آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

افت و خیز تولید خودرو در فروردین سال 1393(+جدول)



اخبار ,اخبار اقتصادی , توليد خودرو

 

اخبار اقتصادی - ثبت رشد 73درصدي توليد خودرو در فروردين
پایان خواب زمستانی خطوط تولید

آهنگ رشد محصولات خودروسازان كه از ماه‌هاي پاياني سال گذشته آغاز شد، به فروردين امسال نيز رسيد؛ به‌طوری‌که آمار توليد سه خودروساز بزرگ كشور در فروردين ماه امسال از خروج خودروسازان از ركود توليد حکایت دارد.

بر همين اساس در فروردین‌ماه سال‌جاری ۴۰ هزار و ۵۳۱ دستگاه انواع خودرو توسط خودروسازان به تولید رسيد که در مقایسه با فروردین سال ۹۲ که تولید آن برابر با ۲۳ هزار و ۴۷۳ دستگاه بود، رشد 7/72 درصدی را نشان می‌دهد.


توليدات خودروسازان در بخش انواع سواري نيز با رشد محسوسي همراه بوده است؛ به‌طوری‌که در فروردین‌ماه سال‌جاری تولید خودروهای سواری با رشدی معادل 2/69درصد نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته روبه‌رو بوده است. با توجه به آمار های وزارت صنعت، معدن و تجارت توليد انواع سواري از 20 هزار و 641 دستگاه در فروردین‌ماه سال گذشته به 34 هزار و 923 دستگاه در فروردین‌ماه امسال، افزایش یافته است. 

 

هرچند مجموع توليدات خودروسازان در فروردين امسال با رشد همراه بوده است، اما اين رشد توليد در تمام محصولات رخ نداده است. تندر 90، نيسان تينا و سوزوكي گراند ويتارا محصولاتي هستند كه از روند رشد توليد عقب مانده‌اند. بطور مثال خودروی تندر در فروردين سال گذشته با وجود افت شديد محصولات خودروسازان ، با تيراژي 2 هزار و 204 دستگاهي به توليد رسيد، اين در حالي است كه در فروردين امسال اين محصول باز هم با افت همراه بوده و در مجموع 994 دستگاه از اين خودرو به توليد رسيده است. اين ميزان توليد در فروردين امسال نشان‌دهنده افت توليد 55درصدي اين خودرو نسبت به توليد 2 هزار و 204دستگاهي سال گذشته است.   در حال حاضر ميزان قابل‌توجهي از محموله‌هاي قطعات اين خودرو وارد گمرك ايران شده‌اند كه در صورت ترخيص مي‌تواند در توليد اين خودرو اثرگذار باشد، اما به دليل اختلافات قانوني ترخيص اين محموله‌ها با توقف مقطعي همراه شده است.


توليد نيسان تيانا نيز در فروردين امسال صفر بوده است كه در مقابل توليد 48 دستگاهي اين خودرو در بازه زماني مشابه در سال گذشته، افت 100 درصدي را براي خود به ثبت رسانده است.


تنها شاسي‌بلند ايران‌خودرو يعني سوزوكي نيز طي فروردين امسال هيچ توليدي نداشته است. اين خودرو در فروردين سال گذشته در سايت خراسان توليد 43 دستگاهي داشته است.


در مجموع مي‌توان گفت فروردين امسال نويد بخش رشد توليدات خودروسازان در سال‌جاري و تحقق برنامه‌هاي آنان براي افزايش توليد است. آن‌طور كه مديران عامل دو خودروسازي بزرگ كشور اعلام كرده‌اند، افزايش توليد در صدر برنامه‌هاي آنان قرار دارد. ايران‌خودرو قصد دارد در سال‌جاري رکورد توليد 600 هزار دستگاهي را به ثبت برساند.

 

تولید 650 هزار دستگاه خودرو در سال 93 نيز به‌عنوان اولویت اصلی سایپا اعلام شده است. به‌نظر مي‌رسد اگر رشد توليدات خودروسازان در ماه‌هاي آينده مانند فروردين حفظ شود، امسال مي‌تواند سال بازگشت خودروسازان به دوران طلايي توليد باشد تا به اين ترتيب صنعت خودرو بار ديگر قله تيراژ يك ميليون دستگاهي را فتح كند. حال با توجه به جهش توليدات خودروسازان و همچنين اعلام آمادگي دولت براي حمايت از خودروسازان به‌نظر مي‌رسد توان حفظ رشد توليد وجود داشته باشد. بر این اساس در نظر گرفتن حمايت‌هايي مانند اختصاص ارز دولتي به خودروسازان براي واردات قطعات و مواد اوليه، توافق دولت با خودروسازان براي تثبيت قيمت مواد اوليه و همچنین بازگشت شركاي سابق خودروسازان مي‌تواند در رشد توليدات خودروسازان تاثيرگذار باشد.

