تقویت امید در بازار طلا



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار طلا

 

اخبار اقتصادی - تقویت امید در بازار طلا

قیمت هر اونس طلای جهانی، در پی اظهارات رئیس جدید بانک مرکزی آمریکا در کنگره، افزایش یافت. همان‌طور که کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند، «یلن» در توضیح سیاست‌های پولی «فدرال رزرو» به کنگره، بر لزوم ادامه سیاست‌های محرک پولی تاکید کرد.

او گفت که «فدرال رزرو» به تعهدات خود در مورد سیاست محرک پولی تا رشد و رونق اقتصادی آمریکا و رسیدن به شرایط مطلوب در حوزه بازار کار و نرخ تورم ادامه خواهد داد. این مساله نیز واکنش مثبت بازار طلا را به دنبال داشت. در شرایط کنونی، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که رسیدن به مقادیر هدف برای بازار کار و نرخ تورم، زمان زیادی خواهد برد و اجرای سیاست‌های محرک تا آن زمان باعث رشد چشمگیر طلا خواهد شد؛ چراکه سیاست‌های محرک که تضعیف دلار را به همراه دارند، به تقویت فلز زردرنگ کمک خواهند کرد.

 

در این شرایط عده‌ای معتقد هستند که اقدامات بانک مرکزی آمریکا باعث نوسان ارزش دلار و شاخص سهام در آمریکا خواهد شد. آنها می‌گویند که فدرال رزرو توانایی کنترل این نوسانات را نخواهد داشت و این امر به سود طلا تمام خواهد شد. تقویت طلای جهانی که این بار پیرو اطلاع از سیاست‌های فدرال رزرو رخ داد، تقویت انواع سکه در بازار داخل را موجب شد.

 

سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا تاثیر زیادی بر تعیین روند بلندمدت طلا دارد. ادامه روند صعودی طلای جهانی نیز می‌تواند به رونق مجدد بازار طلای داخل کمک کند. بر این اساس فعالان بازار امیدوار هستند که روند اونس جهانی در هفته‌های آینده بتواند به بهبود دیدگاه سرمایه‌گذاران داخلی نسبت به طلا کمک کند. به‌رغم نوسانات شدید طلای جهانی، بازار ارز داخلی همچنان آرام است و به روند بلندمدت خود ادامه می‌دهد. خبرهای خوشی نیز درخصوص گسترش روابط اقتصادی و پرداخت دارایی‌های بلوکه‌شده ایران به گوش می‌رسد که به اعتقاد صرافان، می‌تواند به تداوم روند کنونی در بازار کمک کند.


طلای جهانی
قیمت هر اونس طلای جهانی، پس از اظهارات «جانت یلن»، رئیس جدید «فدرال رزرو» در کنگره، باز هم افزایش یافت. روز سه‌شنبه، پیش از اینکه «یلن» در کنگره حاضر شود، پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته بود و بازارهای سهام به طرق مختلف واکنش نشان دادند. افزایش شاخص سهام در اروپا و بازگشت چینی‌ها به بازار طلا، باعث شد که قیمت فلز زردرنگ افزایش یابد. دقایقی پیش از شروع سخنرانی «یلن»، قیمت طلا قدری پایین آمد.

 

تا اینکه سخنرانی این خانم در کنگره درنهایت واکنش مثبت بازار طلا را موجب شد و قیمت فلز زردرنگ مجددا افزایش یافت و از بیشترین مقدار 3 ماه اخیر نیز عبور کرد. اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا با پیش‌بینی‌ها مطابق بود.

 

به گزارش «رویترز»، خانم «جانت یلن» در نخستین سخنرانی خود در کنگره تاکید کرد هیچ نیازی برای ایجاد تغییر در سیاست‌های پولی انبساطی فدرال رزرو که از دوره «بن برنانکه» آغاز شده، وجود ندارد و بانک مرکزی آمریکا سیاست‌های محرک پولی را ادامه خواهد داد. رئیس جدید بانک مرکزی آمریکا در مقابل سناتورهای کنگره گفته بود که این نهاد سیاست‌های محرک را تا اجرای تعهدات خود ادامه خواهد داد. منظور این خانم از تعهدات، هدف‌هایی بوده كه فدرال رزرو هنگام شروع سیاست بسته محرک پولی درخصوص بازار کار و نرخ تورم در نظرگرفته بود.

