زلزله تهران،چقدر بازار مسکن را لرزاند؟



  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی, بازار مسکن

مقاومت لرزه‌ای معاملات مسکن در برابر نیروی زیرزمینی طبیعت دو علت دارد. علت نخست و مهم‌تر این است که بازار مسکن در آذر ماه از فاز میانی رکود و رونق خارج شد و معاملات رونق گرفت و در نتیجه این وضعیت تعداد کسانی که تصمیم به خرید مسکن می‌گیرند، در گذر زمان افزایش می‌یابد.

 دنیای اقتصاد نوشت:بنابراین وزن «اثر شکل‌گیری فاز رونق بر تحریک تقاضای خرید» دست‌کم در ۱۰ روز نخست دی‌ماه،‌ بیشتر از فاکتور «زلزله» بوده است. علت دوم این است که اکنون سمت تقاضای بازار مسکن از نوسانات قیمتی دو ماه اخیر مطلع شده و در جریان این موضوع قرار گرفته که رشد قیمت مسکن در آذر ماه به میزان خیلی محدود از نرخ تورم بیشتر بوده است. این مساله سبب شده تقاضای خرید همچنان مصمم به انجام معاملات زمستانی در بازار مسکن باشد تا تحت تاثیر رشد احتمالی قیمت‌ها در بازار شب عید قرار نگیرد.

 

کارشناسان اعتقاد دارند اگر زلزله‌های هفته اول زمستان در شرایط رکودی بازار ملک رخ داده بود، شاید اثر آن از «نویز صرفا در مناطق گران‌قیمت شهر» بیشتر می‌بود و تعداد مناطق بیشتری تحت تاثیر زلزله قرار می‌گرفتند. به این ترتیب، زلزله قطعا می‌توانست رکود معاملات مسکن را عمیق‌تر کند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در کنار این تحقیقات میدانی، دیروز یک آمار اولیه از معاملات مسکن شهر تهران در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار گرفت که بر اساس آن مشخص شد در ۱۰ روز اول زمستان ۹۶، حجم معاملات مسکن در شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد محسوسی همراه بوده است؛ طوری که آمار اولیه حاکی از رشد ۵۰ درصدی معاملات ۱۰ روز اول دی‌ماه نسبت به ایام مشابه دی پارسال است. به این ترتیب بازار معاملات مسکن که در آذر ماه در مسیر رشد چشمگیر قرار گرفت، همچنان در همین مسیر به پیش می‌رود.

 

در عین حال پیش‌بینی حجم و رشد معاملات در دی‌ماه احتمالا قدری از آنچه در آذر ماه امسال رخ داد متفاوت خواهد بود. اگرچه حجم معاملات مسکن در آذر امسال با رشد نقطه‌ای بیش از ۵۰ درصدی (نسبت به آذر ۹۵) همراه بوده و معاملات در دی ماه نیز دست‌کم در ۱۰روز اول با همان شتاب ادامه یافته است، اما این موضوع الزاما به معنای محتمل بودن رشد ۵۰ درصدی معاملات دی ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته نیست؛ چراکه یک تفاوت آماری میان معاملات آذر و دی سال گذشته وجود دارد که احتمال ثبت چنین رشدی را در دی ۹۶ ضعیف می‌کند.

 

در دی سال گذشته معاملات مسکن در تهران یک جهش ماهانه را ثبت کرد و حجم معاملات از ۱۰ هزار فقره در آذر ۹۵ به ۱۶هزار فقره در دی ماه رسید. به این ترتیب بعید به نظر می‌رسد که معاملات مسکن در اولین ماه زمستان امسال ۵۰ درصد افزایش یابد و به بیشترین سطح مورد انتظار در دوره رونق، یعنی حدود ۲۲ تا ۲۳ هزار فقره برسد. در عین حال با توجه به شرایط فعلی بازار مسکن، رشد نقطه‌ای دورقمی حجم معاملات مسکن در کارنامه اولین ماه زمستان قابل پیش‌بینی است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------