دو گروه آپارتمان‌های نوساز در بازار املاک مصرفی



بازار آپارتمان‌های مصرفی نوساز در حال حاضر حاوی دو گروه فایل عمده شامل آپارتمان‌های «به قیمت» و آپارتمان‌های «گران‌تر از میانگین قیمت منطقه» است که به اذعان مشاوران املاک، حجم تقاضا از هر دو گروه در چند هفته گذشته تقریبا برابر بوده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، تمایل مالکان آپارتمان‌های نوساز و تازه‌ساز (تا ۵ سال ساخت) به افزایش قیمت مسکن از میانه پاییز در قیمت‌های نهایی معاملات مسکن مشهود شد، به این معنا که از آبان ماه تاکنون قیمت این آپارتمان‌ها به تدریج افزایش یافته و نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل، تقریبا برابر با نرخ تورم رشد کرده است.

 

نکته قابل توجه این است که عمده افزایش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر در مناطق مصرفی ثبت شده و مناطق لوکس یا بسیار ارزان‌قیمت که حجم معاملات در آنها به مراتب کمتر است، از این موج افزایش قیمت در کمتر از سه ماه اخیر، کم‌بهره یا تقریبا بی‌بهره بوده‌اند. طبیعی است در بخشی از بازار که بیشتر معامله انجام می‌شود، بیشترین نوسان قیمت نیز ثبت شده است.

 

با این حال سازنده‌ها و مالکان آپارتمان‌های نوساز همچنان بر افزایش قیمت آپارتمان‌های مصرفی بیش از میزان رشد قیمتی که تاکنون ثبت شده است، پافشاری می‌کنند و این موضوع سبب شده تعداد فایل‌های قیمت متوسط متناسب با بودجه عمده خانه‌اولی‌ها در مناطق مصرفی رفته رفته کاهش یابد.

 

در حال حاضر تعداد فایل‌های قیمت مناسب در بازار املاک مصرفی به‌ویژه در مناطق ۴، ۵، ۸ و ۱۴ که در زمره پنج کانون پرمعامله بازار مسکن هستند، کاهش یافته و فایل‌های موجود نیز اغلب از نظر موقعیت مکانی، متقاضیان خرید را راضی نمی‌کند. بسیاری از خریداران مصرفی مسکن برای اولین بار با بودجه‌ای بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان وارد بازار می‌شوند و ضمن اینکه تمایل به خرید آپارتمان نوساز دارند، با محدودیت بودجه‌ای تا حول و حوش ۳۰۰ میلیون تومان روبه‌رو هستند. مقایسه فایل‌های کنونی با فایل‌هایی که در این دامنه قیمتی در تابستان وجود داشت، نشان می‌دهد تعداد آپارتمان‌های قیمت‌ مناسب نوساز در این محدوده قیمتی بسیار کاهش یافته و فایل‌های موجود اغلب در محله‌هایی قرار گرفته که از مطلوبیت محله‌های محوری معاملات مسکن در مناطق مصرفی برخوردار نیستند. 

 

با این همه تقاضای مصرفی که اصرار به خرید آپارتمان نوساز یا تازه‌ساز داشته باشد، با جست‌وجوی بیشتر و وسیع‌تر هنوز هم می‌تواند فایل‌های «به قیمت» را در بازار و در موقعیت مکانی نسبتا مطلوب پیدا کند. اما مشاوران املاک معتقدند اگر خریداران به رشد قیمت مطلوب فروشندگان پاسخ مثبت دهند و معاملات در دامنه قیمتی جدید ثبت شود، این احتمال وجود دارد که در بازار مسکن شب عید همین فایل‌هایی که قیمت منطقی و متناسب با میانگین قیمت آخرین معاملات را دارند هم نایاب شوند.

 

  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,بازار املاک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------