برق گوی سبقت را از نفت و گاز ربود



  اخباراقتصادی ,خبرهای   اقتصادی ,برق

 

اعتماد نوشت:آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد به دلیل هزینه بالاتر برای انرژی تجدیدپذیر و شبکه‌های برق و کاهش قیمت‌های نفت، برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۶ سرمایه‌گذاری در برق از سرمایه‌گذاری در نفت و گاز پیشی گرفت.

 

طبق گزارش آژانس مجموع سرمايه‌گذاري در انرژي در سال ميلادي گذشته به ميزان ۱۲ درصد در مقايسه با سال ۲۰۱۵ كاهش يافت و به ٧/١ تريليون دلار رسيد كه دومين كاهش سالانه متوالي بود. سرمايه‌گذاري‌هاي نفت و گاز ۲۶ درصد كاهش يافت و به ۶۵۰ ميليارد دلار رسيد كه بيش از يك چهارم در سال ۲۰۱۶ كاهش داشت و توليد برق ۵ درصد كاهش يافت.

 

لازلو وارو، رييس اقتصاددان آژانس بين‌المللي انرژي در اين باره به خبرنگاران گفت: واكنش صنعت نفت و گاز به دوره طولاني قيمت‌هاي پايين كه دوره كاهش چشمگير سرمايه‌گذاري بوده و پيشرفت فناوري كه هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري در نيروي تجديدپذير و نفت و گاز را كاهش داده، دو دليل كاهش سرمايه‌گذاري در انرژي بوده است.

 

طبق گزارش آژانس بين‌المللي انرژي با جهش ۵۳ درصدي شيل امريكا و هزينه در روسيه و خاورميانه، انتظار مي‌رود سرمايه‌گذاري در نفت و گاز در سال ۲۰۱۷ به ميزان ۳ درصد رشد كند. رشد سريع فعاليت‌هاي شيل امريكا، افزايش ۱۶ درصدي هزينه‌هاي شيل در سال ۲۰۱۷ را به دنبال داشته است، در حالي كه اين هزينه‌ها در فاصله سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ تقريبا نصف شده بود. با اين‌همه بخش برق جهاني بزرگ‌ترين دريافت‌كننده سرمايه‌گذاري انرژي در سال ۲۰۱۶ بود و در اين سال براي نخستين‌بار از مجموع سرمايه‌گذاري در نفت، گاز و زغال‌سنگ پيشي گرفت.

 

به گفته رييس اقتصاددان آژانس بين‌المللي انرژي، سرمايه‌گذاري قوي در انرژي تجديدپذير و هزينه بيشتر در شبكه‌هاي نيرو، برق را بزرگ‌ترين بخش سرمايه‌گذاري ساخت. سرمايه‌گذاري در برق در سراسر جهان ۷۱۸ ميليارد دلار بود و هزينه بالاتر در شبكه‌هاي برق، كاهش سرمايه‌گذاري در توليد نيرو را جبران كرد. سرمايه‌گذاري در ظرفيت نيرو مبتني بر انرژي‌هاي تجديدپذير با وجود كاهش سه درصدي به ۲۹۷ ميليارد دلار رسيد و بزرگ‌ترين بخش هزينه در برق ماند. اگر چه سرمايه‌گذاري در انرژي‌ تجديدپذير سه درصد كمتر از پنج سال گذشته بود اما افزوده شدن ظرفيت ۵۰ درصد بالاتر بود و انتظار مي‌رود به مدد كاهش هزينه‌هاي واحد و بهبود فناوري در سلول‌هاي خورشيدي و توليد بادي، توليد از اين ظرفيت حدود ۳۵ درصد بالاتر رود.

 

  اخبار اقتصادی - اعتماد 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------