اعلام زمان دقیق تکمیل قطعه یک تهران-شمال



  اخباراقتصادی,خبرهای   اقتصادی ,آزاد راه تهران  شمال

رییس بنیاد مستضعفان :زمستان امسال قطعه اول آزاد راه تهران- شمال تکمیل می شود.

به گزارش ایسنا ؛رییس بنیاد مستضعفان با بیان این که اگر کسی ادعای سرمایه ‌گذاری‌های کلان در پروژه‌های دشوار را دارد می‌تواند به ورود در آزادراه تهران - شمال فکر کند، اظهار کرد: این پروژه بسیار فنی و پیچیده که امروز گام‌های مثبتی در راستای تکمیل آن برداشته شده از سوی بنیاد مستضعفان اجرایی شد و شرکت‌های بخش خصوصی در کنار شرکتهای بنیاد در فضایی کاملاً رقابتی در حوزه‌های مختلف فعال شده‌اند. بنده از سال ۱۳۶۷ که وزیر راه بودم لایحه ای را با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم که به تصویب رسید که پروژه‌های بزرگ بخش حمل و نقل با اعتبارات غیردولتی ساخته شوند. مثل بانک‌ها و سرمایه‌گذاران که پروژه‌های آزادراه ها عمدتا از این طریق انجام می‌شوند.

 

سعیدی ‌کیا ادامه داد: این قانون توانست بسیاری از گره‌های بزرگ مالی را در طول سال‌های گذشته باز کند و پروژه‌هایی مانند آزاد راه تهران - ساوه، قزوین - زنجان، قم - کاشان، ساوه ـ سلفچگان، زنجان ـ تبریز و... همچنین آزاد راه تهران - شمال در این قالب پیگیری شده است.

 

وی درباره‌ی جزییات قراردادهای مالی آزاد راه تهران - شمال نیز توضیح داد: این پروژه‌ با مشارکت بنیاد و وزارت راه با 50 درصد آورده مالی دولت و 50 درصد سرمایه ‌گذاری بنیاد و توسط بنیاد ساخته می‌شود. در این پروژه تمام قراردادها و تصمیم گیری‌های اقتصادی را به تائید وزارت راه و شهرسازی می رسد و توسط بنیاد به عنوان مجری کار انجام می‌شود.

 

رییس بنیاد مستضعفان درباره چگونگی به وجود آمدن این تحول بزرگ در ساخت آزاد راه تهران - شمال نیز عنوان کرد: در ماه‌های ابتدایی که بنده وارد بنیاد مستضعفان شدم دیداری با جناب آقای دکتر آخوندی داشتیم. در جریان آن بنده از ایشان پرسیدم که آیا تکمیل این آزاد راه را پیگیری می‌کنند که با تایید ایشان کار آغاز شد. خوشبختانه تا امروز دو طرف با تمام توان خود پیگیر اجرای این کار مهم بوده‌اند و پیشرفت هایی که امروز در قطعه اول شاهد آن هستیم نتیجه این همکاری و نشان از عزم مشترک در انجام آن است.

 

سعیدی ‌کیا زمستان امسال را زمان تکمیل قطعه اول این آزاد راه دانست و گفت: در ابتدا ما برنامه داشتیم که کار در بهار سال ۱۳۹۶ تکمیل شود، اما زمستان سال قبل زمستان سختی بود و با توجه به دمای منفی ۲۰ درجه امکان سرعت دادن به تکمیل پروژه وجود نداشت، از طرفی رانش و جابجایی کوه با حجم حدود دو میلیون متر مکعب منجر به اصلاح مجدد مسیر و تأثیرگذاری بر زمان پروژه گردیده است. با این وجود کار با قدرت زیادی ادامه یافته و امروز به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده است و امیدواریم طبق برآوردهای فعلی قطعه اول قبل از  پایان امسال به بهره‌ برداری برسد.

 

وی درباره‌ی آخرین وضعیت منطقه دوم و سوم این آزاد راه نیز اعلام کرد: در قطعه دوم چهار مناقصه مختلف برگزار شد و در حال حاضر کار به پیمانکاران ابلاغ شده است. یک قسمت مهم از منطقه دو تونل البرز است که تونل شرقی از چند سال قبل در حال اجراست و حدود 50% پیشرفت دارد و تونل غربی نیز با ورود فناوری جدیدی که برای نخستین بار در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، یعنی TBM تمام مقطع (دستگاه حفاری) به قطر 13.5 متر انجام می‌شود.

 

رییس بنیاد مستضعفان اضافه کرد: در قطعه سوم نیز سرمایه‌ گذاران کره‌ای اعلام آمادگی کردند تا به این بخش فاینانس ارائه کند. ما در کنار این پیشنهاد دیگر پیشنهادات تامین مالی طرح‌های سرمایه‌ گذاری از کشورهای مختلف و نیز پیمانکاران ایرانی را نیز بررسی می‌کنیم تا کار اجرایی شود.

 

سعیدی ‌کیا در پاسخ به این سوال که زمان احتمالی تکمیل کامل آزاد راه تهران - شمال چه سالی خواهد بود، عنوان کرد: با وجود تمام دشواری‌ها ما معتقدیم انشاالله تا سال ۱۴۰۱ امکان بهره برداری کامل از این پروژه وجود خواهد داشت.

 

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره آخرین وضعیت ساخت ترمینال سلام فرودگاه امام از سوی بنیاد مستضعفان نیز تاکید کرد: در ابتدا یکی از شرکت‌های بنیاد در احداث این ترمینال به عنوان یک پیمانکار حضور داشت، اما با توجه به این که وزارت راه و شهرسازی کمبود اعتبار داشت از بنیاد مستضعفان خواستند تا تامین مالی نیز در این ترمینال داشته باشد. ما با این هدف که گره مشکلات باز شود وارد شدیم و قرارداد در دی ماه سال ۱۳۹۵ به امضاء رسید.

 

رییس بنیاد مستضعفان با بیان این‌ که کارگاه این ترمینال به عنوان بزرگترین کارگاه ملی با رکوردشکنی جزئیات فنی اجرایی، کاملا فعال است ، توضیح داد: این نکاتی که بعضا در فضای مجازی و رسانه‌ها بیان می‌شود که بنیاد مستضعفان کار را متوقف کرده به هیچ عنوان صحت ندارد. ما از همان ابتدا اعلام کردیم که این پروژه را به عنوان یک پروژه ملی مهم با اتکاء به توان داخلی و در راستای اقتصاد مقاومتی، تکمیل خواهیم کرد و برنامه زمان بندی آن نیز یک سال تعیین شده است، اما چندی قبل وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که شاید بر اساس آخرین مطالعات مشاور طرح، قصد ایجاد تغییراتی در طرح مصوب قبلی در جهت بالابردن ظرفیت ترمینال سلام داشته باشد که اگر نظر قطعی آنها بر این تغییر باشد مدت زمان ساخت و هزینه آن افزایش می‌یابد.

 

سعیدی ‌کیا افزود: در حال حاضر ترمینال سلام پیشرفتی ۵۳ درصدی را به ثبت رسانده و کار طبق برنامه ادامه دارد. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------