معاون وزیر نفت: مذاکرات صادرات گاز به کویت با بالارفتن برخی از دیوار سفارت عربستان متوقف شد



  اخباراقتصادی  ,خبرهای اقتصادی ,معاون وزیر نفت
مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه صادرات گاز به کشورهای همسایه تحت تاثیر مسایل سیاسی است، گفت: همزمان با مذاکره با کویت برای صادرات گاز به این کشور، برخی با بالارفتن از دیوار سفارت عربستان، کار را خراب و پل ارتباطی ما با کویت و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس را قطع کردند. 

به گزارش ایرنا، «حمیدرضا عراقی» امروز (دوشنبه) در نشست خبری با تشریح دستاوردهای صنعت گاز در 40 سال گذشته افزود: ایران با 30 هزار کیلومتر شبکه گازرسانی، یکی از بزرگ ترین زیرساخت‌های گازرسانی را در دنیا دارد.وی افزود: اکنون 76 درصد مردم در روستاها و 98 درصد شهرها گازرسانی شده است.عراقی گفت: با وجود سرمای زیر صفر درجه در تعداد زیادی از استان ها، گازرسانی به بخش‌های نیروگاهی، صنایع و صادرات به طور پایدار انجام شد.وی ادامه داد: همزمان با دهه فجر امسال، سه هزار پروژه با 12 هزار میلیارد تومان اعتبار کلنگ زنی شده و یا به بهره‌برداری می‌ رسد.

 

مدیرعامل شرکت ملی گاز افزود: بر این اساس 9 هزار میلیارد تومان برای احداث خطوط انتقال و تاسیسات تقویت فشار گاز و سه هزار میلیارد تومان نیز در بخش گازرسانی صرف شده است.وی یادآور شد: هشت هزار روستای باقیمانده که قابلیت گازرسانی دارند، تا 2 سال آینده گاز رسانی خواهند شد.این مقام مسئول درباره گازرسانی به مناطق زلزله زده نیز گفت: با برنامه ریری انجام شده در کمترین زمان شبکه گازرسانی این مناطق نشت‌یابی شد و پس از اطمینان یابی، گاز همه مشترکان وصل شد و مشکلی وجود نداشت.

 

عراقی درباره صادرات گاز ایران گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه، باید روزانه 200 میلیون مترمکعب گاز صادر شود.وی با بیان اینکه صادرات گاز به ترکیه و بغداد عراق در جریان است، افزود: برای صادرات گاز به بصره که قرارداد آن امضا شده است، نیز آمادگی داریم.

 

**تسویه بدهی گازی به ترکیه معاون وزیر نفت درباره آخرین وضعیت تحویل گاز به ترکیه بابت طلب گازی این کشور پس از حکم دیوان داوری، گفت: پرداخت بدهی گازی به ترکیه به پایان رسیده و اکنون بابت صادرات گاز به این کشور، پولش را دریافت می کنیم. عراقی افزود: میزان حکم دیوان داوری بابت شکایت ترکیه، 1.5 میلیارد دلار بود که بابت آن حدود هشت میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه تحویل دادیم. وی با انتقاد از برخی رسانه ها اظهار داشت: ما پول گازی که به ترکیه دادیم را قبلا دریافت کرده بودیم، اما برخی اعلام کردند که گاز مجانی داده ایم. 

 

**عدم استفاده بهینه از گاز در کشور معاون وزیر نفت با اشاره به عدم استفاده بهینه از انرژی در کشور، گفت: در صورت صرفه جویی مصرف بهینه می توان 20 درصد از مصرف کاست و آن را به صادرات اختصاص داد. عراقی افزود: بازدهی نیروگاه های برق کشور پایین و در حدود 30 درصد است، در حالی که بازدهی نیروگاه ها در سایر کشورها بیش از 50 درصد است. وی خاطرنشان کرد: وظیفه شرکت ملی گاز، ایجاد زیرساخت های گازرسانی در کشور است و وارد شدن در بخش صرفه جویی بر عهده آن نیست و سایر دستگاه ها باید نسبت به تحقق آن اقدام کنند. 

 

معاون وزیر نفت ادامه داد: ایران توان صادرات قابل توجهی از گاز را دارد، اما مشکل اینجاست که میزان مصرف بالاست و هر چه تولید می شود باید به مصرف در داخل اختصاص یابد. مدیرعامل شرکت ملی گاز تاکید کرد: باید فکری برای صرفه جویی کرد در غیر این صورت، گازی برای صادرات باقی نمی ماند. 

