سبقت هزينه از درآمد خانوارهاي ايراني



اخبار ,اخبار اقتصادی ,درآمد خانوارهاي ايراني

 

اخبار اقتصادی - سبقت هزينه از درآمد خانوارهاي ايراني

دخل و خرج خانوارها در سال 91 نشان از افزايش 24.5 درصدي هزينه‌ها و 25 درصدي درآمدها دارد، اين درحالي است كه ميزان كسري بودجه خانوارها سالانه بيش از يك ميليون تومان اعلام شده است.

در حالي كه گزارش رسمي بانك مركزي از دخل و خرج خانوارها در سال 91 نشان از كسري بودجه بيش از يك ميليون تومان در سال مي‌دهد، رئيس كارگروه مزد كانون شوراهاي كار اعلام كرد، حداقل سبد هزينه خانوار در استان تهران يك ميليون و ۷۶۳ هزار تومان است كه تقريبا 2برابر متوسط 933 هزارتوماني حقوق دريافتي امسال مشمولان قانون كار است.

به گزارش تهران امروز، اين در حالي است كه حداقل دستمزد در سال مورد نظر كمتر از 400 هزار تومان بوده است. چنين آمار و ارقام‌هايي باعث شده تا كارگران خواستار محاسبه كامل تورم در سبد هزينه كارگران و تعيين حداقل دستمزد بر مبناي تورم موجود شده‌اند.

 

در اين رابطه آمارهاي بانك مركزي، مركز آمار و آمارهاي خود صنوف كارگران نشان‌دهنده عقب‌ماندگي حقوق و دستمزد از تورم چند ساله شده است. حال اگر قرار باشد در سال 93 فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها هم كليد بخورد و قيمت حامل‌هاي انرژي گران شود، آثار چنين گراني بيش از پيش خود را در هزينه زندگي كارگران نشان مي‌دهد و باعث افزايش هزينه آنان مي‌شود. بر همين مبنا هم كارگران بر تغيير سيستم فعلي محاسبه حداقل دستمزد تاكيد دارند.

حداقل سبد هزينه خانوار در استان تهران يك ميليون و ۷۶۳ هزار تومان
در يك سناريو كارگران خواستار افزايش 35 درصدي دستمزد سال آينده شده‌اند.آنها معتقدند بر اساس ماده ۴۱ قانون كار حداقل دستمزد بايد بر اساس نرخ تورم و حداقل معيشت سبد هزينه خانوار ۴نفره تعيين شود.

 

در همين حال وزارت كار مي‌گويد كسري بودجه خانوارها از سال 83 تا 90 به بيش از 3 برابر رسيده و هزينه ماهانه كارگران نيز در 3 گروه مسكن، حمل‌ونقل و بهداشت متمركز شده و سهم برنج، نان، گوشت قرمز، لبنيات و غلات از سبد مصرفي خانوار افت چشمگيري داشته است.

در همين خصوص علي خدايي، رئيس كارگروه مزد كانون شوراهاي كار درباره دستمزد سال آينده كارگران به تسنيم گفت: «كانون شوراي اسلامي كار همواره نشست‌هايي را در راستاي تعيين دستمزد برقرار كرده است و مقرر شده كه كانون‌هاي استان تهران نيز از اين قاعده مستثنا نباشد و نسبت به برگزاري اين جلسات توجه زيادي داشت.

 

در بررسي‌هايي كه در استان تهران صورت گرفت حداقل سبدهزينه خانوار استان تهران يك ميليون و 763 هزار تومان به دست آمده است.نتيجه كارگروه مزد استان تهران براي حداقل مزد چنين رقمي است.»

 

مسئول كميته مزد استان تهران در شوراهاي اسلامي كار تاكيد كرد: «افزايش مزد 25 درصدي براي سال آينده به هيچ‌وجه كفاف زندگي كارگران را نخواهد داد و اين ميزان بسيار اندك است.با اندك نگاهي به حداقل سبدهزينه خانوار استان تهران كه يك ميليون و 763 هزار تومان به دست آمده است، دستمزد چگونه مي‌تواند 25درصد افزايش يابد؟»

به گفته خدايي، در حال حاضر با احتساب سنوات،بن كارگري،حق اولاد و...حقوق كارگر 740 هزار تومان است و اين در حالي است كه در تهران يك كارگر براي زندگي حداقلي نيازمند حقوق يك ميليون و 763 هزار توماني است و اين خلأ بسيار زياد است.شايد عده‌اي تصور كنند اين ميزان حقوق آرمان‌گرايانه است، اما بايد گفت اين عدد به دست آمده از واقعيت و كف زندگي كارگران است.

