آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

۱۵ دقیقه ۵ میلیارد دلاری طلا



  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی, طلا

 

 ۱۲۵ تن طلا به ارزش ۵ میلیارد دلار ظرف یک ربع ساعت همه چیز را در بازار طلا دگرگون کرد.تا ساعت ۱۹ روز جمعه، همه چیز به سود طلا پیش می‌رفت، اما یک ربع بعد، یورش ناگهانی معامله‌گران آتی برای سود‌گیری، قیمت اونس طلا را حدود ۱۰ دلار پایین کشید. قیمت اونس طلا پیش از ساعت ۱۹، ۱۲۸۳ دلار ثبت شده بود.

 

15 دقیقه 5 میلیارد دلاری طلا

 رشد هفتگی طلا پس از سه‌هفته متوالیِ تضعیف، معامله‌گران را به نوسان‌گیری و به تبع آن، سودگیری از بازار تازه-تقویت-شده فلز زرد ترغیب کرد. هجوم برق‌آسای این معامله‌گران در مجموع ۴۰ هزار قرارداد منعقد کرد و «شاخص قدرت نسبی» طلا را به کف استاندارد خود رساند. زمانی که این شاخص مینیمم استاندارد (۳۰ واحدی) خود را تجربه کند، سیگنال آن برای بازار به معنای پر شدن پیمانه سقوط موقت قیمت‌ها است. اونس طلا که با حمایت تنش‌های بحران‌زای عربستان و خاورمیانه و به تعویق افتادن زمان اجرای طرح کاهش مالیاتی ترامپ، تقویت شده بود، به علت تغییر رفتار ناگهانی معامله‌گران به سمت فروش، عرضه را بیش از انتظار بازار بالا برد. افزایش عرضه طلای آتی بالطبع موجب افت فلز زرد شد.

 

دگرگونی در ۱۵ دقیقه!

قیمت اونس طلا با هجوم برق‌آسای سود‌گیران بازار آتی، جمعه‌شب، ظرف ۱۵دقیقه، ۱۰ دلار افت کرد. حدود ساعت ۱۹‌و‌۱۵ دقیقه شامگاه به وقت تهران، معامله‌گران سودگیر به بازار آتی طلا یورش بردند. این هجوم سراسری به بازار جهانی فلز گرانبها، باعث شد ۴ میلیون اونس از فلز زرد در مدت یک ربع ساعت فروخته شود. این حجم از اونس فلز براق معادل حدود ۱۲۵ تن است. با توجه به قیمت ۱۲۸۳ دلاری هر اونس از فلز زرد تا ساعت ۱۹ عصر، ارزش معاملات کاغذی طلا به بیش از ۵ میلیارد دلار می‌رسد. «اینوستینگ» به نقل از رویترز تعداد قرارداد‌هایی را که در این مدت بسته شده‌اند بیش از ۴۰ هزار تخمین زده است.

 

این افزایش چشمگیر معاملات در بازه ۱۵ دقیقه‌ای به سودگیران بازار طلای آتی مربوط می‌شد.معامله‌گرانی که خود را برای بهره بردن از صعود هفتگی طلا آماده کرده بودند، با رسیدن پایان هفته افزایشی این فلز، موقعیت فروش گرفتند. موقعیت فروش شدیدی که بازار آتی را احاطه کرده بود، کفه ترازوی بازار را به سمت عرضه سنگین کرد تا قیمت طلا افت ناگهانی را ثبت کند. بررسی رویداد‌های سیاسی و اقتصادی، تحلیل رفتار برق‌آسای جمعه‌شب طلا را مقدور نمی‌سازد، اما توجه به رفتار معامله‌گران بازار آتی، پاسخ مناسبی به‌منظور تحلیل این سقوط ۱۰ دلاری در بر دارد.

 

چوب خط منفی طلا پر شد!

فروش ۱۲۵ تن طلای کاغذی (قرارداد فروش آتی) در کسری از ساعت، شرایطی را در بازار فلز زرد پدید آورد که پیش از این کمتر تجربه شده بود. حجم بالای طلای فروخته شده در معاملات آتی نسبت به زمان انجام آنها به حدی زیاد است که در ۴۰ روز گذشته بی‌سابقه بوده است.در طول سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۳۱۳۵ تن طلا در سراسر دنیا تولید شده بود. رتبه‌بندی کشور‌ها بر حسب تناژ تولیدی از صدرنشینی چین با ۴۶۳ تن و رتبه هشتم مکزیک با تولید ۱۲۵ تن طلا در این سال، حکایت دارد. حجم معاملات کاغذی ۱۵دقیقه‌ای جمعه‌شب به اندازه میزان طلایی است که ظرف یک سال در مکزیک تولید می‌شود. 

 

این امر نشان‌دهنده شدت هجوم سودگیران به بازار طلا است. هجوم این معامله‌گران تکنیکال که به انتظار آخر هفته طلا نشسته بودند، زمانی رخ داد که «شاخص قدرت نسبی» (RSI) طلا در میانه نمودار سیر می‌کرد.زمانی که این شاخص با فاصله از اعداد مینیمم استاندارد ۳۰ واحدی و ماکزیمم استاندارد ۷۰ واحدی، در بین این اعداد حرکت کند، به‌آن معنا است که قیمت‌ها هنوز قادر به ادامه روند خود هم در جهت صعودی و هم در جهت نزولی هستند. RSI در زمان واقعه ساعت ۱۹ و ۱۵ دقیقه، حدود ۵۰ واحد بود که از توان ادامه روند افزایشی این فلز گرانبها خبر می‌داد. رفتار غیرمعمول معامله‌گران موجب شد شاخص قدرت نسبی قیمت فلز زرد در عرض یک ربع، به کف ۳۰ واحدی برخورد کند.در واقع می‌توان گفت که فلز زرد نهایت افت ممکن جمعه خود را در عرض ۱۵دقیقه پر کرد. جیم وایکوف، تحلیلگر ارشد شرکت «Kitoc»، ضمن اشاره به موقعیت‌گیری معامله‌گران در جبهه فروش، بازار طلا را بی‌حفاظ توصیف کرد.