 

بر اساس آخرين تحولات رخ داده در رابطه با بازگشت شركاي خودروسازان، احتمال بازگشت پژو به ايران وجود دارد. پيش از اين هاشم يكه‌زارع، مديرعامل ايران‌خودرو در رابطه با بازگشت پژو توضیحاتی داده بود. هرچند بعد از ترك ايران توسط پژو كارشناسان افت 30 درصدي توليدات خودروسازان را پيش‌بيني كردند؛ اما ایران‌خودرو توانست بدون اتکا به پژو توليد محصولي مانند 206 را در تيپ 5 و V8 ادامه دهد. با اين وجود به عقيده كارشناسان بازگشت پژو به ايران مي‌تواند توليد را از نظر تيراژ، كيفيت و تنوع محصولات تقويت كند
 روند صعودی تولید در ایران خودرو
بزرگ‌ترين خودروساز كشور براي خروج از ركود در توليد، توانست طي فروردين ماه امسال 2 هزار و 476 دستگاه پژو 206 را به توليد برساند كه نسبت به سال گذشته رشدي 4/206درصدي را نشان مي‌دهد. اين رشد توليد در حالي در اين محصول رخ داده است كه مدل اتوماتيك و دوگانه‌سوز اين خودرو هيچ توليدي نداشته‌اند.  ديگر محصول ايران خودرو يعني پژو 405 كه در دو سايت ايران‌خودرو مركزي و ايران‌خودرو خراسان توليد مي‌شود، در نخستين ماه امسال در مجموع 2هزار و 960 دستگاه توليد شده است كه در مقايسه با توليد هزار و 653 دستگاهي سال گذشته رشدي 79 درصدي را به ثبت رسانده است. از اين ميزان 405 توليد شده، 466 دستگاه آن به صورت دوگانه‌سوز به توليد رسيده است.
پژو پارس، محصولي ديگر از ايران خودرو است كه رشد قابل‌توجهي نسبت به فروردين سال گذشته داشته است.


بر اساس آمار منتشر شده هرچند اين خودرو در سايت مازندران هيچ توليدي نداشته است؛ اما در سايت‌هاي تهران، خراسان و فارس با رشد همراه بوده است. توليد اين خودرو در مجموع اين سايت‌ها سه هزار و 728 دستگاه بوده است كه نشان‌دهنده رشد 167 درصدي اين محصول پرطرفدار در بازار خودرو است. در ميان اين تعداد پارس توليد شده، تنها تعداد 620 دستگاه پارس دوگانه‌سوز در ايران‌خودرو خراسان به توليد رسيده است.  ايران‌خودرو مازندران، اما در توليد سمند نسبتا فعال بوده و در فروردين امسال 720 دستگاه از اين خودرو به توليد رسانده است. توليد سمند در فروردين امسال در مجموع به 4 هزار و 689 دستگاه رسيده است كه نسبت به سال گذشته 393 درصد رشد به خود ديده است.


توليد تندر 90 اما در ايران‌خودرو با افت همراه بوده است. در فروردين امسال تنها 364 دستگاه از اين خودرو به توليد رسيده است كه حكايت از افت 5/66درصدي اين خودرو دارد.  رانا خودرويي بوده كه توليد آن در بزرگ‌ترين خودروسازي كشور با رشد همراه بوده است. اين خودرو كه دومين محصول ملي ايران‌خودرو است بنا به آمار اعلام شده به تعداد هزار و 352 دستگاه به توليد رسيده است كه رشد 5/714درصدي را براي اين خودرو به ثبت رسانده است.  خودرو دنا، جديدترين محصول ايران‌خودرو هم كه ظاهرا قرار است از خرداد امسال راهي بازار شود، در فروردين امسال به تيراژ 5 دستگاهي رسيد. هرچند در سال 92 اعلام شد پيش‌فروش اين خودرو از اواخر بهمن اين سال آغاز مي‌شود، اما با در نظر گرفتن تيراژ فعلي اين خودرو به‌نظر مي‌رسد در آن زمان آمادگي توليد يا پيش‌فروش اين خودرو وجود نداشته است.

