شاخص چرا سقوط می‌کند؟



اخبار ,اخبار اقتصادی ,سقوط شاخص بورس تهران

 

اخبار اقتصادی - برگشت بورس به زیر77 هزار

شاخص چرا سقوط می‌کند؟

شاخص بورس تهران دیروز را هم در مسیر نزولی خود ادامه داد تا به این ترتیب با افت 636 واحدی تا کانال 76 هزار واحدی که 4 ماه پیش ازآن خود کرده بود، عقب‌نشینی کرد و به 76 هزار و 582 واحد رسید.

 

این در حالی است که تحلیل‌ها نشان از قابلیت این بازار برای بازگشت به مدار 80 هزار واحد تا پایان سال را دارد؛ به شرطی که اطمینان به بازار بازگردد. در این بین روند رو به رشد بازارهای موازی طی این مدت تا حدی کنترل شده است که می‌تواند خبر خوبی برای بورس باشد.

شاخص به زير 77هزار واحد رفت
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته همچنان شاهد جريان كاهشي قيمت‌ها بود، به گونه‌اي كه شاخص كل با افت 82/0 درصدي از كف 77هزار واحد نيز گذشت و در 76هزار و 582واحد آرام گرفت.


در بازار ديروز معامله‌گران در شرايطي فعاليت خود را شروع كردند كه همچنان تداوم محدوديت فروش و تبعات آن مهم‌ترين موضوع پيش روي معامله‌گران بود. در همين رابطه البته برخي منابع خاطرنشان كردند كه اعضاي شوراي بورس در جلسه دوشنبه شب خود بر لزوم رفع محدوديت‌ها تاكيد كرده و احتمالا اين محدوديت‌ها در روزهاي آتي لغو خواهد شد.

 

اكثر فعالان بازار محدوديت برقرار شده روي فروش را عامل خروج معامله‌گران عمده از بازار ارزيابي كرده و رفع محدوديت‌ها را عاملي براي بهبود شرايط در ميان مدت ارزيابي مي‌كنند. در بازار ديروز معامله‌گران در تحولات مهم شاهد پايان سفر كاترين اشتون به ايران بودند كه به لحاظ سياسي خبر خوبي براي بازار به شمار مي‌رفت.

 

در همين حال در تحولات اقتصادي، اقتصاد كشور همچنان با تغييرات نرخ بهره مواجه است كه دامنه آن به اوراق بورسي نيز كشيده شده و قرار است براي نخستين بار عرضه اوراق به كسر قيمت صورت گيرد. در گروه معدني ديروز كاهش شديد بهاي سنگ‌آهن موجب شگفتي كارشناسان شد؛ بهاي سنگ‌آهن در هفته جاري بين 8 تا 15درصد در انواع رده‌ها كاهش يافته است كه ادامه اين كاهش مي‌تواند موجب تاثير‌پذيري فعاليت معادن سنگ‌آهن شود.

 

نگراني از وضعيت اقتصادي چين موجب بروز چنين كاهشي شده است. در گروه تجهيزات، نماد نيروگاه عسلويه در شرايطي ديروز با صف فروش همراه شد كه فرصت عرضه اوليه اين شركت براي بازگشايي نماد متوقف مپنا تقريبا از بين رفته است. شركت مپنا از تاريخ 7 بهمن ماه سال جاري به‌منظور ارائه‌ اطلاعات شفاف‌سازي متوقف شده است.

 

شركت مپنا در تاريخ 8 بهمن‌ماه اقدام به شفاف‌سازي اطلاعات مربوطه كرده است. با توجه به شفاف‌سازي صورت گرفته، پيش‌بيني درآمد هر سهم «رمپنا» براي سال مالي منتهي به پايان اسفند ماه سال 92 تغييري نكرده است و همان مبلغ 493 ريال براي هر سهم است كه با وجود ارائه گزارش شفاف‌سازي اين نماد مورد بازگشايي قرار نگرفته است.

 

در گروه تصفيه نفت ديروز پالايشگاه شيراز با 20درصد تعديل منفي گزارش خود را منتشر كرد. شركت پالايش نفت شيراز با سرمايه‌اي بالغ بر 102 ميليارد و 754 ميليون و 900 هزار تومان اولين پيش‌بيني درآمد هر سهم در سال مالي منتهي به 29 اسفند 93 را مبلغ 2 هزار و 379 ريال عايدي خالص پيش‌بيني كرده است.

 

در گروه واسطه‌گري مالي، مجمع عمومي فوق‌العاده و عادي سهامداران شركت سرمايه‌گذاري پرديس به تقسيم 100 ريال سود نقدي و 600 ريال جايزه به ازاي هر سهم منجر شد. در مجموع بازار ديروز بازاري منفي بود كه در آن ارزش معاملات نيز به 253ميليارد تومان بالغ شد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------