اظهارات معاون امور مسکن وزارت راه درباره وام 80 میلیونی مسکن



اخبار ,اخبار اقتصادی ,وام 80 میلیونی مسکن

 

اخبار اقتصادی - معاون امور مسکن وزارت راه و شهرسازی:
وام 80 میلیونی مسکن تورم‌زا نیست

برنامه‌ای که وزارت راه و شهرسازی برای افزایش تسهیلات دارد، راحت‌ترین و مهم‌ترین راهی است که منطبق بر تجربیات جهانی و داخلی بوده و کمکی برای خانه‌دار کردن مردم است و سیاست‌های اعلام شده از سوی دولت تورم‌زا نخواهد بود.

حامدمظاهریان -معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی -در گفت‌وگو با ایسنا درباره پرداخت وام 80 میلیونی خرید خانه اظهار کرد: گفته می‌شود که پرداخت وام 80 میلیونی در بازار مسکن باعث تورم می‌شود اما باید گفت که این اظهار نظرها شتابزده است.

وی افزود: در حقیقت برنامه‌ای که وزارت راه و شهرسازی برای افزایش تسهیلات دارد، راحت‌ترین و مهم‌ترین راهی است که منطبق بر تجربیات جهانی و داخلی و کمکی برای خانه‌دار کردن مردم است.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هدف این طرح کمک به افزایش قدرت خرید مردم و حق انتخاب آن‌هاست ،افزود: یعنی به جای اینکه خانه بسازیم، حق انتخاب را به مردم می‌دهیم تا بتوانند در بازار خرید کنند.

مظاهریان با اشاره به اینکه نگرانی‌هایی که درباره افزایش قیمت در این بازار با پرداخت وام 80 میلیون تومانی ابراز می‌شود درست نیست، تصریح کرد: با پرداخت وام 80 میلیونی به آورده‌مان در بخش مسکن مبلغی حدود 20 هزار میلیارد تومان در صنعت ساختمان تزریق می‌شود و این امری بدیهی است که به افزایش ساخت و ساز منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: قطعا افزایش ساخت و ساز غیر از اینکه بیکاری را کنترل می‌کند، باعث ایجاد شغل‌های جدید می‌شود و خانه‌های جدید نیز ساخته خواهد شد که در درازمدت به نفع کشور خواهد بود.

مظاهریان با اشاره به اینکه پرداخت این وام در کوتاه مدت باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده تصریح کرد: با سیاست‌هایی که اعلام خواهد شد می‌توان گروه‌های هدف را در نظر گرفت تا مشخص شود وام به چه خانه‌هایی تعلق می‌گیرد.

وی در ادامه درباره شاخص‌های اصلی برای دادن این وام گفت: این مبلغ به خانه اولی‌ها داده خواهد شد یعنی کسانی که صاحب خانه نیستند، به خانه‌هایی که نوساز هستند به گونه‌ای که ظرفیت را برای اقدامات جدید و ساخت و سازهای نو فراهم کنیم.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: یعنی خانه‌هایی که 5 سال پیش ساخته شده‌اند، زیر پوشش این مبلغ وام نخواهند بود ولی یک رونق گسترده در ساخت و ساز ایجاد خواهد شد به طوری که خانه‌های بیشتری ساخته می‌شود.

مظاهریان با بیان اینکه ساخت و ساز خانه‌های جدید یعنی عرضه بیشتری در بازار مسکن پیش می‌آید افزود: بدین ترتیب نگرانی‌هایی که از سوی کارشناسان این بخش وجود دارد، در دراز مدت قطعا کنترل می‌شود و با عرضه بیشتر در کوتاه مدت و سیاست‌هایی که برای گروه‌های هدف مشخص شده، تبعات را کنترل خواهد کرد.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاستی برای پرداخت این وام در نظر گرفته شده متقاضی را مجاب به دریافت می‌کند افزود: منطقی‌ترین راه این است که بانک‌ها در این زمینه حمایت کنند یعنی از صورت رفتاری حمایت می‌کنیم که مردم از پس‌انداز کردن در این زمینه استقبال کنند چرا که این مسئله خود به نفع بانک‌هاست.

وی تاکید کرد: پس‌انداز افراد خود هم تورم را کنترل می‌کند و هم نقدینگی در بانک‌ها را افزایش می‌دهد.

مظاهریان با اشاره به اینکه تا یک سال آینده برنامه‌ی دولت می‌گوید که شاخص‌های اقتصادی متفاوت خواهد شد افزود: قرار است بانک‌ها تا یک سال آینده یک سوم دارایی‌ها و پول‌های سمی‌شان را کنار بگذارند و این امر مبتنی بر سیاست‌های خروج از رکود است. 

اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------