مردم درباره بنزین نگران باشند یا نه؟



اخبار ,اخبار اقتصادی ,تک نرخی شدن بنزین

 

اخبار اقتصادی - مردم درباره بنزین نگران باشند یا نه؟

وزیر نفت دو روز پیش دراظهار نظر تازه ای با اشاره به اینکه وزارت نفت پیشنهاد خاصی در باره قیمت بنزین ندارد،اعلام کرد اگر امکانش فراهم شود قطعا از تک نرخی شدن بنزین حمایت می کند.

وزیر نفت دو روز پیش دراظهار نظر تازه ای با اشاره به اینکه وزارت نفت پیشنهاد خاصی در باره قیمت بنزین ندارد،اعلام کرد اگر امکانش فراهم شود قطعا از تک نرخی شدن بنزین حمایت می کند.

به گزارش خبرآنلاین دولت به دنبال مدیریت کردن تورم است و با رویکرد جدید در بخش های مالیاتی و انرژی قصد کاهش تورم را دارد، اما احتمال می رود که تورم حدود 4 تا 5 درصد نسبت به پیش بینی دولت افزایش یابد.

 

فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها در سال آتی به مرحله اجرا خواهد رسید و دولت اختیار دارد در این راستا و بر اساس تبصره 21 قانون بودجه و درآمدی که از محل هدفمند سازی یارانه ها تعیین شده است نرخ حامل های انرژی را افزایش دهد.

وزیر نفت دو روز پیش دراظهار نظر تازه ای با اشاره به اینکه وزارت نفت پیشنهاد خاصی در باره قیمت بنزین ندارد،اعلام کرد اگر امکانش فراهم شود قطعا از تک نرخی شدن بنزین حمایت می کند.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت هم پیش از این در باره قیمت بنزین اظهار کرده بود، وزارت نفت از تک نرخی شدن قیمت بنزین و فرآورده های نفتی در سال 93 حمایت خواهد کرد.

در همین راستا و در واکنش به اظهارات زنگنه، وزیر نفت مبنی بر استقبال این وزارتخانه از تک نرخی شدن قیمت بنزین ایرج ندیمی ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث تک نرخی شدن از زوایای مختلفی قابل بررسی است، می گوید: از یک نگاه با تک نرخی شدن بنزین ، همه با یک ظرفیت و قیمت از حامل های انرژی سوخت استفاده خواهند کرد و سفره فساد و رانت برای عده ای خاص برچیده خواهد شد اما با محدودیتهایی که در مصرف ایجاد می شود به اقشار کم درآمد فشار بیشتری وارد می شود.

وی تصریح کرد: اما اگر بتوان انتخابی داشت که هم مصرف کنترل  شود و به مردم و طبقات ضعیف فشار بیشتری وارد نشود قطعا تک نرخی شدن مفید واقع خواهد شد.

عزت الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در واکنش به تک نرخی شدن بنزین می گوید :«باید اول این موضوع مشخص شود که آیا تک نرخی شدن قیمت سوخت در بخش حمل و نقل درون شهری هم پاسخگو خواهد بود؟ریشه همه گرفتاری ها و تورم موجود در جامعه  قیمت بنزین است و اگر پیش بینی لازم در خصوص تک نرخی شدن قیمت بنزین و رابطه این موضوع با حمل و نقل درون شهری صورت نگیرد قطعا با تورم ناگهانی روبرو خواهیم شد بنابراین وزیر نفت باید اول به این سوال مهم پاسخ دهد.

 

از دیدگاه من اگر دولت برای تک نرخی شدن قیمت بنزین برنامه دارد باید اول تورم موجود در جامعه را مهارکند.»

اما سعید لیلاز ،کارشناس اقتصادی در واکنش به تک نرخی شدن قیمت بنزین نظر دیگری دارد او می گوید:« دو نرخی بودن قیمت بنزین یکی از منابع فساد اقتصادی در سال های اخیر بوده است و از طرف دیگر این ارزان بودن قیمت بنزین یکی دیگر از منابع فساد است که عرضه این سوخت ارزان عاملی بود که دود اسیب هایش مستقیما به چشم فقیر ترین توده های مردم می رفت.

 

اگر این مسیری که آقای دکتر روحانی در پیش گرفته است یعنی همه ی درآمد های ناشی از افزایش قیمت های حامل های انرژی به بهداشت و افزایش و بهبود تولید انتقال داده شود مستقیما ضعیف ترین اقشار جامعه ما از آن بهره مند می شوند و این موضوع بسیار عالی خواهد بود. مردم باید بدانند که عامل اصلی تورم در ایران رشد نقدینگی است نه چیز دیگری و اگر دولت انضباط مالی داشته باشد رشد نقدینگی هم قابل کنترل خواهد بود و این سناریوی است که در حال اتفاق افتادن است.»

در همین حال وزیرنفت از این موضوع به عنوان بزرگترین نگرانی دولت یاد کرده است. زنگنه به سایت مجلس گفته است:« با افزایش قیمت حامل های انرژی به مردم به ویژه قشر کم درآمد هیچ آسیبی به لحاظ اقتصادی وارد نمی شود. دولت هنوز میزان افزایش حامل‌های انرژی را قطعی نکرده است.»

گمانه زنی ها و تحلیل های بسیار زیادی درباره نحوه تعیین نرخ حامل های انرژی به ویژه بنزین از سوی کارشناسان و تحلیلگران این حوزه بیان شده است و اکثریت به اتفاق بر به کارگیری راه حلی که منجر به کاهش فساد و قاچاق در این بخش شود و کمترین اثر تورمی را داشته باشد تاکید می کنند.

اخبار اقتصادی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------