آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

فرمول جديد محاسبه قيمت حامل‌هاي انرژي



اخبار ,اخباراقتصادی ,قيمت حامل‌هاي انرژي

 

اخبار اقتصادی - نوبخت خبر داد

فرمول جديد محاسبه قيمت حامل‌هاي انرژي

هر چقدر تعداد انصراف‌دهندگان بیشتر باشد؛ شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی ملایم‌تر خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور عنوان کرد که «تاکنون میلیون‌ها نفر از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند.» محمدباقر نوبخت بدون ذکر دقیق تعداد «انصراف‌دهندگان از یارانه نقدی» بر این موضوع تاکید کرد که «هر چقدر تعداد این افراد بیشتر باشد؛ شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی ملایم‌تر خواهد بود.»

 

ديروز روز ششم ثبت‌نام متقاضیان یارانه نقدی بود و اين در شرايطي بود كه دولت بارها از آن دسته از افرادی که توان مالی لازم برای انصراف از دریافت یارانه نقدی را دارند درخواست کرده که «از ثبت‌نام خودداری کنند تا منابع اضافی به دست آمده برای پروژه‌های عمرانی یا بخش سلامت استفاده شود.»

 

آن طور که محمد باقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در اظهارات روز گذشته خود عنوان کرده استقبال از این درخواست دولت «بسیار بالا» بوده اما مسوولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها، تاکنون به‌طور رسمی میزان انصراف‌دهندگان از یارانه نقدی را اعلام نکرده‌اند. چنان‌که نوبخت نیز در خلال صحبت‌های خود فقط به این جمله بسنده کرد که «هرچند تاکنون میلیون‌ها نفر از دریافت یارانه انصراف داده‌اند، اما هم‌اکنون نمی‌توان آمار دقیقی از میزان انصرافی‌ها اعلام کرد.»

 

 از یک ماه پیش کمپین‌ها و تبلیغات مختلفی در کشور به راه افتاده که هدف از تشکیل آنها، تشویق مردم به انصراف از یارانه نقدی بوده است. چنان‌که رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما در روزهای گذشته با انتشار خبر انصراف هنرمندان، ورزشکاران و مقامات دولتی و گفت‌و‌گو با مردم در کوچه و خیابان سعی در تشویق مردم به انصراف از دریافت یارانه دارند.

 

حال اظهارنظر جدید معاون رئیس‌جمهور مبنی‌‌بر «شیب ملایم‌تر افزایش قیمت‌ها همزمان با افزايش تعداد انصراف‌دهندگان» نیز به «بسته تشویقی» دولت برای انصراف از یارانه نقدی اضافه شده است. دولت مصمم است در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، یارانه نقدی را فقط به کسانی پرداخت کند که طبق برخی از معیارها، نیازمند آن هستند. تیم اقتصادی دولت نیز بارها اعلام کرده که «ادامه شیوه کنونی هدفمندی یارانه‌ها در مرحله دوم، امکان‌پذیر نیست.» زيرا به گفته آنها، با ثبات قیمت حامل‌های انرژی، بودجه مورد نیاز برای پرداخت یارانه نقدی کاهش پیدا کرده و دولت مجبور است کسری بودجه یارانه نقدی را از خزانه تامین کند. به‌طور مثال، چندی پیش، علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت که «در سال گذشته حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده؛ درحالی‌که درآمد ناشی از حذف یارانه‌ها و افزایش قیمت مواد سوختی ۲۸ هزار میلیارد تومان بود و بقیه از بودجه دولت تامین شد.» طیب‌نیا برای نشان دادن حجم پول نقدی که به‌صورت یارانه پرداخت می‌شود، گفته که «در سال ۱۳۹۱ کل بودجه عمرانی دولت ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده که اگر بخشی از منابع ۴۲ هزار میلیاردی صرف عمران می‌شد، می‌توانست اقتصاد را از وضعیت رکودی خارج کند یا اگر مقداری صرف بهداشت و درمان می‌کردیم تغییر معناداری در زندگی مردم ایجاد می‌کرد.»

 

حال به گفته محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری، «براساس قانون، دولت ناچار به افزایش قیمت حامل‌های انرژی است، اما در صورتی که منابع کافی از محل انصراف دریافت یارانه نقدی در اختیار داشته باشد افزایش قیمت‌ها نیز کمتر خواهد بود.»  وی یادآور شد: مردم مختارند که از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند و آن را در اختیار دولت قرار داده تا به آنها خدمات ارائه کنند یا اینکه در صورت نیاز نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

 

برداشت از منابع بانک مرکزی، ممنوع

به گزارش «ایسنا»، نوبخت در ادامه با تاکید بر تعهد دولت مبنی بر اینکه در اجرای فاز دوم به هیچ عنوان از بانک مرکزی برداشت و استقراض نخواهیم کرد، گفت: اما نباید انتظار داشت که از محل اصلاح قیمت‌ها به خزانه مبلغی را هم وارد کنیم؛ این درحالی است که ما حتی 11 هزار میلیارد تومان را برای هزینه در این مرحله از بودجه در نظر گرفته‌ایم.

 

نوبخت همچنین با اشاره به اینکه ما ضمن اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها، متعهد به افزايش قدرت خرید مردم هستیم، اضافه کرد: «‌براین اساس معتقدیم که تورم باید از مقدار کنونی نیز کمتر شود. با وجود اینکه پیش‌بینی ما نسبت به کاهش تورم به 35 درصد درست بود و حتی کمتر از این رقم نیز شد، اما معتقدیم که باید تورم به کمتر از 25 درصد برسد؛ بنابراین نمی‌توانیم برای تامین منابع افزایش قیمت حامل‌ها را بیش از حدی در نظر بگیریم که بر تورم دامن بزند.»

 

دو روز آخر برای انصراف ثبت‌نام‌کنندگان

نوبخت در بخش ديگري از سخنانش گفت: کسانی که از دریافت یارانه نقدی انصراف ندهند و مشمول آن باشند، به روال گذشته، یارانه 45 هزار تومانی دریافت خواهند کرد. این در حالی است که کسانی که وضعیت درآمدی نامناسبی دارند علاوه‌بر این رقم نقدی از نظر کالایی و غذایی نیز حمایت خواهند شد. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تاكيد کرد: «دو روز آخر ثبت‌نام فرصتی ایجاد خواهد شد تا کسانی که از دریافت یارانه نقدی اعلام انصراف نکرده و ثبت‌نام کرده‌اند بتوانند ثبت‌نام خود را پس گرفته و به انصراف‌دهندگان بپیوندند.»

 

سبد کالا در سال 93 نیز ارائه می‌شود

او همچنین در مورد چگونگی ارائه سبد کالا در سال 93 اضافه كرد: «اکنون گسترش جامعه دریافت‌کننده سبد کالا و ثبت‌نام آنها در حال انجام است.» او ادامه داد: «در سال 93 در کنار پرداخت یارانه نقدی به خانوارهایی که اعلام کردند نیازمند دریافت سبد کالا هستند با توجه به محدوده‌ خاصی که برای سطح درآمدی مشخص نخواهد شد، علاوه‌بر یارانه نقدی که پرداخت خواهد شد، در دوران منظمی دریافت خواهند کرد.» نوبخت همچنین در مورد تعیین سطح درآمدی برای دریافت‌کنندگان سبد کالا گفت: «به همه کسانی که تاکنون ثبت‌نام شده و به جامعه هدف ملحق می‌شوند تعلق می‌گیرد. این در حالی است که نهادهای حمایت‌کننده مانند بهزیستی، کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) آماده شناسایی و ثبت‌نام افراد نیازمند هستند.»

اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------