چگونه تقلبی نبودن ایران چک جدید را تشخیص دهیم؟



اخبار,اخبار اقتصادی,ایران چک‌های یک میلیون ریالی

 

 اخبار اقتصادی - ورود ۵۰۰ میلیارد ایران چک صدهزاری به بازار / چگونه تقلبی نبودن ایران چک جدید را تشخیص دهیم؟

مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی گفت: پنج هزار میلیارد ریال ایران چک یک میلیون ریالی بزودی در چرخه بازار قرار می‌گیرد.

بهزاد قیاسوند عصر دوشنبه در نشستی خبری افزود: ایران چک‌های یک میلیون ریالی از امروز در ۱۳ بانک توزیع شده است.

وی ادامه داد: این ایران چک‌ها در بانک‌های سامان، رفاه کارگران، مسکن، کارآفرین، قرض الحسنه مهر ایران، اقتصاد نوین، صادرات، ملی، ملت، پاسارگاد، گردشگری، پارسیان و تجارت توزیع شده، ضمن آنکه مابقی بانک‌ها نیز براساس درخواست خود به مجموعه بانک‌های توزیع کننده ایران چک یک میلیون تومانی خواهند پیوست.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف عمده بانک‌های مرکزی، تامین ابزار پرداخت مورد نیاز است، اظهار داشت: ایران چک یکی از همان ابزارهایی است که معرفی، چاپ و منتشر شد تا پاسخگوی مبادلات روزمره مردم باشد.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی به منظور این اهداف سه گانه مبادرت به انتشار ایران چک برای معاملات روزمره و جایگزینی ایران چک‌های امحا شده کرده و ذخیره‌گیری مناسبی نیز انجام داده است.

وی افزود: ایران چک‌های یک میلیون ریالی در سال‌های گذشته چاپ اما تاکنون منتشر نشده بود، این در حالی است که بانک مرکزی این ایران چک‌ها را ذخیره کرده بود تا در موقع مناسب توزیع کند.

این مقام مسوول در بانک مرکزی اظهار داشت: با توجه به ایراداتی که مراجع نظارتی در سال ۸۹ اعلام کرده بودند بانک مرکزی اقدام به صدور بخشنامه‌ای کرد که براساس آن ایران چک‌های یک میلیون ریالی پشت‌نویسی و ابطال شوند که البته این مساله مورد استقبال مردم قرار نگرفت بنابراین ایران چک‌های یک میلیون ریالی از چرخه مبادلات خارج شد و بانک مرکزی از طریق ایران چک‌های ۵۰۰ هزار ریالی نیاز بازار را پاسخ داد تا مشکلی در مبادلات پیش نیاید.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی گفت: پیگیری‌های بانک مرکزی سبب شد تا در سال ۹۱ در قانون بودجه‌بندی اضافه شود که براساس آن بانک مرکزی بتواند ایران چک‌ها را در بازار منتشر کند.

قیاسوند تصریح کرد: طی سال‌های ۹۱ و ۹۲ انتشار ایران چک‌های یک میلیون ریالی ادامه داشت تا اینکه بالاخره با هماهنگی هیات نظارت و اندوخته قرار شد از امروز ۱۹ خرداد این ایران چک‌ها در بازار توزیع شود.

وی گفت: ایران چک‌های یک میلیون ریالی براساس درخواست و نیاز بانک‌ها توزیع می‌شوند و با گذشت زمان میزان آن افزایش خواهد یافت، برهمین اساس این ایران چک‌ها به تدریج وارد بازار خواهند شد.

