مقاومت دلار در کف قیمتی



در دومین روز هفته، دلار در برابر افت بیشتر مقاومت و مسیر افزایشی را برای حرکت انتخاب کرد. شاخص بازار ارز که در اولین روز هفته ۶ تومان از ارزش خود را از دست داده و به بهای ۴هزار و ۵۱ تومان رسیده بود، روز یکشنبه معاملات خود را با قیمت ۴ هزار و ۵۳ تومان کلید زد. تا حدود ساعت یک بعدازظهر فضای بازار ارز نسبتا عادی و مشابه روزهای قبل بود؛ ولی پس از این مقطع زمانی، سرعت رشد قیمت بیشتر شد و دلار با عبور از محدوده ۴ هزار و ۶۰ تومان روی قیمت ۴ هزار و ۶۸ تومان به کار خود پایان داد. این قیمت که ۱۷ تومان بالاتر از روز ابتدایی هفته بود، بیشترین رشد این ارز از ۸ آبان ماه محسوب می‌شد.

 

به گفته فعالان، تصور برخورد شاخص ارزی به کف قیمت در میان معامله‌گران مهم‌ترین عاملی بود که قیمت را در راستای صعودی قرار داد. این تصور هنگامی تقویت بیشتری شد که دلار در ساعات ابتدایی روز توان نزول به زیر مرز ۴ هزار و ۵۰ تومان را از خود نشان نداد. در این شرایط، برخی معامله‌گران آتی در آستانه تسویه معاملات خریدهای خود را افزایش دادند و قیمت را بالا بردند. با این حال، گروهی در بازار باور داشتند، این افزایش از پشتوانه زیادی برخوردار نخواهد بود. آنها علت این موضوع را به نوسان محدود درهم نسبت دادند.

 

به گفته این دسته، روز یکشنبه نرخ حواله درهم افزایش خاصی نداشت و در نتیجه از رشد دلار نیز حمایت نمی‌کرد. در این میان، برخی معامله‌گران ارزی باور داشتند، میزان عرضه نسبت به روزهای قبل کمی پایین‌تر آمده بود و این موضوع در تغییر مسیر دلار موثر بود. شاخص ارزی روزهای پنج‌شنبه و شنبه دو افت ۵ و ۶ تومانی را به ثبت رسانده بود.

 

همسو با افزایش بهای دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت و با ۶ هزار تومان افزایش از مرز یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان عبور کرد و به بهای یک میلیون و ۳۲۳ هزار تومان رسید. این افزایش در شرایطی به ثبت رسید که بهای اونس به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی ثابت بود. اگر قیمت اونس روز دوشنبه افزایشی خاصی را در ساعات ابتدایی روز تجربه نکند، احتمال می‌رود که کمی از ارزش فلز گرانبهای داخلی کاسته شود.

 

  مدیریت درهمی در بازار ارز

به گفته فعالان، در دومین روز هفته، حواله درهم تغییر قیمت خاصی نداشت و حتی تمایل بیشتری به نزول قیمت از خود نشان می‌داد. روز یکشنبه، حواله درهم با قیمت هزار و ۱۱۲ تومان آغاز به کار کرد، در ادامه روز تا نقطه هزار و ۱۱۰ تومان پایین رفت و در نهایت با بالا آمدن از کف روزانه با همان قیمت ابتدای روز به کار خود پایان داد. درواقع روز یکشنبه قیمت حواله درهم نتوانست محرک قیمت دلار در بازار داخلی شود. با این حال، شاخص ارزی بدون توجه به نوسانات درهم، در مسیر افزایشی قرار گرفت و توانست خود را به آستانه محدوده ۴ هزار و ۷۰ تومان برساند.

 

در چهاردهمین روز آبان ماه، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت ۴ هزار و ۵۳ تومان آغاز کرد که افزایشی ۲ تومانی نسبت به قیمت انتهای روز شنبه داشت. هر چقدر به زمان تسویه‌های ارزی نزدیک شدیم، نوسانات دلار افزایش بیشتری یافت. در این شرایط، بخشی از افزایش قیمت دلار در روز دوم هفته را می‌توان به تحرک معامله‌گران آتی نسبت داد. البته بیشتر معامله‌گران اعتقاد داشتند، دلار توان زیادی برای نزول به زیر سطح ۴ هزار و ۵۰ تومان از خود نشان نداد. همین موضوع باعث می‌شد که معامله‌گران با جسارت بیشتری اقدام به خرید کنند.

 

 اخبار اقتصادی,خبرهای اقتصادی, دلار

 

 اخبار اقتصادی  - دنیای اقتصاد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------