‌مركزي ارائه شد، مبلغ 60ميليون نه به عنوان سقف بلکه به‌عنوان «ميانگين» وام شناور تعيين شده است.

در اين مدل، پرداخت 100 هزار فقره وام خريد در هر سال، با نرخ 14درصد و بازپرداخت 15 تا 20سال توسط صندوق، پيش‌بيني شده است.  اکتفا به ظرفيت 100هزار فقره‌اي حكايت از تعديل دوم در پيشنهاد اوليه دارد چرا كه وزارت راه‌وشهرسازي در نظر داشت، سالانه 300 هزار فقره تسهيلات خريد به متقاضيان پرداخت كند.

با اين حال، احتمال مي‌رود، بعد از اجراي طرح پايلوت در بانك‌مسكن، در فازهاي بعدي، هم مبلغ تسهيلات و هم تعداد تسهيلات افزايش پيدا كند.

در آنچه هم‌اكنون روي ميز مقامات بانك‌مركزي براي بررسي و تصويب نهايي قرار دارد، آمده است: صندوق پس‌انداز مسكن با احتساب اين مدل، رقمي كمتر از 10 هزار ميليارد تومان كسري خواهد داشت.

بانك‌مركزي در طول اين ماه‌ها، نسبت به رقم دقيق كسري منابع صندوق حساسيت فوق‌العاده‌اي داشت و صدور اجازه راه‌اندازي را منوط به تامين كسري از سوي دولت كرده بود. رئيس كل بانك‌مركزي و وزير راه‌وشهرسازي ماه پيش با تهيه نامه‌اي مشترك از رئيس‌جمهور خواستند كسري صندوق پس‌انداز مسكن را تامين كند اما در آن نامه، رقم كسري و بودجه مورد نياز قيد نشده بود. ولي حالا اين رقم به‌واسطه تعيين مدل نهايي، مشخص شده است.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------