نهاوندیان: مشکل یک میلیون و 200 هزار سپرده گذار موسسات غیرمجاز حل شد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , نهاوندیان

معاون اقتصادی رییس جمهوری از حل مشکل یک میلیون و 200 هزار سپرده گذار موسسات مالی غیرمجاز خبر داد و گفت: این موضوع باعث سرمایه گذاری بیشتر مردم در بانک ها شده است. 

به گزارش ایرنا، محمد نهاوندیان روز چهارشنبه در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت سپرده گذاران موسسات مالی غیرمجاز افزود: دو هفته پیش اعلام کردم که کمیته منتخب سران سه قوه تصمیم به تعیین تکلیف سپرده گذاران گرفته است و این تصمیم برای تایید نهایی به سران سه قوه ارسال می شود و ظرف هفته آینده درباره سه موسسه غیرمجاز باقیمانده تصمیم گیری می شود.

 

وی ادامه داد: در دو هفته گذشته، این روال کاری انجام شد و روز پنج شنبه و جمعه (2 و 3 آذر) اطلاعیه های مربوطه توسط بانک ها و موسسات اعتباری معین صادر شد.

 

نهاوندیان با بیان اینکه برای سپرده گذاران فرشتگان، و تعاونی های افضل توس، وحدت و البرز ایرانیان تصمیم گیری شده و جدول زمانی تعیین شد، گفت: پرداخت ها طبق جدول زمان بندی آغاز شده است و به این ترتیب تردید و این نگرانی که بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر از هموطنان ما را درگیر کرده بود، برطرف می شود.

 

معاون اقتصادی رییس جمهوری خاطر نشان کرد: با تصمیمی که گرفته شد، بانک مرکزی به میدان آمد و چون دارایی های این بنگاه ها باید نقد و پرداخت می شد، زمان بر بود ولی با خط اعتباری که بانک مرکزی تخصیص داد، سپرده های مردم با سود قانونی متعارف 15 درصد به این افراد پرداخت شد.

 

وی تصریح کرد: کسانی که تا سقف 100 میلیون تومان سپرده دارند، پول خود را با سود قانونی آن دریافت می کنند و سپرده گذارانی که میزان سپرده آنها بیش از این رقم است می توانند تا همین سقف اعلام شده، دریافت کنند.

 

نهاوندیان با بیان اینکه در این مرحله مشکل یک میلیون و 300 هزار سپرده گذار رفت می شود، گفت: البته بقیه بدهی های آنها توسط این موسسات باید حتماً با نقد کردن دارایی های آنها پرداخت شود و باید برای آنها تعیین تکلیفی صورت گیرد.

 

معاون رییس جمهوری موضوع موسسات غیرمجاز را امری عبرت آموز برای مردم دانست و گفت: مردم باید بدانند، ریسک نرخ های بالای سود، بالاست که نتیجه آن را در موضوع موسسات غیرمجاز می بینیم.

 

وی خاطر نشان کرد که این موسسات در زمان فعالیت خود در نظام پولی کشور ایجاد اخلال کردند اما از زمان ساماندهی این موسسات، نرخ سود در بازار بین بانکی از 28 درصد به حدود 18 درصد کاهش یافته و حتی در نرخ سود اوراق منتشره از سوی دولت نیز اثر کرده است.

 

نهاوندیان گفت: آماره سپرده های بانکی در مهر ماه امسال نسبت به مهر ماه پارسال از افزایش 21 درصدی سپرده های مردم حکایت دارد که نشان می دهد مردم به نظام بانکی اعتماد دارند.

 

وی تاکید کرد: نتیجه این اعتماد به نظام بانکی این است که در این مدت تسهیلات دهی بانک ها به بخش تولید کشور نیز 20 درصد افزایش یافته است که نشان دهنده چرخش مطلوب و امیدوارانه اقتصاد کشور است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------