آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

اعتبار نرسد مسکن‌مهر تا سال 95 هم تمام نمی‌شود



اخبار,اخباراقتصادی , مسکن  مهر

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر اعلام کرد: در حال حاضر اصلی‌ترین مشکلی که پروژه‌ مسکن مهر در سراسر کشور با آن روبه‌روست محدودیت منابع اعتباری است و در صورتی که این اعتبار تامین نشود احتمال این‌که پروژه‌ها حتی در سال 1395 تمام نشود نیز وجود دارد.

به گزارش   ایسنا، احمد اصغری مهرآبادی با اشاره به این‌که در حال حاضر ساخت 250 هزار واحد مسکن مهر در کشور به پایان رسیده که برای تحویل آن‌ها به تکمیل امکانات زیرساختی احتیاج است، اظهار کرد: از نظر ساخت وزارت راه و شهرسازی مشکلی برای ارائه‌ی این واحد‌ها ندارد اما متاسفانه تامین امکانات زیرساختی این واحد‌ها به اعتباراتی احتیاج دارد که هنوز تامین نشده و با وجود تعامل نزدیکی که بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو وجود دارد، کار همچنان بدون رسیدن به یک راه‌حل قطعی ادامه دارد.

وی اضافه کرد: براساس تعهداتی که داریم تا پایان سال حدود 500 هزار واحد مسکن مهر را تحویل خواهیم داد که از این میان این 250 هزار واحد نیاز به امکاناتی دارند که از حوزه اختیارات ما خارج‌اند و تنها در صورت رسیدن منابع مالی لازم به پایان خواهند رسید. از حدود دو میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر در سراسر کشور تاکنون یک میلیون و 800 هزار واحد مسکن به پایان کار اجرایی رسیده و عملیات اجرایی در سایر مجموعه‌ها نیز ادامه دارد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر با تاکید دوباره بر برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی برای به پایان رسیدن تمام پروژه‌های مسکن مهر تا پایان سال 1395 اظهار کرد: یک بخش از کار ساخت واحد‌های مسکونی است و بخش دیگر تحویل نهایی آنها با استفاده از تمام امکانات زیرساختی و خدماتی است. با توجه به برنامه‌ریزی که وزیر راه و شهرسازی به منظور تامین منابع اعتباری لازم داشته و ما بخشی از آنها را با استفاده از فروش اراضی تامین می‌کنیم، مشکل تعدادی از واحد‌ها برطرف شده اما قطعا کار دامنه‌دار‌تر از این خواهد بود.

اصغری مهرآبادی درباره‌ی طرح افزایش مبلغ وام مسکن مهر نیز اظهار کرد: در طول ماه‌های گذشته دولت یازدهم تلاش کرده با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد مبلغ این وام افزایش پیدا کند. همانطور که در ابتدا از 20 میلیون تومان به 25 میلیون تومان افزایش پیدا کرد در حال حاضر نیز تلاش برای رساندن آن به 30 میلیون تومان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: البته ما مجوزهای ابتدایی لازم برای افزایش مبلغ وام را دریافت کرده‌ایم، اما امیدواریم با رساندن وام 30 میلیون تومانی به تمام واحد‌های مسکن مهر کشور موافقت شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر در پاسخ به این سوال که برنامه‌های دولت برای پیدا کردن متقاضی برای واحد‌های مسکن مهری که هنوز خریدار ندارند چیست؟ نیز گفت: چیزی که مهم است تسهیلات و منابع اعتباری دولت و بانک‌هاست که در پروژه‌های مسکن مهر مورد استفاده قرار گرفته و باید تعیین تکلیف شود. قطعا نمی‌توان این منابع اعتباری را بدون متقاضی باقی گذاشت زیرا جزو منابع دولتی به حساب آمده و باید شرایطی روشن داشته باشد.

اصغری مهرآبادی که در برنامه‌ای تلویزیونی حاضر شده بود با اشاره به طرح جدید وزارت راه و شهرسازی برای تعیین تکلیف واحد‌های مسکن مهر بدون متقاضی اظهار کرد: همانطور که در دولت قبل نیز سابقه داشت وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ریزی کرده تا شرایط را برای واگذاری این واحد‌ها روشن کند البته این روند از ماه‌های قبل نیز آغاز شده و ما توانسته‌ایم تعداد این واحد‌ها را از 80 هزار واحد به 44 هزار واحد کاهش دهیم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر درباره‌ی مختصات جغرافیایی واحد‌های مسکن مهر بدون متقاضی نیز گفت: در حال حاضر ما در 13 استان کشور هیچ واحد مسکن مهر بدون متقاضی نداریم و در استان‌های دیگر نیز تعداد آنها متغیر است برای مثال در آذربایجان غربی تنها 120 واحد و در زنجان 29 واحد بدون متقاضی باقی مانده است.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین استان‌هایی که بیشترین واحد مسکن مهر بدون متقاضی را دارند خوزستان، خراسان رضوی، گیلان و لرستان هستند که امیدواریم با موافقت دولت نسبت به طرح جدید کار آنها نیز تعیین تکلیف شود.

اصغری مهرآبادی با اشاره به امکان حذف برخی از شرط‌ها برای خرید مسکن مهر نیز اظهار کرد: در حال حاضر تمام متقاضیان مسکن مهر باید چهار شرط عمده داشته باشند (تاهل، حداقل پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا، فرم ج به معنی عدم استفاده از تسهیلاتیارانه‌ای خرید مسکن، فاقد مالکیت مسکن یا زمین مسکونی) هرچند هنوز هیچ یک از این برنامه‌ها نهایی نشده اما احتمال این وجود دارد در راستای روشن شدن شرایط این 44 هزار واحد بدون مشتری با حذف یک، دو یا حتی سه شرط از دریافت مسکن مهر موافقت شود. البته تمام آنها در صورتی است که دولت نظر قطعی را در این رابطه بدهد و آنچه امروز مشخص است تنها یک برنامه‌ی کلی است که باید پس از بررسی به تصویب نهایی برسد.

  اخبار اقتصادی  - ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------