 

**گازرسانی به 25 هزار روستا معاون وزیر نفت درباره اجرای طرح های توسعه گازرسانی گفت: ما تاکنون به 25 هزار روستا گازرسانی کرده ایم و گازرسانی به پنج هزار روستای دیگر در مرحله اجراست که گازرسانی به سه هزار روستا تا پایان امسال به پایان می رسد. عراقی ادامه داد: در صورت اختصاص منابع مالی از طرق بند 'ق' قانون بودجه گازرسانی به هشت هزار روستای دیگر نیز تا 2 سال آینده به پایان می رسد. 

 

**کاهش یک هزار میلیارد تومانی بودجه صنعت گاز با حذف آبونمان معاون وزیر نفت درباره حکم دیوان عدالت اداری برای حذف آبونمان از قبض های گاز، بیان داشت: با حذف آبونمان، حدود یک هزار میلیارد تومان از بودجه شرکت ملی گاز که برای گازرسانی و نگاهداری شبکه اختصاص می یافت، کاسته می شود. عراقی افزود: با حذف این بودجه امکان دارد که نتوان، اجرای طرح های خدمات رسانی را به طور مطلوب انجام داد. مدیرعامل شرکت ملی گاز یادآور شد: اکنون، آبونمان در قبض های آب، برق و مخابرات دریافت می شود اما آبونمان گاز حذف شده است. 

 

**همه درآمدها به خزانه واریز شده است معاون وزیر نفت درباره گزارش دیوان محاسبات درباره عدم واریز 11 هزار میلیارد تومان توسط شرکت ملی گاز به خزانه، گفت: مجموع درآمد سالانه شرکت ملی گاز 17 هزار میلیارد تومان است که هشت هزار میلیارد تومان بابت سهم هدفمندی یارانه ها، 4.5 هزار میلیارد تومان بابت هزینه های جاری و نگاهداری شبکه گازرسانی و بقیه پولی است که باید بابت مالیات، سود سهام و صندوق توسعه ملی واریز شود. عراقی با بیان این که موضوعی که دیوان محاسبات مطرح کرده است یک بحث حسابداری است، اظهار داشت: ما از دیوان محاسبات خواسته ایم که منظور خود را از این گزارش اعلام کند. وی خاطر نشان کرد: ما حتی عوارضی که باید به مدارس پرداخت شود را نیز ابتدا به خزانه واریز و سپس برداشت می کنیم، بنابراین مشخص نیست که گزارش دیوان محاسبات بر چه اساسی است. 

 

**بی توجهی دستگاه های دولتی و غیردولتی به صرفه جویی در مصرف گاز معاون وزیر نفت گفت: حتی در دستگاه های دولتی و غیر دولتی به صرفه جویی در مصرف گاز توجه کافی نمی شود. مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان این که مردم تقریبا بیشتر از دستگاه ها و سازمان ها به صرفه جویی توجه می کنند، اضافه کرد: با وضعیت فعلی مصرف، نه گازی برای صادرات و نه گازی برای آیندگان باقی نمی ماند. 

 

**امکان صادرات روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز به عراق معاون وزیر نفت درباره اجرای طرح های صادرات گاز، گفت: اکنون روزانه 15 میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر می شود، اما قادر هستیم که میزان صادرات را به روزانه 50 میلیون مترمکعب افزایش دهیم. عراقی خاطر نشان کرد: امکان صادرات گاز به ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد. 

 

مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: همچنین در نظر داریم که گاز را به برق تبدیل و به گرجستان صادر کنیم. وی اضافه کرد: با صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه، در آینده یکی از منابع مهم ارزآوری ما صدور این خدمات خواهد بود. مدیرعامل شرکت ملی گاز اظهار داشت: آماده صادرات گاز به بصره عراق هستیم که در صورت آماده شدن طرف عراقی، صادرات در اوایل سال آینده آغاز می شود. 

 

**آماده شکایت از ترکمنستان هستیم معاون وزیر نفت درباره دعوای گازی با ترکمنستان نیز گفت: به دلیل کیفیت پایین گاز و همچنین قیمت بالای گاز آماده شکایت از این کشور در دیوان داوری هستیم. عراقی با بیان این که ترکمنستان به دیوان داوری شکایت کرده است، افزود: اگر مذاکره با این کشور به نتیجه نرسد ما نیز به دیوان داوری شکایت خواهیم کرد. 

 

**هزینه بالای صادرات گاز به اروپا معاون وزیر نفت درباره صادرات گاز به اروپا، گفت: بازار گاز اروپا نسبت به بازار هسایگان، سخت تر اما ارزشمندتر است. عراقی افزود: به دلیل اینکه برای صادرات به اروپا باید از ترکیه گاز صادر کنیم، این کشور اعلام کرده است که می خواهد گاز را از ما خریداری کند و سپس خودش به اروپا صادر کند که ما مخالف آن هستیم. مدیرعامل شرکت ملی گاز اضافه کرد: همچنین به دلیل اجرای طرح های ال.ان.جی هزینه صادرات از طریق خط لوله بالاست. 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------