 

در نتیجه با توجه به آمارهای ضعیفی که در دو دوره اخیر از اشتغالزایی ماهانه آمریکا منتشر شده بود، به نظر می‌رسد که سیاست‌های محرک فعلا ادامه داشته‌باشد. البته عده‌ای آمارهای ضعیف بازار کار آمریکا را با شرایط آب و هوایی مرتبط می‌دانستند. حال باید دید که آیا با فرارسیدن بهار آمارهای بازار کار آمریکا بهبود می‌یابد یا خیر؟ به هر روی قیمت طلا در پی اظهارات این خانم افزایش یافت و از 1290 دلار در هر اونس نیز عبور کرد. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که آنچه مانع از افزایش بیشتر قیمت طلا پس از سخنرانی «یلن» شد، ادامه اجرای سیاست‌های محدودکننده هند در زمینه واردات طلا بوده است.

 

هند که برای حل مشکل کسری تجاری خود، واردات طلا را محدود کرده بود، موفق شد که از کسری تجاری خود در حدود 80 درصد کم کند. در نتیجه این اقدام، چین جای هندوستان را به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا گرفت. تحلیلگران بخش قابل توجهی از تقویت طلا در ماه‌های اخیر را نیز با تقاضای طلای چینی‌ها مرتبط می‌دانند.


به هر روی سخنان یلن درخصوص سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا باعث شد که امیدواری‌ها نسبت به آینده طلا افزایش یابد. در شرایط کنونی تحلیلگران بازار سطح مقاومتی بعدی برای طلا را 1300 دلار عنوان می‌کنند. آنها معتقدند که در صورت افت ارزش دلار و پایین آمدن شاخص سهام در آمریکا این سطح نیز به‌زودی شکسته خواهد شد و قیمت طلا رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد. طلا روزهای خوبی را سپری می‌کند و عوامل مختلفی به رشد قیمت فلز زرد رنگ در هفته‌های اخیر کمک کرده است. حال باید منتظر بود و دید آماری که از اقتصاد آمریکا منتشر می‌شود، میزان استقبال از بازارهای سهام آمریکا و ارزش دلار در بازارهای جهانی را چگونه تغییر خواهد داد و این امر چگونه بازار فلز زردرنگ را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

 

به هر روی فلز زردرنگ هفته‌ای را که گذشت با افزایش قیمت سپری کرد. بخش عمده تقویت طلا نیز تحت‌تاثیر نخستین حضور «یلن» برای اعلام سیاست‌های پولی فدرال رزرو به کنگره و بازگشت چینی‌ها به بازار، پس از اتمام تعطیلات سال نو در این کشور رخ داد.


بازار سکه
قیمت انواع سکه در بازار داخلی که روز دوشنبه قدری افزیش یافته بود، دیروز نیز به روند صعودی خود ادامه داد. بازار سکه چند هفته‌ای است که با رکود مواجه است و قیمت‌ها در آن با دامنه بسیار محدودی تغییر می‌کند. طلای داخلی که به‌طور کلی از روند قیمتی ارز و طلای جهانی تاثیر می‌پذیرد به اظهارات یلن و تقویت طلای جهانی واکنشی مثبت نشان داد. از آنجا که سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا بر روند بلندمدت و میان‌مدت نرخ طلا در بازارهای جهانی تاثیر زیادی دارد، اظهارات موافق با تقویت طلای خانم یلن، امیدواری‌ها در بازار طلای داخلی را نیز افزایش داد و نرخ سکه و طلای 18 عیار قدری بالا رفت. بازاری‌ها امیدوار هستند که ادامه روند صعودی طلا در بازارهای جهانی، بتواند دیدگاه سرمایه‌گذاران داخلی نسبت به طلا را اصلاح کرده و دوباره رونق را به بازار سکه بازگرداند. به هر روی در هفته‌ای که گذشت، برای سکه هفته نسبتا خوبی بود.

