دومین سوآپ ارزی کلید می‌خورد



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,  سوآپ ارزی

 

رئیس‌کل بانک مرکزی یکی از اهداف سفر رئیس‌جمهوری به چین را انجام توافقات بین ایران و چین درخصوص تبادلات مالی با ارز دو کشور اعلام کرد. در صورت انجام توافقات نهایی، این دومین سوآپ ارزی بعد از ترکیه است. در سوآپ ارزی تمامی مبادلات تجاری بین دو کشور با ارزهای رایج بین کشور مبدا و مقصد انجام خواهد شد و دیگر نیاز به ارزهای رایج بین‌المللی از جمله دلار نیست. 

 

منافع دو کشور در سوآپ ارزی

ولی‌الله سیف با توجه به سفر رئیس‌جمهوری به پکن در گفت‌وگو با «ایرنا» جذابیت‌­های سوآپ ارزی برای دو طرف را بازگو کرد. او با اشاره به اینکه ۲۵ درصد صادرات نفت کشورمان به چین است، گفت: چین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران در سال‌های اخیر و یکی از خریداران عمده نفت در سیاست راهبردی کشورمان از اهمیت بسزایی برخوردار است.او افزود: هم‌اکنون شبکه بانکی کشور به‌دلیل اثرات تحریم‌ها در انجام عملیات بانکی با محدودیت‌هایی مواجه است که امیدواریم در سفر رئیس‌جمهوری به چین، توافقات لازم در سطح مقامات ارشد سیاسی دو کشور انجام و راهکار مناسب و مطلوب حاصل شود.

 

رئیس بانک مرکزی با اشاره به مواضع روشن مقام‌های چینی به حفظ برجام افزود: با توجه به حجم همکاری‌های تجاری دو کشور و با به‌کارگیری مکانیزم‌های پرداخت مناسب مانند استفاده از ارزهای محلی می‌توانند نسبت به انجام مبادلات مالی اقدام کنند و در این خصوص چالش جدی نخواهیم داشت. او اظهار امیدواری کرد با تداوم همکاری‌ بانک‌های چینی و همچنین حمایت موسسه بیمه صادراتی چین (ساینوشور)، تامین مالی طرح‌های تولیدی و زیر‌بنایی کشور طبق روال قبلی ادامه یابد.

 

سیف افزود: مقصد بخش عمده‌ای از صادرات محصولات پتروشیمی ایران، چین است که با توجه به سیاست حفظ منافع دو کشور و راهکار‌های عملیاتی موجود و تاکید بر تعاملات مستقیم ایران و چین به یوآن، مشکلی در این حوزه وجود نخواهد داشت.او اظهار کرد: با توجه به تحولات سیاسی اخیر و ضرورت حمایت صادر‌کنندگان چینی از سوی مقامات دولتی آن کشور، به‌ نظر می‌رسد فضای مناسب سیاسی برای بحث و مذاکره درباره تعاملات تجاری ۲ کشور فراهم باشد.رئیس کل  بانک مرکزی بیان کرد: با وجود فشارهای بسیار زیاد و تحریم‌های اعمال شده در دوره پسا‌برجام بانک‌ها و شرکت‌های چینی همکاری بسیار خوبی با همتایان ایرانی خود داشته‌اند و قراردادهای متعددی بین بانک‌ها و موسسات مالی و طرفین تجاری دو کشور منعقد و عملیاتی شده است.

 

او یادآور شد: مقامات چینی از جمله سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرده است که کشورش همچنان به همکاری با ایران و پایبندی به برجام ادامه می‌دهد و چین با اتحادیه اروپا همکاری خواهد کرد تا قاطعانه بتوان برجام را حفظ کرد.سیف تاکید کرد: چین مخالفت خود را در قبال اعمال تحریم‌های یکجانبه اعلام داشته و با این موضع‌گیری کشور‌های چین و ایران مراودات اقتصادی و تجاری عادی خود را حفظ کرده و توسعه خواهند داد و همچنان به همکاری براساس تبعیت از تعهدات بین‌المللی ادامه خواهند داد.رئیس بانک مرکزی گفت: ایران و چین در طرح «یک کمربند یک راه» نیز همکاری‌ دارند و این امر بیانگر تحکیم روابط تجاری بلند‌مدت دو کشور است.

 

دومین گام سوآپ 

پس از مشکلات به‌وجود آمده در تبادلات مالی و بانکی، راهکار پیمان دوجانبه از سوی سیاست‌گذاران اقتصادی کشور دنبال شد. در اولین گام نیز سوآپ ارزی با ترکیه در سال ۱۳۹۶ عملیاتی شد. از همان ابتدا قرار بر این بود که ۴ کشور ترکیه، روسیه، عراق و چین به‌صورت جداگانه این نوع پیمان را با ایران منعقد کنند. اما در حال حاضر پیمان پولی دو جانبه تنها با ترکیه در فاز اجرا به سر می‌­برد و به نظر، مقدمات لازم برای اجرای این پیمان با چین نیز در حال پیگیری در سطح عالی­‌ترین مقام‌­های سیاسی است. این پیمان می­‌تواند هزینه‌­های انتقال پول را برای دو کشور کاهش دهد و موانع روابط بانکی را از میان بردارد. اما کارشناسان اقتصادی در نظر گرفتن برخی ملاحظات در این خصوص را ضروری می­‌دانند.

 

 دنیای اقتصاد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------