منفی‌ترین بازدهی سکه در سال ۹۷



  اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , سکه

 

سکه تمام بهار آزادی هفته گذشته بیشترین بازدهی منفی را در سال ۹۷ تجربه کرد. نزول هفتگی این فلز گرانبها در شرایطی به نزدیک ۶ درصد رسید که در آخرین روز هفته ۴ کانال رشد قیمت را تجربه کرد. روز پنج‌شنبه، سکه ۴۱ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و با عبور از سطح روانی یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان خود را به قیمت یک میلیون و ۹۶۱ هزار تومان رساند.

 

به گفته فعالان، در روزهای ابتدایی هفته موج کاهشی شدیدی در بازار وجود داشت، ولی هر چقدر به روزهای انتهایی هفته نزدیک شدیم، نیروهای افزایشی به بازار بازگشتند و با خریدهای خود قیمت را در مسیر صعود قرار دادند. از نظر برخی فعالان، مقاومت سکه در مرز یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، اطمینان خریداران برای ورود به بازار را افزایش داد. با وجود بازگشت افزایشی‌ها به بازار در انتهای هفته میزان افت در روزهای ابتدایی هفته به اندازه‌ای بود که زمینه‌ساز ثبت بیشترین بازدهی منفی سکه شد. سکه در هفته گذشته نزدیک به ۷/ ۵ درصد از ارزش خود را از دست داد که در سال‌جاری سابقه نداشت. این فلز گرانبها دو هفته پیش حدود ۱۱ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود.

 

منفی‌ترین بازدهی سکه در سال 97

در هفته‌ای که بیشتر نگاه‌ها متوجه بازار سکه و نزول به زیر مرز ۲ میلیونی بود، در بازار ارز غیررسمی میزان دامنه نوسانات بسیار محدود بود. روز پنج‌شنبه نیز یکی دیگر از روزهای کم نوسان بازار رقم خورد. در این روز، دلار همچنان زیر کانال ۶ هزار و ۲۰۰ تومان باقی ماند و نیروی افزایشی برای بازگشت شاخص ارزی به سطوح بالاتر فعال نشد. روز پنج‌شنبه ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق نیز در کانال ۶ هزار و ۱۰۰ تومان قرار داشت و معاملات آتی هرات نیز بیشتر در همین کانال صورت می‌گرفت. به این ترتیب، می‌توان گفت در آخرین روز هفته گذشته ارزش دلار در بازارهای مرزی و بازار داخلی در کانال ۶ هزار و ۱۰۰ تومان پذیرفته شده بود. این در حالی بود که در روزهای قبل ارزش دلار در بازار داخلی در کمترین حالت ۱۰۰ تومان از بازارهای مرزی فاصله داشت. برخی این موضوع را نشانه‌ای از رسیدن قیمت این ارز به کف دانستند.

 

به گفته آنها، ارزش دلار در بازار غیررسمی هفته گذشته از بالای ۶ هزار و ۵۰۰ تومان عقب نشینی کرد و حدود ۴ کانال عقبگرد کرد. ممکن است خریداران پس از این روند کاهشی با احساس اینکه قیمت به کف رسیده است،در هفته جاری وارد بازار شوند و قیمت‌ها را بالا بیاورند. در مقابل این نگاه، دو دیدگاه متفاوت نیز در بازار وجود داشت.

 

دسته‌ای باور دارند، ممکن است قیمت افزایشی شود، ولی با توجه به اینکه اخبار جدیدی به بازار مخابره نشده است، نمی‌توان انتظارات نوسان زیادی را داشت. از نگاه این دسته، بازار از این پس تنها با اخبار اثرگذار نوسان قابل توجهی را ممکن است تجربه کند و در شرایط کنونی بیشتر نوساناتش پیرامون یک نقطه تعادلی به‌صورت محدود صورت خواهد گرفت. گروه دیگری از معامله‌گران، همچنان در انتظار افت بیشتر قیمت دلار هستند. از نظر آنها، قیمت دلار بدون پشتوانه خاصی از مرز ۶ هزار تومانی عبور کرد. این گروه اعتقاد دارند، بازار پیش ازخروج ترامپ از برجام، واکنش بیش از اندازه‌ای از خود نشان داد و به مرور اثرات اتفاقی که پیش‌خور شده بود، از بازار تخلیه خواهد شد. در حالی که این عده باور دارند، ارزش دلار زیر ۶ هزار تومان است، عده‌ای از معامله‌گران تاکید کرده‌اند، یکی از عوامل کاهش تقاضا در بازار، رسیدن قیمت دلار بازاری به ارزش واقعی آن بوده است. به گفته برخی تحلیلگران، این اتفاق، میزان احتیاط را در بازار برای خرید ارز بالا برده است.