گزارش بانك مركزي از دخل و خرج خانوارها
ديروز بانك مركزي گزارش دخل و خرج خانوارها در سال 1391 را در مناطق شهري ايران منتشر كرد. بر اساس اين گزارش، دخل و خرج خانوارها در سال 91 نشان از افزايش 24.5 درصدي هزينه‌ها و 25 درصدي درآمدها دارد، اين درحالي است كه ميزان كسري بودجه خانوارها سالانه بيش از يك ميليون تومان اعلام شده است.

 

بر اين اساس در سال مورد گزارش متوسط هزينه ناخالص سالانه يك خانوار شهري حدود 21 ميليون و 654 هزار تومان معادل ماهانه حدود يك ميليون و 804 هزار و 500 تومان بوده است كه نسبت به سال 90 از 24.5 درصد افزايش برخوردار شده است.بر اين اساس 26.2 درصد از هزينه خانوارها معادل پنج ميليون و 684 هزار و صد تومان مربوط به گروه هزينه خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها است كه نسبت به سال 90 از افزايش 31.4 درصدي برخوردار شده است.

همچنين از كل هزينه ناخالص خانوارها 0.4 درصد به گروه دخانيات اختصاص داشته كه از 54.6 درصد افزايش نسبت به سال 90 برخوردار شده است.بر اين اساس هزينه گروه پوشاك و كفش از كل هزينه‌هاي ناخالص خانوار حدود 4.5 درصد بوده كه نسبت به سال 90 از 23.6 درصد افزايش برخوردار شده است.نتايج اين بررسي حاكي از آن است كه 32.9 درصد از كل هزينه‌هاي يك خانوار مربوط به گروه مسكن، آب، برق، گاز و ساير سوخت‌ها بوده كه نسبت به سال قبل 33.5 درصد افزايش داشته است.

با توجه به تغيير نكردن قيمت آب، برق، گاز و ساير سوخت‌ها در سال 91 در مقايسه با سال 90، بخش عمده‌اي از اين هزينه مربوط به مسكن بوده است.براساس اين نتايج بررسي از كل هزينه‌هاي ناخالص خانوارها 4.5 درصد به گروه اثاث، لوازم و خدمات، 5.5 درصد بهداشت و درمان، 9.4 درصد حمل ونقل، دو درصد ارتباطات، 2.3 درصد تفريح وامور فرهنگي، دو درصد تحصيل، 2.1 درصد رستوران و هتل و 8.2 درصد به گروه كالاها و خدمات متفرقه اختصاص داشته است.

 

گزارش بانك مركزي نشان از آن دارد كه متوسط درآمد پولي و غيرپولي ناخالص سالانه يك خانوار شهري حدود 20 ميليون و 905 هزار و 900 تومان معادل ماهانه يك ميليون و 742 هزار و 200 تومان بوده كه 70.8 درصد آن را درآمد پولي ناخالص و 20.9 درصد آن را درآمد غيرپولي تشكيل داده است.

براين اساس در سال 1391 كل درآمد پولي و غير پولي خانوارها نسبت به سال قبل حدود 25 درصد افزايش يافته است كه ميزان افزايش درآمد پولي خانوارها معادل 19.8 درصد و درآمد غيرپولي 39.8 درصد بوده است.

 

بر اين اساس بررسي متوسط هزينه ناخالص سالانه خانوارهاي ساكن در مناطق شهري استان‌هاي مختلف نشان مي‌دهد كه استان تهران با درآمد حدود 29 ميليون و 108 هزار تومان (ماهانه حدود دو ميليون و 427 هزار و 300 تومان) بيشترين و استان هرمزگان با حدود 11 ميليون و 499 هزار و 400 تومان (ماهانه حدود 958 هزار و 300 تومان) كمترين هزينه را به خود اختصاص دادند همچنين از نظر متوسط درآمد، استان تهران با حدود 29 ميليون و 301 هزار و 600 تومان (ماهانه حدود دو ميليون و 441 هزار و 800 تومان) بيشترين و استان سيستان‌وبلوچستان با 12 ميليون و 449 هزار و 400 تومان (ماهانه حدود يك ميليون و 37 هزار و 400 تومان) كمترين درآمد را دارا بودند.

اخبار اقتصادی - تهران امروز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------