 

قیمت انواع سکه و طلای 18 عیار، تحت‌تاثیر تقویت اونس در بازارهای جهانی، قدری افزایش یافت و سطح امیدواری‌ها در بازار طلای داخل را قدری بالا برد.


بازار ارز
بازار ارز داخلی همچنان آرام و دامنه تغییر قیمت‌ها محدود است، اما ارزی که تغییر نرخ رسمی و بازاری آن در داخل کشور جلب توجه می‌کرد، لیر ترکیه بود. ترکیه از جمله کشورهایی بوده که به واسطه خروج سرمایه با مشکلات اقتصادی جدی مواجه شده بود.

 

این اتفاق که در برخی از اقتصادهای نوظهور رخ داده و تبعات گسترده‌ای نیز بر بازارهای مالی جهان داشته است، به اعتقاد کارشناسان از تثبیت نسبی ارزش دلار در ماه‌های اخیر ناشی شده است. به هر روی بحران خروج سرمایه، باعث افت ارزش پول این اقتصادهای نوظهور شده بود. لیر ترکیه نیز از جمله ارزهایی بوده که به واسطه این رویداد بخش قابل‌توجهی از ارزش خود در مقابل دلار و بسیاری از ارزهای دیگر را از دست داده بود.

 

با این وجود از 24 ژانویه مصادف با 4 بهمن، روند تضعیف لیر در مقابل دلار متوقف شده و حتی لیر مقداری تقویت شد. دیروز مشاهده شد که نرخ رسمی و بازاری این ارز به مقدار قابل‌توجهی در داخل کشور افزایش یافت. همزمانی تقریبی این رویداد با برکناری رئیس «هالک‌بانک» نیز جالب توجه بود.

 

به هر روی بازاری‌ها برای این اتفاق علت خاصی قائل نیستند و آن را با متغیر‌های درونی بازار مرتبط می‌دانند. پوند انگلیس هم که پیش از سخنرانی رئیس بانک مرکزی انگلیس و اعلام گزارش تورمی این کشور در بازارهای جهانی قدری تقویت شده بود، در بازار داخل نیز افزایش قیمت داد. بانک مرکزی نیز نرخ رسمی پوند خود را قدری بالا کشید.


با این وجود نظم کلی موجود در بازار به هم نخورده است و کارشناسان بر این باورند که اخبار خوشی که از اجرایی شدن تعهدات در توافق بین ایران و گروه 1+5 به گوش می‌رسد و گسترش روابط اقتصادی خارجی ایران به افزایش امیدواری‌ها و تداوم روند کنونی بازار کمک خواهد کرد. از جمله اخباری که در این زمینه به گوش می‌رسد به پرداخت قسط دوم و سوم دارایی‌های بلوکه شده ایران مربوط می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از برخی منابع کره‌ای، دومین و سومین قسط دارایی‌های بلوکه‌شده ایران براساس توافق ژنو، توسط کره‌جنوبی در اختیار ایران قرار خواهد گرفت. دومین قسط ایران که قرار است در اول مارس، مصادف با 10 اسفند، پرداخت شود، به مبلغ 450 میلیون دلار و سومین قسط در هفتم همین ماه، مصادف با 16 اسفند، به مبلغ 550 میلیون دلار خواهد بود.


درخصوص گسترش روابط اقتصادی ایران، نیز شنیده می‌شود که بنا است صادرات روزانه 7 میلیون مترمکعب گاز به عراق در اوایل سال 93، آغاز شود و در مرحله نهایی از فاز اول حجم صادرات به 40 میلیون مترمکعب برسد. در نتیجه، به نظر می‌رسد بازار داخل انتظار روزهای خوبی را می‌کشد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------