آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

صعود بورس پس از 8 روز



اخبار ,اخبار اقتصادی ,افت شاخص سهام

 

اخبار اقتصادی - افت شاخص سهام متوقف شد
صعود بورس پس از 8 روز

شاخص کل بورس تهران روز گذشته بالاخره پس از 8 روز روند کاهشی مداوم با 150 واحد رشد روبه‌رو شد. به این ترتیب این بازار که از ابتدای سال تاکنون با 1/9 درصد افت مواجه بوده در کانال 71 هزار واحد به نوسان ادامه داد. کارشناسان بااحتیاط از روند پیش‌رو سخن می‌گویند و معتقدند حرکت گروه‌های بورسی و معامله‌گران در هفته‌ها و ماه‌های آتی به عوامل فراوانی بستگی دارد و همین موضوع پیش‌بینی حرکت بورس را سخت کرده است.

با رشد 150 واحدي شاخص كل رخ داد
 برخورداری شاخص کل بورس تهران از افت 7 هزار و 200 واحدی (معادل 1/9درصد) از ابتدای سال جاری تا روز گذشته، سبب شده است تا سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه نيز با احتیاط بیشتری صورت گیرد و در این بین تعداد واحدهای ابطال شده از تعداد صادر شده آن در سال جاری پیشی گیرد؛ اگرچه کارشناسان سازمان بورس مدعی‌ هستند ارزش این صندوق‌ها در پایان تیر‌ماه 93 از رشد 15 درصدی نسبت به پایان سال 92 برخوردار شده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، روز گذشته 342 میلیون و 100 هزار سهم به ارزش 789میلیارد و 500 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.


اگرچه این حجم از معاملات منجر به رشد 149.78 واحدی شاخص کل (معادل 21/0درصدی) شد تا در نهایت تپیکس رقم 71 هزار و 815 واحدی را ثبت کند.


 ریزش‌های مداوم و نگرانی‌های ناشی از روند بازار، مدیران شرکت بورس تهران را بر آن ساخت تا نقطه نظرات خود را در مورد رشد بورس در قالب بسته خروج از رکود به مجلس شورای اسلامی ارائه دهند تا پس از پایان تعطیلات مجلس شورای اسلامی شاهد انعکاس این نظرات در لایحه دولت باشيم.


این پیشنهادها که در 22 ماده ارائه شده است، شامل تمامی بخش‌های پولی، ارزی، معدنی، مواد اولیه محصولات بنگاه‌های تولیدی، مالیات، پررنگ کردن نقش صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ها است.


با این حال تلاش‌ها و پیگیری‌های بورسی‌ها برای ایجاد تحرک و رونق به اینجا ختم نشده است. روز گذشته نیز مدیران سازمان بورس طی نشستی با مسوولان ارشد وزارت امور اقتصادی و دارایی موضوعاتی را برای پیشنهاد به دولت طرح کردند.


جذب سرمایه برای طرح‌های نیمه تمام دولت، افزایش سرمایه بنگاه‌ها و سرمایه در گردش آنان، ایجاد بازاری شفاف در بازار سرمایه درخصوص قیمت‌گذاری ارز و طلا و به دنبال آن یکسان‌سازی نرخ ارز در کشور از جمله موارد مطروحه در این نشست بود.


تعیین نرخ سود پایه و اعتبار بین بانکی بر‌اساس نظام کارآیی به‌عنوان مهم‌ترین‌ مساله مطرح شده در نشست مسوولان ارشد وزارت امور اقتصادی و دارایی با سازمان بورس بود تا به این واسطه از تعیین دستوری نرخ‌ها در شورای پول و اعتبار جلوگیری شود.


مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد»، اظهار کرد:  از دي‌ماه سال گذشته  اغلب سرمایه‌گذاران شاهد کاهش ارزش  دارایی خود بوده‌اند و استمرار این روند موجب نگرانی روزافزون آنها است.


مهدی رادان با اشاره به مشهود بودن کمبود نقدینگی در بازار در شرایط فعلی، ریشه این موضوع را در عوامل مختلف نظیر نگرانی سرمایه‌گذاران از افت بیشتر بازار، عدم اطمینان از نتایج مذاکرات هسته‌ای پیش‌رو، نبود انگیزه سرمایه‌گذاری در بسیاری از سرمایه‌گذاران نهادی و حقوقی به ویژه با توجه به نرخ سود نسبتا بالا و تقریبا بدون ریسک سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و صکوک، شرایط مزمن رکود اقتصادی و نبود اطمینان از گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها و بسیاری عوامل ریز و درشت دیگر ذکر کرد.


وی در این میان به انتشار خبر ایجاد نخستین صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی سهام برای شرکت‌های مپنا و فولاد مباركه اشاره کرد که نوید بخش کنترل روند نزولی قیمت این سهم‌ها است. 


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به برنامه شرکت بورس برای ایجاد چنین صندوق‌هایی برای 14 شرکت دیگر، از اعلام برنامه‌های سازمان بورس درخصوص راه‌اندازی تابلوی سهام برتر، احتمال کاهش حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان برخی از سهم‌ها به‌عنوان دلایلی نام برد که انتظارات را برای افزایش کارآیی بازار بالا برده است.


