آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

واکنش بازار داخلی طلا به رویدادهای جهانی



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار داخلی طلا

 

اخبار اقتصادی - واکنش بازار داخلی طلا به رویدادهای جهانی

نرخ طلا در بازارهای جهانی، دیروز نیز افزایش یافت. برخی کارشناسان اقتصادی تقویت اخیر طلا را به طور عمده تحت‌تاثیر نگرانی‌ها نسبت به اوضاع اقتصادی چین و ناآرامی‌های سیاسی اوکراین عنوان می‌کنند.عده‌ای نیز بر این باورند که آمارهای ضعیف صادرات چین بر بازارهای سهام تاثیری منفی گذاشت و این امر تقویت طلا را موجب شد.

به هر روی تقویت طلا در بازارهای جهانی، افزایش قیمت انواع سکه و طلای 18 عیار در اولین ساعات مبادلات دیروز را موجب شد. بازار ارز نیز همچنان نوساناتی را تجربه می‌کند، ولی به اعتقاد صرافان، بازار در کل آرام و نوسان با این دامنه در شرایط کنونی طبیعی است.

طلای جهانی
نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی، دیروز نیز به روند صعودی که در آخرین ساعات مبادلات روز دوشنبه شروع کرده بود، ادامه داد. عده‌ای تقویت اخیر طلا را تحت‌تاثیر نگرانی‌هایی که درخصوص اقتصاد چین به‌وجود آمده، عنوان می‌کنند و عده‌ای نیز تشدید ناآرامی‌های سیاسی اوکراین را علت اصلی افزایش قیمت طلا می‌دانند.

به گزارش «کیتکو نیوز»، آخرین آمارهایی که درخصوص وضعیت صادرات چین منتشر شد، بسیار ناامیدکننده بود. انتشار اخبار مربوط به این آمارها واکنش منفی بازارهای سهام در اروپا و آمریکا را برانگیخت و شاخص سهام در اروپا قدری پایین آمد.

 

در نتیجه عده‌ای از کارشناسان تقویت طلا را واکنشی به افت شاخص سهام در اروپا عنوان می‌کنند. دیروز نرخ برابری یورو در مقابل دلار کاهش یافته بود، اما بازار فلز زرد رنگ بیشتر از تضعیف یورو به کاهش شاخص سهام در اروپا حساسیت نشان داد و افزایش قیمت را تجربه کرد.

به هر روی رشد قابل‌توجه طلا از ابتدای سال 2014 به دنبال عملکرد ضعیف آن در سال گذشته، توجه عده‌ای از کارشناسان اقتصادی را به خود جلب کرد. عده‌ای از آنها برای تقویت طلا از ابتدای امسال تاکنون قائل به‌وجود دلایل عمده‌ای هستند.

 

بر این اساس ادامه چاپ و انتشار اسکناس از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان از جمله «فدرال رزرو» یکی از مهم‌ترین دلایل تقویت طلا عنوان می‌شود. سرمایه‌گذران بین‌المللی با توجه به این امر نگران کاهش ارزش ارز بوده و به همین خاطر به فلز زرد رنگ روی آورده‌اند.

اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به طلا دوباره جلب شده و تقویت طلا از ابتدای امسال تاکنون تخریب دیدگاهی که عملکرد ضعیف سال 2013 فلز زرد رنگ موجب شده بود، جبران کرده است. علاوه‌بر این کاهش شاخص سهام در بازارهای مالی جهان که بخش مهمی از آن تحت‌تاثیر بحران اقتصادهای نوظهور و ناآرامی‌های سیاسی اوکراین به‌وجود آمده نیز در تقویت طلا موثر عنوان می‌شود.

اما در حالی که قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون روندی صعودی داشته و بیش از 11 درصد افزایش یافته، هنوز برخی کارشناسان اقتصادی نسبت به کاهش شدید قیمت این فلز تا پایان امسال هشدار می‌دهند.

 

به اعتقاد این افراد، احتمال کاهش قیمت طلا به کمتر از 1000 دلار تا پایان امسال افزایش یافته است و بحران سیاسی اوکراین نیز نمی‌تواند به افزایش قیمت این فلز گرانبها کمک زیادی کند. در صورت تحقق پیش‌بینی این افراد نرخ اونس برای نخستین بار از سال 2009 تاکنون به مرز 1000 دلار خواهد رسید.

 

به هر روی در شرایط پیچیده پیش روی فلز گرانبها اظهار نظر قطعی درخصوص آینده آن میسر نیست و باید منتظر بود و دید واکنش فلز زرد رنگ به عملکرد بازارهای سهام، سیاست‌های پولی اقتصادهای بزرگ جهان و ناآرامی‌های سیاسی چگونه خواهد بود.