 افت تولید تندر
گروه خودروسازي سايپا هم طي فروردين سال‌جاري موفق به ثبت رشد توليد در كارنامه يك‌ماهه خود شد. بر این اساس اين گروه خودروسازي كه قصد دارد توليدات خود را به 2500 دستگاه در روز برساند، در فروردين سال‌جاری در تمامی محصولات با رشد توليد همراه بوده است. آمار منتشر شده از توليدات اين شركت نشان مي‌دهد كه مجموع توليدات پرايد اين خودروساز با نام‌هاي نسيم و صبا با رشد همراه بوده است. اين دو خودرو كه در پارس‌خودرو، سايپا مركزي و سايپا كاشان به توليد مي‌رسند نسبت به سال گذشته رشدي 62/17 درصدي داشته‌اند. بر این اساس توليد پرایدهای تولیدی در فروردين امسال به 11 هزار و 777 دستگاه رسيد كه 793 دستگاه از آن دوگانه‌سوز بوده است.  تيبا، ديگر محصول اين خودروساز كه در دو سايت مركزي و كاشان به توليد مي‌رسد نيز با رشد 224 رصدي همراه بوده است. توليد اين خودرو از 962 دستگاه در فروردين سال گذشته به 3 هزار و 117 دستگاه در فروردين امسال رسيد.


پارس‌خودرو، خودروساز زيرمجموعه سايپا، اما نخستين ماه امسال را تنها در مونتاژ نسيم و صبا با موفقيت پشت سر گذاشته است. اين مجموعه در ادامه مونتاژ خودروهاي خارجي مانند محصولات رنو و نيسان خیلی خوش اقبال نبوده است. اين خودروساز در فروردين امسال تنها 630 دستگاه تندر به توليد رسانده است كه نسبت به توليد هزار و 116 دستگاهي سال گذشته افتي 5/43 درصدي را نشان مي‌دهد. با توجه به آمارهاي منتشر شده مي‌توان نتيجه گرفت خودروسازان در كنار رشد ساير محصولات خود، تاكنون موفق به بهبود توليد تندر90 نشده‌اند.  با توجه به آمار مذکور اما مي‌توان گفت روند افت توليد در مگان تا حدودي ترميم شده است؛ زيرا اين خودرو پس از مدت‌ها توقف با تيراژي اندك آغاز به توليد كرده است. 13 دستگاه مگان در فروردين امسال در پارس‌خودرو به توليد رسيد كه با بهبود شرايط بين‌المللي و برطرف شدن مشكلات پارس‌خودرو و گمرك اميد مي‌رود توليد آن در ماه‌هاي آتي با افزايش همراه باشد.  نيسان تينا در حالي در فروردين امسال هيچ توليدي نداشته كه شاسي‌بلند قشقايي پس از مدت‌ها با تيراژي 10 دستگاهي به خطوط توليد بازگشته است. پارس خودرو در مجموع تعداد 4 هزار و 450 خودرو در فروردين امسال به توليد رسانده است كه نسبت به همين بازه زماني در سال گذشته رشدي 36 درصدي را نشان مي‌دهد، اما با توجه به برنامه‌هايي مانند راه‌اندازي خطوط توليد كياسراتو و وارد شدن محصولات جديد رنو مانند ساندرو به خطوط توليد اين خودروساز، رشد توليد اين خودروساز نيز محتمل به‌نظر مي‌رسد.

 خصوصي‌ها در تكاپو براي توليد
توليد خودروسازان خصوصي كشور كه چيزي حدود 3 درصد بازار را پوشش مي‌دهند، در حالي جريان دارد كه خودروهاي مونتاژي چيني عمده توليدات اين خودروسازان را تشکیل می‌دهد. با افت توليد خودروسازان بزرگ، شاهد ورود محصولات جديد مونتاژي به بازار توسط خودروسازان بخش خصوصي بوديم.


جولان خودروهاي متنوع چيني در زمان افت توليد داخلي‌ها هرچند انتقادهاي فراواني را به همراه داشت اما در نهايت اين بخش از توليد در كشور با تيراژي محدود مشغول به توليد است. خودروسازي مديران كه اخيرا مدل‌هاي متنوعي را به بازار عرضه كرده است بر اساس آمار منتشر شده، در فروردين امسال هزار و 346 دستگاه خودرو توليد داشته است كه نسبت به اين بازه زماني در سال گذشته تغييري را نشان نمي‌دهد.


گروه بهمن خودروسازي است كه به توليد محصول ژاپني مزدا در كلاس‌هاي مختلف مشغول است. اين خودروساز بعد از تشديد تحريم‌ها با افت توليد شديدي همراه شد كه طبق آمار هنوز ادامه دارد. بهمن موتور در فروردين امسال تنها 13 دستگاه خودرو به توليد رسانده است كه افتي 78 درصدي را نسبت به توليد 59 دستگاهي فروردين سال گذشته نشان مي‌دهد. كرمان موتور اما در ميان خصوصي‌ها يك استثنا به‌شمار مي‌آيد؛ زيرا محصولات آن در نخستين ماه امسال نسبت به سال گذشته رشدي 3/360 درصدي داشته است.
اين خودروساز كه به مونتاژ محصولات جك و ليفان مشغول است، طي فروردين امسال 2 هزار و 435 دستگاه خودرو به توليد رسانده است.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی , توليد خودرو

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------