وی ادامه داد: صرف‌نظر از عوامل اثرگذار داخل بازار سرمایه، در هفته‌ای که گذشت اخبار بیرونی زیادی نيز بر بازار و شرکت‌های بورسی تاثیر‌گذار بودند. در مسائل سیاسی نيز وزن اخبار مثبت بیشتر بوده است که در این میان اظهار امیدواری وزیر خارجه به حل بهنگام مساله هسته‌ای و شکست‌های اخیر داعش پررنگ می‌نماید. 


سبز پوشي بورس پس از 8 روزمدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در مسائل اقتصادی به ادامه بحث بر سر کاهش نرخ سود بانکی، مقاومت آشکار و پنهان برخی بانک‌ها و انتظار برای طرح این موضوع در جلسه شورای پول و اعتبار اشاره کرد که ابهام در این حوزه را افزایش داده است. وی ادامه داد: در این راستا برای فعالان بازار این سوال مطرح است که در صورت کاهش نرخ سود بانکی چه میزان از سپرده گذاران حاضر به حفظ سپرده‌های خود در بانک‌ها خواهند بود؟ مسیر نقدینگی به کدام سمت خواهد رفت؟ آیا کاهش نرخ سود بانکی موجب افزایش ضریب p/e بازار خواهد شد؟ آیا بانک‌ها در جذب منابع با مشکل مواجه نخواهند شد؟


رادان تصریح کرد: همچنین افزایش فشار بر بانک‌ها برای خروج از بنگاهداری و فروش املاک مازاد ضمن اینکه نگرانی از خروج نقدینگی با اهمیت شرکت‌های بانکی از بازار سرمایه را در پی داشته، تغییرات با اهمیتی را در صورت‌های مالی بانک‌ها ایجاد می‌کند که نیازمند بررسی بیشتر است.


وی در ادامه اظهارات خود به عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود در هفته گذشته در گروه ساختمان اشاره کرد که با اقبال بازار مواجه شد.


به گفته او این عرضه تا روز یکشنبه بازده 20 درصدی را عاید سهامداران جدیدش کرده است.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در عین حال با توجه به اینکه سال مالی بعضی از شرکت‌های این گروه منتهی به پایان شهریورماه است، شاهد ارائه پیش بینی سود سال آتی این شرکت‌ها هستیم که در این رابطه می‌توان به اعلام سود شرکت‌های عمران و توسعه فارس و بین‌المللی ساختمان با 130 و 78 درصد رشد نسبت به سال جاری اشاره کرد.


وی همچنین به رونمایی از فرصت سرمایه‌گذاری جدیدی تحت عنوان صندوق زمین و ساختمان درهفته گذشته اشاره کرد که به ارزش 150 میلیارد ریال توسط مجموعه بانک مسکن عرضه و پذیره‌نویسی شد.  مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری اردیبهشت ایرانیان ادامه داد: اخبار مربوط به قیمت‌گذاری و افزایش قیمت محصولات مختلف شرکت‌های بورسی توسط نهادهای نظارتی این هفته نیز از تاثیرگذاری محسوسی بر تصمیمات سرمایه گذاران برخوردار بود.

 

اعلام افزایش 12 درصدی نرخ مایعات شوینده، شایعه افزایش 10 تا 15 درصد نرخ انواع تایر از اول مهرماه، افزایش 12 درصد نرخ روانکارها (روغن موتور) و ادامه گمانه زنی درخصوص افزایش نرخ برخی اقلام دارویی در نیمه دوم سال بعضی از مهم‌ترین‌ اخبار از این دست بوده‌اند. وی همچنین گریزی به متغیرهای تاثیرگذار اقتصاد جهانی در هفته گذشته زد که از نوسانات با اهمیتی برخوردار بودند.

 

بنا به اظهارات رادان از یکسو بازگشت قیمت جهانی روی به مرز دو هزار و 400 دلار امید را در دل سهامداران این گروه زنده نگه داشته است و از سوی دیگر کاهش قیمت نفت در پی عقب نشینی‌های داعش و توافق برای آتش‌بس در اوکراین، کاهش قیمت جهانی سنگ آهن به زیر 85 دلار به ازای هر تن، باعث احتیاط سرمایه گذاران شده است.


با توجه به جمیع شرایط بازار، وی‌ اینگونه نتیجه‌گیری کرد که به نظر نمی‌رسد تا بعد از انجام مذاکرات نیویورک و ارائه گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها، تحرک خاصی را در بازار شاهد باشیم و پس از آن با شفافیت بیشتر عوامل تاثیر‌گذار تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران محاسبه‌شده‌تر خواهد بود.


مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری اردیبهشت ایرانیان تصریح کرد: به‌طور کلی با در نظر گرفتن افول قیمت‌ها و کاهش قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها با یک دید میان‌مدت فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی در بازار قابل رصد کردن است که با خرید تدریجی و در زمان مناسب می‌توان بازدهی مورد انتظار را از سرمایه‌گذاری به دست آورد.


وی ادامه داد: در این خصوص توجه به شرکت‌هایی که انتظار می‌رود سال آینده از تولید و فروش بهتری برخوردار باشند، از جمله شرکت‌هایی که طرح توسعه‌ای در دستور کار دارند که نزدیک بهره‌برداری است یا به دلیل عوامل قابل برطرف شدن زیر ظرفیت کار می‌کنند باید از اولویت برخوردار باشد.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,افت شاخص سهام

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------