وی با بیان آنکه اسکناس درشت و ریز مکمل یکدیگر هستند، اظهار داشت: این اسکناس‌ها منجر به تسهیل و تسویه معاملات می‌شوند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درخصوص امکان افزایش حجم نقدینگی با ورود ایران چک‌های یک میلیون ریالی و افزایش نرخ تورم، گفت: ورود این ایران چک‌ها ارتباطی به حجم نقدینگی ندارد زیرا نقدینگی مفهوم گسترده‌ای دارد به نحوی که اسکناس، مسکوک و سپرده‌های دیداری و مدت دار را شامل می‌شود و اسکناس و مسکوک نیز بخشی از نقدینگی را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: این طور نیست که با اضافه شدن ایران چک‌های یک میلیون ریالی نرخ تورم اضافه شود البته همانطور که سال ۸۷ نیز ایران چک‌های ۵۰۰ هزار ریالی منتشر شد و تاثیری بر افزایش نرخ تورم نداشت.

وی در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار ایرنا درخصوص توزیع این ایران چک‌ها در دستگاه‌های خودپرداز نیز گفت: در صورتی که توزیع این اسکناس‌ها به حجم قابل توجهی برسد و بانک‌ها احساس نیاز کنند، بانک مرکزی مجوز قرارگیری ایران چک‌های یک میلیون ریالی در خودپردازها را نیز خواهد داد.

به گفته وی حجم اسکناس، مسکوک و ایران چک هم اکنون ۳۸۰ هزار میلیارد ریال است.

همچنین رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با اعلام خصوصیات و ویژگی‌های ایران چک‌های یک میلیون ریالی گفت: این ایران چک‌ها دارای خصیصه‌های شناسایی و فیشرهای امنیتی مردمی است.

مجید صنیعی روز دوشنبه در نشستی خبری افزود: ایران چک یک میلیون ریالی از لحاظ ابعاد به میزان ایران چک‌های ۵۰۰ هزار ریالی و به اندازه ۷۵ × ۱۶۰ میلیمتر و به رنگ آبی است.

وی با بیان آن که، ایران چک‌ها و اسکناس‌ها دارای سه خصیصه امنیتی هستند اظهار داشت: در دسته اول خصیصه‌های شناسایی مردمی، در دسته دوم خصیصه‌های تخصصی و در دسته سوم خصیصه‌های فوق تخصصی برای اسکناس‌ها و ایران چک‌ها وجود دارد.

صنیعی ادامه داد: در خصیصه مردمی فیشرهای امنیتی طرح واترمارک در خمیره کاغذی ایران چک‌های یک میلیون ریالی تعبیه شده است، ضمن آن که پرتره حکیم ابوالقاسم فردوسی از نوع سه بعدی نیز در آن حک می‌باشد.

وی با بیان این که، ایران چک‌ها دارای نخ پنجره‌ای است که نوشته یک میلیون ریالی در آن قابل مشاهده می‌باشد ادامه داد: همچنین نوشته یک میلیون ریالی در زیر واترمارک قرار گرفته و این ایران چک دارای دو نخ امنیتی است که در زیر نور UV در چهار رنگ آبی، سبز، زرد و قرمز نوشته جمهوری اسلامی در آن قابل رویت است.

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در خصوص دیگر خصیصه‌های مردمی ایران چک‌های یک میلیون ریالی گفت: در این ایران چک‌ها دو عدد تصویر ناقص تعبیه شده که همدیگر را تکمیل می‌کنند که در پشت و روی ایران چک قرار دارد و در مقابل نور عکس‌ها به یکدیگر می‌چسبند.

وی ادامه داد: همچنین در این ایران چک‌ها گل چهار پر در زیر تصویر تخت جمشید قرار گرفته که مرکب فلوره سنتی است و با تصویر پشت، تصویر کاملی را تشکیل می‌دهد.

صنیعی اظهار داشت: لوگوی بانک مرکزی به رنگ صورتی نیز در این ایران چک‌ها قرار دارد که مرکب آن حرارتی است که در صورتی که انگشتان دست را روی آن قرار دهیم رنگ این لوگو محو می‌شود و با برداشتن انگشت و رفع حرارت این لوگو دوباره بر روی ایران چک ظاهر خواهد شد.

وی درباره فیشرهای تخصصی نیز گفت: این فیشرها نیاز به ابزار و ادوات خاص دارد و متصدیان باجه‌های بانکی از آن استفاده می‌کنند.
اخبار اقتصادی - ایرنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------