تازيانه اجاره هاي سرسام آور ، بر بدن نحيف مستاجران (+قیمتها)



اخبار ,اخبار اقتصادی ,وضعيت اجاره بها در تهران

 

اخبار اقتصادی -  وضعيت اجاره بها در تهران؛
تازيانه اجاره هاي سرسام آور ، بر بدن نحيف مستاجران

با رسيدن فصل نقل و انتقالات و افزايش تقاضا در بازار اجاره بها قيمت ها روند صعودي گرفته و بي حساب و کتاب مي تازند.

به گزارش آريا ، در روزهاي پاياني سال گذشته بسياري از کارشناسان و فعالان بازار مسکن از افزايش قابل توجه قيمت ها در بازار مسکن در سال جاري خبرداده و گفته بودند "اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها ،اصلاح قيمت حامل هاي انرژي و افزايش تورم ناشي از اجراي مرحله دوم اين قانون بازار مسکن را تحت تاثير قرار داده و شاهد رشد قيمت ها در بازار خريد و فروش و اجاره بها خواهيم بود."


با اين که انتظار مي رفت انتشار اين دست اخبار و پيش بيني ها ، مسئولان را به فکر انداخته و قبل از مرگ سهراب براي کنترل قيمت ها و کاهش فشار بر مستاجران چاره اي کنند، اما مثل هميشه تنها نگراني مستاجران به واقعيت رسيد و از جانب مسئولين آب از آب تکان نخورد.


بررسي  فعلي بازار مسکن با گذشت دو ماه از سال نشان مي دهد بخش خريد و فروش همچنان با رکود همراه است چراکه سطح قيمت ها همچنان بالاتر از توان خريد متقاضيان است.


در بازار اجاره بها هم درسايه نبود هيچ گونه اساس و قانوني براي تعيين کف وسقف قيمت ، تازيانه قيمت ها ناله مستاجران را در آورده ، بدون اين که فرياد رسي باشد.


در شرايطي که دستمزدها در مقايسه با نرخ تورم و افزايش قيمت کالا و خدمات کمتر از نصف افزايش داشته است ، به گفته برخي از بنگاه داران ميزان افزايش اجاره بها تا 100 درصد هم افزايش داشته است و اين در حالي است که رييس اتحاديه مشاورين املاک تهران طي اظهار نظري نرخ معقول براي افزايش قيمت در بازار اجاره بها را 5 تا 7 درصد اعلام کرده است.


در اين باره خانومي 46 ساله که براي پيدا کردن خانه اي ارزان جهت اجاره به يکي از بنگاه هاي محدوده ميدان امام حسين (ع) مراجعه کرده است با نارضايتي از وضعيت افزايش قيمت ها مي گويد: با وجود 4 فرزند نزديک به ده سال است که در يک زير زمين 60 متري زندگي مي کنم ،همسرم نزديک به دو سال بيکار بود و به تازگي در کاري با حقوق 600 هزار تومان مشغول به کارشده ، دختر بزرگم هم سال اول دانشگاه است و شهريه تحصيل اش را با هزار بدبختي فراهم مي کنيم در اين وضعيت صاحب خانه با توجه به وضعيت مالي مان تا کنون مراعاتمان مي کرد و بسيار پايين تر از حد معمول اجاره مي گرفت، اما امسال به يکباره 300 هزار تومان روي اجاره خانه گذاشته است که واقعا پرداخت اش از توان مالي مان خارج است.

 وي با چشماني که از اشک پر شده است ادامه مي دهد: چرا کسي به اين وضعيت رسيدگي نمي کند، قشر کم درآمد زير بار گراني در حال له شدن است، آيا فرزند من حق تحصيل ندارد؟ من چگونه مي توانم با در آمد 600 هزار توماني همسرم ماهي 500 هزار تومان بابت کرايه خانه پرداخت کنم؟! ما و قشر ما حق زندگي کردن ندارند؟

همچنين آقايي 30 ساله در مراجعه به يکي از بنگاه هاي معاملات مسکن در منطقه ميدان شهدا با گلايه از اين که قانوني براي افزايش قيمت اجاره بها وجود ندارد و مالکان به دلخواه قيمت تعيين مي کنند مي گويد: سال گذشته يک واحد 65 متري نزديک به بيست سال ساخت در همين محله اجاره کرديم و براي بهبود وضعيت ظاهري اش مجبور شديم بدون اين که صاحب خانه پولي بابت تعميرات بپردازد نزديک به 2 ميليون تومان هزينه تعمير شيرآلات ، رنگ آميزي و کابينت ها کنيم ، سال گذشته 420 هزار تومان بابت اجاره  مي گرداختيم ، اما امسال صاحب خانه با دليل اين که تورم به بالاي 30 درصد رسيده و نرخ بنزين هزار تومان شده به يکباره 160 هزار تومان به اجاره بها اضافه کرده است و اين در شرايطي است که حقوق دريافتي ماهيانه ام 800 هزار تومان است.


بررسي ها نشان مي دهد واحد هاي مسکوني با متراژ پايين کمتر از 70 متر اغلب مربوط به وسط و جنوب شهر است که البته قيمت هاي در تعيين شده براي اين واحدها با نظر گرفتن ميانگين درآمد گروهي که متقاضي اين واحدها و در اين مناطق هستند چندان تناسبي ندارد.

آپارتمان هاي تا 45 متر
مزرداران - ناهيد - 45متر1خوابه - 43 ميليون تومان رهن
مجيديه شمالي - 45متر -55 ميليون رهن کامل
استاد معين- 45متري - 40ميليون رهن +350هزار تومان اجاره
38 متر- خ ميرزاي شيرازي 6 ميليون رهن و ماهيانه 850 هزار تومان اجاره
37متر- نارمک -25  ميليون رهن کامل
بريانک - 40 متر - 21 ميليون رهن کامل


آپارتمان هاي تا 55 متر
ستارخان  - 54متر 50ميليون تومان +ماهيانه 500 هزار تومان اجاره
کارگر جنوبي - چهارراه لشگر - 55 متر – 40 ميليون رهن کامل
خيابان بهبودي 55-متر- 50ميليون رهن کامل
پيروزي - شکوفه - 51 متر10 ميليون رهن +500  هزار تومان اجاره

اخبار اقتصادی - آریا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------