آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

نیروی افزایشی جدید سکه



در آخرین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با افزایش قیمت به کار خود پایان داد و علامت بازدهی هفتگی این فلز گرانبها معکوس شد. روز پنج شنبه، سکه ۱۴ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به قیمت ۲ میلیون و ۱۹ هزار تومان رسید. با رشد روز آخر، میزان بازدهی فلز گرانبهای داخلی در هفته گذشته به نزدیک ۳ درصد رسید. 

این در حالی بود که دو هفته پیش منفی‌ترین بازدهی سکه در سال ۹۷ با ثبت رقم ۷/ ۵ درصد رخ داده بود. به گفته فعالان، تصور اینکه قیمت سکه به کف رسیده است، خریدها را در این بازارافزایش داد. در کنار این در بازار غیررسمی، قیمت دلار در هفته‌ای که گذشت، کمی از مرز ۶ هزار تومانی فاصله گرفت و در نزدیکی کانال ۶ هزار و ۳۰۰ تومان به کار خود پایان داد. در واقع رشد این ارز در بازار غیررسمی عامل دیگری بود که به رشد فلز گرانبهای داخلی کمک کرد. به گفته فعالان، مقاومت شاخص ارزی در مرز ۶ هزار تومانی موجب شد که برخی از معامله‌گران با اطمینان بیشتری وارد بازار شوند و در برابر نزول دلار به سطوح قیمتی پایین تر ایستادگی کنند. در کنار این، بخش دیگری از رشد قیمت ناشی از واکنش بازار به اخبار سیاسی متفاوت بود.

 

برخی فعالان، باور دارند، سکه هفته گذشته از ناحیه دلار تحریک شد؛ از نظر برخی بازیگران بازار، سکه در هفته جاری می‌تواند تحت‌تاثیر نیروی اونس جهانی افزایش بیشتری را تجربه کند. به گفته این دسته، بعدازظهر پنج شنبه بهای طلای جهانی در واکنش به لغو دیدار روسای جمهور آمریکا و کره شمالی از مرز روانی هزار و ۳۰۰ دلار عبور کرد و با قیمت هزار و ۳۰۴ دلار به کار خود پایان داد. تا ساعت ۴ بعدازظهر روز جمعه اونس همچنان بالای مرز هزار و ۳۰۰ دلار قرار داشت. برخی فعالان بازار باور دارند، تحت‌تاثیر این اتفاق سکه می‌تواند به بالای کانال دو میلیون و ۳۰ هزار تومان نیز برود. خبرهای غیررسمی حاکی از آن است که سکه در ساعات انتهایی روز پنج شنبه نیز بالای مرز یاد شده معامله شده بود. روز پنج شنبه، بازار سکه تا ساعت ۳ بعدازظهر به نزدیک شدن اونس به مرز هزار و ۳۰۰ دلار واکنش نشان داده بود. باید دید در هفته جاری اونس می‌ تواند خون جدیدی در رگ‌های سکه بدواند یا بازار این فلز گرانبها کماکان در گیرودار مرز دو میلیونی باقی خواهد ماند.  

 

 عده‌ای باور دارند، بازار ارز در شرایط فعلی چندان به اخبار سیاسی توجهی ندارد و منتظر چگونگی اثرگذاری اخبار پیشین است. از نظر فعالان، اگر برقراری مجدد تحریم‌ها بتواند بر در آمدهای ارزی کشور به شکل قابل توجهی اثرگذار شود، احتمال رشد بیشتر قیمت دلار وجود خواهد داشت. این در حالی است که هر گونه اخبار مبنی بر مذاکرات جدید نوسانات را به مدار کاهشی خواهد برد.  هم‌اکنون بازار ارز در یک تعادل قرار گرفته و پس از خروج ترامپ از برجام نوسان افزایشی خاصی را تجربه نکرده است.

 

در روزهای ابتدایی پس از خروج رئیس‌جمهوری آمریکا از این توافق بین‌المللی، قیمت روند کاهشی به خود گرفت و در هفته‌ای که گذشت، دردامنه محدودتر و با معاملات کمتر خرید و فروش‌های خود را ادامه داد. در روزهایی که بازار ارز از سطح معاملات چندانی برخوردار نیست، توجهات به بازار سکه بیشتر می‌شود. البته این نکته را باید در نظر داشت که در ماه رمضان و به‌خصوص در روزهای ابتدایی آن تقاضای فیزیکی خرید سکه با کاهش مواجه شده است. معامله‌گران انتظار دارند با نزدیک شدن به عید فطر تقاضا در این بازار رشد بیشتری کند. همچنین برخی معامله‌گران عنوان کرده‌اند، ممکن است با نزدیک شدن به تعطیلات خردادماهی، تقاضای ارزی نیز به‌دلیل افزایش مسافران رشد پیدا کند.

 

 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , سکه

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------