باران جلوی نرخ دلار ایستاد؟



اخبار ,اخبار اقتصادی ,نرخ دلار

 

اخبار اقتصادی - باران جلوی نرخ دلار ایستاد؟

می‌گوید باران کار را خراب کرد، وگرنه قیمت دلار را حتما به سه‌هزارو500تومان می‌رساندیم.

بازار منوچهری دیروز هم مانند چند روز اخیر پر از هیاهو بود. همه کف بر لب آورده داد می‌زدند. چندنفری بالای سکو ایستاده‌اند و برخی هم کمی آن‌طرف‌تر تلفن به دست آرام‌آرام یا تند و با هیجان حرف می‌زدند اما کسی نه خریدار است و نه فروشنده. همه مردد ایستاده‌اند. آنها هم که خریده‌اند یا فروخته‌اند، شاکی‌اند. انگار همه ضرر کرده‌اند. تابلوی صرافی‌ها روی رقم سه‌هزارو330تومان ایستاده است. چند صرافی دیگر هم همین رقم‌ها را درج کرده‌اند. شاید پنج‌تومان بالاتر یا پنج‌تومان کمتر، اما دلار در محدوده سه‌هزارو330تومان در نوسان است و رفت و برگشتی آرام دارد.

قیمت‌ها روز چهار‌شنبه حدود 20تومان بالاتر از قیمت روز سه‌شنبه است. یکی، دونفری در حال دعوا هستند. همراهش می‌گوید گفتم نخر. موقع خرید نبود. حالا که خریدی چرا این همه زیاد. 700‌هزاردلار معامله کرده و اینطور که خودش می‌گوید 70 تا 90‌میلیون‌تومان ضرر کرده است. مرد دیگری هم همین را می‌گوید. می‌گوید از خرید دست برداشته و منتظر آرام‌شدن است چون اندازه قیمت یک خانه ضرر داده است.  مرد مسنی تکیه داده به دیوار و فقط نگاه می‌کند. نه می‌خرد و نه می‌فروشد.

 

می‌گوید دست نگه داشته‌ام. چند روز است فقط همه ضرر کرده‌ایم. اما دولت خوب بردی کرد این وسط. دلار را کشاند روی سه‌هزار و دوهزارو980تومان. همه فروشنده شده‌اند. همه دلارها را خرید. بازار خالی شده. ارزی تزریق نمی‌شود. قیمت‌ها همینطور دارد آرام‌آرام بالا می‌رود. برسد به سه‌هزارو400 یا 500تومان، ارز است که به بازار سرازیر می‌شود. مابه‌التفاوتش خیلی زیاد است. یک حساب سرانگشتی بکن. ببین چه پولی این وسط جابه‌جا می‌شود. با این پول همه کار می‌شود کرد. هم می‌توان کسری بودجه را داد و هم همه یارانه‌ها را. ما هم که اینجا همیشه ضرر می‌دهیم.

از گرانی «درهم» تا گرانی بنزین
دلایل برای افزایش قیمت دلار بسیار زیاد است و هرکدام از دلالان بازار منوچهری هم یک کارشناس خبره اقتصادی‌اند. از هرکدام دلیل را می‌پرسی یک تحلیل کارشناسانه ارایه می‌دهند و تحلیل دیگری را حتی قبول ندارند. یکی می‌گوید قیمت دلار زیر سر «درهم» است. قیمت درهم در «دوبی» تکان خورده و بازار ارز استانبول را لرزانده. چون معتقد است که این دو به هم ربط دارد. «درهم» برود بالا دلار هم رفته. مردم درهم می‌خرند می‌روند امارات دلار وارد می‌کنند. آن یکی اما حرفش را رد می‌کند و می‌گوید قیمت درهم که ثابت بود امروز. دلیل اصلی بنزین است و بورس. بورس ریزش کرده و مردم کم‌کم دارند پول‌ها را از آنجا خارج می‌کنند.

نرخ سود بانکی هم که کم شده. می‌گویم تنها دستور بررسی سود بانک را داده‌اند. می‌گوید چه فرقی دارد. بازار به هر اظهارنظری حساس است. می‌گویند بنزین بالا رفت قیمت دلار هم می‌رود بالا. می‌‌گویند تعرفه واردات کالا افزایش یافت دلار بالا می‌رود. بورس می‌ریزد. وزیر حرف می‌زند، فلان مقام مسوول در فلان کشور با مسوول دیگری شام می‌خورد دلار می‌آید پایین. شام نمی‌خورد دلار می‌رود بالا. قیمت دلار حساس است. از همه‌چیز تاثیر می‌گیرد.