 

 ضرر «پی‌رو‌»ها، «لاکپشت»ها و «خوک»ها

سه دسته از معامله‌گران که در ادبیات بازار جهانی به لاک‌پشت‌ها، پی‌رو‌ها و خوک‌ها معروف شده‌اند، از تغییرات ناگهانی قیمت، بیش از سایر گروه‌ها زیان می‌کنند. پی‌رو‌ها دسته‌ای از معامله‌گران هستند که بدون استقلال فکری، منتظر تحولات واضح بازار می‌مانند و سعی می‌کنند با تکیه بر امواج دیگران سودگیری کنند.این معامله‌گران در واقعه ۱۵ دقیقه‌ای جمعه‌شب، فرصت دنباله‌روی از جریان خاصی را پیدا نکردند و هفته خود را بدون سود به آخر رساندند. دسته دیگر که به لاک‌پشت‌ها معروف شده‌اند، قادر به دنبال کردن تغییرات ساعتی بازار نیستند و در صورت بروز چنین تحولات قیمتی در بازار جهانی، آخرین دسته‌ای هستند که از وضعیت بازار مطلع می‌شوند.

 

آنها جمعه‌شب نیز از کاروان سود‌گیران عقب افتادند تا سودی از تغییر چند دقیقه‌ای بازار عایدشان نشود.دسته دیگری که همواره ریسک‌پذیری نامعقولی به دنبال تحولات بازار از خود بروز داده‌اند، خوک‌ها هستند. آنها انتظار دارند روندی که به سود آنها پیش می‌رود طولانی باشد و تغییری که به ضرر آنها است در کوتاه‌ترین زمان ممکن پایان پذیرد. این انتظار نابجا منجر به طمع آنها برای سود‌گیری بیشتر می‌شود.جمعه‌شب نیز خوک‌ها در انتظار افت بیشتر قیمت طلا، منتظر ماندند و آستانه ریسک خود را بالا نگه داشتند. با پایان بازار هفته گذشته این دسته نیز مانند دو گروه دیگر، بدون سود قابل‌ملاحظه، بازار را ترک کردند.

 

هفته طلا پیش از واقعه!

اونس فلز زرد که راهپیمایی این هفته خود را افزایشی آغاز کرده بود، تا پیش از جمعه، رشد هفتگی ۲۶/ ۱ درصدی را برای خود در تقویم بازار جهانی ثبت کرد.

 

این میزان از رشد پس از پشت سر گذاشتن سه هفته نزولی، برق را به فلز زرد بازگرداند.تقویت هفتگی طلا تا روز جمعه، به دو دلیل به وجود آمد. بی‌اطمینانی‌های ژئوپلیتیک ساطع شده ازسوی سیاست‌های بحران‌زای عربستان سعودی بیشترین نقش را در تقویت فلز زرد بر عهده داشت. تشنج در خاورمیانه علاوه‌بر نفت، قیمت طلا را نیز به تحرک واداشت. دلیل دوم صعود طلا متوجه اخباری بود که طرح کاهش مالیاتی ترامپ را با تجدیدنظر همراه دانسته بود. بی‌اعتمادی نسبت به اجرای به‌موقع طرح مالیاتی ترامپ در کنار کاشته شدن بذر تنش‌های جدید در خاورمیانه، طلا را از سطح شیبدار بازار بالا کشید.

 

 فقدان سیگنال مثبت در فضای بازار ارز آمریکایی، در کنار افزایش بیش از پیش‌بینی مطالبان بیمه بیکاری در این کشور، دلار را به سراشیبی کشاند. کافی نبودن قدرت دلار مزید بر دو دلیل حامی طلا شد تا فلز زرد به رشد خود ادامه دهد. اما جمعه‌شب روند صعودی فلز براق در کسری از ساعت متوقف شده، با روند نزولی جا‌به‌جا شد. قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی در این زمان کوتاه، حدود ۱۰ دلار تضعیف شد.

 

فلز زرد که عزم خود را برای خروج از زندان رفت و برگشتی هفته گذشته، جزم کرده بود، روز جمعه را با افت ۸/ ۰ درصدی به اتمام رساند. این افت با اینکه نتوانست رشد هفتگی ۴۶/ ۰ درصدی طلا را از میان ببرد اما طلا را به حاشیه حصار قیمتی دو هفته گذشته بازگرداند.شاخص S&P۵۰۰ پس از به تعویق افتادن زمان اجرای طرح کاهش مالیاتی دونالد ترامپ، برای اولین بار پس از ماه سپتامبر (شهریور ماه) یک هفته کاهشی ثبت کرد. این شاخص در طول هفته گذشته ۲/ ۰ درصد افت کرد تا پاسخ منفی بازار سهام به عقب افتادن کاهش مالیات شرکت‌ها، به وضوح روشن باشد.

 

  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی, طلا

 

 اخبار اقتصادی  -  دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------