بازار طلای داخل
انواع سکه و طلای 18 عیار دیروز کار خود را با افزایش قیمت شروع کردند. تقویت دیروز سکه با افزایش نرخ ارز و اونس طلای جهانی همراه بود، اما سکه در روز دوشنبه با وجود روند افزایشی نرخ ارز در اولین ساعات مبادلات، کار خود را با کاهش قیمت شروع کرده بود.

 این امر فعالان بازار را متقاعد کرد که تقویت دیروز سکه و طلای 18 عیار به طور عمده تحت‌تاثیر تقویت اونس رخ داد. در نتیجه بازار طلای داخل یک بار دیگر نشانی از هماهنگی با طلای جهانی را به تصویر کشید.

 

این امر در حالی که بازار تهران به نسبت یکی دو هفته پیش قدری آرام شده است، فعالان بازار را درخصوص روند آتی بازار سکه امیدوار کرد، چرا که عده‌ای بر این باورند که ادامه همراهی سکه داخلی با اونس جهانی به عملکرد بهتر بازار طلای داخل کمک خواهد کرد.

بازار سکه تا یک ماه پیش هنوز تحت‌تاثیر عملکرد ضعیف اونس در سال 2013 با رکود مواجه بود. پایین بودن سطح مبادلات در این بازار اجازه تغییر قیمت‌ها را نمی‌داد و در نتیجه سکه حتی افزایش قیمت‌های اونس در چند هفته اول سال 2014 را به طور متناسب منعکس نکرد. تقویت اونس و افزایش تقاضای نوروزی بازار طلای داخل را قدری تکان داد و قیمت‌ها قدری انعطاف‌پذیر شدند.

در این روزها با وجود این که بازار در حال آرام شدن است و نوسانات فصلی نفس‌های آخر خود را می‌کشد، بازار سکه هماهنگی خود با طلای جهانی را حفظ کرده است. علاوه‌بر این عقب ماندگی قیمتی سکه نسبت به اونس جهانی در این مدت تا حد زیادی جبران شده است. در نتیجه ادامه روند کنونی کمک خواهد کرد که در سال آینده وضعیت بازار سکه بهبود یافته و اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی نسبت به این بازار دوباره جلب شود.

بازار ارز
نوسانات قیمتی همچنان در بازار ارز تهران دیده می‌شود، ولی دامنه آن نسبت به یکی دو هفته پیش کاهش یافته و بازار آرام‌تر شده است. از هفته آخر بهمن‌ماه، نوسانات نسبتا شدید قیمتی در بازار ارز تهران شروع شد. این در حالی بود که پیش از این بازار تا حد زیادی آرام شده و ثبات در آن استقرار یافته بود.

 

فعالان بازار علت اصلی این نوسانات را تقاضای فصلی عنوان کرده و عده‌ای از کارشناسان ناآرامی‌های سیاسی به‌وجود آمده در اوکراین را نیز در تشدید نوسانات موثر عنوان کردند. فعالان بازار در زمان شروع نوسانات اظهار کرده بودند که این رفتار مقطعی بوده و معمولا در هفته آخر سال نوسانات قدری تعدیل می‌شود.

این استدلال بر این اساس مبتنی بود که عمده مردم تا هفته آخر سال ارزهای مورد نیاز خود را تهیه کرده و تقاضا رفته رفته به سمت سطوح پیشین حرکت می‌کند. در شروع این هفته نیز نشانه‌هایی از بازگشت ثبات به بازار دیده شد، با این وجود دیروز نرخ ارز کار خود را با روندی افزایشی شروع کرد.

حتی پوند انگلیس، به رغم تضعیف در بازارهای جهانی در ساعات ابتدایی مبادلات دیروز بازار تهران افزایش قیمت داده بود.البته نرخ ارز در ادامه کار دوباره پایین آمده به هر روی نوسانات نرخ ارز هنوز در بازار دیده می‌شود؛ ولی دامنه آن کاهش یافته است. در این خصوص برخی از صرافان معتقدند که معمولا قیمت ارز قبل از تعطیلات قدری بالا می‌رود، چرا که مردم ارزهای مورد نیاز خود برای دوره تعطیلی را پیش از آن تهیه می‌کنند.

در نتیجه این تقاضا با تقاضای مسافران نوروزی که نوسانات شدید نرخ ارز را موجب شده بود، قدری فرق دارد و صرفا تحت‌تاثیر تعطیلی پیش رو، رخ داده است. بر این اساس نوسان قیمت ارز با دامنه کنونی از سوی این افراد طبیعی و تحت‌تاثیر عرضه و تقاضا عنوان می‌شود.

 

به هر روی این افراد معتقد هستند که از بعد از 13 فروردین بازار به دوره آرام پیش از اواخر بهمن باز خواهد گشت. در نتیجه به نظر می‌رسد بازار در حال حرکت به سمت ثبات است و عمده فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی نیز درخصوص بازگشت نرخ ارز به حوالی 3 هزار تومان، پس از تعطیلات اتفاق نظر دارند. 

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------