آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بهار امسال با افزایش قیمت خودرو آغاز شد/ رشد بهای خودروهای داخلی به طور میانگین ۴۷میلیون تومان بود

بررسی بازار خودرو از ابتدای فروردین تاکنون نشان می‌دهد سال ۱۴۰۳ با تلاطم بازار آغاز شده است. به گزارش خبرآنلاین، این دومین…

اهرم حمایتی سکه نقدی



  اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , سکه نقدی

 

 در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی چهارمین افت متوالی را تجربه کرد، ولی یک‌بار دیگر توانست مرز یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را حفظ کند.

 

در همان ابتدای روز سه‌شنبه موج نزولی در بازار سکه قوت گرفت و قیمت این فلز گرانبها به سرعت با شکست مرز روانی به محدوده‌های پایین‌تر سقوط کرد.

 

کمترین قیمتی که تا اواسط روز برای سکه ثبت شد، یک میلیون و ۸۷۵ هزار تومان بود. با این حال، پس از رسیدن به این نقطه، قیمت در مسیر افزایشی گرفت و در نهایت با قیمت یک میلیون و ۹۰۲ هزار تومان به کار خود پایان داد. به این ترتیب، سکه که در روز دوشنبه بیش از ۷۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود، روز سه‌شنبه به کاهش هزار تومانی اکتفا کرد. به گفته فعالان، افزایش قیمت سکه در معاملات آتی دی ماه یکی از عواملی بود که رفتار بازیگران بازار نقدی را تحت‌تاثیر قرار داد. روز سه‌شنبه تا ساعت ۴ بعدازظهر سکه در معاملات آتی دی در کمترین حالت ۳ دهم و در بیشترین حالت بیش از ۳ درصد رشد را به ثبت رسانده بود.

 

در واقع، در حالی که سکه نقدی رو به سوی نزول داشت، سکه آتی حرکت معکوسی را از خود نشان داد و در نهایت توانست اهرم انتظاری برای بازیگران نقدی شود. این اتفاق در شرایطی رخ داد که روز سه‌شنبه قیمت دلار حمایت خاصی از بهای سکه تمام نکرد و یک کانال دیگر پایین رفت.

 

دیروز دلار در بازار غیررسمی از مرز ۶ هزار و ۳۰۰ تومان پایین تر رفت و در مقاطی حتی در کانال ۶ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد. به‌گفته فعالان، بازیگران ارزی در روزهای اخیر بیشتر در حالت انتظاری به سر برده‌اند و تمایل زیادی برای ورود به بازار از خود نشان نداده‌اند. به باور بخشی از بازیگران ارزی، معامله‌گران در شرایط فعلی بیشتر تمایل داشتند، در انتظار نتایج مذاکرات ایران و اروپا باقی بمانند. برخی از افراد این دسته انتظار دارند، در صورت توافق ایران و اروپا برای دور زدن تحریم‌ها، قیمت‌ها در بازار دلار نزول بیشتری کنند.

 

این در حالی است که گروه دیگری اعتقاد دارند، بازار فعلا در حالت استراحت قرار دارد و پس از آن، به مسیر افزایشی بازخواهد گشت. به نظر می‌رسد، بازارساز بهتر است براساس انتظارات معامله‌گران، سقف و کف قیمتی را در بازار تعیین کند تا دامنه نوسانات کاهش پیدا کند. در واقع در شرایطی که بازار کمی آرام گرفته است و از التهابات پیش از تصمیم ترامپ خبری نیست، بازارساز می‌تواند با اجرای سیاست‌های مناسب گام‌هایی را در برابر کاهش دامنه نوسانات بردارد.

 

آرامش در بازارهای مرزی

روز گذشته، قیمت دلار در بازارهای مرزی در مرز ۶ هزار تومانی باقی ماند. در چهارمین روز هفته، قیمت دلار در هرات افغانستان در مقطعی به زیر ۶ هزار تومان رفت و حتی تا قیمت ۵ هزار و ۹۶۰ تومان نیز افت کرد. با این حال، در ساعات انتهایی روز حرکات افزایشی از خود نشان داد و توانست به کانال ۶ هزار تومانی بازگردد. قیمت دلار در هرات افغانستان در روزهای اخیر در شرایطی در مسیر کاهشی قرار گرفته است که پیش از اعلام تصمیم ترامپ در مورد برجام بالای مرز ۶ هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفته بود.

 

گروهی باور دارند، کاهش نزدیک به ۷۰۰ تومانی قیمت دلار در هرات افغانستان در روزهای اخیر سرانجام زمینه ساز ورود نوسان گیران به بازار و بازگشت قیمت‌ها شود. از نظر آنها، نوسان گیران زمانی که جو روانی کاهشی بخوابد، بار دیگر با قدرت وارد بازار خواهند شد. این در حالی است که عده دیگری باور دارند، بازار تا هنگامی که با شوک خبری خاصی مواجه نشود، توان رشد خاصی را نخواهد داشت. در کنار هرات افغانستان، روز گذشته در سلیمانیه عراق نیز قیمت‌ها به آستانه مرز ۶ هزار تومانی رسیدند. روز گذشته، ارزش دلار در این منطقه جغرافیایی در حدود ۶ هزار و ۳۰ تومان اعلام می‌شد. در روزهای اخیر افزون بر اثر کاهشی ارزش دلار در بازارهای مرزی، حواله درهم نیز بیشتر با حرکت کاهشی خود، فضای بازار نقدی را تحت‌تاثیر قرار داد. روز گذشته، درهم امارات همچنان زیر مرز هزار و ۷۰۰ تومان قرار داشت و در کانال هزار و ۶۴۰ تومان معامله شد. دلار با نرخ حواله درهم می‌توانست در حدود ۶ هزار و ۲۰ تومان قیمت بخورد.

 

۴۵۰ هزار سکه در طرح پیش‌فروش تحویل مشتریان شد

روز گذشته، عضو هیات‌مدیره بانک ملی با تاکید بر اینکه تمام مشتریانی که در طرح پیش‌فروش سکه ثبت‌نام کرده‌اند دارای کارت سکه هستند، گفت: در حدود ۴۵۰ هزار سکه تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه تحویل متقاضیان در این طرح‌شده است. به گزارش خبرگزاری «ایبنا» مسعود خاتونی گفت: بانک ملی در بحث پیش‌فروش سکه براساس سیاست‌های ابلاغی بانک مرکزی حرکت کرد، از این رو با توجه به شرایطی که در جامعه حاکم بود، بسته‌های مختلفی در این طرح اجرا شد. وی افزود: در آخرین سیاست ابلاغی بانک مرکزی، تحویل سکه‌ها یک هفته زودتر از موعد مقرر انجام شد و از ۷۹۰ هزار سکه پیش‌فروش شده در این طرح تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه در حدود ۴۵۰ هزار سکه به مشتریان تحویل داده‌شده است.

 

 دنیای اقتصاد  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------