آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

اصل ۴۴ در اجر ا دچار سقط جنین شد



  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی , خودروسازي

در صنعت خودروسازي باید تکنولوژی‌های بهتر به خدمت گرفته شود 

در زمینه تولید محصولاتی که رقابت در آن وجود دارد باید تکلیف روشن و شفاف باشد

 اگر مدیران و کارگران ایران خودرو کیفیت خودروهای تولیدی را از نظر ایمنی بالا ببرند، حمایت می‌شوند 

در صورت برنامه‌ریزی مناسب برای ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی از صندوق توسعه ملی وام به خودروسازان اعطا كرد 

تا صنعت خودرو خصوصی نشود و رقابت واقعی در آن به وجود نیاید، اتفاق مهمی صورت نمی‌گیرد 

باید روند توسعه شرکت‌های خودروسازی به نحوی باشد که در حرکت کلی کشور از نظر ثروت‌زا کردن تاثیر داشته باشد 

با وجود اينكه صنعت خودروسازي در ايران ازجمله صنايع مادر محسوب مي‌شود، اما با مشكلات بسياري روبه‌رو است كه باعث شده آن‌گونه كه بايد و شايد اقتصاد كشور نتواند از اين صنعت بهره‌مند شود. زماني صنعت خودروي ايران قدرت بيشتري در مقابل صنعت خودروي كره و ژاپن داشت ولي در حال حاضر به هيچ‌عنوان نمي‌تواند حتي به گرد پاي خودروسازي اين كشورها برسد.

 

زيرا به گفته كارشناسان بعد از گذشت سال‌ها از شكل‌گيري اين صنعت در كشور بازهم در ساخت خودروها از پلتفرم‌هاي قديمي استفاده مي‌شود. مشكلات صنعت خودرو در كشور تنها به بحث ايمني خودروها و استفاده از پلتفرم‌هاي قديمي ختم نمي‌شود؛ شايد بتوان گفت يكي از بزرگ‌ترين مشكلات اين صنعت بحث خصوصي‌سازي است. در اين راستا وزير صنعت، معدن و تجارت مشکل مالکیت دولتی را یکی از چالش‌های صنعت خودرو از گذشته در كشور مي‌داند و معتقد است در این زمینه دولت باید سهمش را از مالکیت خودروسازی به صفر برساند.

 

به نوعي مي‌توان گفت در شرايط فعلي اقتصاد كشور شركت‌هايي وجود دارند كه به بخش خصوصي مجال فعاليت نمي‌دهند و همين مساله باعث مي‌شود كه به نوعي بازار در سيطره همين تعداد از شركت‌ها باشد؛ بنابراين خصوصي‌سازي به درستي انجام نخواهد شد. همان‌گونه كه مشاهده مي‌شود از دهه 70 كه در كشور ما داد خصوصي‌سازي سر داده شد تا به حال نتوانسته‌ايم به موفقيت چشمگيري در اين زمينه دست پيدا كنيم. مجموعه اين عوامل باعث شده كه صنعت خودرو تا به امروز نتواند جايگاه خود را به عنوان يك صنعت مادر آن‌طور كه بايد و شايد در اقتصاد كشور باز كند. روز گذشته علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي از ايران خودرو بازديد به عمل آورد و در اين بازديد از حمايت مجلس از صنعت خودروسازي سخن گفت. همچنين در این مراسم كه شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس حضور داشتند، یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌ها به ريیس مجلس ارائه داد.

 

تكليف صادركنندگان روشن و شفاف باشد

 

علی لاریجانی، در مراسم رونمایی از محصولات جدید گروه صنعتی ایران خودرو گفت: در صنعت خودروسازي باید تکنولوژی‌های بهتر به خدمت گرفته شود و اینکه در این زمینه‌ها کار شده و ارتباطات درستی در این راستا صورت گرفته، بیانگر این است که میسر درست است. مدیریت این شرکت به نیروی انسانی و درک‌های پرسنل شرکت توجه می کند؛ به خصوص در شرایطی که وضع اقتصادی کشور بسامان نیست، نکته خوبی است و مدیران باید دردمندانه مسائل کارمندان را دنبال کنند. صادرکنندگان باید تکلیف خود را بدانند که از چه حمایت‌ها و پشتیبانی‌هایی برخوردارند. در زمینه تولید محصولاتی که رقابت در آن وجود دارد باید تکلیف روشن و شفاف باشد.