مشتری‌های خانگی هنوز نیامده‌اند
بازار پر از سروصداست اما هنوز ازدحام جمعیت مانند سال گذشته نیست. این را پیرمردی می‌گوید که همین الان دو، سه‌هزاردلاری را خریده و دو، سه‌هزاردلاری را فروخته و از حرف‌هایش نمی‌توان فهمید که ضرر کرده یا سود برده. می‌گوید بازار چند روزی است که شلوغ است اما هنوز به پای پارسال نرسیده. مشتری‌های خانگی هنوز خبردار نشده‌اند و قصد ورود به بازار را هم ندارند. خودمان هستیم و خودمان. می‌خریم و می‌فروشیم. البته بگویم‌ها. ما یک طرف قضیه‌ایم و دولت طرف دیگر است. هر وقت اراده کند بازار ارز می‌رود بالا. اراده کند بازار ارز می‌آید پایین. ما هم اینجا خیال می‌کنیم که عرضه و تقاضا را در دست داریم. عرضه از جای دیگری است و ما همه متقاضی هستیم. بعد جای‌مان عوض می‌شود. قیمت‌ها اگر بالاتر برود باید منتظر مشتری‌های خانگی باشیم. اینطور که قیمت‌ها بالا می‌رود نباید خیلی طول بکشد. چون می‌دانید که عادتمان است. تا قیمت‌ها می‌رود بالا مشتری‌ها به بازار سرازیر می‌شوند. قیمت‌ها که راکد می‌شود مردم هم نه دیگر خریدارند و نه فروشنده.

شعله قیمت را پایین کشیدیم
اما دیگری معتقد است بازار این چندروزه خوب شده. قبل از آنکه قیمت‌ها پایین بود بازار هم کساد بود. نه کسی می‌خرید و نه می‌فروخت، اما کم‌کم که قیمت‌ها صعودی شده خریداران هم پیدا شده‌اند. می‌‌پرسم خریداران خانگی که وارد بازار نشده‌اند؛ پس با چه کسی معامله می‌کنید؟ می‌گوید ما یک طرف معامله‌ایم و صرافی‌ها یک طرف. خودمان قیمت ارز را تغییر می‌دهیم. روزی 10 تا 20‌میلیون‌دلار در همین میدان خریدوفروش می‌شود. ممکن است بالاوپایین قیمت‌ها از بالا برسد اما ما هم این وسط در کنترل قیمت‌ها دخیل هستیم.

با حرارت ادعا می‌کند: مثلا همین امروز، شعله قیمت‌ را پایین کشیدیم و بازار را کنترل کردیم وگرنه قیمت‌ها راحت به سه‌هزارو500تومان می‌رسید. می‌گویم شاید هم نگران بودید تا داستان اخلال در بازار ارز و دستگیری «جمشید بسم‌الله» دیگر تکرار نشود. جواب می‌دهد از این خبر‌ها نیست. جمشید هم هست ما هم هستیم. همه کار خودمان را می‌کنیم. باران کار دستمان داد. البته بچه‌ها هم همه ضرر کرده‌اند و کوتاه آمدیم. وگرنه راحت امروز دلار را می‌بردیم روی سه‌هزارو500تومان. همین را هم می‌خواهند. مگرنه؟

سکه هم گران شد
سکه هم متاثر از دلار ‌گران شد. دیروز قیمت سکه تمام‌بهار آزادی، از مرز یک‌میلیون گذشت و به یک‌میلیون‌ودو تا پنج‌هزارتومان رسید. نیم‌سکه 540تومان و ربع‌سکه هم 320 تا 325‌هزارتومان معامله می‌شد. به گفته یکی از صرافی‌های چهارراه استانبول قیمت سکه هم به‌خاطر دلار گران شده. می‌گوید ناشی از قیمت دلار است. چون برای محاسبه قیمت سکه اونس طلا را در قیمت دلار ضرب می‌کنند. پس قیمت دلار قیمت سکه را هم بالا برده است. اگرچه در خیابان منوچهری قیمت دلار از سه‌هزارو330 تا سه‌هزارو340تومان فراتر نرفته است و هیچ‌کدام از دلال‌ها این قیمت‌ها را نمی‌پذیرند که فارس در گزارش میدانی خود قیمت ارز در برخی صرافی‌ها را تا سه‌هزارو370تومان هم گزارش داده است.

 یورو هم حدود چهارهزارو575تومان و درهم 905تومان به فروش می‌رسد. با این حساب از صبح چهارشنبه تا ظهر دلار حدود 25تومان، یورو 65تومان و درهم 14تومان رشد قیمت داشته است.

روایت دبیرکل کانون صرافان
احمد لواسانی، دبیرکل کانون صرافان در گفت‌وگو با «ایرنا» حال و روز این روزهای صرافان را بد توصیف کرده و می‌گوید: بازار ارز با کمبود عرضه مواجه شده و به همین دلیل افزایش نرخ در این حالت طبیعی است. او در ادامه به دلیل افزایش قیمت دلار هم اشاره می‌کند: درحالی‌که ابتدا باید نرخ بنزین در راستای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌شد و سپس قیمت‌ها افزایش می‌یافت اما قیمت‌ها در بازار ارز پیش از اعلام نرخ بنزین گران شد که با این اتفاق با اعلام نرخ جدید بنزین بازار ارز با شوک قیمتی مواجه نمی‌شود.

اخبار اقتصادی - شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------