از تحریم شکن تا میلیاردر فخرفروش: زنجانی چگونه این مسیر را پیمود؟



 اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی, زنجانی

صدور حکم اعدام برای "زنجانی" احتمالا برای دولت ایران پول نخواهد شد اما می تواند به صورت نمادین پایان یک دوران باشد پایان پارتی بازی و فسادی که در دوران احمدی نژاد تشدید شده بود.

نشریه آمریکایی "نیوزویک" با انتشار گزارشی به حکم صادر شده اعدام برای "بابک زنجانی" میلیاردر معروف اشاره کرده است. این نشریه به چگونگی تبدیل شدن او به یک غول اقتصادی و روند آن پرداخته است.

به گزارش خرداد، نیوزویک درباره زنجانی می نویسد:"در دو سال گذشته او در زندان اوین در تهران در بازداشت به سر می برد. به نظر می رسد جهان این میلیاردر معروف را فراموش کرده است. اما در 6 مارس بار دیگر نام بابک زنجانی به تیتر اصلی خبرگزاری ها و روزنامه ها تبدیل شد. در ان روز دادگاهی در ایران او را به اعدام محکوم کرد. داستان زنجانی داستان مردی است که از هیچ به ثروتی افسانه ای رسید. به دولت ایران خدماتی را برای دور زدن تحریم ها ارائه کرد و گفته می شود که در بزرگترین پولشویی شناخته شده در تاریخ معاصر ایران نقش داشته است. زنجانی روزگاری راه حلی برای یکی از بزرگترین مشکلات ایران بود. او برای سال ها به دولت کمک کرده بود تا از تحریم های بین المللی علیه برنامه هسته ای فرار کرده و به به فروش نفت در بازارهای جهانی بپردازد. زمانی که تحریم های غرب علیه ایران به پایان رسید ناگهان تغییر رویه ای ایجاد شد.اعلام شد که متهم از پرداخت 2.7 میلیارد دلار پول به دولت خودداری می کند. در اوایل ماه مارس اتهام مفسد فی الارض به او وارد شد که مجازاتش اعدام است. اعدام در ایران اغلب از طریق حلق آویز کردن انجام می شود".

خبرنگار نیوزویک در ادامه می نویسد:"پس از بازداشت او در اواخر سال 2013 میلادی من ماه ها وقت صرف ردیابی معاملات زنجانی با استفاده از مصاحبه های صورت گرفته و منتشر شده در رسانه های ایران با منابع کسب و کار، تحلیلگران و دیپلمات ها در چندین کشور از جمله ایران و مالزی کردم. مشخص شد که زنجانی در تاجیکستان، امارات و ترکیه نیز حضوری فعال داشته است. او در سال 2013 میلادی، پیش از دستیگری در گفت و گو با نشریه ایرانی "آسمان" با فخرفروشی ارزش دارایی هایش را 13.5 میلیارد دلار اعلام کرد . اظهار کرده بود که کسب و کارش پررونق است و بیش از 60 شرکت وابسته از جمله بانک، خطوط هوایی و شرکت های لوازم آرایشی و بهداشتی را تحت کنترل و مدیریت دارد".

نیوزویک با "درخشان" خواندن اقدامات زنجانی در دور زدن تحریم ها می گوید:"او احتمالا تنها تحریم شکن برای ایران نبود اما شاید بهترین در این زمینه بوده است. او به ایران کمک کرد تا شرایط دشوار اقتصادی در دوران تحریم را پشت سر گذارد. به باور برخی از ایرانیان زنجانی نمونه بارز رفیق بازی و نمادی از نفوذ فساد در رده های بالا در ایران بود. آنان معتقدند در حالی که همطوطنان زنجانی زیر بار فشار تحریم های بین المللی بودند او فخرفروشی می کرد و ثروت خود را به رخ می کشید. اتومبیل های لوکس، ساعت رولکس و هواپیمای جت خصوصی او عکس های زنجانی هستند که منتشر می شدند".

این نشریه می افزاید:"برای برخی دیگر زنجانی یک قهرمان بود. او خوب بلوف می زد و به کارگردانان و سرمایه گذاران در باشگاه های فوتبال پول می داد. خود را "بسیجی اقتصادی" می خواند و در نظرسنجی سال 2013 خوانندگان دو روزنامه در ایران نامش در مقام سوم پس از روحانی و ظریف از نظر محبوبیت و شناخته شدن قرار رفت. زنجانی در گفت و گو با "اسمان" گفته بود که همه چیزی که برایش روی داده با کمک خدا بوده و در زندگی او معجزه اتفاق افتاده است".

نیوزویک اشاره می کند که او از طبقه کارگر در جنوب تهران بوده است. مدتی را راننده رییس بانک مرکزی بوده و به خرید و فروش ارز در بازار می پرداخته و مدتی نیز فروشنده طلا و جواهر بوده است. این نشریه می نویسد:"زنجانی" در دهه 90 میلادی با توجه به اختلاف زیاد میان نرخ ارز خارجی در بازار و نرخ رسمی پول هنگفتی بدست آورد. او با استفاده از این درآمد کسب و کار خود را آغاز کرد. موفقیت او در واردات اما زمانی آغاز شد که با یک شرکت مهندسی وابسته به نهادهای خاص اشنا شد. این نشریه با اشاره به کمک زنجانی در دور زدن تحریم ها می گوید:"او از طریق جزیره ای در مالزی این کار را انجام می داد." زنجانی کاری کرده بود که کشتی های ایرانی در آن جزیره میلیون ها بشکه نفت را در تاریکی شب بوسیله تانکرها با پرچم کشورهای دیگر به نقاط دیگر انتقال می دادند. علیرغم ممنوعیت استفاده از سوئیفت برای ایران زنجانی و مقام های ایرانی می گویند که او با استفاده از کدهای سوئیفت توانسته بود از طریق کشورهای آسیایی بخصوص مالزی و تاجیکستان و هم چنین در ترکیه با استفاده از خرید یک بانک گردش مالی را هموار سازد. البته گفته شده که او پول ها را در ترکیه به طلا تبدیل کرده و از طریق دبی به ایران قاچاق می کرده است".

این نشریه در بخش پایانی گزارش اشاره می کند که همه چیز برای زنجانی و بدبختی های او از اواخر سال 2012 میلادی و همزمان با لغو تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران اغاز شد و در این باره می نویسد:"وزش بادهای سیاسی تغییر می کرد و شانس زنجانی نیز برای فرار از دست قانون کم شده بود. حسن روحانی وعده مبارزه با فساد را داد. زنجانی دستگیر شد. او اصرار دارد که تلاش کرده تا بدهی هایش را به دولت بپردازد. زنجانی نماد پارتی بازی و فساد مالی در دوران احمدی نژاد بود. با این حال، هنوز اعدام او قطعی نیست. اجرای حکم زنجانی مسلماً برای دولت  ایران پول نخواهد شد اما احتمالا پایان نمادین یک دوران خواهد بود".


 اخباراقتصادی  -  خرداد 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------