 

توقف سرمايه‌گذاري در كشور

 

ريیس قوه مقننه در ادامه تصريح كرد: در حال حاضر میزان توقف برای سرمایه‌گذاری در ایران زیاد است و گاهی باعث می‌شود افراد از سرمایه‌گذاری منصرف شوند. این در حالی است که قانون رفع موانع تولید و برخی قوانین دیگر در مجلس برای تسهیل سرمایه‌گذاری مشخص شده و در برنامه ششم دریچه‌ای واحد برای سرمایه‌گذاری تعیین شده است که سرمایه‌گذار به یک جا مراجعه کند. اینکه به طور مثال یک نفر برای سرمایه‌گذاری دو تا سه سال باید دوندگی داشته باشد، باعث رکود می‌شود.

 

پیش‌شرط مجلس برای حمایت از صنعت خودرو

 

ريیس مجلس شورای اسلامی درباره شرط مجلس براي حمايت از صنعت خودروسازي در كشور بيان كرد: اگر مدیران و کارگران ایران خودرو کیفیت خودروهای تولیدی را از نظر ایمنی بالا ببرند، حمایت می‌شوند. باید قبول کنیم برخی از محصولات ایمنی مطلوب را ندارند. برای ما ارتقای ایمنی خودروها نکته بسیار مهمی است، چراکه جان مردم در تصادفات ناهنجار از هستی ساقط می‌شود.هر کسی باید در حوزه تخصصی خود کار خود را انجام دهد.

 

اینکه خودروسازان بگویند جاده‌ها وضعیت خوبی ندارند و مسئولان وزارت راه بگویند پلیس باید نظارت کند، قابل قبول نیست؛ چرا‌که هم پلیس باید با دوربین‌ها و اعمال روش‌های صحیح نظارت موثر داشته باشد و هم مسئولان وزارت راه به ساخت جاده مناسب کمک کرده و خودروسازان نیز باید سطح ایمنی خودروهای تولیدی را بالا ببرند.

 

چرا که 16 هزار کشته ناشی از تصادفات رانندگی و تعداد زیادی مجروح و معلول ناشی از تصادفات در سال کم نیست. علاوه بر اينكه چنين شرايطي هزینه‌های زیادی نیز برای کشور ایجاد می‌کند. مدیرعامل ایران خودرو و مدیران دیگر باید برنامه ای درخصوص ارتقای کیفیت محصولات تولیدی را داشته باشند و همچنین می توانند در این راستا از تجربیات کشورهای موفق استفاده کنند. می‌توان در صورت برنامه‌ریزی مناسب برای ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی از صندوق توسعه ملی وام به خودروسازان اعطا كرد، حتی وام‌های دیگر نیز برای آنان تامین شود؛ منتهی برنامه خودروسازان باید برای ارتقای سطح ایمنی معلوم باشد. از طرفي دانشجویان نخبه در دانشکده‌های فنی در داخل و خارج از کشور مشغول به تحصیل و جویای اشتغال هستند، بنابراین اگر خودروسازان آنان را در بخش‌های مختلف به کار بگیرند، شرایط پیشرفت فراهم خواهد شد، بنابراین باید از استعدادها و ظرفیت دانشگاه‌ها به صورت صحیحی استفاده شود، چرا که این موضوع باعث تسلط به تکنولوژی می‌شود.

 

سرمايه‌گذاري براي تحقيق و توسعه بيشتر

 

لاريجاني در ادامه با اشاره به اهمیت رقابت در زمینه تولید محصولات خودرویی در سطح بین المللی گفت: شرکت‌های بزرگ خودروسازی مانورهایی در دنیای رقابت دارند و به موضوع تحقیق و توسعه توجه می‌کنند، بنابراین ایران خودرو نیز باید در زمینه تحقیق و توسعه بیشتر سرمایه‌گذاری کند البته انتظار نداریم به صورت آنی مانند خودروسازان بزرگ در بازارهای بین المللی حضور داشته باشیداما همین بازار ایران و کشورهای اطراف بازار خوبی است و اگر از نظر زیبایی و ایمنی و قیمت‌گذاری، خودروهای خوبی در کشور تولید شود، از سوی متقاضیان خودرو در کشورهای اطراف خریداری می‌شود. در بخش R&D باید تحرک بیشتری داشت و در صورت موفقیت در این زمینه حمایت‌های بیشتری از صنعت خودروسازی انجام می‌شود. تا صنعت خودرو خصوصی نشود و رقابت واقعی در آن به وجود نیاید، اتفاق مهمی صورت نمی‌گیرد. اگر به اصطلاح از حالت نیمچه خصوصی دربیایید، هم عملکرد موفق‌تری خواهید داشت و هم به کارگران و مهندسان بیشتر رسیدگی می‌شود.