 

متغیرهای افزایشی بازار سکه

به گفته فعالان، سکه که در ۴ روز ابتدایی هفته در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، در۲ روز انتهایی هفته افزایشی شد تا بخشی از کاهش ابتدای هفته را جبران کند. در این میان، عوامل متفاوتی به‌عنوان نیروهای زمینه‌ساز رشد قیمت فلز گرانبهای داخلی معرفی شده‌اند. بخشی از فعالان باور داشتند، مقاومت سکه در مرز یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان مهم‌ترین عاملی بود که خریدارها را به بازار بازگرداند. به گفته آنها، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه سکه دو روز پیاپی به کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نزول کرد، ولی هر بار توانست با مقاومت، خود را به کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بازگرداند. این موضوع موجب شد بسیاری از بازیگران بازار سکه از رسیدن قیمت این فلز گرانبها به کف سخن بگویند. از روز چهارشنبه خریداران با قدرت بیشتری وارد بازار شدند و به مرور زمینه عبور سکه از سطح یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان را فراهم کردند.

 

 اتفاقات افزایشی انتهای هفته در شرایطی رخ داد که بهای اونس در بازارهای جهانی سیر نزولی به خود گرفت و نقطه حمایتی حساس هزار و ۳۰۰ دلاری را از دست داد و به محدوده هزار و ۲۹۰ دلار عقب‌نشینی کرد. این روند نزولی تا ساعت ۳ بعدازظهر روز جمعه همچنان ادامه یافته بود. در شرایطی که بهای اونس کاهشی بود و قیمت دلار نیز در بازار غیررسمی نوسان افزایشی خاصی را از خود نشان نداده بود، افزایش بهای سکه در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، برخی معامله‌گران بازار را غافلگیر کرد. در این میان، علاوه‌بر رسیدن قیمت سکه به کف عوامل دیگری را در رشد این فلز گرانبها دخیل دانستند. گروهی عنوان کردند، بخشی از تقاضای بازار ارز به بازار سکه منتقل شده و همین انتقال در افزایش قیمت‌ها موثر بوده است.

 

به گفته این عده، در شرایط فعلی خرید و فروش سکه در بازار راحت‌تر است؛ حال آنکه معامله دلار در بازار غیررسمی غیرقانونی تلقی می‌شود و خرید و فروش در آن بازار با ریسک برخورد نیروهای انتظامی همراه است. در کنار این، تهیه ارز از بازیگران غیررسمی نیز با دشواری‌های زیادی همراه بوده است. بارها شنیده شده است که دلالان قیمت‌های بالاتری از نرخ بازار را به افراد متقاضی پیشنهاد داده‌اند. به‌عنوان مثال، یکی از متقاضیان عادی عنوان کرد، یک دلال هر دلار را به او با مبلغ ۶هزار و ۸۰۰ تومان فروخته است. این در حالی است که در آن مقطع زمانی، این ارز در میان خود دلالان در حوالی کانال ۶ هزار و ۳۰۰ تومان معامله می‌شد. در چنین شرایطی که خرید و فروش در بازار دلار سخت و بعضا با قیمت‌های بالاتر میسر می‌شود، برخی از متقاضیان سعی کردند سرمایه خود را به سوی بازار سکه هدایت کنند. از سوی دیگر، سکه در ماه‌های اخیر بازدهی بسیار خوبی را به ثبت رسانده و همین موضوع موجب می‌شود که انگیزه برای ورود به این بازار جذابیت بیشتری پیدا کند. به گفته بخشی از بازیگران بازار، شماری از معامله‌گران انتظار داشتند با تحویل سکه‌های پیش‌فروش، قیمت با شدت زیادی در مسیر کاهشی قرار گیرد.

 

تحویل سکه‌های پیش‌فروش بیشتر در بازار به‌عنوان یک ضربه‌گیر قیمتی عمل کرد و از افزایش بیشتر قیمت جلوگیری کرد؛ البته نباید این نکته را نیز از نظر دور داشت که برخلاف اظهارات این دسته از معامله‌گران، سکه در مقطعی از سال‌جاری تا مرز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بالا رفته بود و با تحویل سکه‌ها به تدریج قیمت این فلز گرانبها تعدیل شد. تمایل به خرید سکه و طلا در میان ایرانی‌ها از سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است و به نظر می‌رسد تحت‌چنین شرایطی قیمت فلزات گرانبها در بازار داخلی بالاتر رفته است.

 

براساس آمارهای شورای جهانی طلا، میزان مصرف طلا که از سال ۲۰۱۴ در ایران روند کاهشی داشت، در سال گذشته تغییر مسیر داد. میزان تقاضا در سال ۲۰۱۷ با افزایش ۴۲ درصدی به نزدیک ۶۵ تن رسید. همچنین میزان تقاضا برای سکه و شمش در فصل اول سال ۲۰۱۸ به بالای ۹ تن رسید. این در حالی بود که در فصل اول ۲۰۱۷ میزان مصرف شمش و سکه تنها نزدیک به ۳ تن ثبت شده بود. رقمی که افزایش ۳ برابری را در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد.

 

  اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , سکه

 

دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------