 

سقط جنین قانون اصل 44

 

ريیس قوه مقننه با اشاره به اصل 44 قانون اساسی اظهار داشت: متاسفانه قانون اصل 44 در اجرا دچار سقط جنین شد و به اصطلاح خصولتی‌ها به دليل همین رفتار نادرست ایجاد شدند. بنابراین باید یک بار دیگر این قانون اجرایی و اشتباهات رفع شود. حتی آقای روحانی نیز در هنگام تقدیم لایحه بودجه به مجلس تاکید داشت به این موضوع توجه می‌شود و قوه مقننه نیز در این راستا تاکید دارد. باید خودروسازان برنامه‌های مدت‌دار در زمینه خصوصی‌سازی ارائه کنند و همچنین سازمان گسترش نیز تکلیف این موضوع را روشن کند و ساماندهی لازم در خصوص سهام مختلف این گونه شرکت‌ها صورت گیرد.

 

اگر خودروسازان اصلاحات لازم را انجام دهند، بانک ها نیز کمک می‌کنند. توسعه بخش قطعه‌سازی در صنعت خودروسازی اقدام خوب و اشتغال‌زایی بود. ارتقای تکنولوژی باید همواره مدنظر باشد و برنامه‌ریزی برای رونق صادرات قطعه نیز لحاظ شود. اینکه شرکت پژو در یک کشور سرمایه‌گذاری و اظهار می‌کند قطعات آن از سوی قطعه‌سازان ایرانی تامین شود نیز نکته قابل قبولی است، بنابراین باید به موضوع صادرات قطعات خودرو بیشتر توجه شود و داشتن این گونه ایده‌ها برای ما مهم است. باید روند توسعه شرکت‌های خودروسازی به نحوی باشد که در حرکت کلی کشور از نظر ثروت‌زا کردن تاثیر داشته باشد و در این راستا موضوع مورد حمایت قرار می‌گیرد.

 

با وجود اینکه برخی کشورها شیطنت و تحریم می‌کنند و تاثیرات روانی را در روند سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند، ولی مهم‌تر از این موضوع رسیدگی به وضعیت داخلی است، بعد از برجام با همه گرفتاری‌ها و بداخلاقی‌ها در بخش‌هایی گشایش‌هایی ایجاد شد اما سیستم دیوانی کشور به اصطلاح لَخت و با تأنی تصمیم می‌گیرد. باید مدیران کشور تلاش بیشتری داشته باشند چرا که گرفتاری های درونی کم نیست. ممکن است غربی ها و برخی کشورها شیطنت داشته باشند ولی مشکلات سرمایه‌گذاری باعث آزار بیشتر شده است و ایستگاه‌های اجازه گرفتن در سیستم اداری و بانکی وجود دارد و ممکن است فساد نیز به همراه داشته باشد، در این راستا شورایی تشکیل شد تا بخشنامه‌های زاید حذف شود.

 

لزوم سرعت عمل در روند سرمايه‌گذاري

 

سرعت عمل در روند سرمایه گذاری لازم است؛ لاريجاني با بيان اين نكته افزود: کمیسیون صنایع پیگیری‌ها و سختگیری‌های لازم را داشته باشد که چرا دستگاه‌های مختلف دریچه واحد در راستای جذب سرمایه‌گذاری‌ها را اجرا نکرده است و سرمایه‌گذاران دچار مشکل هستند. سرمایه گذار باید کفش آهنین به پا کند و یکی دو سال به دنبال کار باشد البته شاید تعداد پرسنل زیاد اداری در کشور باعث شده تا کارهای جانبی بتراشند اما در هر صورت باید روند سرمایه‌گذاری تسهیل شود چرا که ایرانیان زیادی در خارج از کشور و داخل علاقه به سرمایه‌گذاری هستند؛بنابراین سیستم دیوانی باید کمک های لازم را داشته باشد.

 

ضرورت رونق توليد و صادرات

 

رييس مجلس شوراي اسلامي در پايان بيان كرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس جلسه بگذارد و موانع سرمایه‌گذاری را رفع کند، حتی اگر دولت نیز در این راستا اقدام نکرد، مجلس به این موضوع توجه می‌کند تا تولید و صادرات رونق یابد چراکه اگر این موضوعات به ثمر نرسد، اشتغال‌زایی و درآمد با افزایش روبه‌رو نمی شود. دوستان دولتی درخصوص رونق تولید و صادرات پیشنهادات خود را ارائه کنند، هر چند که مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون صنایع و معادن نیز این موضوع را مدنظر قرار خواهند داد، اما می‌خواهیم با کمک دولت و بخش خصوصی و نهادهای ذی‌ربط اقدامی انجام بدهیم که حتی در بودجه سال 97 نیز اقدامات لازم صورت گیرد.

 

 اخبار اقتصادی  - قانون 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------